Den snickaren kan inte hantera plåt, allt är fel i utförandet, tex droppkanten vid fasaden är ju sylvass men avleder knappt vattnet.
All plåt måste rivas och kapas, bockas och falsas.
Plåtslageri är bland de sista riktiga hantverken och kräver ett visst yrkeskunnande.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Fy fan, jag lider med dig. Riktigt dåligt plåtarbete.
 
  • Ledsen
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
J jack23 skrev:
Skaffa en besiktningsman och håll inne pengar, då blir det enklare komma någonvart.
Det börjar närma sig att en besiktningsman måste bli inblandad tyvärr, ffa pga plåtarbetet. Vilken typ av besiktningsman är det isåfall som kan undersöka ett utfört plåtarbete? Vad söker jag efter för firma?
 
GreenYoda
Dåliga nyheter:
Även golvet i uterummet fick tas upp och måste stabiliseras med plastkilar, så just nu går bygget bakåt. :confused:

Dessutom läckte rummet in vatten efter att plåten var lagd när vi vattentestade, så nu är det ett mjukfogsinferno uppe på taket efter "åtgärd".:rolleyes:
Det ÄR dock en knepig konstruktion och tight med plats mellan balkongbjälklaget och kanalplasttaket, men jag tror spontant inte att 6 tuber tec7 är den bästa lösningen på det...
Just nu är det tätt, troligtvis enbart pga mjukfogen, och därmed är har vi nog landat i att en besiktningsman måste tas in. Finns det specifika besiktningsfirmor för plåt? Kan en annan plåtfirma fungera som besiktning? Dvs att jag tar dit en plåtslagare och helt utan bakgrundsinformation frågar om 1) det är ordentligt gjort 2) vad det skulle kosta att göra om.
Det är ju den summan som troligen behöver dras av från betalningen:rolleyes:

Goda nyheter: vi har redan fått en kottefamilj inflyttad under trädäcket intill uterummet. När vi tog upp isoleringen så syntes en hög med löv och idag hördes det bök och stök bakom regeln. :love:
Upprivet golv i uterum med plastkilar och byggmaterial vid en glasdörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bonusbild på misstänkt bobyggare:
En igelkott upprullad i en handskklädd hand, misstänkt som byggare av bo under däck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggAddo och 1 till
  • Laddar…
Jag vet inte om du fått denna kommentar tidigare i tråden...

Det är inte lämpligt att använda kilar under altanen på det sättet. Anläggningsytan mot trät blir väldigt liten och de glider lätt iväg när det blir rörelse av tex. steg eller när trät krymper. Detta gäller såväl plast som träkilar.

Om man ska kila gör man det med två likformiga kilar, en från varje håll så att det bildas en rektangel. Även då är det viktigt att säkerställa att kilarna inte glider mot varandra, tex limma eller skruva ihop dem.
 
  • Ledsen
GreenYoda
  • Laddar…
Måste du bland in en besiktningsman för plåtjobbet? Det är ändå ett så litet jobb så är det inte enklast att komma överens om avdrag på priset (som minimum inga fakturerade timmar eller material) å sen att ta in en plåtfirma själv utan att blanda in snickaren.

Blir lite orolig när du säger att han är välvillig inställd till att fixa alla brister - har du koll på vilka timmar som han ska ha betalt för och vilka han inte ska ha betalt för?
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty skrev:
Jag vet inte om du fått denna kommentar tidigare i tråden...

Det är inte lämpligt att använda kilar under altanen på det sättet. Anläggningsytan mot trät blir väldigt liten och de glider lätt iväg när det blir rörelse av tex. steg eller när trät krymper. Detta gäller såväl plast som träkilar.

Om man ska kila gör man det med två likformiga kilar, en från varje håll så att det bildas en rektangel. Även då är det viktigt att säkerställa att kilarna inte glider mot varandra, tex limma eller skruva ihop dem.
Aj fan, jag har nog nuddar vid tanken men nöjt mig med att plastkilarna har bättre anläggningsvinkel och bättre grepp mot den räfflade ytan.

Det här blir verkligen sämre och sämre...:worried:
Tack för upplysningen.
 
GreenYoda
D Dublin skrev:
Måste du bland in en besiktningsman för plåtjobbet? Det är ändå ett så litet jobb så är det inte enklast att komma överens om avdrag på priset (som minimum inga fakturerade timmar eller material) å sen att ta in en plåtfirma själv utan att blanda in snickaren.

Blir lite orolig när du säger att han är välvillig inställd till att fixa alla brister - har du koll på vilka timmar som han ska ha betalt för och vilka han inte ska ha betalt för?
Litet och litet, det är över 100.000kr (endast arbete, inget material)...
Ett fast avtalat pris. Eftersom mitt intryck var just att han var såå bra, så duktig/kunnig/kompetent så accepterade jag priset eftersom jag var mån om att det skulle bli ordentligt gjort med hög kvalitet på resultatet.
Så timmarna som går till att göra om faller helt på hans nota.

Anledningen till att jag behöver blanda in någon är för att jag har absolut noll aning om vad jag ska begära i kompensation. Jag vet ärligt inte ens hur jag ska kunna argumentera mot honom om han säger att det är fackmässigt gjort.

Det hade varit så mycket enklare om han verkade helt nonchalant och typ blivit arg över alla fel jag påpekar. Men hans svar är bara att han vill att jag ska bli nöjd och att "vill du att jag bryter upp golvet/trallen/gör om fogen så gör jag det, du ska vara nöjd när jag går härifrån."
Hur tusan säger man till någon som försöker att denne inte har kompetens nog att göra mig nöjd i detta sammanhang? Speciellt när man äger sitt första hus, knappt har en verktygslåda och den man har anställt är snickare sen 40+ år (och dessutom tydligen varit lärare inom bygg på något sätt).

Det är en riktig skit-situation.
 
Redigerat:
GreenYoda GreenYoda skrev:
Aj fan, jag har nog nuddar vid tanken men nöjt mig med att plastkilarna har bättre anläggningsvinkel och bättre grepp mot den räfflade ytan.

Det här blir verkligen sämre och sämre...:worried:
Tack för upplysningen.
Det tar säkert längre tid för de "stegade" plastkilarna att flytta sig jämfört med släta i trä. Jag hade dock aldrig vågat bygga in dem och räknat med att de ligger kvar över tid.

Det enklaste sättet att göra på är nog att ta korta regelstumpar som man trycker ner mot plattorna samtidigt som man skruvar in dem i sidorna på reglarna. (Med fördel så vänder man ändträt åt sidorna för att minska eventuell fuktpåverkan). Om hela konstruktionen är skev kan den ju riktas med kilar innan man skruvar fast stumparna.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
M McNulty skrev:
Det tar säkert längre tid för de "stegade" plastkilarna att flytta sig jämfört med släta i trä. Jag hade dock aldrig vågat bygga in dem och räknat med att de ligger kvar över tid.

Det enklaste sättet att göra på är nog att ta korta regelstumpar som man trycker ner mot plattorna samtidigt som man skruvar in dem i sidorna på reglarna. (Med fördel så vänder man ändträt åt sidorna för att minska eventuell fuktpåverkan). Om hela konstruktionen är skev kan den ju riktas med kilar innan man skruvar fast stumparna.
Ja @norrbottenssnickaren har pedagogiskt lagt upp en bild som visar den lösningen. Kan vara till stor hjälp om det nu blir så att jag får avsluta spektaklet på egen hand... Tack för instruktionen/svaret.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Ja @norrbottenssnickaren har pedagogiskt lagt upp en bild som visar den lösningen. Kan vara till stor hjälp om det nu blir så att jag får avsluta spektaklet på egen hand... Tack för instruktionen/svaret.
Såg nu att detta redan var avhandla tidigare i tråden, ursäkta ältandet. Jag instämmer helt enkelt med tidigare svar :D
 
  • Älska
GreenYoda
  • Laddar…
GreenYoda
Dåså, upplösning:

Uterumsgolvet är fortfarande uppbrutet och behöver läggas igen.
Vi valde idag att avsluta samarbetet med snickaren trots detta, och kom fram till ett avdrag om ca 7% på priset. Förmodligen alldeles för lite och det kommer kosta oss mer att åtgärda plåten än summan på avdraget. Men man måste välja sina strider och för oss var det viktigt med ett avslut som inte skapade konflikt, ffa pga den personen som rekommenderade snickaren och som vi har regelbunden kontakt med/hjälp av. Dessutom ett värde i att slippa dra in besiktningsmän och dra det hela i långbänk, och slippa den gnagande oron.

Eftersom jag har behövt kontrollera varje moment för att se om det gjorts rätt så har jag lärt mig väldigt mycket, jämfört med min kunskap om bygg för bara några månader sedan. Ingen kul metod men effektiv. Så det här projektet stoppas på läropengskontot, både vad gäller bygg, konstruktion samt anlitande av hantverkare.

Nu återstår att ro hem hela projektet på egen hand. Det lär säkert bli fler trådar under tidens gång, och i värsta fall står väl uterummet klart nångång under 2024....

Tack för hjälpen alla som svarat!
 
  • Uppbrutet uterumsgolv med osammanhängande träbjälkar placerade över grus och stödblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbrutet uterumsgolv med träreglar och stödblock på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Hej!
Tråkigt att det blev som det blev, men nu när beslutet är fattat så kan jag bara komma med lite positiv pepp.
Jag har i år byggt en altan på ca 45 m2. Mina byggkunskaper innan var väldigt låga, tänk typ "skruva upp gardinstänger", sen har jag hjälpt vissa släktingar med en del (men då har dom varit projektledare).

Det tog ganska lång tid, och jag var förmodligen alldeles för noggrann. Men nu i efterhand så känner jag att jag lärt mig väldigt mycket. Vi har nu börjat med att lägga plattor (där vi har noll erfarenhet).

Jag tycker att halva charmen med att ha ett hus är att göra saker själv. Enligt bilderna ovan så känns det som att det till och med kan bli bättre än om man betalar någon för att göra det.
 
  • Älska
GreenYoda
  • Laddar…
Känner igen och lider med dig!
Man lär sig mycket när man ska hålla efter och kolla att hantverkare gör rätt :)
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.