S
D Dr Jumping Jack skrev:
Ni två som har auktorisation kostar ni mer för kunden och är de 17 andra billigare? Om inte så blir det ju ingen skillnad prismässigt för kunden om man ger elektriker en utbildning. Självklart släpper jag inte in en elektriker i mitt hus utan att han har en auktorisation.
Ingen av oss med auktorisation jobbar som installatörer längre, men du har rätt i att vi inte debiterade mer för en person som tagit sin auktorisation. Men, om man kräver auktorisation av alla elektriker för all typer av jobb så sollar man bort alla de som bara tog sig igenom gymnasiet och sen ville ut o jobba.

Det bör rimligtvis leda till högre löner för alla de som faktiskt pluggar vidare.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
C capybara skrev:
jag uppskattar ditt svar, men du säger emot alla tidigare talare i tråden, så jag vet inte vad jag ska tro…

Dessutom, att byta uttag är enkelt, men att dra dit jord är ingen enkel eller billig operation. Vi pratar om 0kr jämfört med 50000kr.
Det är en kostnadsfråga (om man inte av elsäkerhetsskäl måste byta till jordade uttag). Ett större antal ojordade uttag kostar en slant så då bör man ju titta på vad det framtidssäkra alternativet kostar. Det uttag du har på bild måste heller inte bytas om det är i gott skick och petskydden fungerar. Det har en grund brunn, så man får kanske undvika schukostickproppar om de sitter barnvänligt till.

Ni har väl infällda ledningar i huset? Då måste inte alla ledningar bytas utan man kan dra i en skyddsledare där det går. Men som elmont påpekar kan det bli billigare att dra i nytt med tanke på arbetskostnaden. Det får inte strula.
 
C capybara skrev:
Hej!

Vi bor i ett ca 250+50kvm stort hus från 1968 där det mesta är original. Köket har renoverats 2016 så där finns jordade uttag. I övrigt är de flesta uttag ojordade och det finns ingen jordfelsbrytare. Ett badrum har ett 110V uttag, de andra har inga uttag alls. Uttagen i övrigt är charmiga och petskyddade, men gamla. En del uttag är utanpåliggande som har lagts till senare. Vi har också en del enheter utomhus såsom lampor och infravärme. Elcentralen kan ni se på bilden.

Vi vill att elen ska vara säker för småbarn och hålla i minst 20 år till. Vi bör även ta hänsyn till eventuell framtida elbil och solceller. Vad tycker ni att vi ska inkludera i en offert? Till exempel:

  • Jorda uttag (och därmed även dra om alla ledningar, antar jag)
  • Jordfelsbrytare
  • Byta alla uttag
  • Byta alla brytare
  • Byta alla takuttag
  • Lägga till fler uttag (finns det något smidigt sätt utan att bryta upp hela väggen, eller är det utanpåliggande som gäller?)
  • Byta elcentralen
  • Dra om utanpåliggande el utomhus
  • ...Något annat?

Vi vill inte göra något i onödan, så det är bra att ha lite koll så att elektrikerna inte lurar på oss något. All input är välkommen :)

Tack på förhand!
Den där elcentralen (som Siltberg skrev) har inuti sig tre st fasskenor och den är så pass stor så att det borde kunna gå att dela upp skenornna i tre delar med då tre skenorna som sitter ovanför varandra på samma jfb etc.

Sedan är det bara se till att det inte kan bli överledning mellan någon av skenändarna, men du ska hitta en elektriker som är beredd att göra på det sättet....
 
Jag stod inför samma typ av val när vi flyttade in i ett hus från 20-talet. Efter att ha funderat fram och tillbaka kom jag till slutsatsen att funderingar mellan ”nice” eller ”need” bara var jobbigt och svårt. Vi beslöt att byta ut allt för att slippa fundera mer på elsystemet. Med allt menar jag elcentral, ledningar, uttag och brytare. Det enda som finns kvar av det gamla är enstaka kulo i källaren. Idag känns det bra att ha allt ”up to date” och merkostnaden har ”försvunnit” i alla andra utgifter. Dessutom finns förmodligen fördelar när man skall sälja…
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Men, om man kräver auktorisation av alla elektriker för all typer av jobb så sollar man bort alla de som bara tog sig igenom gymnasiet och sen ville ut o jobba.
Då skulle det med dagens system inte finnas några elinstallatörer på sikt eftersom auktorisationen kräver praktisk erfarenhet av elinstallationsarbete. Vilken man då inte skulle få innan man var auktoriserad. Moment 22... :D
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S
C cpalm skrev:
Då skulle det med dagens system inte finnas några elinstallatörer på sikt eftersom auktorisationen kräver praktisk erfarenhet av elinstallationsarbete. Vilken man då inte skulle få innan man var auktoriserad. Moment 22... :D
Äh vadå, dom vår ju jobba utan auktorisation på lagret :D
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det skulle vara intressant o se vad som hände med kostnaden för en elektriker per timme ifall det blir standard att man kräver att de har egen auktorisation för såna här småjobb :)

Firman jag jobbar på så är det jag, chefen och en till som har auktorisation, 17st som inte har det.
S SueCia skrev:
Äh vadå, dom vår ju jobba utan auktorisation på lagret :D
I väldigt många andra branscher är det krav på personlig auktorisation för att få utföra och ansvara för arbeten, varför skulle man inte kunna ha det i elektrikerbranschen?

Elektriker är ju dessutom ett av få skrå med fungerande lärlingssystem, varför inte avsluta med ett gesällprov för att få ut auktorisationen? Om jag minns rätt är det så det fungerar i Norge med deras fagbrev. Utan fagbrev, inget ensamarbete.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Jag har ingen elkunskap men en sak vet jag och det är att uttagen från 60-talet inte motsvarar dagens behov i antal. Jag vet också att utanpåliggande inte är så kul. Älskar de uttagen ni har, önskar de tillverkades i nytappning. Min erfarenhet är att kontakten lätt trillar ur dessa. Vi satte in JFB och fräste in för tre gånger så många uttag allt eftersom rummen renoverades. I samband med det drog vi även om och jordade. Relativt orört hus från 60-talet, betong rätt igenom.
 
  • Gilla
capybara
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Ingen av oss med auktorisation jobbar som installatörer längre, men du har rätt i att vi inte debiterade mer för en person som tagit sin auktorisation. Men, om man kräver auktorisation av alla elektriker för all typer av jobb så sollar man bort alla de som bara tog sig igenom gymnasiet och sen ville ut o jobba.

Det bör rimligtvis leda till högre löner för alla de som faktiskt pluggar vidare.
Det är väl snarare så att lågutbildade elektriker kostar för mycket. Om jag betalar över 600-700/tim så har jag väl rätt att kräva att elektrikern har en ordentlig utbildning.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är väl snarare så att lågutbildade elektriker kostar för mycket. Om jag betalar över 600-700/tim så har jag väl rätt att kräva att elektrikern har en ordentlig utbildning.
Snarare så att du bör kunna kräva kompetens och förfarenhet i de uppgifter du vill ha utförda. Har nog i mindre omfattning att göra med den ev formella utbildningen att göra.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Modern plattTV har väl inte jord? Inte heller routern. Det enda som kräver jord är datorn (om man inte har gamla grejor) och därför är det väl bra med en jordfelsbrytare om man saknar jord. Frågan kvarstår då om strålningen från datorskärmen på ojordad dator är ett problem. Gissningsvis används mer än 50% av alla hemdatorer utan jord. Är detta ett problem?
Det finns en det nya plattv som har jordad kontakt.

Det är en del routrar som har jordad kontakt, tex,
https://www.ui.com/unifi-routing/usg/

Edit: ändrade till rätt citerat inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
bygg123
  • Laddar…
S
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är väl snarare så att lågutbildade elektriker kostar för mycket. Om jag betalar över 600-700/tim så har jag väl rätt att kräva att elektrikern har en ordentlig utbildning.
jag är ingen ekonom och har aldrig jobbat med ekonomi så jag vågar inte diskutera siffror

Min spontana tanke är dock att det blir dyrare för företagen att anställa elektriker och då blir det dyrare för kunden

Men jag håller med, jag har jobbat med MÅNGA elektriker som jag aldrig skulle velat betala 600kr timmen för :)
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är väl snarare så att lågutbildade elektriker kostar för mycket. Om jag betalar över 600-700/tim så har jag väl rätt att kräva att elektrikern har en ordentlig utbildning.
Vilken utbildning saknar du hos elektriker, rent generellt?
 
E elmont skrev:
Vilken utbildning saknar du hos elektriker, rent generellt?
Jag vill ha kompetens hos den elektriker som kommer hem till mig och säkerställer att min familj inte utsätts för fara,
Jag vill inte ha en elektriker som SueCia beskriver i #31 ”om man kräver auktorisation av alla elektriker för all typer av jobb så sollar man bort alla de som bara tog sig igenom gymnasiet och sen ville ut o jobba”
Jag vill ha en elektriker som Bo Sittberg hade godkänt, se #26
 
Det ingår INTE i en elektrikers normala arbetsuppgifter att besiktiga elanläggningar, det ligger normalt på arbetsledning eller vid småföretag företagaren (den behörige) eller konsulter. Och som sagt för att besiktiga behöver man ingen kompetens över huvud taget och det vore önskvärt att det ställdes krav på besiktningsmän. MEN det har ju ingen direkt knytning till elektriker. Så vill man ha en besiktning som man litar på kanske man bör anlita en besiktningsman och inte en elektriker. En elektriker KAN naturligtvis vara kompetent att göra besiktningar men det ligger som sagt långt utanför dennes arbetsområde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.