Bo Siltberg.

För första gången i mitt liv byggde jag nånting själv, eller i alla fall nästan själv. Vi rev den gamla altanen och byggde upp den på nytt (upphöjd altan, ca 80 cm hög och ca 6x4m). Dessutom la vi markliggande trädäck längs hela sidan på huset, ca 6x14m. Morsans gubbe "hjälpte till", men för att vara ärlig så var det han som var hjärnan i projektet. Det var också han som hade med sig kapsåg, gersåg, klyvsåg, mm, och såklart diverse skruvdragare med extra batterier. När jag använde hans verktyg - som ju är av bättre kvalité än de billiga som jag har i källaren - så kände jag mig nästa som ett proffs. Så till kommande projekt (trädäck till vedeldad badtunna samt uteförråd) skulle det ju vara helt förträffligt att kunna jobba med ett stabilt, säkert och pålitligt verktyg, t ex en Makita skruvdragare.

Nybyggt upphöjt träträdäck och virke staplat i trädgård med skjul i bakgrunden Rivningsarbete av en gammal altan i anslutning till ett hus, med synlig träkonstruktion och ojämnt gräs. Ouppbyggd träkonstruktion för altan vid hus med röda fönster och verktyg på marken Konstruktionsfas av en upphöjd träaltan vid hus i pågående byggprojekt. Trädgård med upphöjd altan vid hus och blommande marktäckare längs med en gräsmatta. Konstruktionsstomme för en upphöjd altan vid ett hus, med verktyg och material synliga på ojämnt sandunderlag. Nyligen byggd upphöjd altan vid hus med redskap och verktyg synliga. Nybyggd upphöjd träaltan med trappsteg och utemöbler i trädgården intill ett hus. Upphöjd träaltan med trappsteg framför ett hus med röda fönsterkarmar och möbler. Nybyggd upphöjd altan i trä med trappsteg och inbyggda blomlådor vid röd husvägg.
 
Svar: Bo.Siltberg

Motivering:
Min dotter lånar alltid mina skruvdragare och andra verktyg till sina projekt.
Hon skulle få Makitan så jag får ha mina ifred :)
 
Svar: Bo.Siltberg

Motivering:
Jag har en skruv som är lös...
 
Bo Siltberg är den med flest bästa svar. Bra jobbat Bo.

Jag har två skruvdragare av olika märken. Båda är av äldre modell och batterierna är slut, jag kan dra i 15-20 altanskruvar innan det är dags att byta batteri och dra i 15 till.
Att köpa nya batterier går inte, de finns inte längre

Så när jag gör något lite större så byter jag hela tiden batterier och växlar mellan skruvdragarna.
Jag avskyr att köpa nytt "bara för att", det känns fel vad gäller konsumtion så jag fortsätter att ta många pauser när jag bygger en ställning eller nått..Jag menar, skruvdragarna fungerar ju!

Men nu börjar jag tröttna på pauser (är inte det en motsägelse?) och vill gärna få en ny och modern dragare som går och går och går.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
F
Det är ju naturligtvis Bo.Siltberg

Mitt absoluta favoritverktyg, krånglat minst, MYCKET väl använt har varit med mig sen 2008. Inköptes samma dag som vi vann budgivningen på tomten.

Det är en Makita BDF452 och den har sen dess kompletterats med ytterligare 6 18V Makita maskiner och 3st 10,8V Makita. Men faktum är att ingen är lika välanvänd som den första….


Sen har nockat mig så det svartna från ögonen och jag fick sy tre stygn i pannan (lång historia men kortfattat så var det kombinationen av stor hålsåg, lustig arbetsställning, klena handleder och ett grymt moment i maskinen, den har ramlat ner 6m från taket rakt ner i berg men det blev bara en liten buckla på plåttingen längst fram på chucken. Den har glömts på ett släp, studsat av och letats upp i ett dike 2 dagar senare. Den är odödlig.

Men nu har sonen glömt den ute vid kojbygge. 3 dygn med hellregn i en jordhög. Den går men den har tyvärr tappat sin grymma krypkörning. Tror det är dax för en ersättare.

Välanvänd Makita BDF452 skruvdragare med synliga slitage och smuts, vilande i en verkstad.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är Bo.Siltberg (vilken kille, wow!)

Vinterprojekt att rusta vidare källarvåning och lekrum… och i år vill nybliven tonåring hjälpa till - skulle jag vinna blir denna julklapp som motivation och kickstart för framtida verktygslåda
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fniss fniss. Jag är en sådan buse så jag funderade på att mängdrösta fram någon annan precis innan tävlingsslut så bara jag skulle ha rätt. Men det går ju inte…
 
  • Haha
  • Gilla
TheGrayLady och 3 till
  • Laddar…
Tack alla deltagare för era svar och motiveringar! Det var så många att vi inte hann utse vinnare i fredags, vi vill ju läsa igenom alla svar. Vinnaren är nu utsedd, det blev @Rickard.ag som kan se fram emot att kunna borra och skruva lika effektivt och bekvämt hemma som på jobbet!
 
  • Gilla
TobiasN79 och 8 till
  • Laddar…
Är det verkligen gjort på så sätt som sägs, och inte utlottning? Inget ont om vinnaren, men det finns många bättre motiveringar än just den tycker jag :) (och visst är jag avundsjuk, men tycker som sagt att många motiveringar är bättre, se ex. #16)
 
  • Gilla
naemi1 och 2 till
  • Laddar…
Attans! Får stämma av hur det går med bären.
 
V ViktorHg skrev:
Är det verkligen gjort på så sätt som sägs, och inte utlottning? Inget ont om vinnaren, men det finns många bättre motiveringar än just den tycker jag :) (och visst är jag avundsjuk, men tycker som sagt att många motiveringar är bättre, se ex. #16)
Motivering är med för att kunna ha tävling.Annars blir det lotto och då är det väl tillstånd som gäller?
Sen är det upp till var och en vad som är en bra motivering, mina är ALLTID bäst men ändock vinner jag inte alltid.
 
  • Haha
  • Gilla
TobiasN79 och 5 till
  • Laddar…
Snyggt att det är en användare som är aktiv! Grattis :)
 
Bra att veta. Då får man spana efter en annan skruvdragare inte nödvändigtvis grön. :)
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
[bild]
Efter sommarens alla uteprojekt har det kanske blivit dags att se över sina verktyg?

Byggahus.se
tävlar den här veckan ut en grym maskin från Makita, borrskruvdragaren DDF484RTJ, inklusive två batterier och laddare.

Värde: 2 990 kr

Så här tävlar du:
Besvara frågan nedan samt motivera varför just du ska vinna borrskruvdragaren, i ett inlägg i den här tråden.

Fråga: Vilken medlem leder topplistan "Flest bästa svar" på Byggahus.se?

Det rätta svaret hittar du någonstans på Byggahus.se. :)

Vinnaren utses fredagen den 27 augusti.

OBS: Kontrollera att den adress du angett på din profilsida fortfarande stämmer.

Vi förbehåller oss rätten att utse en ny vinnare om vinnaren ej kunnat nås inom två veckor.
-----------------------------------------------
Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren. Den här tävlingen är inte sponsrad.

vem vann?
 
Orientexpressen
Om du scrollar upp lite så ser du att det var @Rickard.ag som vann för snart 2 år sedan den 30 augusti 2021.
 
  • Gilla
stabur
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.