Hej den 30 juli köpte jag ett bostadsrättsradhus efter köpet, den 18 augusti, kom ett skyfall till Gävle och hela källaren i min köpta bostad är fylld med vatten. Ägaren idag har kontakt med sitt försäkringsbolag och det har även bostadsrättsföreningen eftersom alla fyra radhuslängorna fick översvämning i sina källare. Jag har tillträde till bostadsrätten enl köpekontraktet den 3 december.

Vad har jag för rättigheter att häva köpet?
(Jordabalken 4 kap 11 §)


Ägaren ska återställa men handläggningstiden är lång och källaren med parkettgolv, väggar och trappa ner kommer inte hinna återställas till den tidpunkten.
Tack på förhand!
 
Sed ett från den ljusa sidan! Du kommer få en helt nyrenoverad källare helt enligt dina egna önskemål helt gratis.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Staffans2000
A atomlab skrev:
Sed ett från den ljusa sidan! Du kommer få en helt nyrenoverad källare helt enligt dina egna önskemål helt gratis.
Tills nästa översvämning. Kanske dags för att tänka framåt och inreda källaren med mer vattentåliga material?

Staffans
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
M Maria K R skrev:
Hej den 30 juli köpte jag ett bostadsrättsradhus efter köpet, den 18 augusti, kom ett skyfall till Gävle och hela källaren i min köpta bostad är fylld med vatten. Ägaren idag har kontakt med sitt försäkringsbolag och det har även bostadsrättsföreningen eftersom alla fyra radhuslängorna fick översvämning i sina källare. Jag har tillträde till bostadsrätten enl köpekontraktet den 3 december.

Vad har jag för rättigheter att häva köpet?
(Jordabalken 4 kap 11 §)


Ägaren ska återställa men handläggningstiden är lång och källaren med parkettgolv, väggar och trappa ner kommer inte hinna återställas till den tidpunkten.
Tack på förhand!
Är det väldigt viktigt för dig att kunna använda källaren fullt ut vid inflytt?
Du bör kanske kolla med ditt eget försäkringsbolag om det finns möjlighet att få bekostat magasinering av en del möbler.

Det är inte säkert att du kan häva köpet. Visst kan det bli att du får ta över en pågående renovering.

Finns det möjlighet att flytta överlåtelsedatumet?
 
R Rampage2216 skrev:
Är det väldigt viktigt för dig att kunna använda källaren fullt ut vid inflytt?
Du bör kanske kolla med ditt eget försäkringsbolag om det finns möjlighet att få bekostat magasinering av en del möbler.

Det är inte säkert att du kan häva köpet. Visst kan det bli att du får ta över en pågående renovering.

Finns det möjlighet att flytta överlåtelsedatumet?
De kan flytta fram inflytt men jag är ändå ansvarig från överlåtelsedatumet, ska kolla om överlåtelsedatumet går att flytta. Tack!
 
Jag måste använda källaren för massor av grejer
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tills nästa översvämning. Kanske dags för att tänka framåt och inreda källaren med mer vattentåliga material?

Staffans
Med tanke på hur det såg ut i Gävle för någon vecka sedan så skulle det så fall vara inpregnerad betong och rostskyddsmålat stål. Inte direkt en vanlig händelse som uppstod.
 
  • Översvämmade hus och gårdar i Gävle efter extremt regnoväder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M Maria K R skrev:
Jag måste använda källaren för massor av grejer
Försäkrigsbolaget kommer garanterat att godkänna en tillsvidare magasinering där du kommer att ha full tillgång till alla dina saker
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Maria K R skrev:
De kan flytta fram inflytt men jag är ändå ansvarig från överlåtelsedatumet, ska kolla om överlåtelsedatumet går att flytta. Tack!
Ja kolla med mäklaren och säljarna. Blir mindre komplicerat om arbetet är klart än att deras försäkringsbolag ska ha ansvar för en renovering med nya ägare. Ni blir 3e part i ert eget hem.

Borde gå att lösa att flytta fram överlåtelsen till senare datum.
 
  • Gilla
Maria K R
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Med tanke på hur det såg ut i Gävle för någon vecka sedan så skulle det så fall vara inpregnerad betong och rostskyddsmålat stål. Inte direkt en vanlig händelse som uppstod.
Ja det var hemskt vi hade översvämning f några år sedan men i mindre omfattning, är lite fundersam om att köpa radhuset med källare…
 
M Maria K R skrev:
Ja det var hemskt vi hade översvämning f några år sedan men i mindre omfattning, är lite fundersam om att köpa radhuset med källare…

Det är dock inte en giltig anledning till att vilja backa ur.

Det rätta är att vara så delaktig i renoveringen som möjligt och låta försäkringsbolaget stå för allt och sedan sälja när det är klart om du fortfarande har dålig magkänsla att bo i hus med källare.
 
Staffans2000
A atomlab skrev:
Med tanke på hur det såg ut i Gävle för någon vecka sedan så skulle det så fall vara inpregnerad betong och rostskyddsmålat stål. Inte direkt en vanlig händelse som uppstod.
Jag förstår det. Men istället för trägolv kanske det är bättre att måla betongen eller lägga en genomsläpplig matta eller trallar.
Fortsätter dessa översvämningar lär försäkringsbolagen snart få kalla fötter och höja premien så mycket att det i praktiken blir omöjligt att lösa.
Men. Har du tur var detta både första och sista gången.

Staffans
 
A atomlab skrev:
Det är dock inte en giltig anledning till att vilja backa ur.

Det rätta är att vara så delaktig i renoveringen som möjligt och låta försäkringsbolaget stå för allt och sedan sälja när det är klart om du fortfarande har dålig magkänsla att bo i hus med källare.
Jo men det är svårt att hitta boende i Gävle nu har jag en hyres
 
Staffans2000
A atomlab skrev:
Det är dock inte en giltig anledning till att vilja backa ur.

Det rätta är att vara så delaktig i renoveringen som möjligt och låta försäkringsbolaget stå för allt och sedan sälja när det är klart om du fortfarande har dålig magkänsla att bo i hus med källare.
Det stora problemet är att källaren inte längre är en källare, som den konstruerades för att vara, utan har förvandlats till ett bostadsutrymne.

Staffans
 
  • Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Det är väl helt säljarens ansvar att se till att huset vid överlåtelsen är i motsvarande skick som när visningen skedde? Sen om detta bedöms som en omöjlighet så kan man börja förhandla om kompensation mm.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.