H
A astarmo skrev:
Hej alla,

Har en fråga till Er som kanske kan detta bättre än mig.

I början av året så förde vi samtal med flera husbyggare gällande bygget av vårt hus.
Till slut valde vi en lokal förmåga.

Bidragande faktor till varför vi valde just de var bla de prisförslagen för tilläggsarbeten som de gav oss innan vi skrev på. T.ex. så mailade jag de och frågade vad det skulle kosta att bygga ett större förråd, jag fick ett svar med ett prisförslag av de, detta hände i februari.

Nu när det är dags att köra igång med markarbeten så säger byggaren att han inte kan stå för det priset då materialpriser har skjutit i höjden.

I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Vi valde de bla trots allt på grund av deras prissättning så detta känns inte rätt alls.

Nu känns det som om offerterna innan avtalspåskrift var lockpriser och nu när vi har skrivit på så vill de inte stå för de. Det får man väl inte höra tänker jag?

De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?

Jag blir inte klok på detta…
Även om det inte står hur länge giltighetstiden är så är det vanligt att offerten gäller en månad. Den kan även vara kortare om priserna skenar eller det är oskäkert hur valutan är, t.ex. för material som köps i annan valuta än SEK. Så länge ni inte har skrivit något avtal kan både du och byggaren hoppa av.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Om du inte har accepterat offerten inom skälig tid, Dvs max någon månad efter du har fått den så anser jag att den är förverkad. Hade du accepterat den inom denna tidsram så gäller den oavsett. Då hade snickaren haft möjlighet att säkra upp material för kommande jobb till det pris man faktiskt räknat på. Den enda skillnaden, när det inte går, är stora projekt när material levereras löpande till bygget men då finns det avtalat om prisjusteringar på material hos alla aktörer som seriösa. Tycker man ett litet lager är för dyrt så får man ta smällen när den kommer också. Det är min åsikt. Men men det är inte så marknaden ser ut.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Om det är så så har byggaren helt rätt. Det finns väl inget som säger att en byggare måste acceptera alla offerter de skickar ut.
Jo, grundregeln är att en är offert bindande. Skickar man ut offerter man inte kan stå för så är man inte seriös.
Dock har ju offertens giltighetstid passerat i det här fallet.


"Offerten är bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten. Därför är det en bra regel att tydligt ange den tid som offerten gäller."
https://www.verksamt.se/driva/ekonomi-och-bokforing/affarsdokument/offert-och-anbud
 
  • Gilla
TSkoogh och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, grundregeln är att en är offert bindande. Skickar man ut offerter man inte kan stå för så är man inte seriös.
Dock har ju offertens giltighetstid passerat i det här fallet.


"Offerten är bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen, om inget annat anges i offerten. Därför är det en bra regel att tydligt ange den tid som offerten gäller."
[länk]
Oh fan, så om en byggare har offererat mig en tjänst till ett visst pris. Och sedan av olika skäl, typ inser att jag är dum i huvudet eller att han kan få ett mycket bättre jobb, måste han då ändå ta mitt jobb (förutsatt att jag accepterar offerten) endast p.g.a. han gjort en offert ?
 
Ja, så är det. En offert är bindande.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
wildeside
Tog det 6 månader att få veta vad markjobbet skulle kosta?
Tyckte du att det är en själig tid för att offerera (veta vad det kommer att kosta) för ett markjobb?
Skulle tro att en seriös markfirma kan hosta upp en offert lite snabbare än så oavsett hur marken är.
Praxis inom företag är 30 dagar netto på en offert om inget annat anges.
Hur f tänker folk
 
  • Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
wildeside
En offert är bindande om man inte skriver in en klausul om bidningen.
Tex
Pga stor efterfrågan på offertförfeågningar har vi rätt att neka en acceptans som koliderar tidsmässigt med redan accepterad offert.
 
Håller med vad många skrivit dvs att för lång tid har passerat för att det ska anses som skäligt. Man pratar ofta om kundens skor men försök tänka situationen utifrån, du själv har avvaktat februari-augusti för att se hur markarbetena påverkade er ekonomi. Du har alltså tagit ett aktivt val att inte beställa jobbet för att du vill känna dig säker på att det går ihop sig, helt rimligt, men då har du också "valt" att inte köpa tjänsten inom rimlig tid.

Du har spelat säkert och väntat men anser att byggaren ska skylla sig själv och ta smällen, trots att omständigheterna inte alls beror på honom själv utan på en världsomfattande kris.

Dessutom, frågar du offert nu från annan byggare så får du garanterat inte februaris materialpriser.

Vädja snällt till byggaren så kanske han möter dig på mitten?
 
  • Gilla
Newgolds
  • Laddar…
Snackade med en branschkollega (driver byggföretag) för nåt halvår som var i en liknande situation med en kund, vill minnas att dom hade fått ärendet utrett av jurister och det slutade i force majeure. Kan bara tala för mina egna materialinköp och i mitt fall har inköpspriser på brädgården gått upp minst 30% sen typ mars, övriga underentreprenörköp betydligt mer. Borde finnas mängder med liknande scenarios kanske det finns nån att ringa som har bättre koll, typ prejudicerande fall? Konsumentskyddsverket? Försäkringsbolaget?
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vi skickar ut offerter från vårt jobb. De är giltiga i en månad med datum. Det händer ibland att kunder skickar in beställningen för sent. De får då en ny offert och det är inte säkert att priset är samma i nya offerten... De händer även att kunder beställer men vill ha utförande först om ett år...

Har man fått ett bra pris så gäller det att acceptera offerten i tid...

Jag har mycket svårt att se att en offert gäller hur länge som helst. Rimlig tid är trettio dagar... Om man accepterar inom trettio dagar så ska det inte vara någon diskussion om giltighet i alla fall oavsett om det står datum eller inte.

Ska TS försöka driva detta vidare så kan advokat, jurist rättegångskostnader bli kostsamt...

Hur stor är prisskillnaden enligt byggaren?

Har du provat förhandla med byggaren?

Hade du accepterat i ett tidigt skede så hade byggaren kunnat köpa på sig materialet när priserna var som offerten baserade sig på.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T
A astarmo skrev:
Jag tror faktiskt inte att det finns en tidsgräns om den inte är skriftligt angiven
Tro kan du göra i kyrkan, det står klart och tydligt som tidigare angivits till dig: "Offerten är bindande för säljaren under en skälig betänketid för köparen", skälig tid är knappast 6 mån, speciellt under dessa förhållanden vi lever i nu.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
B
A astarmo skrev:
Jag är medveten om att det har varit en prishöjning men detta är ju något som faller på byggaren tycker jag. Hade min bransch som jag jobbar i blivit olönsam plötsligt och det hade medfört att jag fick mycket lägre lön, skulle det spela någon roll om jag hade beställt ett jobb?

Dessutom har vi väl lagar och förhållningssätt i det här landet som talar om vad vi får och inte får göra. Jag är ingen expert men ett accepterat offert är ett ingått avtal vill jag tro…

PS. Du kan ockå ta det lugnt med stensnacket och hålla en god ton
Lär ju bli ett fint hud om du strider o tvingar dem med en massa lagar

Lycka till med huset o relationen med byggaren
 
  • Gilla
itrent
  • Laddar…
Fairlane
wildeside wildeside skrev:
Tog det 6 månader att få veta vad markjobbet skulle kosta?
Tyckte du att det är en själig tid för att offerera (veta vad det kommer att kosta) för ett markjobb?
Skulle tro att en seriös markfirma kan hosta upp en offert lite snabbare än så oavsett hur marken är.
Praxis inom företag är 30 dagar netto på en offert om inget annat anges.
Hur f tänker folk
Jag misstänker att det kan vara så att TS haft en offert på markjobbet, men inte vetat vad det slutar på då markarbeten vad jag förstår ofta blir mycket dyrare än ursprungsofferten. Det brukar väl ingå X kubikmeter i offerten, men det brukar sällan räcka i praktiken. TS ville väl veta var den notan landade på innan hen accepterade nästa stora utgift.
Därmed inte sagt att jag tycker att det ska vara en skyldighet att leverera på den lagda offerten, tvärtom tycker jag den är inaktuell.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
T
A astarmo skrev:
jag tror inte att det finns en praxis men kanske? Det är lite det som jag vill komma fram till… har jag eller de fel… så att vi kan gå vidare :)
Om du vill att en lokal hantverkare ska bygga ditt hus samtidigt som han kommer förlora så mycket på jobbet att han kanske går under så är det upp till dig det är ditt samvete. Samt om du tror att han kommer göra ett bra jobb åt dig och inte ta några genvägar för att spara en krona så kör på .

Kan bli svårt att komma med garanti åtgärder sen också när firman inte finns kvar..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A astarmo skrev:
Hej alla,

Har en fråga till Er som kanske kan detta bättre än mig.

I början av året så förde vi samtal med flera husbyggare gällande bygget av vårt hus.
Till slut valde vi en lokal förmåga.

Bidragande faktor till varför vi valde just de var bla de prisförslagen för tilläggsarbeten som de gav oss innan vi skrev på. T.ex. så mailade jag de och frågade vad det skulle kosta att bygga ett större förråd, jag fick ett svar med ett prisförslag av de, detta hände i februari.

Nu när det är dags att köra igång med markarbeten så säger byggaren att han inte kan stå för det priset då materialpriser har skjutit i höjden.

I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Vi valde de bla trots allt på grund av deras prissättning så detta känns inte rätt alls.

Nu känns det som om offerterna innan avtalspåskrift var lockpriser och nu när vi har skrivit på så vill de inte stå för de. Det får man väl inte höra tänker jag?

De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?

Jag blir inte klok på detta…
Hm jag skulle personligen inte tro att offerten jag fick i februari skulle gälla i augusti. Det brukar väl alltid vara att en offert gäller kanske tre månader. Men klantigt att de inte skrev det tydligt på offerten! Det var knappast lockpris i februari för om du googlar lite så ser du att det hänt mycket med materialpriserna. Tyvärr. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.