pacman42 pacman42 skrev:
Om man får fukt i betongen så börjar armeringen att rosta. Detta gör att betongen kan spjälka sig (det som fällde höghuset i Miami häromsistens) och då tappar betongen hållfasthet och det leder till att det kan rasa.

Men allt beror på hur källaren är byggd (materialval främst).
Nä inte då. Varför skulle man då kunna bygga i vatten med betong. Det är cykliskt våt o torr betong som är det stora problemet.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Nä inte då. Varför skulle man då kunna bygga i vatten med betong. Det är cykliskt våt o torr betong som är det stora problemet.
Man har problem med betong i vatten om den inte har rätt kvalité. På Ölandsbron fick man kraftigt förkortad livslängd då det var bräckt vatten i betongen. Finns det vatten och syre så rostar det.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man har problem med betong i vatten om den inte har rätt kvalité. På Ölandsbron fick man kraftigt förkortad livslängd då det var bräckt vatten i betongen. Finns det vatten och syre så rostar det.
Precis som du skriver så är det så att man blandade betongen med Östersjövatten. Det innehåller salt som gjorde att armeringen rostade.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Precis som du skriver så är det så att man blandade betongen med Östersjövatten. Det innehåller salt som gjorde att armeringen rostade.
Nja, det påskyndade rostningen. Det rostar ändå om det blir fuktigt, men inte lika snabbt.
 
  • Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det alternativet känns väldigt lockande. Lämna frågan vidare till måste ägare om typ 30 år :rofl:
Väldigt få källare fryser över huvud taget.
Iaf om huset är bebott.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Väldigt få källare fryser över huvud taget.
Iaf om huset är bebott.
Nej, det känns inte som en risk, finns element/fjärrvärme i hela källaren. Det är frustrerande tycker jag när alla säger att man "ska" dränera men ingen riktigt kan förklara vad som händer annars....
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Nej, det känns inte som en risk, finns element/fjärrvärme i hela källaren. Det är frustrerande tycker jag när alla säger att man "ska" dränera men ingen riktigt kan förklara vad som händer annars....
Ja, blir själv trött på alla "allvetare" som självsäkert påstår att man måste allt möjligt.

"Fukt i källaren, då måste man dränera för annars ruttnar huset sönder!"

Bullshit i de flesta fall.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Har du något bra tips på vem man kan prata med för att få koll på just förutsättningarna? Gräventrepenörerna är rimligen inte opartiska...
Jag pratade med grannen som själv grävt källare. Vilken yrkesman man kan fråga och lita på har jag dock inte koll på.
Annars är det väl att kolla grundvattennivåer på SGU. Och framförallt att tänka till och bilda sig en egen uppfattning. Kanske kräver det att man läser på lite.
När man hör alla här som föreslår att placera stenkistor under grundvattennivån så undrar man ju hur många dräneringar som leder vattnet till huset istället för ifrån huset.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du ligger utsatt i Gävle denna vecka och ligger torr måste du fan ha Guds jävla kuk som dränering! Man får gratulera!

Edit: Tankevurpa, isolering -> dränering
Min förståelse är att dränering är en lösning på problem med ständigt fuktiga källarväggar? Och att översvämningsskydd är något helt annat?
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det är precis min känsla. Det verkar smitta rätt bra också. Först en granne, sedan nästa "bara för att ha det gjort". Jag blir ju lite nervös då när jag känner att jag faktiskt inte kan bedöma vad som räknas som problem.

Jag tyckte nämligen att min källare var ovanligt fräsch fram tills dess att hysterin svepte över kvarteret :crysmile:
Men det är ju jättebra att alla grannar dränerar och sänker vattentrycket och fukten i kvarteret så blir även din källare torrare. Ingen fukt idag eller organiskt material på väggarna så spara dom pengarna.
 
B Broker skrev:
Men det är ju jättebra att alla grannar dränerar och sänker vattentrycket och fukten i kvarteret så blir även din källare torrare. Ingen fukt idag eller organiskt material på väggarna så spara dom pengarna.
Smart tänkt!:D
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Har du något bra tips på vem man kan prata med för att få koll på just förutsättningarna? Gräventrepenörerna är rimligen inte opartiska...
Kontakta en besiktningsperson för att få dit en person som är kunnig inom bygg ich som har förståelse för kombinationen av fukt och dina material du har i huset.

Annars läs på om fuktproblem och jordarter och provgräv runt huset var du har för massor och så.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Jag köpte ett hus byggt 30-40 tal för ett gäng år sedan, puts släppte på insidan och tänkte använda de till badrum mm så jag dränerade, på en punkt stod en l/v pump utan avrinning inkopplad så de ran ju rakt ner intill grunden, i samma område fanns en gammal genomföring med ett järnrör från en gammal grävd brunn. Grundväggarna är byggas av hålsten.

Man kunde bokstavligen trycka hål med tummen i hålstenen i detta område!

så dränering och dränerande ytskikt bör man ha på sin grund!!!

med tiden äter vatten upp även de hårdare materialen!
 
  • Gilla
  • Wow
brfbo och 4 till
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Jag köpte ett hus byggt 30-40 tal för ett gäng år sedan, puts släppte på insidan och tänkte använda de till badrum mm så jag dränerade, på en punkt stod en l/v pump utan avrinning inkopplad så de ran ju rakt ner intill grunden, i samma område fanns en gammal genomföring med ett järnrör från en gammal grävd brunn. Grundväggarna är byggas av hålsten.

Man kunde bokstavligen trycka hål med tummen i hålstenen i detta område!

så dränering och dränerande ytskikt bör man ha på sin grund!!!

med tiden äter vatten upp även de hårdare materialen!
Droppen som urholkar grunden alltså. Det lät ju mindre kul!:surprised:
 
kristofer12345
vad händer om man har lagt betong runt hela huset drygt 5 meter brett ifrån huset,? rinner vattnet på källarväggen ändå, alltså från närmsta del efter betongen rinner det alltså in och ner mot husets källarvägg ändå? vi får lite fuktiga väggar men inte så värst ,sätter vi igång värme nere i källqren så torkar ju väggar även så, känns som det är tempskillnaden som gör fukten, men frågan är alltså hur mkt skyddar betongen ovan hus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.