Jag har ett fint helkaklat badrum. Men jag har nu kommit på att det behövs ett element som komplement till golvvärmen. Inga passande eluttag finns och jag vill inte ha någon utanpåliggande kabel i badrummet. Jag skulle kunna borra ett 1 m långt hål från intilliggande rum, In i, längs väggen fram till den plats jag vill placera elementets dosa och där borra ett hål genom kaklet och in så det möter det långa hålet i 90 gr vinkel inne i väggens isolering. sedan med hjälp av 2 ståltrådar få igenom en dragtråd så jag kan dra igenom en EKK eller EKLK till en utanpåliggande dosa där jag kan ansluta elementet. Inget vp-rör. Är det tillåtet att göra så?
230 V IP24 element verkar genomgående ha en anslutningskabel med stickkontakt på. Får man klippa den och ansluta den i dosan? Det är i Zon 3
 
Måste vara fel på golvvärmen som inte klarar att värma rummet? Jag skulle satt in en elektrisk handdukstork ist. Element är fula som stryk :(
 
Ja, man får göra så.
Anslutningsdosan och elementet måste hamna i område 1 eller 2 eller utanför i oklassat område.
"zoner" syftar på vattenzoner. Det kan jag inte svara på, det är vattenfråga.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Måste vara fel på golvvärmen som inte klarar att värma rummet? Jag skulle satt in en elektrisk handdukstork ist. Element är fula som stryk :(
Hej.
Termostatsensorn till golvet är nere i golvet och golvvärmen håller sig konstant. Rumsluften ligger någon eller några grader under golvtemperaturen beroende på temperaturen ute. Jag kan förstås höja golvtemperaturen när det är kallt, men det är ett mycket trögt system. Höjer jag temperaturen på morgonen när det är kallt har golvet blivit varmt på eftermiddagen när det inte längre behövs. Det är heller inte bra att hålla på att ändra golvtemperaturen. Det kan bli sprickor med tiden. I mitt gamla badrum blev det sprickor och krackeleringar i kolvkaklet. Golvärmetillverkaren skriver också att garantin inte gäller om man inte har ett särskilt element för rumsluften. Jag har hittat ett norskt element som ser skapligt ut.
 
Vad är det för material i väggen du skall borra 1m?
Känns som det är läge att köpa en Trisslott om du lyckas hitta rätt med borrhålen.

/Höghus
 
S sverkerc skrev:
Hej.
Termostatsensorn till golvet är nere i golvet och golvvärmen håller sig konstant. Rumsluften ligger någon eller några grader under golvtemperaturen beroende på temperaturen ute. Jag kan förstås höja golvtemperaturen när det är kallt, men det är ett mycket trögt system. Höjer jag temperaturen på morgonen när det är kallt har golvet blivit varmt på eftermiddagen när det inte längre behövs. Det är heller inte bra att hålla på att ändra golvtemperaturen. Det kan bli sprickor med tiden. I mitt gamla badrum blev det sprickor och krackeleringar i kolvkaklet. Golvärmetillverkaren skriver också att garantin inte gäller om man inte har ett särskilt element för rumsluften. Jag har hittat ett norskt element som ser skapligt ut.
Aldrig hört talas om likande. Aldrig sett någon som har både radiator och golvvärme i badrummet eller haft sprickor eller liknande problem du beskriver.
 
Om du nu ger dig på att försöka pricka långhålet, borra inte korthålet i 90 grader. Du kommer aldrig att kunna böja en EKLK inne i hålet. Om du nu inte borrar 30mm hål förstås...
Borra först litegrann så borret får fäste och sedan så flackt du kan utan att förstöra väggen.
Kanske fälla in rotdosa med lock för kabeluttag istället och låta radiatorn dölja?

/Höghus
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om likande. Aldrig sett någon som har både radiator och golvvärme i badrummet eller haft sprickor eller liknande problem du beskriver.
Jag har både och. Golvvärmen används inte kontinuerligt eftersom den sitter i duschen i källaren. Det är oisolerad platta och vad jag läst mig till kan det bidra till ökad fukt i övriga källaren om den står på. På vintern slår jag på den innan vi duschar med en wifi-termostat och stänger av efteråt. Funkar bra eftersom det är så kort uppvärmningstid. Det blir inga sprickor i kakelplattorna på golvet.

/Höghus
 
S sverkerc skrev:
Höjer jag temperaturen på morgonen när det är kallt har golvet blivit varmt på eftermiddagen när det inte längre behövs.
Kan man inte ställa in så att temperaturen höjs sent på natten då? Eller styr värmen med en rumstermostat istället.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om likande. Aldrig sett någon som har både radiator och golvvärme i badrummet eller haft sprickor eller liknande problem du beskriver.
Jag vet inte hur många badrum du har kännedom om. Jag vet bara hur mitt gamla badrum var och det var över 30 år gammalt. Efter en liten vattenläcka fick jag nyligen helrenovera badrumet. Jag har kanske blivit känsligare på detaljerna efter det.
 
Düsseldorff
S sverkerc skrev:
Jag vet inte hur många badrum du har kännedom om. Jag vet bara hur mitt gamla badrum var och det var över 30 år gammalt. Efter en liten vattenläcka fick jag nyligen helrenovera badrumet. Jag har kanske blivit känsligare på detaljerna efter det.
Men golvvärmen går väl att schemalägga? Jag kanske är trög men jag förstår inte problemet.
 
Höghus Höghus skrev:
Om du nu ger dig på att försöka pricka långhålet, borra inte korthålet i 90 grader. Du kommer aldrig att kunna böja en EKLK inne i hålet. Om du nu inte borrar 30mm hål förstås...
Borra först litegrann så borret får fäste och sedan så flackt du kan utan att förstöra väggen.
Kanske fälla in rotdosa med lock för kabeluttag istället och låta radiatorn dölja?

/Höghus
Väggen består av ett par stående reglar och gullfiberisolering Jag kan borra det korta hålet där det är gullfiber. då kan kabeln böja sig . Hålet i badrummet vill jag ha så litet som möjligt. Jag kan se båda ingångshålen på en gång och rikta det långa bra. Skissen är förenklad för att få svar på frågan: får man göra så, som B.Siltberg svarade på.
 
  • Gilla
Höghus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.