Jag bad om en totalkostnad för hela badrummet. Var dum nog att inte trippelkolla. De har inte nämnt löpande kostnader eller gett en ungefärlig kostnad. Har de ingen skyldighet att informera om ungefärliga kostnader? Eller be oss om ett godkännande att köra löpande?
 
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Jag bad om en totalkostnad för hela badrummet. Var dum nog att inte trippelkolla. De har inte nämnt löpande kostnader eller gett en ungefärlig kostnad. Har de ingen skyldighet att informera om ungefärliga kostnader? Eller be oss om ett godkännande att köra löpande?
Vad är de du fått betala som borde ingått.
Är bara nyfiken
 
Handlar mer om att de borde varit är tydliga med i offerten att det är löpandekostnader för det som inte ingår eller åtminstone be om godkännande från kunden.

En offert på över 180 tusen så borde de mesta av materialet ingå kan man tycka?
Eller är det normalt att man, utan att kolla med kunden, fakturerar över 60 tusen mer än offerten utan att tydligt informera det?

Om vi vänder på det. Menar du att företaget har gjort rätt som inte informerat om ungefärliga kostnader och bett om ett godkännande eller be om godkännande på löpande kostnader?
 
Redigerat:
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Handlar mer om att de borde varit är tydliga med i offerten att det är löpandekostnader för det som inte ingår eller åtminstone be om godkännande från kunden.

En offert på över 180 tusen så borde de mesta av materialet ingå kan man tycka?
Eller är det normalt att man, utan att kolla med kunden, fakturerar över 60 tusen mer än offerten utan att tydligt informera det?

Om vi vänder på det. Menar du att företaget har gjort rätt som inte informerat om ungefärliga kostnader och bett om ett godkännande eller be om godkännande på löpande kostnader?
Vad är de för material
 
Sådant som inte är estetiskt. Kopplingar, muff, avloppsrör, olika böj och fördelare m.m

Om detta ska betalas av konsumenten, ska det då inte avtalas om antingen löpande eller ungefärliga kostnader som konsumenten skriftligt godkänner?
 
B
Sånt brukar inte ingå om de tydligt inte framgår.
 
B Konsumenten84 skrev:
Sånt brukar inte ingå om de tydligt inte framgår.
Vad är standard. Att avtal ska ange att det är löpande eller ungefärlig kostnad. Eller ska man inte skriva något och sen göra lite som man vill? Du verkar ju ha bra koll. Verkar det rimligt i förhålla de till offertens belopp?
 
Trist attityd på svaren! Jag tycker det är helt omöjligt som lekman att bedöma exakt vilket och hur mycket material som går till renovering av ett badrum, det är därför jag anlitar yrkesmän. Om de har radat upp arbetena som ingår i offerten och en massa material så tycker jag som konsument att man bör kunna förvänta sig att det är det materialet som behövs och tillika det slutpris man bör förvänta sig. Om det är material som behövs men inte ingår bör det finnas en skrivelse angående. Om det visar sig tillkomma material utöver offert bör det såklart förankras med kund. Annars har man ingen rimlig möjlighet att bedöma offerten.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
B
Sebilder123 Sebilder123 skrev:
Vad är standard. Att avtal ska ange att det är löpande eller ungefärlig kostnad. Eller ska man inte skriva något och sen göra lite som man vill? Du verkar ju ha bra koll. Verkar det rimligt i förhålla de till offertens belopp?
Står de inte med så brukar de inte ingå enligt egen erfarenhet just för att man inte vet exakt vad som går åt förrän man påbörjat jobbet. Och du betalar bara för de material som går åt.

Men: jag har ingen aning om de är rimligt i ditt fall.

Fördelare, skåp kopplingar, kopplingset mm kan jubdra iväg. Men avlopp är billigt!

60000 låter otroligt mycket.

Jag skulle vilja påstå att de nog har blivit rätt just för dig gällande att sådant material tillkommer MEN de verkar otroligt dyrt.

Är de någon tid ?

Jag tycker du ska dubbelkolla din offert och försöka jämföra materialet du ser med fakturan.
 
Jag har jämfört online och kan hitta i princip allting betydligt billigare än vad de har fakturerar. Däremot har jag också förstått att man inte kan jämföra de grossister företag använder med andra webbutiker online.
Tack för dina svar.
 
M Manfreds skrev:
Trist attityd på svaren! Jag tycker det är helt omöjligt som lekman att bedöma exakt vilket och hur mycket material som går till renovering av ett badrum, det är därför jag anlitar yrkesmän. Om de har radat upp arbetena som ingår i offerten och en massa material så tycker jag som konsument att man bör kunna förvänta sig att det är det materialet som behövs och tillika det slutpris man bör förvänta sig. Om det är material som behövs men inte ingår bör det finnas en skrivelse angående. Om det visar sig tillkomma material utöver offert bör det såklart förankras med kund. Annars har man ingen rimlig möjlighet att bedöma offerten.
Det är exakt så jag känner! Jag är endast lekman och har ingen aning om vad som tillkommer när man renoverar ett badrum. Det är lite därför man ber om offerter. För att få en uppfattning om vad det kommer att kosta. Sen tycker jag precis som du säger att de tydligt bör informera om att det kan tillkomma kostnader mellan 50-60 tusen från början. Det kan inte förväntas av en lekman att dr ska förstå det. Som näringsidkare borde de ha en plikt att informera om det (eller tydligt informera om att det är omöjligt att veta i förväg så vi kör det löpande, men normalt brukar det gå på mellan XX och XX tusen.
 
Jag har egentligen ingenting att tillägga förutom att jag sitter i exakt samma sits med ett företag i bromma. Skapade kontot endast för att säga det.

Det ser likadant ut på offertens utformande som du beskriver i tråden. Jag undrar om det är samma företag. Vart i Sverige håller du till?
 
I Intressantattveta skrev:
Jag har egentligen ingenting att tillägga förutom att jag sitter i exakt samma sits med ett företag i bromma. Skapade kontot endast för att säga det.

Det ser likadant ut på offertens utformande som du beskriver i tråden. Jag undrar om det är samma företag. Vart i Sverige håller du till?
Företaget jag har anlitat ligger också i Bromma. Det är säkert samma företag. Väljer dock att inte skriva ut det på grund av att jag inte vet forumets regler.
 
I mitt yrke så ingår alltid förbrukningsmaterial i offerter. I vårt fall handlar det om kablage/ kabelkanaler/ skruvar eller vad det nu kan vara.
Har vi gjort en felbedömning är det vårt ansvar och vår kostnad. Kunden ska inte lida för det.

Uppkommer det där emot en förändring som inte kunde upptäckas under en ”jobbkoll” som påverkar våra förutsättningar förs självklart en dialog med kunden om det hela.

Jag skulle iaf tolka det som att allt förbeukningsmaterial ingår om det inte tydligt står att det inte ingår.
Om de inte har med en rörböj kan de inte få ihop funktionen och du har inte fått vad du betalar för.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Det har ju inte med att man inte vill betala vad det kostar men beställs en offert är det ju för att veta vad det går på.

Jag har gjort ett mindre badrumsjobb, där specades kostnad för vvs:are och snickare, även vad deras arbetsmaterial (rör, kopplingar och dylikt) skulle gå på. När jag fick fakturan var den som förväntat.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.