GreenYoda GreenYoda skrev:
På vilket sätt skulle kilar hjälpa/ha för funktion? Hur kan skruvarna vara problematiska?
Ja just nu är golvet tyst och stumt vad det verkar, vi ska kontrollhoppa på det senare när vi flyttat grejer som står där nu....som tidigare skrivet så står uterummet på en egen golvram, troligtvis (förhoppningsvis) med färre/inga kilar på det sätt som trallgolvet hade.
  • Fylla ut utrymmet mellan bjälken o väggen. Borde finnas någon tanke med att de sitter där. Och då borde de sitta i spänn om de ska göra någon nytta.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Golv för uterum som ska läggas på golvspånet: [länk]

Verkar vara rätt ny produkt, jag testkörde en bräda i regn några dagar, verkar lovande!
Verkar vara ett bra golv. Har du tänkt på att beställa eventuella startlister mm om du vill ha de i golvets färg? Långt inifrån alla som har sådant hemma på lager. O då får man vänta igen på leverans.
 
GreenYoda
M Myrkebab skrev:
Verkar vara ett bra golv. Har du tänkt på att beställa eventuella startlister mm om du vill ha de i golvets färg? Långt inifrån alla som har sådant hemma på lager. O då får man vänta igen på leverans.
Tack för tips, men merkar inte som de har några sådana tillbehör, får nog bli matchande lister i någon kontrastfärg.
Ännu väntar vi på att plåtarna ska bli klara innan vi kan slutföra rummets insida med isolering, ytskikt och lägga golvet. Plåtslagaren envisades med att ha semester fram till igår :geek: (sicket oskick!).
 
GreenYoda
.....och det bara fortsätter.:dizzy:

Idag plåtsättning. Plåtarna har beställts av snickaren, de enda specifikationerna jag gav var att de skulle vara svarta (för att) och matcha husets övriga plåtdetaljer.

Svarta plåtar med ojämn skarv och dubbla skruvar mot en blå trävägg under dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mysko flärp.

Tjocka svarta plåtar monterade snett på ett hus, med tydliga skruvar och flera lager över varandra vid ett hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plåtsättning på hus med synlig dubbelplåt och skruvar i inkonsekvent tjocklek och kvalitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett snett & vint hörn.

Svart plåtdetalj som är tjockare och osymmetriskt monterad med synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tjock svart plåt med synliga skruvar monterad runt ett stuprör vid ett hus, med kritik för slarvigt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dubbla(!) plåtar lagda över varandra med dubbla skruvar.

Det finns andra detaljer som jag tycker ser fula ut med plåtarbetet, men det gick inte att fota i mörkret. Saken är den att den nya plåten är tjock, tjockare än plåten som sitter på huset i övrigt. Skillnaden stör mig, men framförallt så störs jag av det otroligt taffliga arbetet. Så här ska det väl inte se ut när ett proffs gjort det? Jag förstår inte heller varför han skulle beställa så tjock plåt, finns det någon funktion i en tjock plåt? Den är kanske 3-5mm tjock, , och jag skulle säga att den befintliga plåten är 0,5-1mm tjock.
 
Redigerat:
Ingen riktig plåtslagare lämnar ett sådant jobb. Ej fackmässigt. Begär att en plåtfirma gör jobbet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
GreenYoda
Villa vista Villa vista skrev:
Ingen riktig plåtslagare lämnar ett sådant jobb. Ej fackmässigt. Begär att en plåtfirma gör jobbet.
Nej, plåtslagare är han inte, utan snickare....men utgav sig för att ha kompetens att göra detta. Själv har jag absolut 0 kunskap om plåt, det enda jag kan bedöma är att det estetiskt ser för jäkligt ut.

Fy fasen vad trist det är att vara i den här situationen. Varje gång snickaren kommer är det något nytt som måste påpekas och åtgärdas, och bygget bara fortsätter och fortsätter.
Nu har vi upptäckt att även golvet i uterummet sviktar på ett ställe, så troligen måste även det lyftas upp och göras om. En av skjutdörrarna går trögt, och vi har märkt att bottenskenan inte är i våg. Han är medgörlig och helt inställd på att göra om det vi ber om, men det hjälper ju inte när han fortsätter åstadkomma dåliga resultat. Börjar bli väldigt uppgiven.
 
GreenYoda
Är det någon plåtslagare som kan bedöma detta arbete och som har bilder på hur det ska se ut? Jag hittar ingenting liknandd på nätet och jag vet inte hur jag ska argumentera med snickaren. Det enda jag kan säga är att det ser klumpigt och fult ut, men hur ska jag få det till att en plåtslagare måste göra om? Enligt lag har han ju rätt att åtgärda på egen hand.
 
GreenYoda
Nya bilder i dagsljus....är som sagt tacksam för fler åsikter om vad som är acceptabelt.

Att det är kladdigt av silikon stör mig inte såå mycket, då är det åtminstone tätt. :/
 
  • Takränna vid husvägg med synlig silikon och stege i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av tak i dagsljus med silikonkladd kring vattenavrinning och en stege i bakgrunden mot tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallbeslag monterat på tegelvägg med synligt silikon för tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en husfasad med svart takränna och stänk av silikon på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kladdig överskottssilikon mellan husvägg och svart byggdetalj i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
GreenYoda GreenYoda skrev:
Nya bilder i dagsljus....är som sagt tacksam för fler åsikter om vad som är acceptabelt.

Att det är kladdigt av silikon stör mig inte såå mycket, då är det åtminstone tätt. :/[/QUOTE
GreenYoda GreenYoda skrev:
Nya bilder i dagsljus....är som sagt tacksam för fler åsikter om vad som är acceptabelt.

Att det är kladdigt av silikon stör mig inte såå mycket, då är det åtminstone tätt. :/
  • Det ser ju inte snyggt ut. Inget jag skulle vara nöjd med.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Nya bilder i dagsljus....är som sagt tacksam för fler åsikter om vad som är acceptabelt.

Att det är kladdigt av silikon stör mig inte såå mycket, då är det åtminstone tätt. :/
  • Det ser ju inte snyggt ut. Inget jag skulle vara nöjd med.
 
Fyfan va sämsta plåtslagaren jag har sett på länge vart hittar du alla dom här hantverkarna?
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Ja vackert är det inte... Vad försöker han uppnå?
Det första är väl att vi plåtslagare inte "limmar" ihop bitarna med silicone, det borde falsas. Uppviket på väggen borde gått in i fogen, o ska man kladda fog överallt så ska den vara imellan plåtarna och inte utanpå..
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
GreenYoda
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja vackert är det inte... Vad försöker han uppnå?
Det första är väl att vi plåtslagare inte "limmar" ihop bitarna med silicone, det borde falsas. Uppviket på väggen borde gått in i fogen, o ska man kladda fog överallt så ska den vara imellan plåtarna och inte utanpå..
Tack så jättemycket för svar! Har påtalat mot snickaren nu, han ska göra justeringar. Måste ju ge honom möjlighet att åtgärda. :rolleyes:

Går det att åtgärda uppviket på något annat sätt än att byta plåten? Den är ju för kort nu för att gå ända upp till tegelfogen.
Just nu är vi så trötta på detta att vi lutar åt att acceptera mot avdrag eftersom han faktiskt inte verkar kunna detta fullt ut. Men det är svårt att bedöma hur mycket det skulle vara isåfall.

Har inte fått fakturorna än, men plåten är beställd hos plåtslagare.
 
GreenYoda GreenYoda skrev:
Tack så jättemycket för svar! Har påtalat mot snickaren nu, han ska göra justeringar. Måste ju ge honom möjlighet att åtgärda. :rolleyes:

Går det att åtgärda uppviket på något annat sätt än att byta plåten? Den är ju för kort nu för att gå ända upp till tegelfogen.
Just nu är vi så trötta på detta att vi lutar åt att acceptera mot avdrag eftersom han faktiskt inte verkar kunna detta fullt ut. Men det är svårt att bedöma hur mycket det skulle vara isåfall.

Har inte fått fakturorna än, men plåten är beställd hos plåtslagare.
Där har du problemet en snickare ska på sin höjd montera fönsterbleck allt annat ska en plåtslagare utföra
 
Anlita en plåtslagare!
Snickaren ska snickra om ens det.
Om du fortsätter anlita en snickare som plåtslagare så kan jag tyvärr inget mer säga.......
Rätt yrkesgrupp till rätt arbetsmoment krävs, sen kan en yrkesgrupp ha flera kunskaper, men när jag som verktygsmakare lär mig plåtjobb snickerier murning grävning trädfällning och tillskanskar mig en så stor kunskap om varje delmoment i ett husbygge så jag klarar av det själv, då visar det ett stort intresse för uppgiften.
Den där snickaren är inte ens intresserad av att snickra, byt ut honom innan han sämrar mer.
Och, anlita en plåtslagare för guds skull.

Önskar dig lycka till.
/W
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.