Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Mike Gyver Mike Gyver skrev:
-Framstressade produkter i allmänhet är sällan genomtänkta och vältestade...
Tror du att de godkända vaccinerna mot covid-19 har stressats fram? Varför i så fall?
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Liiiiite märkligt, eftersom det nyligen stod på deras hemsida att vaccinet tidigast skulle bli godkända 2024. Varpspeed:D?
FDA har haft en tidsplan för det aktuella godkännandet rätt länge nu, och den enligt den skulle godkännandet komma ungefär när det kom, men tidsplaner kan ruckas och ingenting är godkänt förrän det är godkänt. Så lång osäkerhet som 2024 tror jag dock att det aldrig har varit tal om. Var hittade du det årtalet om godkännande?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Om vi bara fritt spånar att det kommer att visa sig att de konspiratoriska foliehattsforskarna får rätt och att allt för många av er vaccinerade kommer att dö eller kräva omfattande sjukvård. Är det då fortfarande de ovaccinerade och friska som är egoisterna?
Ja. Varför skulle de få slippa dö eller behöva omfattande sjukhusvård? Hur jämlikt är det, va?
 
harry73 harry73 skrev:
Nu börjar man få rapporter att de vaccin som finns visst har ett bra skydd mot Delta, men att effekten avtar med tiden (månader). Hur ska man då göra sin riskanalys?
Min inställning är fortfarande att jag redan har antikroppar pga genomgången infektion och att det är bättre att avvakta med att ta vaccin, tills man vet om det finns långtidseffekter och tills det finns anpassade vaccin som skyddar bättre mot nya varianter.
Jag har inte bråttom och än så länge är tiden i min fördel.
Bäst skydd har dem som har haft covid OCH tar vaccin. De är i det närmaste odödliga ;)

Några långtidseffekter (biverkningar) tror jag inte på. Vaccinet bryts ner extremt snabbt i kroppen och förstörs lätt (det är därför det är så strikta bestämmelser kring hur det ska förvaras) och kvar i din kropp finns bara minnet för spikeproteinet hos immunförsvaret. Jag ser inte hur något som inte finns kvar i kroppen skulle kunna skada kroppen, såvida man inte har någon extremt ovanligt fel på sitt immunförsvar, men då känns det som att man borde varit död för länge sen med en sådan rubbning. Annars känner jag bara till autoimmuna sjukdomar, men de klarar ju av att hantera okända ämnen som kommer in i kroppen på samma sätt som vi som inte har autoimmuna sjukdomar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan man tycka och ingen blir gladare än jag ifall min försiktighet visar sig vara grundlös. Doch har det ju visat sig i flera länder med hög täckning, att vaccinet inte skyddar som det var tänkt. Bästföredatumen är oroande kort.
Så du undviker att vaccinera dig på grund av att vaccinet inte är effektivt så länge som du hade väntat dig?
 
P
V växelventil skrev:
Men det blir väl samma sak om dom som inte är vaccinerade.
Nej, risken för att bli allvarligt sjuk och/eller dö är högre för den som inte är vaccinerad.
 
  • Gilla
Edlunn och 2 till
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Det var Expressen som skrev om sjukvårdspersonal som var fullvavaccinerade men blivit smittad och 8 av 10 var smittade och dom var bland dom första att vara fullvavaccinerade i Israel.
Utan att ta ställning till siffrorna 8 av 10 så är det rimligt att effekten av vaccinet är lägst hos dem som vaccinerades först.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
H Henke007 skrev:
Så att ungdomar och barn skall vaccineras på grund av risker med covid smitta faller på viljan i filmen att samtliga skall vaccineras
Jag förstår inte motsättningen du målar upp.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Många inlägg har det ändå blivit.
Varför skall de som vägrar låta vaccinera sig få en given plats i vården vid Covid? Precis som storrökare som inte vill/kan sluta inte självklart får en 1.a plats på HIA. Det som stör mig en del är aluminiumet i vaccinerna. Lär påverka hjärnan längre fram.
Men det är det ju mycket som gör.
Mig veterligen finns det inget aluminium i covidvaccinet (Pfizer). Det innehåller den där syran (mRNA), saltlösning, fett, lite socker och sen något hjälpämne som finns i tarmmediciner också. Väldigt snällt vaccin med andra ord :) Tror min tandkräm innehåller mer ”skadliga” ämnen :D

Men apropå aluminium i andra vacciner, jag har för mig att en måltid med lax är lika mycket som typ 1000 doser vaccin eller något i den svängen.

mRNA-vaccinet bryts ner extremt snabbt i kroppen. Det är därför det är så känsligt med hur man ska förvara det och vi behöver åtminstone två doser innan immunförsvaret har fattat vinken.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej varför skulle man skämmas över ett beslut man tagit på goda grunder?

Och ja, jag tycker det är bekymmersamt att vissa människor inte har förmågan att sålla i information på internet. En youtube-kanal med tveksam agenda borde inte väga lika tungt (eller t.o.m. tyngre) än forskare och myndigheter.
Det finns forskare med tveksamma meriter som säger att vaccin är bra. Lyssnar du på denna forskare? Troligen efter som han säger det du vill höra. Du är inte bättre än anti vaxxarna. Du fattar beslut baserat på teorier som stöttar dina egna tankar. Även en youtube kanal fungerar som källa, när den har tankar och åsikter som passar dina.
I det här fallet är du väldigt självgod. Och berättar hur bra du är, samt dina källor är alla lika bra. Nu är vaccin en vettig lösning på problemet med corona. Så absolut jag är med på fördelen med att vaccinera mig.
Men när det gäller infon om corona så är det väldigt viktigt att vara källkritisk. Det gäller både forskare och mainstream media. Jag försöker att bara hålla mig till fhm. Just eftersom flödet är så stort och experterna så många. I media blir man väldigt lätt expert.

Nä hoppa ner från bordet och förstå att du är lika bra som alla andra. Du är inte bättre för att du vaccinerar dig. Även öm det är ett bra beslut att vaccinera sig. Vi är alla lika mycket värda. Vissa har valt att inte vaccinera sig.
Av olika anledningar. Du behöver inte tycka som dessa men du behöver inte klaga på eras val och hur de gör sina val.
Själv erkänner jag att jag var skeptisk till att vaccinera mig. Det var för att jag var skeptisk till ett vaccin som tagits fram så pass fort.
Och med svininfluensans narkolepsi.
Men på något sätt har jag ändrat åsikt.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns forskare med tveksamma meriter som säger att vaccin är bra. Lyssnar du på denna forskare?
Varför skulle man göra det? Det är väl allmänt sett bättre att lyssna på forskare med goda meriter?
Vilken/vilka forskare syftar du på?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Nu när 80% av befolkningen har vaccinerat sig. Borde en del här kravla ner från stolen.
Det är inte samma sak längre det går inte skryta om hur bra man är för mänskligheten.
Det blir inte samma sak när så många gör det. Men det kanske är för dölja er osäkerhet?
 
P
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu när 80% av befolkningen har vaccinerat sig. Borde en del här kravla ner från stolen.
Det är inte samma sak längre det går inte skryta om hur bra man är för mänskligheten.
Det blir inte samma sak när så många gör det. Men det kanske är för dölja er osäkerhet?
Att 81,3% av vuxna över 18 har fått minst en dos, är tyvärr verkligen inte samma sak som att 80% av befolkningen har vaccinerat sig.
 
  • Gilla
a.o.f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.