Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Privatleasa elbil för 2000kr/månad ? Det finns ju inte ens en enda skruttbil för det priset, missuppfattar jag dig?
MG ZS sägs kosta det... Och enl inlägget ovan så verkar det vara fler bilar med liknande leasingpriser på väg ut. Om en vedertagen europeisk, koreansk eller japansk bil kostar 4.000 i månaden att leasa. Hur mycket mindre måste en helt okänd kinesisk bil med något sämre prestanda kosta för att folk ska leasa den istället? Jag tror de måste vara 1.000-1.500 billigare... Men jag har inte grävt i leasingpriser (än) då det inte varit aktuellt för mig än på ett halvår.

Jag förstår inte hur de får i hop kalkylen. Men troligen är det med nollvinst för att få ut nog mycket bilar att sen bygga varumärke och serviceorganisation?
 
M
J JohanLun skrev:
Jag förstår inte hur de får i hop kalkylen. Men troligen är det med nollvinst för att få ut nog mycket bilar att sen bygga varumärke och serviceorganisation?
Bonusen på 70' är momsfri, leasar finansbolaget ut bilen så lyfter de momsen vid inköpet och får sedan 70' av staten. Det motsvarar att man fått 87 500 som privatperson, kan de sedan exportera bilen till Norge efter leasingen där priserna är högre och Norge inte har någon importmoms på elbilar så blir kalkylen riktigt bra.

EU har även böter på tillverkarna om de inte har sålt en viss andel elbilar under året, kan vara värt att subventionera dessa för att slippa böterna, det var väl därför VW hade så bra leasingpriser på ID.3 i slutet av förra året.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Bonusen på 70' är momsfri, leasar finansbolaget ut bilen så lyfter de momsen vid inköpet och får sedan 70' av staten. Det motsvarar att man fått 87 500 som privatperson, kan de sedan exportera bilen till Norge efter leasingen där priserna är högre och Norge inte har någon importmoms på elbilar så blir kalkylen riktigt bra.

EU har även böter på tillverkarna om de inte har sålt en viss andel elbilar under året, kan vara värt att subventionera dessa för att slippa böterna, det var väl därför VW hade så bra leasingpriser på ID.3 i slutet av förra året.
Svenska skattepengar åker utomlands...
 
  • Ledsen
JohanLun
  • Laddar…
Fairlane
pacman42 pacman42 skrev:
Svenska skattepengar åker utomlands...
JA så är det och det är trist. Man får väl glädja sig med att det går till ett fattigt och behövande land... ;)
 
W witten skrev:
Vad är det för aspekt på batteriet som oroar dig? :) Jag tänker på att det sprids mycket FUD kring dem och att mycket som sägs inte stämmer.
Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?

Att en bil är lika bra efter 5 år som den var när den var ny är ju inte samma sak som att den är lika bra som de nya bilar som säljs nu.
 
W witten skrev:
Om de uppfinner ett fantastiskt batteri i morgon som kapar priserna ned 20% kommer det fantastiska batteriet i bilen du har nu inte att bli sämre.
Men det blir värt mindre pengar (efterfrågan kommer att sjunka). Kan man få högre kapacitet till samma pris vill man väl ha det?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?
Man köper väl inte batteriet, utan bilen?
Förmodligen får man den 5 år gamla bilen lite billigare än den splitter nya. Det är nog ungefär samma som med andra bilar.

Det jag tror att folk oroar sig för, lite i onödan, är att batteriet ska vara som det är i en laptop eller en mobiltelefon, efter 3-4 år så räcker det hälften så länge.
 
  • Gilla
@ndreas
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?
Så är det förstås, så sjunker nybilspriserna så faller även priserna på begagnatmarknaden. Det är en reell risk för oss som köper en ny elbil idag.

Å andra sidan tror jag att fossilbilar kommer att straffbeskattas allt hårdare, så efterfrågan på begagnade elbilar kommer nog att vara god pga. det, samtidigt som jag tror att andrahandsvärdena på fossilbilar kommer att drabbas hårt av samma skäl.

Den som lever får se.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det förstås, så sjunker nybilspriserna så faller även priserna på begagnatmarknaden. Det är en reell risk för oss som köper en ny elbil idag.

Å andra sidan tror jag att fossilbilar kommer att straffbeskattas allt hårdare, så efterfrågan på begagnade elbilar kommer nog att vara god pga. det, samtidigt som jag tror att andrahandsvärdena på fossilbilar kommer att drabbas hårt av samma skäl.

Den som lever får se.
Om det fortsätter som idag att endast nya bilar drabbas av nya skatter såsom bonus malus kan begagnade fossilbilar bli attraktiva om skatten på nya höjs ännu mer.
 
Ja, men jag gissar att bränsleskatterna kommer höjas än mer för att ”lösa” det problemet.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?

Att en bil är lika bra efter 5 år som den var när den var ny är ju inte samma sak som att den är lika bra som de nya bilar som säljs nu.
Det där är dock helt sant för i princip allting, och i synnerhet teknikintensiva produkter som hela tiden har en utvecklingskurva.

Dock är det väldigt ovanligt att det kommer såpass stora tekniksprång som är rena kioskvältare på marknaden. Känner du till några exempel där andrahandsmarknaden har på mycket kort tid blivit totalt värdelös?

Ny teknik brukar initialt vara mycket dyrare än den befintliga. Ett exempel kan ju vara Mercedes EQS som ser ut att sopa banan med allt när det gäller batteriprestanda. Problemet är dock att bilen kostar från 1.5M och uppåt, det tar nog en hel bil-generation (typ 6-8år) innan den tekniken årerfinns i en ny C-klass för rimliga pengar
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men jag gissar att bränsleskatterna kommer höjas än mer för att ”lösa” det problemet.
Ja det är ju det uppenbarats sättet redan idag men ändå fipplar man med fordonsskatten. Bättre att skatta för förbrukningen än fast per år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det där är dock helt sant för i princip allting, och i synnerhet teknikintensiva produkter som hela tiden har en utvecklingskurva.

Dock är det väldigt ovanligt att det kommer såpass stora tekniksprång som är rena kioskvältare på marknaden. Känner du till några exempel där andrahandsmarknaden har på mycket kort tid blivit totalt värdelös?

Ny teknik brukar initialt vara mycket dyrare än den befintliga. Ett exempel kan ju vara Mercedes EQS som ser ut att sopa banan med allt när det gäller batteriprestanda. Problemet är dock att bilen kostar från 1.5M och uppåt, det tar nog en hel bil-generation (typ 6-8år) innan den tekniken årerfinns i en ny C-klass för rimliga pengar
Ja andrahandsmarknaden för all möjlig hemelektronik där nya bättre och billigare produkter kommer hela tiden. Eller nya standarder. Värdelösa efter tre till fem år.

En EQS är dyr för att det är en S klass. ICE versionen är inte så mycket billigare. Batteri i samma klass finns nog om några få år i billigare bilar.
 
Eftersom säten, rutor, däck och annat fortfarande kostar en del och mycket på en 10 år gammal bil är rätt slitet och opålitligt och dagen batterier bör fungera bra nog för många så tror inte jag det är någon fara att någon bil blir värdelös över en natt. Ungefär som att även en bil med 60 Hk motor är värd lite även om det finns bilar med 250hk.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.