Hej alla,

Har en fråga till Er som kanske kan detta bättre än mig.

I början av året så förde vi samtal med flera husbyggare gällande bygget av vårt hus.
Till slut valde vi en lokal förmåga.

Bidragande faktor till varför vi valde just de var bla de prisförslagen för tilläggsarbeten som de gav oss innan vi skrev på. T.ex. så mailade jag de och frågade vad det skulle kosta att bygga ett större förråd, jag fick ett svar med ett prisförslag av de, detta hände i februari.

Nu när det är dags att köra igång med markarbeten så säger byggaren att han inte kan stå för det priset då materialpriser har skjutit i höjden.

I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Vi valde de bla trots allt på grund av deras prissättning så detta känns inte rätt alls.

Nu känns det som om offerterna innan avtalspåskrift var lockpriser och nu när vi har skrivit på så vill de inte stå för de. Det får man väl inte höra tänker jag?

De får väl inte backa från en offert som man nu då har accepterat? Eller?

Jag blir inte klok på detta…
 
  • Haha
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
M
Har du bott under en sten det senaste halvåret?

Vi har en skenande inflation på i princip alla varor, värst på trävaror och elektronik men även metall och allt som är beroende av transport från Asien har blivit rejält mycket dyrare.
 
  • Gilla
  • Wow
Erik Salhammar och 17 till
  • Laddar…
Jag är medveten om att det har varit en prishöjning men detta är ju något som faller på byggaren tycker jag. Hade min bransch som jag jobbar i blivit olönsam plötsligt och det hade medfört att jag fick mycket lägre lön, skulle det spela någon roll om jag hade beställt ett jobb?

Dessutom har vi väl lagar och förhållningssätt i det här landet som talar om vad vi får och inte får göra. Jag är ingen expert men ett accepterat offert är ett ingått avtal vill jag tro…

PS. Du kan ockå ta det lugnt med stensnacket och hålla en god ton
 
  • Gilla
  • Arg
splinter och 17 till
  • Laddar…
A
A astarmo skrev:
Jag är medveten om att det har varit en prishöjning men detta är ju något som faller på byggaren tycker jag. Hade min bransch som jag jobbar i blivit olönsam plötsligt och det hade medfört att jag fick mycket lägre lön, skulle det spela någon roll om jag hade beställt ett jobb?

Dessutom har vi väl lagar och förhållningssätt i det här landet som talar om vad vi får och inte får göra. Jag är ingen expert men ett accepterat offert är ett ingått avtal vill jag tro…

PS. Du kan ockå ta det lugnt med stensnacket och hålla en god ton
En offert har väl en giltighetstid?
Bör ha framkommit på något sätt... :thinking:
 
  • Gilla
splinter och 4 till
  • Laddar…
Han skrev ingen giltighetstid i mailet så jag antog att den gäller under byggets gång
 
  • Haha
  • Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
Ni fick en offert i februari?
Ni försöker acceptera den i slutet av Augusti?

Eller accepterade ni den tidigare?

/ATW
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
A
A astarmo skrev:
Han skrev ingen giltighetstid i mailet så jag antog att den gäller under byggets gång
Ja det är det så är det farliga i mycket... Man antar... går snabbt och fint att vara efterklok..
Jag jobbade som säljare av John deere förut då skrev vi alltid ut på offerten hur länge den varade...

Men det borde väl gå att förhandla med byggaren?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
A astarmo skrev:
I mailet skrev han inte hur länge offerten gällde och vi antog självklart att den gällde mitt i byggprocessen. Vi accepterade priset när det var dags för det momentet så att säga.
Om ingen tidsfrist ges i anbudet så är det "skälig" tid som gäller. Dvs. det är subjektivt, men åtminstone gäller inte anbudet tills vidare i all evighet.

Med tanke på att det ändå gått en tid sedan du fick anbudet tycker jag personligen att byggarens inställning är fullt rimlig, men det är bara en magkänsla.
 
  • Gilla
Festlund och 18 till
  • Laddar…
En offert utan giltighetstid gäller under 'rimlig betänketid'. Jag tror du får svårt rent juridiskt att hävda att en offert från februari fortfarandeskulle vara giltig om det inte framgår i den att giltighetstiden är så lång.
 
  • Gilla
Festlund och 11 till
  • Laddar…
Jag instämmer i kören. Hade ni accepterat offerten inom, säg en till två månader, hade entreprenören kunna köpa in allt material direkt. Även två månader är mycket i det här fallet med tanke på hur snabbt materialpriserna förändrats. Nu har så mycket hänt med priserna att det är orimligt att kräva att en 6 månader gammal offert ska gälla.

Jag är övertygad om att vi kommer se offerter framöver med tydliga friskrivningar gällande materialpriser. Måste vara många offerter senaste 8-9 månaderna som varit rena katastroferna för en del entreprenörer.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En offert utan giltighetstid gäller under 'rimlig betänketid'. Jag tror du får svårt rent juridiskt att hävda att en offert från februari fortfarandeskulle vara giltig om det inte framgår i den att giltighetstiden är så lång.
håller med. Kan tänka mig att en branschpraxis kan vara ca 30 dagar om inget annat anges.

hur det är mot privatperson vet jag inte men knappast flera månader…
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En offert utan giltighetstid gäller under 'rimlig betänketid'. Jag tror du får svårt rent juridiskt att hävda att en offert från februari fortfarandeskulle vara giltig om det inte framgår i den att giltighetstiden är så lång.
Jag förstår hur du tänker men i detta sammanhang tycker jag att det är rimligt, just för att det är nu markarbeten har startat så det är nu jag skall bestämma mig tycker jag.
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Jag instämmer i kören. Hade ni accepterat offerten inom, säg en till två månader, hade entreprenören kunna köpa in allt material direkt. Även två månader är mycket i det här fallet med tanke på hur snabbt materialpriserna förändrats. Nu har så mycket hänt med priserna att det är orimligt att kräva att en 6 månader gammal offert ska gälla.

Jag är övertygad om att vi kommer se offerter framöver med tydliga friskrivningar gällande materialpriser. Måste vara många offerter senaste 8-9 månaderna som varit rena katastroferna för en del entreprenörer.
Jag tror faktiskt inte att det finns en tidsgräns om den inte är skriftligt angiven
 
  • Haha
matsgran och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om ingen tidsfrist ges i anbudet så är det "skälig" tid som gäller. Dvs. det är subjektivt, men åtminstone gäller inte anbudet tills vidare i all evighet.

Med tanke på att det ändå gått en tid sedan du fick anbudet tycker jag personligen att byggarens inställning är fullt rimlig, men det är bara en magkänsla.
exakt, och jag tycker ju uppenbarligen att detta är inom skälig tid. Det är sammanhanget som avgör och i detta sammanhang så tycker jag att de ska stå för sin offert för det är bla det som vi har valt de för…
 
  • Haha
matsgran
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Ni fick en offert i februari?
Ni försöker acceptera den i slutet av Augusti?

Eller accepterade ni den tidigare?

/ATW
vi accepterade den i augusti och vi ingick därmed ett avtal så som vi ser det…
 
  • Haha
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.