Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur ska ni ha det nu? Nu är inte ovaccinerade så jättefarliga om de håller sig på sin kant. Men enligt Tegnell så ska vi alla hålla avstånd och tvätta händerna. Då är det inte farligt att vara ovaccinerad?
Eller hur ska du ha det nu? Och kom inte och säg att ovaccinerade inte håller avståndet och tvättar händerna.
Naturligtvis finns det ovaccinerade som inte håller avstånd osv. Det är ju därför som det är stor smittspridning bland dem under 40 år, de har hållit på och trängas på restauranger och andra ställen.

Precis som det finns vaccinerade som inte håller avstånd osv.
Precis som det finns ovaccinerade som håller avstånd osv.
Precis som det finns vaccinerade som håller avstånd osv.

Det finns många sorters människor och alla beter sig inte likadant, oavsett om de är vaccinerade eller inte.

Men att hålla två meters avstånd till andra inomhus är verkligen inte ett säkert avstånd under alla förhållanden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
@Staffans2000 Angående din ståndpunkt i vaccinationsfrågan… så kunde väl inlägg #1 också passa? Jag trodde du syftade på
dvs att tidsaspekten och inte mängden vaccinerade avgör.
Med tiden kan biverkningar upptäckas som tidigare avfärdats för att man inte insett eller förstått sambanden.
Varken läkare(vetenskapen) och läkemedelsindustrin är inte direkt kända för att agera snabbt när det gäller nya sjukdomar eller hantera biverkningar på nya läkemedel. Ett år är väldigt kort tid i sådana här sammanhang.
Ja. Absolut. Precis samma sak. Det förklarade jag minst sju gånger för Nissens, men det är ingen hemma där.
Eftersom jag berömmer min risk att bli allvarligt sjuk eller dö av Coronan som mycket liten avstår jag än så länge att vaccinera mig. Kan jag vara tydligare än så?

Ang. inrapportering av biverkningar, såg jag en amerikansk undersökning som visade att läkare rapporterar in endast en procent av alla biverkningar enligt en amerikansk myndighet (vaers).
Så, isåfall är antalet vaccinskadade/döda, hundra gånger fler.

Staffans
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ang. inrapportering av biverkningar, såg jag en amerikansk undersökning som visade att läkare rapporterar in endast en procent av alla biverkningar enligt en amerikansk myndighet (vaers).
Så, isåfall är antalet vaccinskadade/döda, hundra gånger fler.
Gällde det gamla eller nya läkemedel eller just covidvaccin?
Det är nog ovanligt att vare sig läkare eller de som får någon vanlig biverkan av vanliga läkemedel rapporterar in det. Om jag var husläkare och dagligen fick höra om 100 st vaccinerade som hade fått lite ont i armmuskeln skulle jag nog inte rapportera in det heller däremot den enda gången som någon ringer om att de har fått blodproppar så skulle jag ju tycka att det verkligen borde rapporteras in.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis finns det ovaccinerade som inte håller avstånd osv. Det är ju därför som det är stor smittspridning bland dem under 40 år, de har hållit på och trängas på restauranger och andra ställen.

Precis som det finns vaccinerade som inte håller avstånd osv.
Precis som det finns ovaccinerade som håller avstånd osv.
Precis som det finns vaccinerade som håller avstånd osv.

Det finns många sorters människor och alla beter sig inte likadant, oavsett om de är vaccinerade eller inte.

Men att hålla två meters avstånd till andra inomhus är verkligen inte ett säkert avstånd under alla förhållanden.
Nu har jag missat att 2m regeln inte gäller inomhus. Det är inget de upplyser om
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har jag missat att 2m regeln inte gäller inomhus. Det är inget de upplyser om
De råd och rekommendationer som gäller är inte utformade för att eliminera smittspridning helt utan för att hålla nere risken. Detta eftersom samhället inte skulle kunna fungera om det i en butik osv. måste vara minst 10 m mellan alla personer. Det var ju därför som 70+ förra våren fick särskilda råd, rekommendationer eller vad det nu var om att hålla sig isolerade, inte träffa någon och inte gå in i någon affär.

Men du måste väl ha hört talas om superspridarhändelser när körer har uppträtt och har smittat många på mycket långt håll eftersom sång gör att droppar i andedräkten kastas iväg väldigt långt?
Eller vikten av god ventilation?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Gällde det gamla eller nya läkemedel eller just covidvaccin?
Det är nog ovanligt att vare sig läkare eller de som får någon vanlig biverkan av vanliga läkemedel rapporterar in det. Om jag var husläkare och dagligen fick höra om 100 st vaccinerade som hade fått lite ont i armmuskeln skulle jag nog inte rapportera in det heller däremot den enda gången som någon ringer om att de har fått blodproppar så skulle jag ju tycka att det verkligen borde rapporteras in.
Av alla läkemedel. Dvs. De biverkningar folk får av "mediciner" är hundra gånger fler, än vad den offentliga statestiken säger.

Staffans
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Av alla läkemedel. Dvs. De biverkningar folk får av "mediciner" är hundra gånger fler, än vad den offentliga statestiken säger.

Staffans
Ja då är jag inte det minsta förvånad. Jag har själv fått mindre biverkningar av vissa läkemedel, sådana som har stått listade som vanliga biverkningar på bipacksedeln och vare sig berättat det för läkaren eller anmält det till Läkemedelsverket. Jag fick också "övertala" sambon att rapportera in att han hade ont i armmuskeln efter vaccineringen för han tyckte att det var ju inget att bry sig om och dessutom välkänt att det kan inträffa.

Däremot när det på bipacksedeln står t.ex. att mindre än 1 på 100 får följande biverkningar så bygger det på fas 3-studier eller liknande och inte på inrapporterade uppgifter i efterhand.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De råd och rekommendationer som gäller är inte utformade för att eliminera smittspridning helt utan för att hålla nere risken. Detta eftersom samhället inte skulle kunna fungera om det i en butik osv. måste vara minst 10 m mellan alla personer. Det var ju därför som 70+ förra våren fick särskilda råd, rekommendationer eller vad det nu var om att hålla sig isolerade, inte träffa någon och inte gå in i någon affär.

Men du måste väl ha hört talas om superspridarhändelser när körer har uppträtt och har smittat många på mycket långt håll eftersom sång gör att droppar i andedräkten kastas iväg väldigt långt?
Eller vikten av god ventilation?
Tja... Med tanke på hur lite staten har brytt sig om hur det går hur företag och föreningar. Så varför skulle de inte hitta på det? Har tegnell sagt något?
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja... Med tanke på hur lite staten har brytt sig om hur det går hur företag och föreningar. Så varför skulle de inte hitta på det? Har tegnell sagt något?
Tegnell och andra på Fohm har många gånger pratat om t.ex. risken med att sjunga och att det framför allt gäller att undvika mindre lokaler med dålig ventilation. De särskilda restriktionerna för 70+ kom ju från Fohm. De har även pratat om att de alltid försöker väga för- och nackdelar med åtgärder, typ restriktionerna för 70+ togs bort till förra sommaren för att allt för många av dem började få psykiska problem av isoleringen men i stället pratade man om vikten av att bara träffa barn och barnbarn utomhus osv.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Däremot när det på bipacksedeln står t.ex. att mindre än 1 på 100 får följande biverkningar så bygger det på fas 3-studier eller liknande och inte på inrapporterade uppgifter i efterhand.
Det visste jag inte. I min enfald trodde jag att bipacksedel uppdaterades någon gång om året. Så ifall en biverkan kommer senare, ignoreras den?

Staffans
 
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Absolut. Precis samma sak. Det förklarade jag minst sju gånger för Nissens, men det är ingen hemma där.
Eftersom jag berömmer min risk att bli allvarligt sjuk eller dö av Coronan som mycket liten avstår jag än så länge att vaccinera mig. Kan jag vara tydligare än så?

Ang. inrapportering av biverkningar, såg jag en amerikansk undersökning som visade att läkare rapporterar in endast en procent av alla biverkningar enligt en amerikansk myndighet (vaers).
Så, isåfall är antalet vaccinskadade/döda, hundra gånger fler.

Staffans
I ärlighetens namn så är det nog långt mycket färre än 1%. Sen är man ju givetvis mer benägen att rapportera allvarliga biverkningar.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tegnell och andra på Fohm har många gånger pratat om t.ex. risken med att sjunga och att det framför allt gäller att undvika mindre lokaler med dålig ventilation. De särskilda restriktionerna för 70+ kom ju från Fohm. De har även pratat om att de alltid försöker väga för- och nackdelar med åtgärder, typ restriktionerna för 70+ togs bort till förra sommaren för att allt för många av dem började få psykiska problem av isoleringen men i stället pratade man om vikten av att bara träffa barn och barnbarn utomhus osv.
Nu funderade jag på 2m regeln och 10m
Men jag ska alltså inte börja sjunga i kör.
Men det hade jag inte tänkt.göra ändå.
En kör är inte samma sak som att gå att handla
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det visste jag inte. I min enfald trodde jag att bipacksedel uppdaterades någon gång om året. Så ifall en biverkan kommer senare, ignoreras den?

Staffans
Just när det gäller frekvensen av biverkningar så måste nog den uppgiften komma från en studie för annars vet man inte hur många som har tagit medicinen och hur många som har fått en viss biverkan på ett tillförlitligt sätt. Däremot så har jag sett bipacksedlar där det för sig, typ efter uppräkningarna där frekvensen ges står typ att även dessa biverkningar förekommer.

Så visst uppdateras bipacksedlar. Här kan du läsa den för AZ-vaccinet och blodkoaguationsrubbningen (trombotiskt trombocytopent syndrom) finns med fast den inte förekom under fas 3 och du ser också andra efterrapporterade biverkningar listade som "Har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare)".
https://www.fass.se/LIF/product?nplId=20200930000093&userType=2#side-effects
 
Staffans2000
J Jonobe skrev:
I ärlighetens namn så är det nog långt mycket färre än 1%. Sen är man ju givetvis mer benägen att rapportera allvarliga biverkningar.
Ja. Det vet man ju av egen erfarenhet. Ähh. Det gör jag imorgon :D.

Staffans
 
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det visste jag inte. I min enfald trodde jag att bipacksedel uppdaterades någon gång om året. Så ifall en biverkan kommer senare, ignoreras den?

Staffans
Nej, det kan uppdateras. Läkemedelsbolagen skickar till och med hem varningar till läkare inom berörda specialiteter då nya allvarliga biverkningar eller annan viktig information läggs till/upptäcks.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.