Ett problem med vissa äldre centraler är att de istället för en neutralskena och en jordskena har en kombinerad skena för dessa två. Detta krånglar till en installation av jordfelsbrytare. Jag vet inte hur länge centraler utfördes på det viset, kanske denna är ny nog för att ha två separata skenor.

Annars är det en gedigen central, det finns inte mycket att vinna på att byta ut den.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Skiftet skedde någon gång mellan mitten på 50talet och första halvan på 60talet. Det var en ganska lång period som bägge "systemen" förekom parallellt..
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag förespråkar typ alltid BYT. Främst för att det går att sektionera på flera jordfelsbrytare, man bör ha minst två och gärna cirka hälften på varje. Sen är det lämpligt med X antal personskyddsbrytare. Det går att lösa med en gängcentral också, man kan i vissa fall såga fasskenor och nollskenor.
 
S
E etompau skrev:
Jordning av uttag i torr inomhusmiljö kan idag ses som "onödigt" ger ringa eller inget extra skydd mot elchock.
Mja, det där ska du ta med en rejäl nypa salt TS.

Det är inte så schyst om t.ex den stationära datorn blir strömförande pga. ett fel i nätagget samtidigt som jordfelsbrytaren varit ur funktion utan att man vetat om det i flera år (Nej, långt ifrån alla husägare provar sina jordfelsbrytare var 3:e månad)

Givetvis ska du jorda uttagen om du ändå ska lägga pengar på nya uttag, allt annat är bara dumsnålt.
 
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske skulle ta hem en second opinion, och försöka se till att du får hem en behörig elinstallatör och inte bara vem som helst från en elfirma.
Det skulle vara intressant o se vad som hände med kostnaden för en elektriker per timme ifall det blir standard att man kräver att de har egen auktorisation för såna här småjobb :)

Firman jag jobbar på så är det jag, chefen och en till som har auktorisation, 17st som inte har det.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Som någon som är i ungefär samma sits, dvs nyinflyttad i hus byggt i slutet på 1960-talet med småbarn och elbilstankar är min prioriteringsordning följande:
  • jordfelsbrytare (denna lät jag en installatör montera in direkt efter tillträde)
  • byta alla uttag mot modernare typ med djupare brunnar (detta gör jag själv)
  • byta strömbrytare allt eftersom, trasiga först och därefter vid renovering
Takuttag har vi i princip inga men jag hade gjort som med strömbrytarna, bytt ut trasiga eller vid renovering. I princip alla våra taklampor är anslutna till en kronkontakt som sitter direkt vid elrörets utlopp i innertaket. Några av dem bryr jag mig inte om men några kommer jag nog byta mot takdosa. Vad gäller fler uttag så har vi låtit dra ett par utanpåliggande så får vi se om vi orkar dra om dem vid renovering. Jag skall ändå dra lite slang för nätverkskabel här och var så om det passar kan man ju lika gärna fälla in elen också när man ändå håller på.

Att jorda uttag är naturligtvis en fördel men så länge du har jfb och jordade uttag i kök och badrum kommer du väldigt, väldigt långt personsäkerhetsmässigt. Jag kommer inte göra det i första taget. Ojordade uttag säljs i regel väldigt billigt på tradera och blocket, bara man har ögonen med sig och inte kopplar in vad som helst kan man komma undan väldigt billigt.

Tyvärr satt vår elcentral dikt an mot mätartavlan så det gick inte på något rimligt sätt att montera en jfb i en separat kapsling utan vi bytte hela centralen. Tack och lov fick jag ett väldigt bra pris av kompisen som gjorde jobbet (auktoriserad installatör i egen firma med egenkontrollprogram, vit betalning med rot-avdrag), annars hade det kunnat bli rätt svettigt. Han tyckte dessutom att ledningarna var oväntat fräscha och mjuka för att vara så gamla så de får ligga några år till.
 
C
zarkov zarkov skrev:
Som någon som är i ungefär samma sits, dvs nyinflyttad i hus byggt i slutet på 1960-talet med småbarn och elbilstankar är min prioriteringsordning följande:
  • jordfelsbrytare (denna lät jag en installatör montera in direkt efter tillträde)
  • byta alla uttag mot modernare typ med djupare brunnar (detta gör jag själv)
  • byta strömbrytare allt eftersom, trasiga först och därefter vid renovering
Takuttag har vi i princip inga men jag hade gjort som med strömbrytarna, bytt ut trasiga eller vid renovering. I princip alla våra taklampor är anslutna till en kronkontakt som sitter direkt vid elrörets utlopp i innertaket. Några av dem bryr jag mig inte om men några kommer jag nog byta mot takdosa. Vad gäller fler uttag så har vi låtit dra ett par utanpåliggande så får vi se om vi orkar dra om dem vid renovering. Jag skall ändå dra lite slang för nätverkskabel här och var så om det passar kan man ju lika gärna fälla in elen också när man ändå håller på.

Att jorda uttag är naturligtvis en fördel men så länge du har jfb och jordade uttag i kök och badrum kommer du väldigt, väldigt långt personsäkerhetsmässigt. Jag kommer inte göra det i första taget. Ojordade uttag säljs i regel väldigt billigt på tradera och blocket, bara man har ögonen med sig och inte kopplar in vad som helst kan man komma undan väldigt billigt.

Tyvärr satt vår elcentral dikt an mot mätartavlan så det gick inte på något rimligt sätt att montera en jfb i en separat kapsling utan vi bytte hela centralen. Tack och lov fick jag ett väldigt bra pris av kompisen som gjorde jobbet (auktoriserad installatör i egen firma med egenkontrollprogram, vit betalning med rot-avdrag), annars hade det kunnat bli rätt svettigt. Han tyckte dessutom att ledningarna var oväntat fräscha och mjuka för att vara så gamla så de får ligga några år till.
kul att höra en liknande historia! Vi lutar också åt samma tillvägagångssätt, men först ska vi ta hit en annan elfirma för ett få ytterligare en datapunkt. Denna gång en mer seriös firma.

Nåt som jag också ska nämna är att vi inte vill behöva göra några fler elrenoveringar på 20 år. Så om något kommer behövas inom 20 år så kan vi lika gärna fixa det nu.
 
W Wheelabrator skrev:
Ett problem med vissa äldre centraler är att de istället för en neutralskena och en jordskena har en kombinerad skena för dessa två. Detta krånglar till en installation av jordfelsbrytare. Jag vet inte hur länge centraler utfördes på det viset, kanske denna är ny nog för att ha två separata skenor.

Annars är det en gedigen central, det finns inte mycket att vinna på att byta ut den.
Den TS har är inga problem att sätta in JFB på den har normala skenor med enkel möjlighet till delning. Den har om du tittar upptill den typiska lilla skylten/luckan med röd text som döljer frånskiljarskruven och avsedd att användas vid provning utan att ta av höljet.

En fin och välhållen central från sannolikt senare halvan 60-talet tidigt 70-tal helt onödig att byta.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
C
S SueCia skrev:
Mja, det där ska du ta med en rejäl nypa salt TS.

Det är inte så schyst om t.ex den stationära datorn blir strömförande pga. ett fel i nätagget samtidigt som jordfelsbrytaren varit ur funktion utan att man vetat om det i flera år (Nej, långt ifrån alla husägare provar sina jordfelsbrytare var 3:e månad)

Givetvis ska du jorda uttagen om du ändå ska lägga pengar på nya uttag, allt annat är bara dumsnålt.
I kök, tvättstuga och garage har vi jordade uttag, och när vi renoverar badrummet kommer vi ordna det där också. I övriga huset kollade jag hur många apparater som har jordad plugg – endast TVn och routern. Den överlägset största kostnaden i offerten är för att dra nya ledare med jord. Jag försöker hitta en bra motivation för att betala de pengarna :)
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Den TS har är inga problem att sätta in JFB på den har normala skenor med enkel möjlighet till delning. Den har om du tittar upptill den typiska lilla skylten/luckan med röd text som döljer frånskiljarskruven och avsedd att användas vid provning utan att ta av höljet.
Ah, jag tänkte inte på att leta efter skylten. Då skulle jag behålla centralen, jag tillhör själv gruppen "diazedkramare". Det finns inga säkerhetsproblem med den så byt inte ut den mot något fult plastrappel :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Donn och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det skulle vara intressant o se vad som hände med kostnaden för en elektriker per timme ifall det blir standard att man kräver att de har egen auktorisation för såna här småjobb :)

Firman jag jobbar på så är det jag, chefen och en till som har auktorisation, 17st som inte har det.
Ja, och det är ett reellt problem. Att besiktiga en anläggning ser jag inte som ett småjobb, utan ett jobb som kräver både tid och kunskap i klass med en AL-behörighet. Det är ingen bra reklam för yrkeskåren. Tyvärr krävs ingen behörighet för att göra en besiktning vilket försvårar. Av TS beskrivning är det tydligt att den som gjorde denna besiktning saknade kunskap, eller helt sonika försökte blåsa TS.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Om uttagen ändå ska bytas, så dra dit jord och sätt jordade uttag. Jordfelsbrytaren är egentligen bara ett tilläggsskydd, den ersätter inte skyddsjordning.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
C
S sa3afc skrev:
Om uttagen ändå ska bytas, så dra dit jord och sätt jordade uttag. Jordfelsbrytaren är egentligen bara ett tilläggsskydd, den ersätter inte skyddsjordning.
jag uppskattar ditt svar, men du säger emot alla tidigare talare i tråden, så jag vet inte vad jag ska tro…

Dessutom, att byta uttag är enkelt, men att dra dit jord är ingen enkel eller billig operation. Vi pratar om 0kr jämfört med 50000kr.
 
  • Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det skulle vara intressant o se vad som hände med kostnaden för en elektriker per timme ifall det blir standard att man kräver att de har egen auktorisation för såna här småjobb :)

Firman jag jobbar på så är det jag, chefen och en till som har auktorisation, 17st som inte har det.
Ni två som har auktorisation kostar ni mer för kunden och är de 17 andra billigare? Om inte så blir det ju ingen skillnad prismässigt för kunden om man ger elektriker en utbildning. Självklart släpper jag inte in en elektriker i mitt hus utan att han har en auktorisation.
 
C capybara skrev:
I kök, tvättstuga och garage har vi jordade uttag, och när vi renoverar badrummet kommer vi ordna det där också. I övriga huset kollade jag hur många apparater som har jordad plugg – endast TVn och routern. Den överlägset största kostnaden i offerten är för att dra nya ledare med jord. Jag försöker hitta en bra motivation för att betala de pengarna :)
Modern plattTV har väl inte jord? Inte heller routern. Det enda som kräver jord är datorn (om man inte har gamla grejor) och därför är det väl bra med en jordfelsbrytare om man saknar jord. Frågan kvarstår då om strålningen från datorskärmen på ojordad dator är ett problem. Gissningsvis används mer än 50% av alla hemdatorer utan jord. Är detta ett problem?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.