Hej alla glada forumbesökare! Har funderat ett tag på att skriva ner historien om min lilla trädgårdstraktor jag fick av grannen för en massa år sen. Jag ska försöka komma ihåg så mycket som möjligt och göra det lättläst, men av förståeliga skäl kan vissa detaljer av det om hände för länge sen vara lite suddiga och jag hoppas det går att hänga med ändå.

Det kan ha varit 2014 eller möjligtvis 2015 som jag fick traktorn av min granne. Den första bilden är från 2015 men jag minns inte om jag haft den längre än så. Anywho... Det är en gammal Husqvarna och "felet" som gjorde att den var gratis var att den inte gick runt. Den tidigare ägaren hade prövat med ett nytt batteri, men utan framgång, det följde även med ett nytt tändningslås modell universal, men som aldrig prövats ut som felkälla. Grannen var en ganska oteknisk äldre herre med svag fysik, så det är förståeligt att han inte orkade lägga ner mer energi än så. Jag rullar hem maskinen till mig och det visar sig vara så enkelt som att när jag drar lite på remskivan undertill så släpper motorn och därefter så snurrar den å snällt så. Jag behöver inte göra mer än att tanka så hoppar den igång!

Till en början använder jag den bara som gräsklippare och visst behöver den lite omsorg, jag slipar knivarna lite lätt, riktar kåpan över klippaggregatet osv, men den är fullt funktionsduglig redan från början. Ganska snart kommer jag över en annons på en vagn till salu. Vagnen har gått på ett snickeri och är ganska rejäl, så den köper jag. Eftersom vagnen är designad för att dras för hand, men trots det har en ögla längst ut på dragskaftet kan jag hänga öglan över en kraftig skruv som jag kan skruva fast bakpå traktorn, lite som en rudimentär dragkrok.

Transporterar gödselsäckar runt på tomten:
Orange Husqvarna trädgårdstraktor kopplad till en liten trävagn med säckar, parkerad vid en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom det vid det här laget inte finns en tanke på att göra något "projekt" av den här maskinen, så har jag väldigt få bilder. Men jag kommer snart att upptäcka att jag måste ha "slingor" jag kan köra ekipaget med på tomten om jag ska kunna använda vagnen som det transportmedel jag tänkt. Jag tror att det är på grund av att vagnens främre axel är ledad (och med det menar jag styrbar) så är ekipaget så gott som omöjligt att backa med. Jag vet vad många av er tänker "att backa med släp är inget svårt, det är bara du som inte klarar av det", men det är en avsevärd skillnad mot en vanlig släpvagn och dessa kan jag backa med även om jag det säkert finns folk som är duktigare än mig.

Men att inte kunna backa med ekipaget kan jag leva med, tomten är tillräckligt stor för mig att kunna köra i "slingor" och på så vis kunna vända utan att behöva backa. Men vagnens dragskaft som ju är gjort för att dras för hand, är alldeles för långt, dessutom sitter den inte fast i traktorn tillräckligt väl. Lyckligtvis är skaftet i en "standarddimension" så en vanlig kulhandske för rund dragstång passar utmärkt. Så genom att dragstången kapas av till vad som bedöms vara kortast möjliga längd utan att vagnen kan "krocka" med traktorn i skarpa svängar, så kan jag bulta dit kulhandsken. Bakpå traktorn förstärker jag plåten längst bak och bultar sedan dit en vanlig dragkula. Har som sagt inga bra bilder där detta syns i detalj, men vi får hålla till godo med det som finns.

Soffan skulle bäras in "bakvägen", här syns den kortade dragstången:
Husqvarna trädgårdstraktor kopplad till anpassad vagn i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att jag nu har kula på traktorn blir den mer mångsidig som dragare och faktum är att de kommande åren går den mer som traktor än som klippare. Jag köper en badtunna på vagn, som jag kan dra uppför kullen där huset ligger med traktorn och jag skaffar även ett släp till båten som möjliggör att jag kan sjösätta den enkelt.

Båten "Kleopatra" skulle sedermera få sig en omdaning med lite ny färg bland annat:
En Husqvarna trädgårdstraktor kopplad till en modifierad vagn med en båt, står i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär fick traktorn leva sitt traktorliv i flera år och som vilket bruksobjekt som helst ägnades det minimalt med kärlek för maximalt med bruksvärde. Så småningom gick drivremmen till klippaggregatet av och jag drog ut på det så länge jag kunde, men till slut kände jag att det var onödigt att gå med "springklipparen" när jag ändå hade en åkklippare. En rem investerades i och så även ett par nya knivar eftersom de kostade mindre än remmen. Denna skulle monteras och eftersom klippbordet, precis som allt annat lämnats åt sitt förfalls öde, bestämde jag mig för att plocka loss hela klippbordet för att fräscha upp allt.

Här ser man hur knöligt och sargat klippbordet var:
Gammal Husqvarna trädgårdstraktor demonterad under reparation med synliga motor- och klippdelskomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det faktum att jag nu skulle plocka isär klippbordet kom att föranleda till att hela den här historien spårar ur. Det börjar med att samtliga sex skruv till knivspindlarna går av i aluminiumgodset! Innan jag hinner inse att det är lönlöst att försöka borra ur dem har jag redan hunnit rengöra, rikta och rostskyddsbehandla kåpan till klippbordet. Och det var aldrig meningen att det skulle bli "fint", bara fungerande så därför ser den lite sargad ut fortfarande.

Kåpan riktad och rostskyddad, det estetiska stör mig inte ett dugg.
Rostskyddsbehandlat klippbord till en gräsklippare, målad i grå nyans med synliga reparationer och slitagemärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men nu står jag alltså inför ett vägskäl. Kan man hitta en donatorklippare? Nya reservdelsartiklar är hutlöst dyra och jag är egentligen inte så ledsen över misslyckandet eftersom traktorn var gratis till att börja med och redan hunnit tjäna mig i flera år. Vad man man annars hitta på?:thinking: Det går ju fortfarande att köra med den.

Tänker att detta får duga för denna gången, det här är en berättelse om saker som redan hänt och jag tänker jobba mig fram emot nutid i det tempo jag får för mig. Den här tråden är enbart till för er som möjligtvis ser lite nöje i att läsa den. Kommentera gärna!(y)
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
C
Keexet Keexet skrev:
Men nu står jag alltså inför ett vägskäl. Kan man hitta en donatorklippare? Nya reservdelsartiklar är hutlöst dyra
En donatorklippare är ett alternativ. Tyvärr är det ju så att vissa saker slits betydligt mer än andra, så risken är att mycket av de delar du behöver är slut på donatorn också.

Nä, man kommer nog inte ifrån att man får lägga en slant på reservdelar varje år. Alternativet är om man har tillgång till en mekanisk verkstad så att man kan renovera eller tillverka delarna själv.
Avbrutna skruvar är ju inget olösligt problem med tillgång till rätt verktyg.
 
ett alternativ är ju att trimma & ställa upp i gräsklippar-race...
 
Kul projekt! Jag fick en exakt likadan traktor med på köpet när jag köpte förra kåken. Har bytt rem, tändningslås och gett den en allmän service.

Har du bilder på hur du gjorde bak med dragkrok? Funderar att sätta på en på min för att kunna dra en vagn, räfsa osv.
 
Det brukar gå att svetsa på en mutter på stumpen och dra ut resterna, i alla fall om ingen försökt sig på att borra ur dem.
 
Åk till biltema o köp skruvbortagare.
En sats för olika dim.
Borra ett hål i skruven som gått av,sätt i lämplig skruvbortagare.
Skruva bort skruven.
Klart.
 
J Johan Lindell skrev:
Åk till biltema o köp skruvbortagare.
En sats för olika dim.
Borra ett hål i skruven som gått av,sätt i lämplig skruvbortagare.
Skruva bort skruven.
Klart.
Funkar i princip aldrig på en skruv som suttit så hårt att man dragit av den.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Men kan ju vara värt o pröva.
En sats kostar runt 300kr.
Hjälpte mig sist när jag skulle byta bromsskivor på bilen.
Dock ej avdragen skruv,förstörde insexmönstret på skruven.
Värm lite med gas först.
 
Fast när man väl dragit av en stenhård svinpitt inne i skruven så blir följande metoder mycket svårare.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J jihe skrev:
Fast när man väl dragit av en stenhård svinpitt inne i skruven så blir följande metoder mycket svårare.
Då är svets bra, värmen brukar få det släppa också
 
Det viktigaste är att man låter det ta tid!


Sitter det fast ska man aldrig ha bråttom.


Var det en stålskruv i aluminium?


Nåväl...


Borsta rent med stålborste, baksidan också..
Fukta runt gängorna med ATF-olja.
Värm alugodset med varmluftpistol, så oljan börjar krypa.
Nån droppe olja till, värm lite till.

Låt det stå ett par timmar, eller till imorrn.

Sticker det ut någon ände så känn lite med lämplig tång, annars får man skaffa sig tag på någon sätt, jag gillar Ridgid-pinnar.

Sitter det fast, upprepa proceduren, det brukar släppa till slut.

Men, ta tiden, inget extravåld.
 
Vad är det för dimension på de avdragna skruvarna? Ju grövre skruv desto större chans är det att svetsmetoden går att genomföra.
 
C cpalm skrev:
En donatorklippare är ett alternativ. Tyvärr är det ju så att vissa saker slits betydligt mer än andra, så risken är att mycket av de delar du behöver är slut på donatorn också.

Nä, man kommer nog inte ifrån att man får lägga en slant på reservdelar varje år. Alternativet är om man har tillgång till en mekanisk verkstad så att man kan renovera eller tillverka delarna själv.
Avbrutna skruvar är ju inget olösligt problem med tillgång till rätt verktyg.
Helt riktigt, men just där och då kändes det inte mödan värt, vilket är rätt ironiskt med tanke på vilken väg jag skulle välja därefter. Kanske blir man lite "bortskämd" när man fått en traktor och tänker "det finns väl fler, jag kan ha någon annan som klippare, den här gör jag något kul med istället", eller jag vet inte. Det finns oftast inget resonligt försvar för varför jag gör som jag gör när det kommer till mina projekt, bara "för att jag kände för det".:oops:

skoge skoge skrev:
ett alternativ är ju att trimma & ställa upp i gräsklippar-race...
Du ligger inne med bästa förslaget hittills!:cool:

M Maledictus skrev:
Kul projekt! Jag fick en exakt likadan traktor med på köpet när jag köpte förra kåken. Har bytt rem, tändningslås och gett den en allmän service.

Har du bilder på hur du gjorde bak med dragkrok? Funderar att sätta på en på min för att kunna dra en vagn, räfsa osv.
Näe inga bilder hur jag monterade kroken, men jag har stärkt upp bakplåten med ett par profiler som jag svetsat dit, sen har jag bultat ett drag rakt igenom plåten. Först hade jag en vanlig kula, numer åker jag med ett duplexdrag. Jag kan ta lite bilder på detta och infoga i tråden vid senare tillfälle!(y)

G Guson skrev:
Det brukar gå att svetsa på en mutter på stumpen och dra ut resterna, i alla fall om ingen försökt sig på att borra ur dem.

J Johan Lindell skrev:
Åk till biltema o köp skruvbortagare.
En sats för olika dim.
Borra ett hål i skruven som gått av,sätt i lämplig skruvbortagare.
Skruva bort skruven.
Klart.
Jag höll på ett bra tag och testade alla tricks i boken, svetsa mutter, skruvutdragare osv, men i princip alla sex skruvarna var av jäms med ytan och det kringliggande godset aluminium vilket gjorde att jag snart gav upp. Jag har hållit på med mången rostig skruv i mina dagar då mycket det jag mekat med har varit 40-50 år gammalt och hade det varit EN skruv hade det väl varit en sak och så himla kul att klippa gräsmattan är det inte.:rofl: Dessutom är delarna slängda för länge sen då detta är en historia bakåt i tiden.;)
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Så efter att ha bedömt båda knivspindlarna som skrot, för att jag inte orkade lägga ner många timmars energi på något som inte kändes viktigt, så la jag ner desto fler timmar på något ännu mindre viktigt. Logiskt va?:oops:

Jag hade ju trots allt främst haft användning för maskinen som traktor och eftersom den fortfarande gick att köra, så dög den ju till det fortfarande. Det mest irriterande var att jag nu köpt en flång ny kevlarrem som jag inte hade någon användning för. Skicka tillbaka den kändes bara bökigt. Vad kan man då göra med en sån här rem? Tja drivremmen till växellådan är ju bara lite längre och det vore himla trevligt att kunna byta ut den remmen för den var också bra slut, fast jag hade varit för snål för att köpa två nya remmar, så en sådan hade jag inte. Men hur kunde man då få dit den "för korta" remmen till klippbordet till växellådan istället?

Min första tanke var "genom att dreva". En mindre remskiva behöver ju en kortare rem och remskivan bak vid lådan är gigantisk i jämförelse med remskivorna som nu "blivit över" från klippbordet. Om jag bara kunde byta ut den stora remskivan bak, kanske jag hade lagom längd på remmen, för så stor skillnad på remmarna är det ju inte.

Storleksjämförelse, remskiva vid växellådan till höger, ett av klippbordets remskivor till vänster:
Storleksjämförelse av två rostiga remskivor med linjal som mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppmärksamme noterar dock direkt åtminstone ett problem; centrumet är helt olika på de två skivorna. För att jag ska kunna montera den lilla skivan på lådan, måste jag flytta över centrumet. Nu börjar vi komma till saker jag tycker är riktigt kul att pyssla med! Jag kapade bort centrumet från den stora skivan och centrerade det över den lilla med en grov skruv (M20?) som passade perfekt i centrumhålet hos den lilla.

För att rita ut var det nya hålet hamnar:
Rostig remskiva med nyligen svetsat centrum och skruv, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna fyrkantiga form kunde jag nu ta upp ett likadant hål i den lila skivan för att sedan passa in det nya centrumet. Hade detta varit precissionsgrejer, eller saker jag verkligen var rädd om, inser jag att detta är långt ifrån tillräckligt, men det här är bara en kille som gillar bonnasmide på gratisprylar.

Inpassat och redo för svets, det blev ju tillräckligt nära centrum ändå!
Två olika storlekar av remskivor, den stora har utkapad mittdel och är förberedd för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och efter lite svets, lagom med slip och mycket kladdig färg så har vi ett resultat::p
Svetsad remskiva med nytt centrum, nymålad i svart med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med skivan på plats igen, så har jag ganska svårt att få på remmen, men efter att ha bråkat med den ett bra tag kan jag till slut kränga över den kortare remmen ändå. Jag inser samtidigt som remmen åker på att det kan omöjligtvis funka som det är tänkt, remmen är spänd som en fiolsträng och det utan att spännrullen har något spel i sin rörelse, den driver, men kan inte sluta driva.

Och koppling vill jag ha, så jag sätter därefter igång en rätt omständlig process att försöka lösa problemet. Nu har jag ingen mindre skiva att montera så jag måste lösa problemet på annat vis. Mest naturligt är ju då att flytta fram bakaxeln något. För att pröva ut vilka positioner som funkar testar jag först att flytta fram axeln lika mycket som avståndet mellan de två skruvarna som den är fixerad med vid axeln, men det blir för mycket. Så jag vet att axeln måste sitta någonstans mitt emellan.

Genom att klippa till två L-profiler och borra hål i dessa kan jag börja laborera med axelns placering och jag börjar med att utgå från att ungefär mitt emellan hålen blir bra.

Skruven till vänster är där axeln var skruvad ursprungligen, här är den framflyttad ca 25mm:
Närbild på remskiva och motordelar under reparation, med fokus på mekaniska detaljer och svetsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna använda båda originalfästpunkterna behövde jag lösa faktumet att ena hamnar mitt för axeln, dvs det finns ingen plats att husera en skruvskalle på "undersidan" dvs där axeln sitter. Genom att svetsa på två pinnskruvar i L-profilerna löser jag det problemet. L.profilerna är långa nog att sträcka över båda originalinfästningarna, samt över axelns två nya punkter.

Notera "stereoisomerer"; dessa två är varandras spegelbilder:
Två svarta metall L-profiler med genomgående hål och svetsad bult, ligger på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att kunna montera dessa på maskinen, så är även fästena i chassiet moddade såklart.Det är inte hundra procent symmetriskt, men de respektive delarna passar ihop.

Lite svart färg här också, detta är ingen altartavla, men det ska funka:
Delvis demonterad maskin med synliga metalldelar och slitage, inklusive remskiva och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lådan har ju även två fästen framtill, men dessa är desto lättare att lösa när man lokaliserat den nya positionen då de sitter med två vinkeljärn som förvisso är skruvade med två vagnsbult vardera, men eftersom ett av hålen linjerade perfekt med ett redan existerande hål, så lät jag de få sitta med en skruv. Jag får väl göra en återkallelse om jag visar mig inte vara nöjd med lösningen.

Ett av de främre fästena i bakgrunden, moddad kopplingsmekanism i förgrunden:
Modifierad kopplingsmekanism på en orange traktor, med en röd detalj till vänster och rostiga metalldelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den röda detaljen i bilden är en avkapad axel som hör till klippbordet. Kopplingsmekanismen är ledad i samma axel (minns inte detaljerna nu), så jag behövde behålla fästet och hävarmen, men kunde skippa den del som löper tvärs över som är kopplat till ett annat reglage. Med lådan monterad med rem på när jag fått det att funka som jag vill, så ser det ut på detta viset (bilden tagen i ett tidigare skede under provpassningsstadiet)

lagom remspänning, allt är bara provisoriskt inpassat på bilden.
Översikt över en modifierad traktor, med fokus på remmar och remskivor inuti ett orange chassi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med axeln på plats kunde jag bemöta nästa problem, växelföraren. Med lådan lite längre fram, hamnade även själva växelföraren "fel". Här tog jag en bit plattjärn och borrade två hål motsvarande det avståndet som axeln förflyttats´för att på så vis förlänga mekanismen på lådan bakåt, till någotsånär av sin ursprungliga position. Jag inser att geometrin i rörelsen inte blir densamme, men jag tänker att det finns lite spelrum i dessa förlåtande mekanismer.

Så mycket justeringsmån fanns inte i den gängade delen, kontramutter=nödens nyloc?:rofl:
Närbild av en orange traktors mekaniska detaljer med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så när allt blivit klart för en provvända så vänder jag maskinen rätt igen och ska starta. Jag vill minnas att den försökte, men ganska snart slutade den försöka. Startmotorn snurrar, men inte motorn. Det visar sig att en svag punkt på dessa är att startmotordrevet slits ut och Briggs och Stratton är tydligen kända för att hitta kostnadseffektiva lösningar, så drevet är i plast!

Om din B&S-motor surrar men inte snurrar kan detta vara felet:
Startmotor med plastdrev på en gräsklippare, visande slitage och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drevet var inte särskilt dyrt, men i vanlig ordning är det postorder som gäller, så ngt köra blev det inte den gången. När jag ändå är i farten beställer jag en ledningsmonterad soppakran också. Den här maskinen har aldrig haft ngn soppakran i min ägo och jag vet inte om de hade det original, men jag har haft problem med att det läcker soppa rakt ner i motorn om den står ett tag, så det är ju en smal sak att installera, tillsammans med ett bränslefilter förstås.

Med det mekaniska utrett kan jag nu börja ägna mig åt det estetiska. Traktorn ser ju ut som "skogen" och har inta fått ngn vidare vård varken av mig eller föregående ägare. Så detta är ju mest för att det är kul och jag råkat ha lite grejer på hyllan som inte dugt åt något riktigt seriöst projekt. Först ut blev en sportratt och en backspegel. Backspegeln är för ful för att få sitta på ngn moped och ratten för liten för att man ska kunna se någon hastighetsmätare i en bil, men här funkade det bra. Rattcentrum på originalratten är gjutet i ett med ratten, så ratten kapades bort, centrumet filades till så att det blev plant. Nu när rattstången blir synlig genom centrum hittade jag en kupolmutter som passade perfa tillsammans med en falsad stor bricka för att dra fast centrumet i rattstången. Sedan kunde jag skruva fast ratten i rattcentrumet.

Sportratt och bakåtflukt
Anpassad trädgårdstraktor med sportratt, ny sits och backspegel på solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen ser jag inte särskilt mycket i spegeln heller, men justerar jag den rätt så kan jag bli uppmärksammad på trafik bakifrån de gånger jag kör med traktorn ned till badet.:cool: Hålet och spegeln fanns redan, så det var bara att addera ett och ett.

Huven var ett svårare problem att lösa, sedan flera år tidigare hade framdelen av huven spruckit och eftersom den är hängd i framkant hängde den på trekvart, dessutom såg det förjävligt ut. De tejpbitar som kan skymtas på ngn bild är för att hålla huven på plats så den inte skulle glida av. Jag behövde därför uppfinna ett par gångjärn och på något vis fästa dem i huven, inte den enklaste uppgiften.

Ett par grindgångjärn visar sig funka ganska fint dimensionsmässigt. Genom att fixera dessa med två ganska grova skruv i ramen så sitter de rätt rent placeringsmässigt, nu behövde jag bara komma på hur jag skulle fästa dem i huven.

Här har jag rakat bort det spruckna och monterat huven med några moddade grindgångjärn:
Orange trädgårdstraktor parkerad på gräsmatta med modifierade grindgångjärn och backspegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huven skulle visa sig vara det svåraste momentet av det rent estetiska i detta projektet. jag lekte ett tag med att köra utan huv, men B&S-motorn är ingen skönhet direkt och om det nu fanns några linjer i den gamla Husqvarnan så försvann de med huven. Olyckligtvis tog jag ingen bild på infästningen av gångjärnen, men för att staga upp det hela så svetsades samma typ av L-profil som använts tidigare i nittio graders vinkel för att sammanbinda de två gångjärnen. I denna L-profil kunde jag sedan skruva huven som då fick en platt och bred yta att skruvas fast i. Mekaniskt kunde jag inte lyckats bättre, jag har samma funktionalitet som original, men stryktåligare iom att det är gjort i metall och löstagbart om än med två 19mm-nycklar.

För att försöka få något uns av estetik i detta gav jag mig nu på huven med lite slipmaskin och rakblad för att avlägsna gamla dekalrester och rugga upp ytan för ett nytt lager färg. Detta är absolut inget proffsjobb och jag använde inte ens ngn grundfärg,:oops: men även om jag gillar den orangea färgen, så är den solblekta varianten inte så snygg.

Alla vet ju att en riktig hotrod är mattsvart:
Anpassad trädgårdstraktor med svartmålad huv och modifikationer, parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu förstår ju vem som helst att det här har spårat ur och det är inte längre tal om att göra en service av gräsklipparen. Jag har hundra andra projekt på lut, men sånt här är ju så kul och ännu roligare när man kan bygga nästan allt av grejer man hade på hyllan.

Nu när vi börjat jobba mer på det estetiska så kändes det givet att ta bort resten av etiketterna:
Orange traktor med svart fotsteg och synliga modifikationer på chassit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En av få grejer jag faktiskt skaffade för detta projekt var en bättre begagnad traktorsits. Det var inget fel på originalet, men den var ganska ful och med smärre modifikationer kunde jag montera en betydligt skönare stol som jag köpte billigt av en kompis.

Här har jag totalt "debadgat" traktorn, vi börjar få en mer clean look:
Orange trädgårdstraktor med uppgraderad sits och öppen motorhuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här väljer jag att bryta för denna gången, mer finns att skriva, men jag hinner inte skriva ner allt i en sittning. Kommentera gärna i vanlig ordning, det kommer mer roliga onödiga detaljer och även en och annan väsentlig funktion.:geek:

Jag vill återigen inflika att jag gjorde detta för över ett år sen och jag hade aldrig någon tanke på att det skulle bli en projekttråd av det, men jag har en del bilder att visa och försöker göra det så lättförståeligt som det går. Jag inser nu när jag skriver att det saknas massa bilder som skulle vara relevanta, därtill har jag fått ändra lite i kronologin på bilderna för att det ska gå att följa berättelsen. Hoppas ni förstår. Tack för visat intresse!:ok:
 
  • Gilla
SaabNiklas och 6 till
  • Laddar…
Så fortsättningen på detta projekt kommer nu att handla om själva körbarheten, jag har ju inte redovisat den tidigare och det beror delvis på att jag glömt bort alla detaljer, men också att bilderna inte visar allt jag gjorde.

Men det fanns ett fundamentalt problem med "drevningen" som jag minns det och det var att hur jag än gjorde var det svårt/omöjligt att kunna koppla ur. För jag tyckte jag hade en bra remspänning vid drift, men det gick aldrig att få remmen att helt sluta driva.

Det är kanske svårt att se på bilderna, men original remskiva vid lådan är faktiskt av en annan typ än den kilspårsmodell jag moddat tidigare, den är mycket bredare och därför kilar inte remmen fast sig på samma sätt. Det finns säkert praktiker inom detta jag är för okunnig för att redan känna till, men jag tänkte att "om det gjorde så från fabrik så får jag väl ta och imitera detta". Lyckligtvis hade jag remskivorna från klippaggregatet över och bland dessa fanns även en remskiva av modellen jag behövde.

Skillnaden mellan remskivorna:
Två remskivor med olika storlek och skick på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det var bara till att flytta över centrumet igen för det är ju såklart olika. Den här gången använde jag en lite mer raffinerad (?) metod och hålsågade ut centrumet i pressborren.

På något vis känns detta bättre än att dra ett par snitt med vrålapan::thinking:
En metallkomponent som hålsågas med en bänkborr, fixerad med en skruvstäd och träkloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gillar att jobba i metall och fabricera saker när jag bara har vägen utstakad för mig och det hade jag nu. Raskt kapades det andra centrumet upp med samma hålsåg som tidigare och det gav ju en ganska perfekt passform, dessutom blev jag av med mina gamla snitt som hamnade utanför.

Snyggt pussel, bara mina svetsar hade varit lika snygga hade jag vågat visa dem::oops:
Närbild på svart remskiva med tydligt slitage och centrumborrning i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den uppmärksamme noterar att denna remskiva är något större än den första, det är avkallet jag fick göra för att få det hela att fungera som jag ville. Skillnaden var dock inte tillräcklig för att ha någon åverkan på remlängden, iaf inte som jag märkte av och det kan bero på att remmen nu, trots det större hjulet, "slirade korrekt" när kopplingen trycks ner, medan den tidigare drev ett mindre hjul fast den var något slackare tack vare ett mindre hjul om ni förstår vad jag menar.

Bakaxeln lös med den nya remskivan:
Gamla maskindelar på marken, inkluderar en växellåda och en svart remskiva, visa tecken på slitage och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med det mekaniska nu ännu en gång korrigerat så kunde jag börja med elen. Det här projektet hade nu vuxit till att inte bara handla om att få dit den nya remmen och vad det innebar, utan till ett fullskaligt "semesterprojekt".

En av de grejer jag "stört" mig lite på, är att denna klippare har huvudstrålkastare, men inget i dem! Röktonade glas och bafflar som ska hysa var sin lampa finns där men inget innehåll. Maskinen går nästan bara uteslutande på dagtid om sommaren, så lampor är egentligen inte nödvändigt, men nu när jag ändå höll på så ville jag rätta det jag stört mig på litegrann, mest av estetiska skäl. I mina gömmor hade jag ett par lamphållare för "spollampor" som jag plockat ur min gamla folkabuss där de satt monterade i "skafferiet". Dessa har sedan länge förlorat sina "glas" och var i princip värdelösa, men de fanns kvar och med några enkla medel kunde jag bocka till dem för att sitta rätt i lamphusen.

Lamphållarna passas in i husen, notera att jag lyckades spräcka ett av "glasen".:rolleyes:
Två halvöppna plastlamphus utan innehåll på verkstadsbord, avsedda för klipparens huvudstrålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med dessa inpassade målade jag lamphusen i en färg som hette "silverkrom", men som mest påminde om vanlig silvermetallic så jag fick inte den effekt jag önskade. Elen kopplades med gammal högtalarkabel jag hade liggandes från ett av de otaliga högtalarinstallationer jag gjort, där kabeln i paketet förkastats till förmån för tjockare variant. Perfekt när man drar el i ett plastchassi och inte kan jorda någonstans.

Nu när lamporna äntligen skulle få bli fullblodiga lampor och inte bara på låtsas ville jag ju försöka få till resten av fronten. Den var ju sönderkörd sedan tidigare och det är svårt att forma något snyggt när man inte har tillgång till rörbock eller TIG-svets, men ute bland soporna på tomten hittade jag ett par rör i rostfritt från någon duschhylla och genom att nagla fast dessa med ett par gummiklammer i mina hemmasmidda grindgångjärn och sen klippa till cykelkorgen till rätt passform, blev det okej ändå. Som "huvkråka" använde jag en 3D-dekal jag hade liggandes som jag inte hade någon som helst idé om vad jag skulle använda till annars.

Huvkråkan; känns så kliché i så många sammanhang, men så rätt i det här!
Motorcykeldämpare med kolfiberlook, rostfria rör och "huvkråka" dekal på renoverad del av ett anpassat fordon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När detta lilla sidosteg var avklarat kunde jag till fullo koncentrera mig på det som egentligen behövde göras med elsystemet. Jag minns inte alla detaljer, men sedan tidigare hade jag rationaliserat bort tändningslåset som inte funkade, det är en värdelös design med låset horisontellt monterat och som en öppen brunn för vatten att rinna ner i från den öppna himlen, klart det beckar igen!

Så jag hade tidigare kört med startknapp som helt sonika kortslöt solenoidens batteriplus med startsignalen, därför hade jag redan ett hål i sidan på karossen uppe vid tanken. Nyckeln kunde dock vridas marginellt och kunde användas som "dödarknapp", så den användes för att stänga av maskinen med. Men jag vågade aldrig lita helt på låset, nyckeln var redan vriden ett åttondels varv och jag ville inte ha risken att bryta av den i låset.

Jag ville helt och hållet bygga bort denna osnygga lösning och funderade ett tag på tändningslås, men jag hade ju trots allt mer roliga "sportiga" prylar på hyllan som jag tänkte att jag nog aldrig kommer använda, däribland en startpanel. Den innehåller en vippströmbrytare med lock, en kontrollampa och en startknapp. Jag minns inte exakt hur jag kopplade det här, men iom att jag ville få kontrollampan att lysa när vippan slås på ("tändning på") så fick jag använda ett växlande relä för att vända det hela. Som sagt, förhör mig inte på detaljerna, för jag minns inte, men jag minns att det hade med magnettändningen att göra. I samband med "tändning på" tänds också lamporna framtill.

I Bosch elsystem är brun jord, här vetefaen, men det funkar iaf!:rofl:
Närbild av egentillverkad startpanel på en traktor med vippströmbrytare, kontrollampa och startknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Traktorn börjar närma sig sin slutgiltiga form och visst finns det massor av saker att finslipa, men en större sak saknades än, ett avgassystem!

Här ville jag ju sååååå gärna ha "stacks", dvs pipor rakt upp (en pipa räcker iofs), men det blir svårt att göra på något enkelt sätt med flipfront, inte omöjligt, bara svårare än jag ville att det skulle vara just då. Att leda det utanför karossen är ett alternativ, men jag gillar användarvänlighet och avkallet på sådant är nog med en skorsten rakt i ansiktet, att dessutom göra maskinen bredare än den behöver och potentiellt slå i avgasröret när man susar fram utan bromsar, kändes som nog argument just då, så det fick bli en något mer modest lösning. Men än är det inte helt uteslutet, för det skulle se totalt, otroligt, helballt ut!:cool:

I brist på rörmaterial i rätt dimensioner tvingade mig dock att använda original "grenrör" för att få en lagom första böj, dessutom fick jag med mig flänsen som passade mot cylindern på köpet. Jag vinklade om de två första böjarna så att de istälet för ett "S" bildade ett "C" och på så vis fick jag en horisontell början på avgaset. Sen letade jag fram några gamla vattenrör i järn som låg ute bland skrotet på tomten i rätt dimension. Efter att röret kapats till rätt längd, kunde jag använda den nittiogradersböj som gängats dit för att på så vis leda avgassystemet bakåt på motsatt sida om cylindern. På röret svetsas en bit plattjärn som får agera fäste i samma punkt där originalsystemet satt fastskruvat. Som grädde på moset plockar jag fram en motorcykeldämpare med kolfiberlook som jag också hade liggandes. Denna kommer att monteras baklänges om jag förstått designen rätt, men på så vis fick jag inte bara rätt rördiameter, utan även en bra vinkel att avsluta systemet med. Dämparen hängs i bakkant med en kraftig fjäder upp i karossen där man har fötterna.

Det här blev väl ändå helt ok? :surprised:Notera stagen till huven jag adderat i efterhand.
Trädgårdstraktor med modifierat avgassystem och cykelkorg fäst vid bakaxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta var jag ju såklart bra nyfiken på hur den lät och svaret är "rätt brutalt", grannens kommentar var att han trodde jag skaffat en HD. Men i ärlighetens namn låter den inte alls som en HD, inte som en japshoj heller, men som något eget och alldeles brutalt, inte nödvändigtvis högre ljudvolym än original, men ändå tillräckligt för att hörselkåpor är påbjudet (precis som innan). Det KAN vara så att jag har en avgasläcka, för ibland smäller det lite, men det kan lika gärna vara motorns gång, jag har ju inte servat den, bara sminkat den.:p

När maskinen nu började kännas klar (men blir man någonsin färdig med ett projekt?) så kunde jag börja ratta den på allvar. Visst skulle jag vilja tajta upp styrlänkaget och jag har många galna idéer för att få denna maskin ännu fränare, men det får bli i en "version 2.0" och byggs en sådan lovar jag att fortsätta på denna tråd.(y)

Den har inget namn ännu, förslag?
Modifierad trädgårdstraktor med anpassad avgaspipa och texten 'KEE’S KUSTOM' på huven, parkerad på gräs i solnedgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bland det mer onödiga jag skulle vilja göra, är;

- montera voltmeter i det gamla tändningshålet?
- större hjul, framförallt bak (dubbelmontage?) :surprised:, men även fram
- stack(s) :cool:
- bromsar (hur?)
- ledramp (mod arbetstrålkastare) fram, bakljus
- förvaringsfack för småsaker
- Kanske ett plogblad (tveksam om det funkar med 2wd och snökedjor?)

Men storyn om buset jag ägnade mig åt coronasommaren 2020 tar inte slut där. För en enkel grej att komplettera detta bygge med var ju en snabb penselrenovering av släpvagnen. Det var ju egentligen inget allvarligt fel på vagnen, men det kändes där och då som en naturlig följd av att ha sminkat upp traktorn.

Chassiet och flakbotten/lämmar separerade:
Nymålat svart släpvagnschassi i förgrunden, anpassat gräsklippare och blå folkabuss i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stålkonstruktionens borstades rent från lös rost och smuts, rostskyddades och fick sig därefter ett nytt lager med färg. Det blev "silver" av någon anledning jag inte kan minnas nu, förmodligen för att jag hade gott om det. Lämmarna fick sig ett tjockt lager med oljebaserad mattsvart lackfärg. En grej som däremot lades ner lite energi på var att leta upp några L-profiler från skrotupplaget på tomten, borsta rent dessa, grunda och måla dessa i samma silver som själva chassiet för att använda som stöd på insidan av lämmarna. Tidigare hade man använt trälister typ "läkt" som var bra murkna och inte klarat av tidens tand lika väl som marinplyfan.

Att titta på när färg torkar kan väl vara intressant?
Nytt målat flak och chassidelar till släpvagn ligger för torkning utomhus med en gammal blå folkabuss i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I samband med ihopmonteringen gjordes mycket finlir som knappt syns, all "hardware" byttes ut, rostiga gamla skruv mot rostfritt, muttrar blev kupolmuttrar och hela framvagnen riktades, smordes in ordentligt och tajtades åt med nya grejer där det gamla bedömdes vara uttjänt. hjullagren fick nytt och rikligt med fett, ett däck med punka åtgärdades.

Uppsmord, nymålad och tajtare än någonsin, det här är riktigt tillfredsställande!
Renoverad släpvagnsdel med ny silverfärg på chassiet och mörka hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flakbotten var betydligt finare på undersidan än ovansidan, vilket knappast förvånade, men för den här penselrenoveringen dög det utmärkt att fördubbla tjänstgöringstiden genom att helt sonika vända på den uppochner. :pOch som av en ren händelse råkar denna vagns mått stämma överens med någon slags "standard" för släpvagnar, för ett släpkapell från Biltema passar perfekt och detta förankras med en gummilina som spänns fast i knoppar runt om flaket. För att kapellet inte ska bukta inåt används ett par kapellbågar som spänns upp mellan lämmarna. Detta används framförallt på vintern då vagnen parkeras i en brant lutning för god avrinning, när vagnen används är kapellet ganska värdelöst och brukar oftast plockas bort och ligga i något hörn på tomten.

Ekipaget i all sin prakt, "loggan" på släpet blev ju inte helt lyckad erkänner jag.:oops:
Anpassad trädgårdstraktor bredvid en renoverad släpvagn med blått kapell och texten 'ALE S.O.SJUM' på en grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver loggan, som måste göras om är det hjulen som förstör intrycket på detta ekipage. Jag har redan redogjort för vad jag vill göra med traktorn när det gäller hjulen, det "minsta" jag vill göra är att måla hjulen, men helst byta ut dem helt och hållet och jag har en idé om vad för hjul, det svåra är bara att få till infästningen, speciellt på drivhjulen. Sen vore det najs med någon form av broms, om än bara parkeringsbroms. För den stannar från toppfart rätt omgående ändå. På släpet räcker det med en penselrenovering av fälgarna, om man vill dra det längre kanske lite pinstriping, men poängen med detta är att det fortfarande ska gå att använda grejerna och det ska helst inte kosta så mycket, det ska användas och inte ställas ut. Jag har även lekt med tanken på att montera kula bakpå släpet för att kunna dra både släp och båt samtidigt, men det är mest en kul grej och ett väldigt begränsat behov, de två (?) gånger jag drar båten med traktorn, kan jag lägga det man vill ha med sig i båten iaf åt ena hållet.:thinking:.

Det blå kapellet kan jag leva med, det används för det mesta ändå inte, men om ngn har ett tips på hur man kan måla det utan att det blir alltför omständligt så lyssnar jag, annars är det en slitagevara som används på vintern och det lappade kapellet på bilden har jag redan bytt ut.

Det här får konkludera bygget för version 1.0, men det är så kul att göra såna här saker att man aldrig vet när det kan komma en uppdatering i tråden. I år har jag inte gjort mer än att "revivat" den och brukat den och släpet. Båttrailern har fått sig en hjullagerservice inför båtupptagningen. Den sista tiden har batteriet blivit så trött att jag behövt en starthjälp varje gång jag ska ha igång den. Men med ett nytt batteri nästa säsong, kanske jag äntligen får änden ur att bygga färdigt elsystemet.

Hur fort den går? Jag minns inte om jag någonsin mätt, men om tillräckligt många vill veta ska jag försöka ta reda på det. Men utan att vara något fartmonster så pinnar den på bra för det behovet jag har. Klart jag lekt med tanken på att leta reda på en större skiva fram, men då har jag ju problem med remlängden igen, så större hjul känns som ett bra första steg.

Tack för visat intresse avslutar med en bild innan kustomiseringen från 2015 på väg hem från en tur med båten.

#älskasommar
Person kör en anpassad traktor längs en landsväg, bär hörselkåpor och solglasögon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ödmjukast /Kee :heart:
 
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.