Skördade ytterligare en några nävar padrones från plantan här vid datorn, till middag ikväll (min inneboende - som jag lovade skulle få komma ut.. jag vet jag vet.. jag är elak.. den är kvar inne).

Denna gång var det 1 apstark grön (pust), 2 röda starka och kanske 3-4 svaga röda i klass med paprika kanske.. hur lusigt är inte det :)

Tur man kunde få "spä ut" med annan mat...(så jag inte dog, jag menar.. den gröna tog ju givetvis jag.. de röda brukar ju vara starkare..)

IMG_0391.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
All frukt är inte färdig. Men de jag sådde i början av december är det. De som övervintrat verkar ha lång tid kvar dock. Förra hösten hade jag problem med löss på de jag tog in, vete sjutton om jag ska fortsätta med övervintring om det inte lönar sig. Bortsett från att jag älskar den förvedade stammen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi har skördat och ätit en del på senare tid, men jag har inte riktigt haft glädjen att dela det då jag ofta även delade bilderna med min mamma som också fann glädje i att odla. :cry:

Men här kommer iaf en bild på den dyra orangea blomkålen :crysmile:
qNuejdcSqZW-Px2bkMKYx5rLUqvxv370b09FZ17Vmps9o2XuVXyszU1-FPUCl9jowNbvxs22e-O_BI-eE-zPRNLyuXYfonNghlsUfXKFbkPQCfPC3Z4OelsToJf_9cQB5ooDGccvsiyTcTOw7KUUzH5oKN2oZmU9yncJmvGxOwnIYBS44VZXsZp-aLLZUXc5dI5ew8lki0L0kYrX73B2bFtQyQj79bVemAnfmiRIoosEHGozCCLg3OH-mamaAoekAyFpWgN-ZgBmDT8SVe8Ypl3NeTpgSmmaiDb-7UEYRkWpFSMAHO3JHIzk_f24Fye8SS6CMM_WbVnP-6bdvg3aN40gAwWEVGKNzjFA4-EFD_PQ7XgaX_ow58P0m1DrqIN9U1VgvBuUrjRdrdTA1hGokKQPvae2-IOUdxlgqQMevEUY-Udb5Zjs0AWSOPhsAlRORESwkapdweL-yiFR5Jo8M_TdXdm48e3SH2hZ6n_5jTbz2pcOx2mNVjNi-Bc-djcpVywkeQS_Y5M3g6__nbVcZE5HAw3MiYWHhMYIvQ7nmC0ZTPIaAYfy7Pk6FOfOhba_Q_ayH-_y3Xl_jc4sgNCbYs_BJbNjwI3GLPUYHQrjVekIa0vgoU18oz_EJwHa2vRpKhMC3wn9HjUMMdAbcAvyAv4h8mxKwtu-rObv8PKZ4KRUz31Ic9NuW6B0UQtfEq40PeOIkpCXFBctMyNgybBzQSwqpA=w727-h969-no
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 6 till
  • Laddar…
@13th Marine - du kan få lite av min gula lök, också välvuxen och fin. ;)

20210823_200822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kan krydda maträtten lite med en av mina fina chilis också! :crysmile:

20210824_195222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
@13th Marine - du kan få lite av min gula lök, också välvuxen och fin. ;)

[bild]

Vi kan krydda maträtten lite med en av mina fina chilis också! :crysmile:

[bild]
what-is-this-d438a48f86.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har skördat och ätit en del på senare tid, men jag har inte riktigt haft glädjen att dela det då jag ofta även delade bilderna med min mamma som också fann glädje i att odla. :cry:

Men här kommer iaf en bild på den dyra orangea blomkålen :crysmile:
[bild]
Lät som att en del glädje försvunnit.. beklagar :worried:
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
@13th Marine - du kan få lite av min gula lök, också välvuxen och fin. ;)

[bild]

Vi kan krydda maträtten lite med en av mina fina chilis också! :crysmile:

[bild]
Sådär var hela vår lökskörd förra året haha.. och mindre! Det var då jag frågade om löken kunde krympa över tid ute.. och bli mindre än sättlöken.. :rofl:
 
Den röda är mycket bättre, riktigt stor. Men den gula... Det är inte jag som dragit av blasten på löken utan sniglarna som ätit upp den. Aldrig varit med om att sniglarna ätit lökblast innan men någon gång skall ju vara den första. :thinking:
Tanken var ju att sälja lite grönsaker i år, får försöka marknadsföra löken som "gourmetlök, extra liten och dyr". :D
 
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Den röda är mycket bättre, riktigt stor. Men den gula... Det är inte jag som dragit av blasten på löken utan sniglarna som ätit upp den. Aldrig varit med om att sniglarna ätit lökblast innan men någon gång skall ju vara den första. :thinking:
Tanken var ju att sälja lite grönsaker i år, får försöka marknadsföra löken som "gourmetlök, extra liten och dyr". :D
Blev inget att sälja här heller..
Får troligen köpa tomater till chilisåserna..
(Trots 20 plantor)
 
Snigla Snigla skrev:
Sådär var hela vår lökskörd förra året haha.. och mindre! Det var då jag frågade om löken kunde krympa över tid ute.. och bli mindre än sättlöken.. :rofl:
Det är därför jag slutat sätta lök, känns som bortkastat utrymme i landet.
Då är det roligare med morötter.... ;)
En ovanligt formad gul morot hålls i en hand över en rostfri yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Lök vill ha mycket näring, jag tycker jag fått grepp om det iaf, och kommer fortsätta =)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Lök vill ha mycket näring, jag tycker jag fått grepp om det iaf, och kommer fortsätta =)
Vad använder du för näring?
Jag har sett på nån bild att du har gräsklipp på och jag härmade dig så min lök är på rätt väg, den var en hel del större i år än förra året.
Men tänker att det kanske behövs nåt mer.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Vad använder du för näring?
Jag har sett på nån bild att du har gräsklipp på och jag härmade dig så min lök är på rätt väg, den var en hel del större i år än förra året.
Men tänker att det kanske behövs nåt mer.
Hästgödsel =)
ZjFz7ITfEoft1HWcMyfif7VBfwlTKCXT4xHG8aoiR5QqAZhjNl7a_DmDfdBlslFCCpRUWtELTkRnBIH-Jn4BHqYDWNmBpApMyixBCJSZYdicU73zFOaV4HoDdcC-TCeGhUUoLjNDvYyMYWFgx9uJ8DTHg6EhyN8JGreod2mv5KLGbW0cRoj99YoO-eoT5MuWyIkkohZH55iTElL2trpdAzr7uHHuuC0pvt7A0wbgeqvf_3XUc_wgso_lxXs8eRTH4nT8FFPNXZcG6INuEZw3BO3lLP7WqTqlDVUhmXKdmLipa7wi_WICl-tfaDQ3TfqoMGfWjAYP9--HX1NBgtrIJ4808w-BsmQPPwL_sNdlOMCyIA84u5QqQMXz8KPIG7jHkahK2QbRcrVmkMJ_dHCzSQWRNEOlECAbbqdxU_rNQbZHtHzkzYroUUb8mDB1SxS9DoWuIvvLsw-9-YYehJczr6yniHRWOQ95S2PcLr0Bv49sJNCPBXsLTmrVLewRpa48u_vW-r5rai-RISNKTCftd_LGVgOi70ejITdTcLcifx8dAiVSO_WoAxG2r1IEl2xLVnMl9crm3y9O1dc-JQgSujElnuTm082YRtWpCrEGfmZ7YMUigqhZE8sIIn5Q-yITjEBqfY4k8j_8V3yRpZeADi-Pg_XdwkB_wlY5U3olIC9L-2ip3i8gdjBxfvS2-8PIw8VnWHEFArSUpfVQ6Y85sLYpCg=w1292-h969-no
Vi har gödslat med det i fem år nu, så jag tror det finns en del näring i marken nu.
Men sedan täcker vi också med gräsklipp eller annat, tänk täckodling.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Hästgödsel =)
[bild]
Vi har gödslat med det i fem år nu, så jag tror det finns en del näring i marken nu.
Men sedan täcker vi också med gräsklipp eller annat, tänk täckodling.
Då blir det hästgödsel några år framöver då (y):D
 
Lill72 Lill72 skrev:
Då blir det hästgödsel några år framöver då (y):D
Vi har ju tur och får ett antal skopor av svärfar varje år, så har man någon med stall i ens närhet kanske man kan snacka snällt med dem.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.