Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men varför köper du lägenheter i Sverige, när du bor i Dubai? Eller är det så att du som utlänning i paradiset inte kan köpa fastigheter hur som helst?
:crysmile: tänk att jag visste att den skulle komma. Jag får köpa precis hur många lägenheter jag vill här men den här staden växer så det knakar så jag föredrar att vara flexibel och kunna testa på alla nya roliga områden som byggs, det är halva tjusningen med livet att man ska testa på så mycket som möjligt. Faktiskt flyttat 3 gånger, började i marinan på våning 37 sedan upp på våning 55 med fantastisk vy över palmen, nu njuter vi av våning 13 med balkong över vattnet. Har hyrt i 6år och inte en enda gång har jag knarkat så polisen kommer, bränt upp soffor eller haft fest så grannarna blivit störda. Jag har glatt betalat mina 20.000kr i månaden till ägaren vi är båda nöjda.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Knappast.

Det skulle vara rätt märkliga årsmöten i föreningen om de flesta på mötet inte ens bor i huset. Antagligen kommer de inte ens till mötet..

Och vilka vill vara med i styrelsen tror du? Det är svårt nog att få ihop till styrelsen som det är redan…
Vem har sagt att den som hyr ska gå på årsmötet?
Ser inte problemet att gå på årsmötet även om jag skulle hyra ut min lägenhet.
Om nu hela huset skulle hyra ut så får väl några som hyr ut sitta i styrelsen, men nu är chansrn att alla lägenheter skulle hyras ut i andra hand minimal.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men varför köper du lägenheter i Sverige, när du bor i Dubai? Eller är det så att du som utlänning i paradiset inte kan köpa fastigheter hur som helst?
Glömde berätta för dig att det är mest utlänningar som köper bostäder här, det uppmuntras och vad du gör med din villa/lägenhet/townhouse lägger sig ingen i. Vill du bo i den är det ok, vill du hyra ut den precis hur länge du vill till vilket pris du vill är det också ok. Marknaden styr. Läskigt va?

MVH
Daggen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte så lätt som du tror, bankerna är inte ett sk_t intresserade av att låna ut till dessa typer av bolag, därför folk köper lgh privat.
Intressant.. Så vanliga bostadsbolag bedöms som dålig investering av banken, men att låna ut till privatpersoner som ska driva samma verksamhet är en bra affär?
 
Nissens
A Andy78 skrev:
Vem har sagt att den som hyr ska gå på årsmötet?
Ser inte problemet att gå på årsmötet även om jag skulle hyra ut min lägenhet.
Om nu hela huset skulle hyra ut så får väl några som hyr ut sitta i styrelsen, men nu är chansrn att alla lägenheter skulle hyras ut i andra hand minimal.
Du läste inte vad jag skrev tydligen.

Jag har aldrig skrivit att de som hyr skulle gå på årsmötet, de har inget där att göra…

Jag skrev att det fungerar inte att människor som inte bor i huset skall sköta styrelsearbetet, engagemanget lär sjunka.

Det är svårt nog redan som det är nu att få folk att gå på årsmöten och ställa upp på styrelsearbete. Och det lär ju inte bli lättare om de inte ens bor i huset…
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Glömde berätta för dig att det är mest utlänningar som köper bostäder här, det uppmuntras och vad du gör med din villa/lägenhet/townhouse lägger sig ingen i. Vill du bo i den är det ok, vill du hyra ut den precis hur länge du vill till vilket pris du vill är det också ok. Marknaden styr. Läskigt va?

MVH
Daggen
Edit: missade att du svarade två gånger på samma sak... Du vill vara flexibel? Låter lite grann som en efterhandskonstruktion..

Varför köper du inte fastighet där då? Antar att du inte når upp till summan kontanter på bankkontot som krävs, och marknaden säger att ingen lånar ut 85% av värdet till utlänningar....
 
Nissens Nissens skrev:
Du läste inte vad jag skrev tydligen.

Jag har aldrig skrivit att de som hyr skulle gå på årsmötet, de har inget där att göra…

Jag skrev att det fungerar inte att människor som inte bor i huset skall sköta styrelsearbetet, engagemanget lär sjunka.

Det är svårt nog redan som det är nu att få folk att gå på årsmöten och ställa upp på styrelsearbete. Och det lär ju inte bli lättare om de inte ens bor i huset…
Då får det väl ställas ett krav att man måste bo i huset om man vill sitta i styrelsen, vad är problemet?
 
Nissens Nissens skrev:
Det skulle vara rätt märkliga årsmöten i föreningen om de flesta på mötet inte ens bor i huset.
Ja, det skulle nog gå fortare och färre klagomål över cykelställen. :)

Om man investerar i en lägenhet, så vill man förstås se till att det sköts ordentlgit, och inte lita på att "någon annan" gör saker och ting.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Varför köper du inte fastighet där då? Antar att du inte når upp till summan kontanter på bankkontot som krävs, och marknaden säger att ingen lånar ut 85% av värdet till utlänningar....
Med fastighet menar du hyreshus eller ett större projekt? Har inget intresse av det men har ett hus i Stockholms skärgård med 20% belåning det räcker för min del plus privatuthyrning på några lägenheter. Lagom jobb och optimal skatt. Har fokus på andra länder det är det som är så fantastiskt när man kan se hela världen och inte bara Västra Götaland ;) Är du nöjd med det svaret?

MVH
Daggen
 
A Andy78 skrev:
Då får det väl ställas ett krav att man måste bo i huset om man vill sitta i styrelsen, vad är problemet?
Men det blir ju ett sluttande plan? Om ingen behöver bo där, och man måste göra det för att sitta i styrelsen kommer det ju inte att bli någon styrelse?
 
Nissens
M -MH- skrev:
Ja, det skulle nog gå fortare och färre klagomål över cykelställen. :)
Knappast. Har du inte folk till styrelsen så kan du inte driva föreningen.
 
Äh, varför skulle inte personer som har investerta miljontals kronor var kunna fixa ihop ett fungerande styrelse/årsmöte? Gör det digitalt, så bir det kort och effektivt.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Med fastighet menar du hyreshus eller ett större projekt? Har inget intresse av det men har ett hus i Stockholms skärgård med 20% belåning det räcker för min del plus privatuthyrning på några lägenheter. Lagom jobb och optimal skatt. Har fokus på andra länder det är det som är så fantastiskt när man kan se hela världen och inte bara Västra Götaland ;) Är du nöjd med det svaret?

MVH
Daggen
Du har inget intresse av det? Fast nyss beskrev du ju fastighetsmarknaden i Dubai som fantastisk? Varför vill du inte vara med på den? Men däremot vill du utnyttja det svenska bo-lånesystemet för att köpa lägenheter du aldrig tänkt att bo i?

Du kan ju inte äga en sandfläck i UAE, och skulle du göra det så vet du ju att det räcker med en dålig dag för någon infödd så blir du av med den.. Kan man attackera en USA-flaggad båt på internationellt vatten behöver man nog inte bry sig nämnvärt om rättigheterna för en svensk...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Men det blir ju ett sluttande plan? Om ingen behöver bo där, och man måste göra det för att sitta i styrelsen kommer det ju inte att bli någon styrelse?
Det kommer nog aldrig ske att ingen bor i huset med 200+ lägenheter och bara hyr ut.
Om så är fallet så får man väl lösa det på annat sätt.
 
M -MH- skrev:
Äh, varför skulle inte personer som har investerta miljontals kronor var kunna fixa ihop ett fungerande styrelse/årsmöte? Gör det digitalt, så bir det kort och effektivt.
Jag fattar fortfarande inte varför de här människorna som har "miljontals kronor" inte kan driva bostadsbolag? Varför måste det ske via BRF?
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.