Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vad som sker i de länderna visar att vaccinerna fungerar eftersom fullvaccinerade där blir i mindre utsträckning allvarligt sjuka än ovaccinerade. Precis som i Sverige.


Vad är det för fel på en dos om året precis som med influensavaccinet?


Det blir bättre på att skydda oss mot coronaviruset.
Tror inte nåt på det med tanke på folk som är fullvavaccinerade smittar varandra och som vi lever idag kommer vi alldrig få bukt med smittan.
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ojdå här börjar vi med fördomar. Så swebbtv är anti vaxxers? Tja, jag frågar för jag har aldrig tittat på den kanalen. När jag fattar ett beslut så är jag alltid källkritisk. Kan du säga att du har fattat ett beslut byggt på riktiga källor? Jag kan inte säga det. Jag har inte heller gjort någon ordentlig undersökning. Jag följde strömmen, liksom de flesta. Jag har alltså frångått mina principer. Alltså kan jag inte skryta om det.
Men ingen ifrågasätter en om man följer strömmen.

Men ingen behöver skämmas för det beslut man tog.
Skäms du för alla dina beslut som visade sig vara fel?
Staffans postade en anti-vaccinvideo från just swebbtv i en annan tråd. Det är bara ett exempel, det finns fler tveksamma sidor, de flesta i USA dock.

Swebb-tv är inte enbart antivaccin, de är anti det mesta som "mainstreammedia" och liknande är för.

Jag skrev precis att jag inte skäms för felaktiga beslut om de är fattade på rätt grunder. Jag har tagit beslutet att vaccinera mig för att alla studier visar att vaccinet gör (mycket) mer nytta än skada. Det finns liksom inte någon motsatt uppfattning om man inte ger sig ut och letar efter den på diverse skum "alternativmedia", exempelvis swebbtv.

Det är klart att man kan behöva skämmas om man fattat ett felaktigt beslut på felaktiga grunder. Speciellt tycker jag det i denna frågan.

V växelventil skrev:
Om någon borde skämmas borde det väl vara ni som lever som vanligt utan att visa hänsyn till andra när ni struntar i att hålla avstånd eller inte använder munskydd och spritade händerna.Är för mig en gåta att man inte orkar sätta på sig ett munskydd ska vara så svårt eller hålla avstånd. Skulle gärna ta vaccinet om det fungerar men det som sker både i Israel och England bevisar att det fungerar inte trots att dom är fullvavaccinerade. Hur många doser ska ni ta?Vad händer med vårat immunförsvar om vi försätter dosera.Det spelar ingen roll om vi är vaccinerade eller inte om vi inte skyddar oss själva eller varandra genom att inte följa dom råd som gäller för det blir bara en ond cirkel och det kommer sluta illa när kroppen inte orkar mer med alla doser som behövs.
När skrev jag att jag inte håller avstånd? Sluta hitta på saker om mig är du snäll.

Munskydd använder jag förvisso inte för jag undviker situationer när jag inte kan hålla avstånd.
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Tror inte nåt på det med tanke på folk som är fullvavaccinerade smittar varandra och som vi lever idag kommer vi alldrig få bukt med smittan.
Som jag redan har skrivit i ett inlägg så är det i Israel färre på sjukhus, färre på IVA och färre som avlider i förhållande till antalet bekräftade fall än det har varit under de två vågorna föregående 12 månaderna. Det är vaccinets förtjänst, fullvaccinerade blir mindre sjuka och har mindre risk att avlida när de blir smittade.

I Sverige ser man ju tydligt att den största smittspridningen är i de åldersgrupper som ännu inte är fullvaccinerade. Alltså det är inte fullvaccinerade som smittar varandra utan ovaccinerade som smittar andra ovaccinerade mest.
 
  • Gilla
remrag och 5 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Staffans postade en anti-vaccinvideo från just swebbtv i en annan tråd. Det är bara ett exempel, det finns fler tveksamma sidor, de flesta i USA dock.

Swebb-tv är inte enbart antivaccin, de är anti det mesta som "mainstreammedia" och liknande är för.

Jag skrev precis att jag inte skäms för felaktiga beslut om de är fattade på rätt grunder. Jag har tagit beslutet att vaccinera mig för att alla studier visar att vaccinet gör (mycket) mer nytta än skada. Det finns liksom inte någon motsatt uppfattning om man inte ger sig ut och letar efter den på diverse skum "alternativmedia", exempelvis swebbtv.

Det är klart att man kan behöva skämmas om man fattat ett felaktigt beslut på felaktiga grunder. Speciellt tycker jag det i denna frågan.



När skrev jag att jag inte håller avstånd? Sluta hitta på saker om mig är du snäll.

Munskydd använder jag förvisso inte för jag undviker situationer när jag inte kan hålla avstånd.
Men du kan inte tänka så långt varför inte folk vill vaccinerade sig det går uppenbarligen inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Som jag redan har skrivit i ett inlägg så är det i Israel färre på sjukhus, färre på IVA och färre som avlider i förhållande till antalet bekräftade fall än det har varit under de två vågorna föregående 12 månaderna. Det är vaccinets förtjänst, fullvaccinerade blir mindre sjuka och har mindre risk att avlida när de blir smittade.

I Sverige ser man ju tydligt att den största smittspridningen är i de åldersgrupper som ännu inte är fullvaccinerade. Alltså det är inte fullvaccinerade som smittar varandra utan ovaccinerade som smittar andra ovaccinerade mest.
Jamen artikeln är från igår ser du inte problemet vad som händer om resten av folket som är fullvavaccinerade inte fungerar?
 
BirgitS
V växelventil skrev:
Jamen artikeln är från igår ser du inte problemet vad som händer om resten av folket som är fullvavaccinerade inte fungerar?
Vilken artikel syftar du på?
Det verkar som att du skriver att folk inte fungerar och det antar jag att du inte menar så: Vad menar du egentligen?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Du har privat sjukvårdsförsäkring, men har du koll på vad den innefattar? Det finns ingen akutvård eller IVA platser i din försäkring.

Jag har också det, liksom drygt 10% av den delen av befolkningen som kan försäkra sig. Visst är det skönt och praktiskt, men vid svår andnöd av covid står vi oss slätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
Men du kan inte tänka så långt varför inte folk vill vaccinerade sig det går uppenbarligen inte.
Förlåt, men varför ska jag "tänka så långt" och vad betyder det ens?

Det är väl upp till de som inte vill vaccinera sig att motivera sitt beslut, och hittills är det få som haft några argument jag jag håller med om. Det är inte förnuftiga argument som är baserade på fakta och fungerande riskbedömning. Jag har dessutom kritiserat källorna till dessa "fakta" då de ofta är minst sagt tveksamma.
 
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vilken artikel syftar du på?
Det verkar som att du skriver att folk inte fungerar och det antar jag att du inte menar så: Vad menar du egentligen?
Den artikeln från Expressen igår angående smittan i Israel som är fullvavaccinerade smittar varandra
Tanken måste väl vara att när man är fullvavaccinerade inte ska smitta eller?
 
F
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
Vilket kvalificerat struntprat. Du anser alltså att "du, dina vänner och kollegor" vet mera om covid och sjukvården än världens samlade forskare och sjukvård...? Snacka om att du tillhör en konspiratorisk sekt.
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
Vilket struntprat.. Du anser alltså att "du, dina vänner och kollegor"
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tanken måste väl vara att när man är fullvavaccinerade inte ska smitta eller?
Hade ju varit fint, men ingen insatt har nog vågat tro att det är SÅ bra. Även fullvaccinerade smittar - men inte på långa vägar lika mycket som ovaccinerade.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Den artikeln från Expressen igår angående smittan i Israel som är fullvavaccinerade smittar varandra
Tanken måste väl vara att när man är fullvavaccinerade inte ska smitta eller?
Nej då har du missuppfattat. Tanken med vaccinet har aldrig varit att man inte ska kunna smitta andra, tvärtom så har man varnat för att så kan vara fallet. Tanken är istället att man inte ska bli svårt sjuk eller dö. Som en bonus så har man också mindre risk att bli smittad och man smittar mindre än en ovaccinerad, men noll är det aldrig. Lägg dessutom till att inget vaccin är 100%, 90% plus är fantastiska siffror.
Vaccinering mot TBE eller mässlingen är inte heller 100%
 
Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Den artikeln från Expressen igår angående smittan i Israel som är fullvavaccinerade smittar varandra
Tanken måste väl vara att när man är fullvavaccinerade inte ska smitta eller?
Ja, även fullvaccinerade kan smitta men risken är lägre, särskilt om de inte har några symtom som är vanligare för dem än för ovaccinerade.

Virus och vaccin är som de är och blir som de blir, de tänker inte. Hade inte deltavarianten uppstått så hade ju vaccinet fungerat mycket bättre, men nu försöker vi få ett vaccin som är gjort för att skapa antikroppar som kan ta död på en virusvariant som fanns förra våren att i stället få samma antikroppar att ta död på deltavarianten och då blir inte resultatet lika bra.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Max marginalskatt är "bara" på 66 procent :) fint va.

Sedan får
man ha privat vårdförsäkring, sjukförsäkring, pension osv osv eftersom välfärden är helt värdelös.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.