Claes Sörmland
Jag ögnade igenom bostadsrättslagen med detta perspektiv och det ser ju görbart ut om majoriteten av medlemmarna går in i detta med samma mål.

Medlemmarna kan få ut pengar på två sätt, dels genom hyra från sina hyresgäster men också genom vinstutdelning från bostadsrättsföreningen enligt bostadsrättslagen 27 §. Vinst uppstår genom höga avgifter. Avgifterna räknas som en faktisk driftskostnad vid bedömning av andrahandshyra, vilket ger möjlighet till höga andrahandshyrorna trots regleringen där med kostnadsbaserad hyra (schablonmässig kapitalkostnad+faktisk driftskostnad).
 
A Andy78 skrev:
Hur räknar du då?, man har ju rätt att ta en kostnadsbaserad hyra baserat på kaptialkostnaden.
På en lägenhet värd en del så blir det en hög hyra.
Ja men det ska också täcka dina egna ränte och amorteringskostnader och framtida renoveringar etc.
Tänk också att om hyran blir för hög minskar antalet potentiella hyresgäster och den kanske även står tom ett antal månader.

Investera 2.5-4 mille för att gå med vinst efter 10 år. Och även risken att värdet bara ökar marginellt.

Jag hade investerat i annat som ger bättre avkastning
 
R Rampage2216 skrev:
Ja men det ska också täcka dina egna ränte och amorteringskostnader och framtida renoveringar etc.
Tänk också att om hyran blir för hög minskar antalet potentiella hyresgäster och den kanske även står tom ett antal månader.

Investera 2.5-4 mille för att gå med vinst efter 10 år. Och även risken att värdet bara ökar marginellt.

Jag hade investerat i annat som ger bättre avkastning
Jo men det täcker ens månadsavgift, ränta, amortering + lite till så jag skulle säga att det är rätt lönsamt.
 
Jag fattar inte riktigt syftet, om man vill investera i fastigheter och bli hyresvärd, varför inte köpa hyreshus?
 
  • Gilla
fahlis och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fattar inte riktigt syftet, om man vill investera i fastigheter och bli hyresvärd, varför inte köpa hyreshus?
Folk köper och hyr ut för att det är lätta pengar och lönsamt.

Jobbigare att vara riktig hyresvärd i hyreshus.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fattar inte riktigt syftet, om man vill investera i fastigheter och bli hyresvärd, varför inte köpa hyreshus?
Instämmer. Korta beslutsvägar och eventuella risker med att brf kånkar försvinner.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag fattar inte riktigt syftet, om man vill investera i fastigheter och bli hyresvärd, varför inte köpa hyreshus?
Jo om du köper en bostadsrätt som investering, så sköter någon annan förvaltningen på ideel bas, blir billigt. Och du som investerar behöver inte fördjupa dig i hur man sköter ett hus.
Men jag förstår inte varför man vill ha just en bostadsrätt som investering. Den formen är inte avsedd för det. Och det blir en del komplikationer. Som att inte Skatteverket skall klassa den som en oren förening. Det finns flera andra upplåtelseformer som är avsedda för investeringsupplägcet.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Folk köper och hyr ut för att det är lätta pengar och lönsamt.

Jobbigare att vara riktig hyresvärd i hyreshus.
Finns det olika nivåer av hyresvärd?

Eller tänker du att du kan applicera alla fördelar som "hyresvärden" har vid andrahandsuthyrning (ekonomiskt övertag, bostadsbrist, etc), men inga av nackdelarna?

Jag har ju svårt att se att någon i det politiska läget som är just skulle vara intresserad av att skapa en ny bostadsform med ännu sämre villkor för hyresgästen...
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Finns det olika nivåer av hyresvärd?

Eller tänker du att du kan applicera alla fördelar som "hyresvärden" har vid andrahandsuthyrning (ekonomiskt övertag, bostadsbrist, etc), men inga av nackdelarna?

Jag har ju svårt att se att någon i det politiska läget som är just skulle vara intresserad av att skapa en ny bostadsform med ännu sämre villkor för hyresgästen...
Hyr jag ut min bostadsrätt så är jag visserligen någons hyresvärd.
Men jag är inte hyresvärd som ägare av en hyresfastighet, ingen skyldighet att ta hand om fönster, fasas å annat.
Ej heller skyldig att hyra ut i all evighet eller greja ersättningboende då man hyr ut utan besittningsrätt.
Det finns även besittningsbrytande grunder för just bostadsrätter om nu någon skulle hävda det.
 
  • Gilla
binarybomber
  • Laddar…
Karlia
Fördel för dig, nackdel för bostaden och hyresgästen, förmodligen även för föreningen som får mindre engagerade boenden.

Det finns en anledning till att hyresmarknaden är reglerad. Skulle den släppas helt fritt vore det många som ansvarslöst skulle sko sig.

Trots det finns det ju möjlighet att hyra ut allt med äganderätt, varför inte börja där om du vill vara småskalig hyresvärd utan större ansvar?
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Hyr jag ut min bostadsrätt så är jag visserligen någons hyresvärd.
Men jag är inte hyresvärd som ägare av en hyresfastighet, ingen skyldighet att ta hand om fönster, fasas å annat.
Ej heller skyldig att hyra ut i all evighet eller greja ersättningboende då man hyr ut utan besittningsrätt.
Det finns även besittningsbrytande grunder för just bostadsrätter om nu någon skulle hävda det.
Som @hempularen skriver där uppe, det är ju fortfarande någon som betalar... Varför skulle en förening göra det för att du ska tjäna "lätta pengar"?
 
  • Gilla
Putt
  • Laddar…
Om jag bodde i bostadsrätt så skulle det inte vara i mitt intresse att ha grannlägenheter som hyrs ut på det sättet. Visst kan hyresgäster ofta vara jättebra grannar, men min personliga erfarenhet av grannar som hyr ut eller bor i andra hand är att de inte alls är lika investerade i att få gemenskapen och det ideella arbetet att fungera.

Så jag skulle tveklöst verka för att tvinga föreningsmedlemmar till att antingen sälja av, eller att bo i lägenheten själv. Där har du nog svaret:)
 
  • Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Som @hempularen skriver där uppe, det är ju fortfarande någon som betalar... Varför skulle en förening göra det för att du ska tjäna "lätta pengar"?
Hänger inte riktigt med på vad du med att någon fortfarande betalar.
Det handlar ju inte om att medlemmarna ska tjäna lätta pengar utan om föreningen ger den möjligheten.
Fins en del sådana i stan i stockholm en bostadsrättsförening på Rådmansgatan tex som tillåter uthyrning, dom har även med det i beskrivningen i bostadsannonserna på hemnet.
En anledning är troligtvis att lägenheter är väldigt små typ hotelrum.
 
A Andy78 skrev:
Hänger inte riktigt med på vad du med att någon fortfarande betalar.
Det handlar ju inte om att medlemmarna ska tjäna lätta pengar utan om föreningen ger den möjligheten.
Fins en del sådana i stan i stockholm en bostadsrättsförening på Rådmansgatan tex som tillåter uthyrning, dom har även med det i beskrivningen i bostadsannonserna på hemnet.
En anledning är troligtvis att lägenheter är väldigt små typ hotelrum.
De lätta pengarna du pratar om, det är ju mellanskillnaden mellan vad månadsavgiften i en brf är, och vad motsvarande andrahandsuthyrning-hyra ligger på.

Att det finns en möjlighet att tjäna de pengarna beror på marknadsstörningar, dvs bostadsbrist och att indivier med låg kreditvärdighet också måste bo.

Om man skapar "föreningar" med folk som enbart hyr ut sina lägenheter så är min gissning att marginalen kommer att krypa neråt...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
De lätta pengarna du pratar om, det är ju mellanskillnaden mellan vad månadsavgiften i en brf är, och vad motsvarande andrahandsuthyrning-hyra ligger på.

Att det finns en möjlighet att tjäna de pengarna beror på marknadsstörningar, dvs bostadsbrist och att indivier med låg kreditvärdighet också måste bo.

Om man skapar "föreningar" med folk som enbart hyr ut sina lägenheter så är min gissning att marginalen kommer att krypa neråt...
Kanske, men det tar nog decennier innan vi når dit så länge folk hur ut attefalllshus för 8-10k så är det inte ett problem att hitta någon som vill hyra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.