Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Fast risken att sluta på sjukhus för en ovaccinerad har ökat med tiden, 1,6 gånger så stor risk när man blir smittad av alfavarinten jämfört med varianten som orsakade våg 2 och nu fördubblad risk med deltavarianten jämfört med alfavarianten. #12140

I Sverige var det 2 % risk att hamna på sjukhus under våg 2 och 3,2 % under våg 3 (alfa) räknat på alla under 70 år. För gruppen 56-69 år så gick det från 5 % till 8 %.
[länk]
Jag är väl medveten om siffrorna generellt.
Jag var tydligen inte tillräckligt tydlig.
Att drabbas av corona är väldigt som smittad är naturligtvis väldigt mycket större. Än en som är vaccinerade. Ni får själva sätta in siffrorna.
Men det finns en risk att de som är vaccinerade drabbas av allvarlig form av Corona. Risken är minimal även här får ns ra reda på exakta siffror.

Min slutsats är vaccin är inte 100% utan runt 95%
Man är inte 100% efter vaccinationen
Ovaccinerad är själv klart en risktagamde.
Men fortfarande ingen jätterisk att drabbas.
Så att skriva så tvärsäkert att man kommer få en allvarlig form av corona

Men om någon här blir sjuk i corona eller vaccinerade eller inte
Jag hoppas att ni får den vården ni.begöver.
Ni är alla lika mycket värde

Jag är inte lika barnslig och gör skillnad på människor. Bara för att de är vaccinerade.
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Exakt så. Vilket gör Nissens upprepade påstående att jag löper stor risk att antingen bli svårt sjuk eller dö av Coronan, inte helt genomtäkta.

Procentsatserna och uträknandet i allmänhet tog jag från svt:sidan jag länkade till.

Staffans
Att 81 % under hela tiden har haft en riskfaktor säger ju inget om vad som gäller just dig eller din åldersgrupp just nu med en deltavariant som gör folk sjukare än under förra året. Du är ju t.ex. inte vaccinerad och samtliga som ligger på IVA i Västra Götaland är inte fullvaccinerade. Det kan också uttryckas som att inte vara fullvaccinerad är att tillhöra en riskgrupp.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, vi andra försöker ju ta hänsyn till mer än risken att dö och det är kanske därför som vi kommer fram till att det är bättre att vaccinera sig. Det blir väldigt begränsat att bara titta på en av alla risker.

Och du klagar på Nissens för att han inte svarar på frågor. Du svarade inte på två av mina.
Av samma grund som du har för att vaccinera dig, har jag för att för tillfället välja att inte vaccinera mig. Vi vill ju båda må bra, men väljer olika vägar.

På dina frågor svarar jag efter bästa förmåga. Ibland räcker tiden helt enkelt inte till.

Staffans
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men det finns en risk att de som är vaccinerade drabbas av allvarlig form av Corona. Risken är minimal även här får ns ra reda på exakta siffror.
Har lite svårt att förstå men generellt så är risken att behöva sjukhusvård mindre om man är vaccinerad och blir sjuk än om man inte är vaccinerad.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Min slutsats är vaccin är inte 100% utan runt 95%
Man är inte 100% efter vaccinationen
Det är väl inte heller någon som har påstått att vaccin skyddar alla helt utan det har alltid talats om att vaccinet inte skyddar en del.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Ovaccinerad är själv klart en risktagamde.
Men fortfarande ingen jätterisk att drabbas.
Allting är ju relativt. Jag vet inte om du anser att 15 % risk att hamna på sjukhus är en jätterisk eller inte. 15 % skulle kunna vara risken för en ovaccinerad i åldersgruppen 56-69 år (som Staffans2000) att behöva sjukhusvård efter att ha insjuknat med deltavarianten enligt de uppgifter som jag hänvisade till i inlägget som du citerade.

Bananskalare Bananskalare skrev:
Men om någon här blir sjuk i corona eller vaccinerade eller inte
Jag hoppas att ni får den vården ni.begöver.
Det är ju självklart att vården inte beror på om man är vaccinerad eller inte.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
På dina frågor svarar jag efter bästa förmåga. Ibland räcker tiden helt enkelt inte till.
Du har möjligtvis inte tänkt på att det även kan gälla Nissens?
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Du har möjligtvis inte tänkt på att det även kan gälla Nissens?
Nej. När jag besvarat samma fråga sju gånger och han fortfarande inte förstår, så ger jag till slut upp. Skulle inte du gjort detsamma?

Staffans
 
Redigerat:
P
V växelventil skrev:
Hittade lite informarion ang [länk] som händer i israel som 80.8% har fått sin första dos medans 74.3% sin andra.När kommer bubibjörnarna acceptera fakta.
Vad är en bubibjörn och vad har en sådan med vaccinering att göra?
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag bara funderar... Är du livrädd för att det ska finna
Något vettigt argument emot vaccination?
Försök gärna diskutera sakfrågan istället för att använda argumentum ad hominem.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag på pekade att ni inte lyssnade på vaccinmotståndarnas argument. Jag trodde att alla förstod att var mer allmänt. Jag har inga studier åt nnågot hål. Tänk att man måste förklara. Att vuxna människor är så otrygga i sig själv att de inte klarar av att dit finns andra synsätt.
Givetvis finns det andra synsätt, men synsätt som inte är baserade på verkligheten är inget att diskutera i en diskussion som handlar om verkligheten. Vetenskap bör diskuteras vetenskapligt. Därför bör man värdera vetenskapliga källor högre än ovetenskapliga källor.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jo, men denna antivaxxaren verkar ju helt oemottaglig för hur verkligheten ser ut. Han är sannolikt både där o här och chattar ändå.
Men du har en poäng! :)
Jag tror att Staffan trivs bättre här hos oss än på en knäppgöksajt. Staffan är en ganska mild antivaxxer. Han är ju inte emot all slags vaccinering och verkar mest skriva om varför han själv inte vill vaccinera sig mot covid-19.

Kan inte du och Staffan kramas och lova att vara snälla mot varandra så vi får bättre stämning i tråden?
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Försök gärna diskutera sakfrågan istället för att använda argumentum ad hominem.
Med tanke på hur ni vaccinförespråkare reagerar på de uppgifter som talar mot vaccinet, är det en helt adekvat fråga då ni skyr dem som vampyrer ogillar dagsljus.

Vlad

Staffans
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Hur tänker ni att ni ska få resa utomlands utan vaccin?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag tror att Staffan trivs bättre här hos oss än på en knäppgöksajt. Staffan är en ganska mild antivaxxer. Han är ju inte emot all slags vaccinering och verkar mest skriva om varför han själv inte vill vaccinera sig mot covid-19.

Kan inte du och Staffan kramas och lova att vara snälla mot varandra så vi får bättre stämning i tråden?
En antivaxxare, är väl en person som är emot vaccin i allmännhet. Ungefär som en bilhatare. Eller finns det bilmotståndare som bara föraktar Tatra och Fiat men kramar Morris?
Det finns nog ingen här, förutom Nissens, som inte förstår att: när jag säger att jag väntar med Covidvaccinet därför att jag finner utprovningen vara framhastad. Dvs tillräcklig med vatten har inte flutit under Roma broar ännu, för att eventuella biverkningar har haft tid att dyka upp.
Detta har Nissens missförstått sju gånger!
Så min enda slutsats är att han har grava skriv och läsproblem eller är väldigt rädd för vaccinet eller både och.

Staffans
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur tänker ni att ni ska få resa utomlands utan vaccin?
Det går alldeles utmärkt att bli kvar här och vänta tills det globala vansinnet lagt sig.
Men risken finns naturligtvis att Italiens Facistlagar att bara folk med intyg får åka buss, gå på restaurang eller besöka sjukhus, även kommer hit. Vissa här har ju redan tagit på sig sin bruna skjorta.

Staffans
 
  • Gilla
Catharina Åberg och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ovaccinerad är själv klart en risktagamde.
Men fortfarande ingen jätterisk att drabbas.
Så länge en hyfsat stor majoritet är vaccinerad så är risken inte så stor för en ovaccinerad om den håller avstånd och undviker folksamlingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.