I gamla hus vill man ofta att köket också går i gammal stil. Idag blir vi mer och mer inspirerade av färgstarka brittiska kök. Det blir också allt vanligare att gå till ett mindre snickeri som bygger köket i massivt trä. Köken är tidlösa och tänkta att hålla en livstid, kanske målas om då och då. Den som är händig kanske rent av kan bygga det själv. Här har du inspiration i form av 8 snygga kök i gammal stil.

Du kan läsa artikeln här: Platsbyggt kök som man gjorde förr - fixa stilen
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
Härliga färger på flera av dem och kul om det blir fler kök byggda i rejäla material.

En sak jag inte förstår är detta med "separat" vask (i porslin och som sticker upp ovanför skivan). Diskar inte folk i köket, eller skvätter de aldrig vatten? Ingen avrinning ner i vasken?
 
Redigerat:
  • Gilla
hyggabus och 3 till
  • Laddar…
Jag har inte heller förstått mig på den där porslinsvasken som folk sätter in i sina 'retrokök'. Förr i tiden fanns det väl inga såna?
 
  • Gilla
MagHam och 8 till
  • Laddar…
Vi ska ha en sådan, men tänker placera den så att bänkskivan hamnar över, som det gör på första bilden. Jag har sett så många bilder med sådana vid det här laget att jag har blivit indoktrinerad tror jag. Nu när du säger det så har jag aldrig sett det i riktigt gamla kök, men det måste ju undersökas! :)
 
  • Gilla
Kjell K. och 1 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jag har inte heller förstått mig på den där porslinsvasken som folk sätter in i sina 'retrokök'. Förr i tiden fanns det väl inga såna?
De hör helt klart till inspirationen från "färgstarka brittiska kök" som nämns i trådstarten.
 
BirgitS
Här är väl ett mer svenskt kök från förr:
SSM_10013005S.t5a001e70.m600.xhvZ8kUOmKgwQnG7n.jpg
Det är i en lyxig museilägenhet i Stockholms innerstad. Själva huset är från 1880-talet men köket är väl omgjort en del efter det eftersom det är rostfri plåt.
https://digitalastadsmuseet.stockho...es/5000-Alla-fotografier/?q=stuckat%C3%B6rens
Här är spisen: https://digitalastadsmuseet.stockho...es/5000-Alla-fotografier/?q=stuckat%C3%B6rens

För övrigt när det gäller kök för 100 år sen drygt så har jag väl sett mest enkla, små och runda utslagsvaskar i plåt medan man fick diska i en lös balja.
 
  • Gilla
abbe_ och 9 till
  • Laddar…
En zinkho och spikad zinkplåt som bänkskiva och stänkskydd var väl "rätt vanligt förr"? Sen har jag nog aldrig sett ett gammalt kök i shaker-stil utan alla äldre kök jag varit i har haft överfalsade luckor. Men det är stiligt med shakerluckor. Tror man måste tillåta sig lite konstnärlig frihet. Man kommer inte att lura någon att det är ett gammalt kök på riktigt så då kan man ju plocka inspiration och lösningar som man vill egentligen. Bänkskivorna förr var ju riktigt låga (70 cm?) och att planka det konceptet gör nog inte ens den mest fanatiska byggnadsvårdaren idag.
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Klaugust Klaugust skrev:
En zinkho och spikad zinkplåt som bänkskiva och stänkskydd var väl "rätt vanligt förr"? Sen har jag nog aldrig sett ett gammalt kök i shaker-stil utan alla äldre kök jag varit i har haft överfalsade luckor. Men det är stiligt med shakerluckor. Tror man måste tillåta sig lite konstnärlig frihet. Man kommer inte att lura någon att det är ett gammalt kök på riktigt så då kan man ju plocka inspiration och lösningar som man vill egentligen. Bänkskivorna förr var ju riktigt låga (70 cm?) och att planka det konceptet gör nog inte ens den mest fanatiska byggnadsvårdaren idag.
Om du ser på bilden i inlägget ovanför ditt så kan du se att luckorna är helt infällda och inte överfalsade. Däremot ser man ju mycket mer av stommarna än de 2 cm som det brukar vara nu för tiden. Min minnesbild av hur det såg ut i mormors kök när jag var barn är också helt infällda luckor och mycket mer synlig stomme, och det var en hyreslägenhet i ett hus byggt 1900. Jag tror att överfalsningen är något som kom senare i och med funkisen. Här är en annan museilägenhet från 30-talet och den har överfalsade luckor: https://sv.wikipedia.org/wiki/Stickelbärsvägen_7
 
  • Gilla
etxgmg och 1 till
  • Laddar…
Kul! Om man gillar historiska kök (och övrigt) tipsar jag om rävjagaren på insta. Personligen tycker jag att man gärna kan bygga i "äldre stil" som passar huset men att man inte behöver vara "trogen" hela vägen. Det ska vara anpassat för idag men samtidigt (delvis) genuint troget. Jag tycker material är viktigt. Jag är inte för arkitekturupproret, de hatar ju allt efter 20-tal.

I övrigt så DÖR jag för de rundade skåpen/hörnen <3 men de är väl dels inte 60-tal och framförallt inte inom budget.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du ser på bilden i inlägget ovanför ditt så kan du se att luckorna är helt infällda och inte överfalsade. Däremot ser man ju mycket mer av stommarna än de 2 cm som det brukar vara nu för tiden. Min minnesbild av hur det såg ut i mormors kök när jag var barn är också helt infällda luckor och mycket mer synlig stomme, och det var en hyreslägenhet i ett hus byggt 1900. Jag tror att överfalsningen är något som kom senare i och med funkisen. Här är en annan museilägenhet från 30-talet och den har överfalsade luckor: [länk]
Jag tänkte inte på funkisluckor utan "sekelskifte" med ramar av trä och speglar som överfalsade. Typ gamla serveringsskåp. Men vid en googling så verkar det som att de inte var det heller utan bara att de hade en profilerad list monterad på anslagssidan för att täcka springan som blir mellan två luckor. Mitt minne kan ha blivit påverkat av att Byggfabriken har en köksserie som heter sekelskifte där luckorna är överfalsade. Vet inte om de har nån historisk referens eller om de har fabulerat ihop det.
liljewalchs_04.jpg
 
Vi hade platsbyggt köp i gamla lgh. Var enda sättet lösa det pga konstiga vinklar och vrår

Platsbyggt kök med vita skåp, träbänkskivor, terrakottafärgat golv och rosa kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett platsbyggt vitmålat kök med träbänkskivor, vit kakelvägg samt vitvaror anpassade efter udda vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag tänkte inte på funkisluckor utan "sekelskifte" med ramar av trä och speglar som överfalsade. Typ gamla serveringsskåp. Men vid en googling så verkar det som att de inte var det heller utan bara att de hade en profilerad list monterad på anslagssidan för att täcka springan som blir mellan två luckor. Mitt minne kan ha blivit påverkat av att Byggfabriken har en köksserie som heter sekelskifte där luckorna är överfalsade. Vet inte om de har nån historisk referens eller om de har fabulerat ihop det.
[bild]
Jag köpte en massa saker från en tvåfamiljsvilla i Mälarhöjden byggd på 20-talet som hade köksluckor i precis samma stil som på bilden, även tidstypisk marmorskiva i carrarra samt rostfri diskbänk med tydliga spår av flitigt köksarbete under nästan 100år.
Dock var lådorna annorlunda.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Personligen tycker jag att man gärna kan bygga i "äldre stil" som passar huset men att man inte behöver vara "trogen" hela vägen.
Instämmer. Precis som med badrum är det inte praktiskt möjligt att kombinera historisk korrekthet med dagens krav på klass, funktion och bekvämligheter, så jag ser inte heller något fel i att ta ut svängarna lite i sin tolkning.

Även i "fina" miljöer var köket funktionellt förr i tiden eftersom det var tjänstefolkets arbetsplats, och i synnerhet skulle man aldrig drömma om att ta in några gäster där. Idag är det tvärtom ofta köket centrum när man tar emot gäster i hemmet.
 
  • Gilla
L8ttas
  • Laddar…
Fattar inte hur man kan vilja ha en sådan ful detalj som porslinshandfaten.
Det passar inte in och förstör hela känslan av att köket skulle vara äldre.
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Jag har försökt hitta spisen som finns på första bilden. Är det någon som kan hitta den eller ver vart man kan köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.