richardtenggren
Hört att han redan har ”problem” med en hel del råttor där hemma ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
"Gnaget" påminner ju om en annan tråd här på forat, där det hade varit ovälkommet besök av råttor i själva golvbrunnen, så kolla att det inte finns några dolda ingångar för dessa djur.
Vi tog en råtta när vi flyttade in. Den hade nog gått via golvbrunnen i källaren. Nu ligger det en tegelsten på under badkaret. Förhoppningsvis slipper vi fler besök :p
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi tog en råtta när vi flyttade in. Den hade nog gått via golvbrunnen i källaren. Nu ligger det en tegelsten på under badkaret. Förhoppningsvis slipper vi fler besök :p
Den tyckte det väl var spännande med nya vänner i huset.. man måste ju hälsa dem välkomna :)
 
Katten borde få sparken :sweat:
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Idag har vi tömt/rensat mer av dammen. Det är säkert 1,5 kubik mer växter och bös. Där finns kvar en del om där nu är en karp som behöver käka lite. Det tar sig sa mordbrännaren
 
  • En damm omgiven av gröna växter och träd, med en bit av en träbro och en trädgårdslampa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rensad damm omgiven av stenar och växtlighet med en träbro och en trädgårdsslang i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med rensade växter och bös på en stenlagd gång med en trädgårdsdamm i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hög med borttagna växter och slam från en rensad damm i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
boschkenta och 10 till
  • Laddar…
Inte bara om. Så fort ytan var klar så kom han fram för att kolla läget. Nu får vi hoppas katterna och fåglarna låter han vara
 
  • En nyanlagd damm omgiven av gröna buskar och växter med en spegling av himlen i vattenytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd fisk i en damm med vattenlins och stenkanter, med vegetation nära vattenytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 20 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inte bara om. Så fort ytan var klar så kom han fram för att kolla läget. Nu får vi hoppas katterna och fåglarna låter han vara
Sicken överlevare
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det finns mycket saker att lösa. Vissa saker är bättre än räknat, vissa sämre. Dammen har såklart börjat läcka sen vi rensade den lite. Vi får se om det stannar upp annars får vi rädda firren och tömma den helt och laga/städa den.

När jag pillade lite i garaget upptäckte jag elementrör som bara var pluggade så mina planer på kulvert slipper jag nu (y). Garaget är ouppvärmt och lite fuktskadat så när vi river i köket flyttar vi ut två radiatorer dit.

När vi flyttade in märke vi att det var kortis i garaget och säkringen bara small när man bytte så idag tog jag tag i och trådade om hela garaget och bytte till nya brytare, uttag och lampor. Kopplade ur utebelysningen tills vidare (förmodligen där det var kortis) så nu har vi el där med och kunde öppna porten för första gången (y).

Renoverat garage med nytt eluttag och ljusbrytare på en texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rörigt garage med öppen port, en stege i centrum och diverse verktyg och lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk panel med omdragen kabel, nya brytare och uttag i ett garage med gröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En bild på firren med.
Verkar vara en guldfisk och ingen karp :)
Guldfisk på nätkasse omgivet av löv och små grenar, antydan till dammproblematik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
Det går framåt sakta men säkert. Taket från Designtak har kommit och jag har slipat till tegelstenarna lite så det är en jämn yta. Monteras i veckan när pluggen kommit. Rörisen har monterat element i källaren och kommod i gäst-wc. Tyvärr passade inte bottenventilen så inte helt färdigt än. Vi har även tömt lite på vinden och gett bort veden så vi får lite mer plats. Fibern grävde jag ner helt i onödan då stammen ligger på BAKSIDAN av huset. Det tycker man stadsnätet kunde kläckt ur sig när jag erbjöd mig gräva själv.

Om 2 veckor lämnar vi gamla huset så denna veckan töms det sista och sen ska det städas.
Vi har även bestämt att vi skjuter på den stora renoveringen till feb-mars då vi ska riva ut värmesystemet och de känns dumt när det är som kallast. Dessutom var det rätt tungt att flytta och tömma detta huset så det känns som det kan bli lite för mycket att börja på det direkt.
Innan vi börjar på den stora renoveringen så ska vi ändå fixa till gäst-wc med tak, fläkt, kommod, ny el och belysning. Fixa den stora wc-n med tak, fläkt, belysning och byta till en 80-dörr (70 nu). Uterummet ska få ny el och fixa till belysningen. Så det finns lite att göra i höst ändå.

Jag fick med en stor portfölj med alla ritningar på huset så jag tänkte hinna läsa igenom allt så man vet hur huset är byggt och vad vi kan stöta på under renoveringen med.

Det var allt för denna gången :)

Nyinstallerat element under fönster i ett rum med gråa väggar och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Tyvärr blev elementet inte riktgt där frugan tänkte så det kan bli att det flyttas när vi drar om rören i den stora renoveringen)
Nyinstallerad handfat och kommod i ett kaklat gästbadrum med dekorativ fönsterbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett stort paket från Designtak placerat i ett vardagsrum med flyttkartonger i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Posten har testat att ta sönder taket men det höll faktiskt
Olika storlekar av potatisar med jord på, upplagda på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en ovanligt stor potatis över ett rostfritt köksbord med fler potatisar och skärbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Potatis från pallkragarna i gamla huset. Undra vad vi gött dem med :surprised::p:crysmile:
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 11 till
  • Laddar…
Om du inte visste var fibern ligger, hur kunde du då veta var du skulle gräva alls?
 
N NoiseMaker skrev:
Om du inte visste var fibern ligger, hur kunde du då veta var du skulle gräva alls?
För att den ligger, i 95% av fallen i gatan utanför. När man drar stamnätet så viker de inte av till alla tomter som inte ansluter sig, utan multidukten går hel förbi. Sen skalar man upp den och skarvar på när man efteransluter fastigheter. Så det är ”fritt” att dra rören var man vill på tomten, så länge man då är på rätt sida av huset. Men kommunen sparar rätt mycket pengar på att gräva på grönområde istället för asfalterat, vilken jag aldrig sett eller tänkt på. Det går ju enbart om alla hus längs gatan gränsar mot allmänning, vilket det gör på vår nya gata
 
Redigerat:
Åsa Lund
Hos oss drog de fram tomrör på grönytan bakom huset under vår semester. Inte mycket vi märkte av det mer än oförklarliga bruna områden utan blad i vår ligusterhäck när vi kom hem igen. Tydligen hade lilla grävaren stått och puffat ut sina avgaser just där en god stund :rolleyes:
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Hos oss drog de fram tomrör på grönytan bakom huset under vår semester. Inte mycket vi märkte av det mer än oförklarliga bruna områden utan blad i vår ligusterhläck när vi kom hem igen. Tydligen hade lilla grävaren stått och puffat ut sina avgaser just där en god stund :rolleyes:
Jag har sett rätt många hus anslutas då vi har ram-avtalet med Halmstadstadsnät, fast på starkström sidan. Jag har aldrig reflekterat över att man inte lägger ner infrastrukturen i gatan. Det är standard. Hade tex husen på andra sidan gatan inte gränsat mot allmänning så hade stammen ändå legat i gatan eftersom alla hus ska kunna anslutas. Men just vår gata har två parallella grönområden bakom husen så därför ligger den där.

Så det är inte så konstigt att jag utgår från hur det nästan alltid är, men här lärde jag mig något nytt. Det är rätt mycket omständigare att gräva på baksidan hos oss så nu får de allt gräva själva :)
 
  • Haha
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
Här ute på vischan där jag bor grävde dom ner fibern 30cm på en åker som låg i träda.
Det blev trådlös fiber när dom plöjde upp åkern nu i veckan.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
BSOD och 7 till
  • Laddar…
Killen som var här och grävde får bra betyg. Det ingår bara ”grov återställning” men man kan knappt se att han varit här. Knackade tillbaka stengången med.
Nygrävd mark i en trädgård med synlig återställning av en stengång och bakgrunden visar ett barns gungleksak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har börjat flytta alla tegelstenar jag skulle ha i min man-cave. De kommer att användas i det nya huset men det lär ta ett par varv att flytta. Tror det är runt 600st :surprised::crysmile:

Släpvagn fullastad med röda och beige tegelstenar, redo för transport till ett nytt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staplad tegelsten i hörn för flytt till nytt husbygge, ordnat i ett smalt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Tifftiff och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.