A
C Calle2 skrev:
Jag kan lägga till att jag installerade enkel frånluftsventilation också. Det gjorde säkert också nytta!

Det jag ville säga är att det är en väldigt märklig diskussion gällande just dränering. Idag tar sig folk för extremt avancerade hemmaprojekt med liv och lust, det kan vara pooler, spa-anläggningar och totala utblåsningar av innandömen i hus. Till enorma kostnader. Men en så enkel sak som att lägga ner några dräneringsrör, lite fiberduk, pordränsskivor och kärra lite 12-16 makadam målas upp som ett berg som ska bestigas. Det kräver nästan inga maskiner eller utrustning och kan enkelt göras några timmar varje kväll efter jobbet tills man är färdig. En sak till - ta in en grävare som gräver upp och snyggar upp - det finns INGEN yrkesarbetare som är så prisvärd att betala för som en duktig grävmaskinsförare.

Med tanke på hur extremvädret verkar utveckla sig framöver är det nog dessutom rekommendabelt att tvinga alla fastighetsägare att koppla bort sina dräneringsrör och stuprännor från det kommunala avloppet. Om man inte vill ha in vattnet i sitt hus. Det hade dessutom varit en stor kostnadsbesparing för oss alla att folk tar bort detta vatten från avloppsnätet.
Charlieflower Charlieflower skrev:
Ja inte är det lätt att vara ny husägare inte :surprised::D
Det är himla jobbigt att vara ny husägare till ett gammalt hus. Har gjort det två gånger.
Har själv krånglat och renoverat hus och åsidosatt barn och familj och annat. Jag ångrar mig idag att vi inte direkt köpte nytt eller nyare hus. Men vi hade inte pengarna då och ville bo hyfsat nära stan. Vad dumma vi var. Vi har inte blivit lyckligare att att bo 5 km från centrum istället för kanske 15 km. De extra pendlingsminuterna är ingenting mot all den tiden vi har lagt på husrenoveringar och förstörda semestrar. Vi borde från början ha köpt längre bort ett nyare hus istället i områden där vi hade råd.
 
  • Gilla
mickeforsberg och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Magnus Filip skrev:
Det är himla jobbigt att vara ny husägare till ett gammalt hus. Har gjort det två gånger.
Har själv krånglat och renoverat hus och åsidosatt barn och familj och annat. Jag ångrar mig idag att vi inte direkt köpte nytt eller nyare hus. Men vi hade inte pengarna då och ville bo hyfsat nära stan. Vad dumma vi var. Vi har inte blivit lyckligare att att bo 5 km från centrum istället för kanske 15 km. De extra pendlingsminuterna är ingenting mot all den tiden vi har lagt på husrenoveringar och förstörda semestrar. Vi borde från början ha köpt längre bort ett nyare hus istället i områden där vi hade råd.
Jag håller inte med! Det är härligt att vara ny ägare till äldre hus! Massor att göra och överraskningar överallt, superkul!
 
  • Gilla
mickeforsberg och 1 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
Ett vanligt problem ´med fukt i källaren är inte själva dräneringen utan det är stuprören som samlar på sig kvistar och löv mm ca 60 cm under gräs /grus ytan det brukar vara många rör böjar för att passa in med stuprören . kvistar löv bilar en propp och vatten står kvar i röret sedan kommer kylan och tjälen som spränger söder rörböjarna . detta medför att all vatten som faller på taken rinner ut in till hus grunden och då för står ni säkert att det bildas fukt i källaren . Detta kan lätt lösas om man filmar i rören och har dom spruckit sönder får man byta ut böjarna och tex sätta dit en ränstratt . Ett annat problem är att efter en tid huset byggdes har marken sjunkit kring huset så det lutar in mot huset det medför att ytvattnet från gräs mattan leds in mot hus grunden och det blir fukt . Detta är ganska lätt ordnat om man får tag på lerjord och höjer gräsmattan in i mot huset så vattnet rinner i från . Dom 2 nämnda sakerna skulle jag titta på först innan jag skulle över väga en dränering . :)
 
  • Gilla
Charlieflower och 2 till
  • Laddar…
BOOster BOOster skrev:
Hejhej! På våran gata så är läget ganska nära toppen på en kulle. Vi är i en låglutande slänt med massa hus byggda 71 med källare. Marken omkring är sandig morän, så det har ALDRIG varit en vattenpöl på gräsmattan oavsett regnmängd. Grundvattnet går några meter under huset. Vi har alltså ett hus som inte behöver dräneras överhuvudtaget. Luftfuktighet sällan över 60 % om man inte hänger tvätt (vi har avfuktare därför). När vi köpte huset så rev vi bort isolering på insidan i källaren, inga fuktskador. Ingen på gatan här har dränerat om och det kommer aldrig behövas är jag relativt säker på!
Låter som du är min granne. Vi har precis samma förutsättningar och huset byggt vid samma tid.

Vi har aldrig haft fuktproblem i källaren, men jag har ändå precis dränerar om mitt hus. Jag gjorde det av två skäl. Dels är det fråga 1-A vid en husförsäljning samt vi skall bygga ny stor altan som vi inte har lust att riva om det senare hade visat sig att vi behöver dränera om ändå. Materialet runt huset var väldigt dränerande och inte ens under dessa blöta veckor vi nu haft var det tillstymmelse till vatten nere i gropen.

Jag valde att göra allt jobb förutom grävning själv. Det sparade mig nästan 100K. Det var vidrigt och jobbigt att slipa bort tjäran med slipkopp på grundmuren. Vi passade på att sätta ett lager Isodrän och förväntar oss marginellt bättre värme i källaren. Dock mest för sakens skull och kunna visa att det är gjort.

dessutom visade det sig att det låg dräneringsslang i botten, men d en var som en röksvamp och det kan inte runnit många droppar vatten i den genom åren.
 
  • Gilla
Calle2
  • Laddar…
Full fart i tråden. Dränering och fukt i källare/grund tycks vara lika populärt ämne som fulel. :)

En vital sak är uppenbar. Precis som för kallvindar och krypgrunder så är övervakning/kontroll av miljön väsentlig. Fuktförhållanden ändrar sig inte blixtfort över tid. Det är långsamma processer, (även om någon dåre med hybris stoppar upp ett vatttenflöde). Har man en kontinuerlig uppföljning av fuktförhållandena, vilket är plättlätt i en källare där man väl är åtminstone några ggr/år. En hygrometer för luftfuktighet och en termometer för temperatur, manuell avläsning eller en logger, (med wifi så behöver man inte gå ner alls annat än för att byta batterier). Dokumenterar man värdena så kan man se trender, och därmed agera innan problemen blivit nämnvärt märkbara. Visuell inspektion av kritiska punkter är ju också lätt. Bara att slå en kik mot golv, hörn och nederkant av väggar när man ändå går ner.
Det är också lämpligt att notera när ev förändringar sker av saker som kan tänkas ha betydelse för miljön. T ex ökad/minskad ventilation, byte av uppvärmningssystem där murstocken går från varm till kall, ändrad användning av (rum i) källaren eller ev grävaktivitet i närområdet. Med dokumenterade mätvärden upptäcker man om olika förändringar påverkar miljön, och hur den påverkas (åt det bättre eller sämre hållet, eller inte alls).
Efter några år vet man vilket klimat man har, och om det är några problem eller inte.
Då har man också avsevärt bättre förutsättningar att sätta in rätt åtgärder mot ev problem.

Vill även nämna att äldre hus som aldrig varit dränerade ofta tycks vara grundlagda så att markens normala fuktighet är viktig för husets stabilitet. Dvs en dränering/uttorkning kan leda till sättningar då markförhållandena ändras på ett sätt som huset inte är konstruerat för.
Det är precis som vid medicinska ingrepp, man måste väga fördelar mot risker/nackdelar. Vilket de facto är precis vad TS försöker göra. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Roligt att det blivit en så bra diskussion i tråden med många kloka synpunkter och tankar. Tack alla ni som bidrar!:giggle: (Jag har nu lite bättre koll på hur långt det där snöret kan tänkas vara...:rofl:)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det är himla jobbigt att vara ny husägare till ett gammalt hus. Har gjort det två gånger.
Har själv krånglat och renoverat hus och åsidosatt barn och familj och annat. Jag ångrar mig idag att vi inte direkt köpte nytt eller nyare hus. Men vi hade inte pengarna då och ville bo hyfsat nära stan. Vad dumma vi var. Vi har inte blivit lyckligare att att bo 5 km från centrum istället för kanske 15 km. De extra pendlingsminuterna är ingenting mot all den tiden vi har lagt på husrenoveringar och förstörda semestrar. Vi borde från början ha köpt längre bort ett nyare hus istället i områden där vi hade råd.
Det där är ju jättesvåra avvägningar. Och precis som du säger lätt att hamna i renoveringsträsket. Vi letade i flera flera år innan det här huset dök upp i rätt storlek och rätt område (av olika anledningar är vi tyvärr inte så flexibla när det gäller område). Då blev det ett renoveringsobjekt "på köpet" sas.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Full fart i tråden. Dränering och fukt i källare/grund tycks vara lika populärt ämne som fulel. :)

En vital sak är uppenbar. Precis som för kallvindar och krypgrunder så är övervakning/kontroll av miljön väsentlig. Fuktförhållanden ändrar sig inte blixtfort över tid. Det är långsamma processer, (även om någon dåre med hybris stoppar upp ett vatttenflöde). Har man en kontinuerlig uppföljning av fuktförhållandena, vilket är plättlätt i en källare där man väl är åtminstone några ggr/år. En hygrometer för luftfuktighet och en termometer för temperatur, manuell avläsning eller en logger, (med wifi så behöver man inte gå ner alls annat än för att byta batterier). Dokumenterar man värdena så kan man se trender, och därmed agera innan problemen blivit nämnvärt märkbara. Visuell inspektion av kritiska punkter är ju också lätt. Bara att slå en kik mot golv, hörn och nederkant av väggar när man ändå går ner.
Det är också lämpligt att notera när ev förändringar sker av saker som kan tänkas ha betydelse för miljön. T ex ökad/minskad ventilation, byte av uppvärmningssystem där murstocken går från varm till kall, ändrad användning av (rum i) källaren eller ev grävaktivitet i närområdet. Med dokumenterade mätvärden upptäcker man om olika förändringar påverkar miljön, och hur den påverkas (åt det bättre eller sämre hållet, eller inte alls).
Efter några år vet man vilket klimat man har, och om det är några problem eller inte.
Då har man också avsevärt bättre förutsättningar att sätta in rätt åtgärder mot ev problem.

Vill även nämna att äldre hus som aldrig varit dränerade ofta tycks vara grundlagda så att markens normala fuktighet är viktig för husets stabilitet. Dvs en dränering/uttorkning kan leda till sättningar då markförhållandena ändras på ett sätt som huset inte är konstruerat för.
Det är precis som vid medicinska ingrepp, man måste väga fördelar mot risker/nackdelar. Vilket de facto är precis vad TS försöker göra. (y)
Många bra synpunkter, tack!
 
Nu ska ju inte TS inreda källaren om jag förstod det rätt, men om man har för avsikt att sätta in element och göra tvättstuga och förråd i källaren? Ska man alltid dränera då, eller är det också avhängt av husets konstruktion? (Vi bor i ett 100 år gammalt hus som aldrig har dränerats, och det är inte många av grannarna som har gjort det heller. Tomterna sluttar, så jag antar att det sker en kontinuerlig naturlig avrinning i området)
 
Düsseldorff
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Nu ska ju inte TS inreda källaren om jag förstod det rätt, men om man har för avsikt att sätta in element och göra tvättstuga och förråd i källaren? Ska man alltid dränera då, eller är det också avhängt av husets konstruktion? (Vi bor i ett 100 år gammalt hus som aldrig har dränerats, och det är inte många av grannarna som har gjort det heller. Tomterna sluttar, så jag antar att det sker en kontinuerlig naturlig avrinning i området)
Det beror helt på konstruktionen. Vad är din grund byggd av?

Men också, helt självklart, om du inte har problem, vad ska du då fixa? Det är nån sjuk idé folk har. Man skulle ju aldrig få för sig att byta bjälklag mellan våningarna bara för att "det är nice att ha gjort".
 
  • Haha
  • Gilla
andreascarlsson och 3 till
  • Laddar…
U
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det beror helt på konstruktionen. Vad är din grund byggd av?

Men också, helt självklart, om du inte har problem, vad ska du då fixa? Det är nån sjuk idé folk har. Man skulle ju aldrig få för sig att byta bjälklag mellan våningarna bara för att "det är nice att ha gjort".
Nja, dålig liknelse tyvärr men rätt kul.
Bjälklaget har väll ingen teknisk livslängd och därför ifrågasätts inte dess funktion.
Problemet är att besiktningsmän och tillverkare har sagt att en korrekt utförd dränering har en livslängd på X antal år. Då antar/tror många att det är dags att fixa efter denna perioden,
…även om dräneringen är fullt duglig.

Lite som att man kastar mjölken bara för att bäst-föredatumet passerats, även om mjölken smakar exakt likadant som dagen innan, när den inte hade gått ut. Bara det att dräneringen är lite dyrare än mjölk.
 
  • Gilla
andreascarlsson och 2 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
om man har för avsikt att sätta in element och göra tvättstuga och förråd i källaren?
Har du inga problem nu så bör det inte bli några sedan heller.
Värme och ventilation bör alltid ge ett bättre klimat i en källare.
Sedan är det ett stort men, tvättstuga kan ju innebära rätt olika grad av fix. Enklast tänkbara med tvättmaskin och torkmöjlighet är inga problem, bara fukten från tvätten ventileras bort ordentligt alternativt torkas med avfuktare.
En lyxigt inredd tvättstuga kan innebära fuktproblem. Plastmatta på golvet är oftast inte lämpligt i äldre hus då den är helt tät. Beroende på hur mkt markfukt som vandrar upp genom betongen så kan även klinker ge problem. Trä i direkt kontakt med golv och ytterväggar bör undvikas. Tät plastfärg i alla former bör undvikas. Instängda luftvolymer bör undvikas. T ex skåp med (trä/spånskive-)socklar.
Så, allt beror på graden av fuktproblem.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Nu ska ju inte TS inreda källaren om jag förstod det rätt, men om man har för avsikt att sätta in element och göra tvättstuga och förråd i källaren? Ska man alltid dränera då, eller är det också avhängt av husets konstruktion? (Vi bor i ett 100 år gammalt hus som aldrig har dränerats, och det är inte många av grannarna som har gjort det heller. Tomterna sluttar, så jag antar att det sker en kontinuerlig naturlig avrinning i området)
Vår källare har både tvättstuga, förråd och element men ingen inredning av typen hemmabio/kontor/gillestuga odyl.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Düsseldorff
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vår källare har både tvättstuga, förråd och element men ingen inredning av typen hemmabio/kontor/gillestuga odyl.
Ta det jävligt lugnt samtidigt som du håller koll på RF etc. Det kanske visar sig att du måste göra nåt. Eller inte.
 
A
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det där är ju jättesvåra avvägningar. Och precis som du säger lätt att hamna i renoveringsträsket. Vi letade i flera flera år innan det här huset dök upp i rätt storlek och rätt område (av olika anledningar är vi tyvärr inte så flexibla när det gäller område). Då blev det ett renoveringsobjekt "på köpet" sas.
Ja, en kompis är jobbade som mäklare tidigare på Svensk Fast. Han sa att många siktar in sig på ett visst område, tom. en viss gata och får slanta upp mer än vad de egentligen behöver.
En familj ville köpa ett hus i Mölndals kommun nära Stensjön i ett visst område omkring där för de hade vänner osv. där och ville vara nära parken där. Men de missade varje hus som var till salu pga. pengar. En mäklare tipsade om ett hus några km därifrån i Härryda kommun på andra sidan parken typ. Var någon miljon billigare och nyare och bättre hus. De köpte det och trivdes märkligt nog ;) även i det området.

Min släktings fru "krävde" ett 1920 tals hus. Och det är renoverat nu och fint och så. Men det är fortf. ett gammalt dragit hus, Hon är nöjd med min släkting tycker väl att det är sådär.
Hon letade i flera år efter ett 20-tals hus i ett visst område och pratade jämt om det så man blev trött. Till slut frågade jag på fullaste allvar ;) vilket 20-tal hon hade tänkt sig? :) Det finns ju flera olika århundraden alltså. Därefter talade hon om andra saker, skönt!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.