sunnis
Om det är de enda de pratat sen ni flyttade in så får man kanske acceptera/förstå att vägen medför olägenheter för dina grannar på riktigt med dagvatten och krånglig sophantering.

Sedan förstår jag inte riktigt ert problem med förslaget att förbättra vägen, grannen erbjuder sig att bekosta hela vägen själv, det lär ju kosta en hel del som ni drar nyttan av helt gratis. Vägen oavsett behöver tillslut underhållas och det slipper ni stå för själva på många år. Jag kan tänka mig att grannen blir tillslut desperat när ni bara är tvärar och att ni uppfattar det som hot.

Angående inträngande vatten så får man göra som man brukar och bör göra vid anläggning av väg, att man dränerar vägen och då har ni en bättre väg med mindre inträngande vatten än vad ni har idag. Ställ det som krav att det ska dräneras ordentligt på er sida och tacka för den förbättrade vägen ni får.

Det gäller att se möjligheterna.
 
  • Gilla
shtob och 13 till
  • Laddar…
Jag håller med din granne. Han vill bekosta vägen och fixa alla gupp och skit. Vilket är väldigt dyrt och ännu bättre slippa dra tunga kärl ut till vägen. Dessutom höjer det husvärdet att ha asfalt..vem vill ha en lerig väg? Ingen

Tror inte du skriver allt som hör till detta.
Varför inte lägga ett dräneringsrör eller fylla nivån så är det klart.

Man ser ju i din text att du är bekväm. "Men jag har inga problem" han har problem
Bara det visar att du är bekväm.

Jag är med i sån där jäkla samfällighet och betalar varje år. Lerig skit väg utan grus, saltar inte vägen, ploggar sällan, hela bilen nerskittad med lera. Skulle önska att man asfaltera och fixa alla pott hål. Men nej..
 
Redigerat:
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
Tänk på att en grusväg inte kan asfalteras hur som helst. Är vägkroppen inte anpassad för asfaltering kan det bli både spårigt och guppigt.
 
  • Gilla
TommyFIN och 5 till
  • Laddar…
T tompajo skrev:
Det är en märklig inställning du har enligt mig. Du har en granne som kan tänka sig att bekosta en ny väg som ni alla kan dra nytta av och du blir sur?!
Jag hoppas att det blir en gemensamhetsanläggning så att ni alla blir solidariskt ansvariga för underhåll och eventuell upprustning av vägen. Då får även du vara med och bekosta vägen och har inte mycket att säga till om.
Ja, oftast är det ju åt andra hållet, en delägare vill att alla andra ska vara med och rusta upp sådant som de andra inte tycker behövs.
 
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
H
Det jag tänkte är att du skriver att vägen endast är 20 m lång.
Det är väldigt kort väg.
Ställer verkligen det till med så mycket vatten åt alla håll?
 
Karit Karit skrev:
Du ska säga nej och den bråkiga grannen har ingen rätt att med egna medel bekosta vägen om inte alla berörda säger att det är ok.
Om han påbörjar projektet på egen hand så kontakta polis och förklara läget. Dom hjälper dej att gå vidare med grannens egenmäktiga förfarande.
Grannen kanske får 10 kubik vatten på sin gårdsplan eftersom han bor längst ner 20 meter rutschkana , grannen får vatten i källare, överallt. Medans TS vägrar att hjälpa sina grannar att lösa problemet. Grannen kanske inte orkar släpa sitt kärl i leran. Grannen kanske är trött på att bilen fastnar i leran. Du får se hans sida också. Men tror du tråd skaparen här är en rolig granne som tvär vägrar hjälpa sin granne att lösa problemet. " Det är ju inte jag som har problem" mentaliteten.

Se från hans sida. Hela hans gårdsplan är förmodligen en lerig crossbana efter en skur.
 
  • Gilla
Pangkakan och 3 till
  • Laddar…
J JFTENG skrev:
Grannen vill "fixa" vår samfälliga väg. Med höjning och asfaltering.

Vi är tre fastigheter på denna lilla grusväg där två fastigheter ligger alldeles i början av den och en längst in.

Grannens behov nr.1 för att fixa vägen är att sopbilen inte kommer ner och kan tömma deras kärl så de får dra upp det till den större vägen en sträcka på 20 meter. Detta beror enligt dem på att renhållningsföretaget bytade till lägre lastbilar som inte klara en liten kulle som finns vid infarten till vår samfälliga väg. Denne uppstod när den stora vägen utanför höjdes.

Deras andra behov är att vägen sluttar ner till dem så regnvattnet rinner ner till dennes gårdsplan.

Vägen är en grusväg på 20 meter som funnits många år. Vi har vår uppfart jämte vägen och nyttjar den bara en bråkdel. Granne nr 2 nyttjar halva vägsträckan c:a 10 meter för att komma till sin parkering/uppfart som ligger bakom deras hus med en bil och nått besök då och då.

Grannen som vill fixa den nyttjar hela sträckan då denne bor längst ner på vägen. Denne kör två bilar flera ggr om dagen på vägen och har frekventa besök.

Grannen vill asfalterad och höja vägen så sopbilen kommer ner till deras kärl. Samt slippa regnvatten på sin singelklädda gårdsplan då det "förstör" den.

Problemet är att vi andra har inte besvär av/med vägen. Och således inte behov av att asfaltera den. Skulle vägen dessutom höjas skulle det innebära att vägen som redan höjts tidigare skapar problem för våra fastigheter. När vi säger nej säger grannen att tänker göra det, höja och asfaltera vägen och betala själv. Men om han gör det fyller han vår källare med vatten då vår uppfart kommer ligga lägre och vattnet som rinner ner längs vägen idag och bort från vårt hus skulle då hamna i vår källare, och det har han hotat med och är medveten om, på ett sätt som att: "du borde gå med på detta annars fyller jag din källare med vatten".

Saken är den att vi endast bott här i två år och sen dag ett har detta varit det enda de pratar om. Vägen har flera uppåt 20 samfällig "ägare", det finns ingen förening.

Vad gör jag mer än säger nej?
 
Kan vara så men lagen gäller ändå!
Man får inte köra över samfälligheten o göra nåt utan att ALLA är med!
Spelar ingen roll av vilket skäl….
 
  • Gilla
JÅRW och 3 till
  • Laddar…
Kanske dum tanke, men eftersom det är grusväg varför inte då låta schakta vägen och ändra lutningen så att vattnet rinner ner i diket.
 
  • Gilla
TommyFIN och 1 till
  • Laddar…
B BetongSabbotören skrev:
Kanske dum tanke, men eftersom det är grusväg varför inte då låta schakta vägen och ändra lutningen så att vattnet rinner ner i diket.
Det finns inga diken. Längs vägen finns en förrådsbyggnad och en parkeringsyta på varsin sida. Vårt hus och vår uppfart samt en annan grannes hus ligger kloss in till vägen. Det är en liten infartsväg.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Abbii Abbii skrev:
Grannen kanske får 10 kubik vatten på sin gårdsplan eftersom han bor längst ner 20 meter rutschkana , grannen får vatten i källare, överallt. Medans TS vägrar att hjälpa sina grannar att lösa problemet. Grannen kanske inte orkar släpa sitt kärl i leran. Grannen kanske är trött på att bilen fastnar i leran. Du får se hans sida också. Men tror du tråd skaparen här är en rolig granne som tvär vägrar hjälpa sin granne att lösa problemet. " Det är ju inte jag som har problem" mentaliteten.

Se från hans sida. Hela hans gårdsplan är förmodligen en lerig crossbana efter en skur.
Nu tar du i från tårna. Det är så det inte är.
 
  • Gilla
Jonov
  • Laddar…
Sätt er ned vid grillen med något gott att grilla och försök lösa det här som vuxna människor. Om inte renhållningena bil kommer fram finns det säkert andra fordon som också har svårt. Det må vara en kort sträcka, men det är allvarligt talat bland det tråkigaste som finns att släpa soptunnor, vara rädd att köra fast på vintern och ha en stadig isbana av vatten som fryser till. Kan inte ni tre som nyttjar vägen vika en timme eller två för att se vad som kan göras för att det skall bli bra för er alla? Det kanske inte måste asfalteras? Lite paddat grus och några meter dränering kan troligen göra underverk.
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Om det är de enda de pratat sen ni flyttade in så får man kanske acceptera/förstå att vägen medför olägenheter för dina grannar på riktigt med dagvatten och krånglig sophantering.

Sedan förstår jag inte riktigt ert problem med förslaget att förbättra vägen, grannen erbjuder sig att bekosta hela vägen själv, det lär ju kosta en hel del som ni drar nyttan av helt gratis. Vägen oavsett behöver tillslut underhållas och det slipper ni stå för själva på många år. Jag kan tänka mig att grannen blir tillslut desperat när ni bara är tvärar och att ni uppfattar det som hot.

Angående inträngande vatten så får man göra som man brukar och bör göra vid anläggning av väg, att man dränerar vägen och då har ni en bättre väg med mindre inträngande vatten än vad ni har idag. Ställ det som krav att det ska dräneras ordentligt på er sida och tacka för den förbättrade vägen ni får.

Det gäller att se möjligheterna.
Det förslag som presenteras gäller bara lägga på asfalt och dumpa vattnet i ett hörn. Ingen dränering. Samt höjning av första biten; vilket innebär att vägen höjs upp till mitt och grannfastighetens källarfönster, våra hus ligger direkt intill vägen.

Vägen har redan höjts sedan begynnelsen och en ytterliggare höjning skulle innebära att marken höjs kring våra fastigheter. Det är nog ingen i sitt rätta sinne som tänker" jag höjer marken kring mitt hus". Lösningen för grannens vattenproblematik skulle då vara att han höjer sin mark och på så sätt skapar ett motlut mot inrinnande vatten.
 
B
M mattoys skrev:
borde de inte kunna lösas med 1-2 lass grus?

1 lass vid infarten till vägen, så vägen jämnas ut lite för sopbilen
och sen lite mer grus vid grannen som har problem med vattnet så att det blir en liten uppförsbacke vid innan hans infart.
Eller om man gräver och lägger gallerdurk vid hans infart.

Finns det inga diken?

Borde inte grannen som har problem med vatten får ännu mer vatten om man asfalterar?
precis, det gäller ju att skrapa vägen så vatten rinner av till diket, inte följer vägen.. då bli det dessutom mindre gropar. vatten ska inte rinna längs med en väg, då är det fel.
 
sunnis
J JFTENG skrev:
Det förslag som presenteras gäller bara lägga på asfalt och dumpa vattnet i ett hörn. Ingen dränering. Samt höjning av första biten; vilket innebär att vägen höjs upp till mitt och grannfastighetens källarfönster, våra hus ligger direkt intill vägen.

Vägen har redan höjts sedan begynnelsen och en ytterliggare höjning skulle innebära att marken höjs kring våra fastigheter. Det är nog ingen i sitt rätta sinne som tänker" jag höjer marken kring mitt hus". Lösningen för grannens vattenproblematik skulle då vara att han höjer sin mark och på så sätt skapar ett motlut mot inrinnande vatten.
Ett annat alternativ är att säga till grannen att han får gräva ur vägen, ersätta med dräneringsrör och bärlag under utan att förändra nivån eller göra absolut minsta möjliga så att sophämtningen fungerar. Dräneringsrören i vägen får han dra ner till en dagvattenkista på hans mark som får ta upp vattnet så det inte rinner ut på hans markyta och du får en ny fräsch väg med dränering hela vägen.

Är bara vägen ordentlig så tar sig lastbilar ner och upp om vanliga personbilar kan utan att ta i, men är det brant och vägen är gammal och ser risig ut så förstår jag varför chauffören i lastbilen inte åker ner, inte så kul att råka sätta den i svackan utan ordentligt underlag.
 
  • Gilla
a_c och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.