1 467 223 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
MG ZS sägs kosta det... Och enl inlägget ovan så verkar det vara fler bilar med liknande leasingpriser på väg ut. Om en vedertagen europeisk, koreansk eller japansk bil kostar 4.000 i månaden att leasa. Hur mycket mindre måste en helt okänd kinesisk bil med något sämre prestanda kosta för att folk ska leasa den istället? Jag tror de måste vara 1.000-1.500 billigare... Men jag har inte grävt i leasingpriser (än) då det inte varit aktuellt för mig än på ett halvår.Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte hur de får i hop kalkylen. Men troligen är det med nollvinst för att få ut nog mycket bilar att sen bygga varumärke och serviceorganisation?
Byggveteran
· 2 322 inlägg
Bonusen på 70' är momsfri, leasar finansbolaget ut bilen så lyfter de momsen vid inköpet och får sedan 70' av staten. Det motsvarar att man fått 87 500 som privatperson, kan de sedan exportera bilen till Norge efter leasingen där priserna är högre och Norge inte har någon importmoms på elbilar så blir kalkylen riktigt bra.J JohanLun skrev:
EU har även böter på tillverkarna om de inte har sålt en viss andel elbilar under året, kan vara värt att subventionera dessa för att slippa böterna, det var väl därför VW hade så bra leasingpriser på ID.3 i slutet av förra året.
Svenska skattepengar åker utomlands...M mnils skrev:Bonusen på 70' är momsfri, leasar finansbolaget ut bilen så lyfter de momsen vid inköpet och får sedan 70' av staten. Det motsvarar att man fått 87 500 som privatperson, kan de sedan exportera bilen till Norge efter leasingen där priserna är högre och Norge inte har någon importmoms på elbilar så blir kalkylen riktigt bra.
EU har även böter på tillverkarna om de inte har sålt en viss andel elbilar under året, kan vara värt att subventionera dessa för att slippa böterna, det var väl därför VW hade så bra leasingpriser på ID.3 i slutet av förra året.
Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?W witten skrev:
Att en bil är lika bra efter 5 år som den var när den var ny är ju inte samma sak som att den är lika bra som de nya bilar som säljs nu.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 272 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 272 inlägg
Man köper väl inte batteriet, utan bilen?N Nerre skrev:
Förmodligen får man den 5 år gamla bilen lite billigare än den splitter nya. Det är nog ungefär samma som med andra bilar.
Det jag tror att folk oroar sig för, lite i onödan, är att batteriet ska vara som det är i en laptop eller en mobiltelefon, efter 3-4 år så räcker det hälften så länge.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Så är det förstås, så sjunker nybilspriserna så faller även priserna på begagnatmarknaden. Det är en reell risk för oss som köper en ny elbil idag.N Nerre skrev:
Å andra sidan tror jag att fossilbilar kommer att straffbeskattas allt hårdare, så efterfrågan på begagnade elbilar kommer nog att vara god pga. det, samtidigt som jag tror att andrahandsvärdena på fossilbilar kommer att drabbas hårt av samma skäl.
Den som lever får se.
Om det fortsätter som idag att endast nya bilar drabbas av nya skatter såsom bonus malus kan begagnade fossilbilar bli attraktiva om skatten på nya höjs ännu mer.Nötegårdsgubben skrev:Så är det förstås, så sjunker nybilspriserna så faller även priserna på begagnatmarknaden. Det är en reell risk för oss som köper en ny elbil idag.
Å andra sidan tror jag att fossilbilar kommer att straffbeskattas allt hårdare, så efterfrågan på begagnade elbilar kommer nog att vara god pga. det, samtidigt som jag tror att andrahandsvärdena på fossilbilar kommer att drabbas hårt av samma skäl.
Den som lever får se.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Ja, men jag gissar att bränsleskatterna kommer höjas än mer för att ”lösa” det problemet.
Det där är dock helt sant för i princip allting, och i synnerhet teknikintensiva produkter som hela tiden har en utvecklingskurva.N Nerre skrev:Det handlar väl om att utvecklingen går framåt. Ett batteri som kostade 50 000 för 5 år sen är sämre än ett batteri som kostar 40 000 idag. Så vem vill köpa det 5 år gamla batteriet för 30-40 tusen när man får ett bättre nytt för samma pris?
Att en bil är lika bra efter 5 år som den var när den var ny är ju inte samma sak som att den är lika bra som de nya bilar som säljs nu.
Dock är det väldigt ovanligt att det kommer såpass stora tekniksprång som är rena kioskvältare på marknaden. Känner du till några exempel där andrahandsmarknaden har på mycket kort tid blivit totalt värdelös?
Ny teknik brukar initialt vara mycket dyrare än den befintliga. Ett exempel kan ju vara Mercedes EQS som ser ut att sopa banan med allt när det gäller batteriprestanda. Problemet är dock att bilen kostar från 1.5M och uppåt, det tar nog en hel bil-generation (typ 6-8år) innan den tekniken årerfinns i en ny C-klass för rimliga pengar
Ja andrahandsmarknaden för all möjlig hemelektronik där nya bättre och billigare produkter kommer hela tiden. Eller nya standarder. Värdelösa efter tre till fem år.sunnis skrev:Det där är dock helt sant för i princip allting, och i synnerhet teknikintensiva produkter som hela tiden har en utvecklingskurva.
Dock är det väldigt ovanligt att det kommer såpass stora tekniksprång som är rena kioskvältare på marknaden. Känner du till några exempel där andrahandsmarknaden har på mycket kort tid blivit totalt värdelös?
Ny teknik brukar initialt vara mycket dyrare än den befintliga. Ett exempel kan ju vara Mercedes EQS som ser ut att sopa banan med allt när det gäller batteriprestanda. Problemet är dock att bilen kostar från 1.5M och uppåt, det tar nog en hel bil-generation (typ 6-8år) innan den tekniken årerfinns i en ny C-klass för rimliga pengar
En EQS är dyr för att det är en S klass. ICE versionen är inte så mycket billigare. Batteri i samma klass finns nog om några få år i billigare bilar.
Eftersom säten, rutor, däck och annat fortfarande kostar en del och mycket på en 10 år gammal bil är rätt slitet och opålitligt och dagen batterier bör fungera bra nog för många så tror inte jag det är någon fara att någon bil blir värdelös över en natt. Ungefär som att även en bil med 60 Hk motor är värd lite även om det finns bilar med 250hk.