a.o.f a.o.f skrev:
Mina barn lät inte så när de var små.
Hade dina barn pool när de var små då?
 
Ja men bara en ganska stor uppblåsbar eftersom vi bor vid havet.
 
sysmali
J Jocke_Linghem skrev:
Sämsta förslaget någonsin, Grundläggande kunskap om ett par noise canceling hörlurar är att de filtrerar bort lågfrekventa ihållande ljud, inte plötsliga högfrekventa. Mot barnskrik har således ett par sådana lurar endast funktionen av ett par riktigt dåliga hörselskydd.
Med fem barn är det min bästa investering någonsin. :worried:

Säger vetenskapen och de "grundläggande kunskaperna" annorlunda - dvs att jag skulle kunna köpa ett par hörselskydd istället? Visste inte att de spelade ljud.
 
Träullit tror jag på, stött på materialet i diverse byggnader och det kan säkert vara en kostnadseffektiv dämpning mot poolen.
Ring fabriken i Österbymo, kan säkert gå att beställa därifrån direkt.
Mvh Pierre

StefanEriksson skrev:
Hej!

Jag undrar vilket material ni rekommenderar om man vill ljudisolera mot grannen som har skrikiga barn?

Läste om träullit som verkar bra, vädertåligt och bara skruva upp. Någon som vet vart man köper detta?
[länk][länk]


Tack för tips!!!
Önskar er alla en riktigt skön sommar.
 
Vi har byggt väggarna i träullit i vårt badrum. Fick tag på detta på Karl Hedin som beställde hem skivorna. Var nog första gången de gjorde det, tog några veckor och var relativ dyrt med fraktkostnaderna. Men underbart material!
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
En hantverkares universallösning: Silvertejp!
Hur och var den ska appliceras får du räkna ut själv ;)
 
Du har fått bra råd av Johannes och Steve liddle men vill trycka på en sak som Steve skriver. Desto närmare bullerkällan desto bättre. Iom att vi pratar utomhus tror jag dels den upplevda skillnaden hjälper men också om du kan rikta ljudet uppåt eller vad man ska säga. Sett en del försök där man fått ner bullret från spårtrafik med bullervallar nere vid spåren så att ljudet trycks uppåt i himlen istället för mot grannarna. Mätbart vet jag inte men skillnad gjorde det :)
 
sysmali sysmali skrev:
Med fem barn är det min bästa investering någonsin. :worried:

Säger vetenskapen och de "grundläggande kunskaperna" annorlunda - dvs att jag skulle kunna köpa ett par hörselskydd istället? Visste inte att de spelade ljud.
Ett par höreselskydd kommer defenitivt ge dig lugnare stunder än ett par noise canceling lurar...
Finns många som uppfyller de krav du har, här är ett par.
https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/horlurar/over-ear/peltor-ws-alert-xp/1003111.9293/
 
Inget bygg råd.
Har ochså grannens pool med tillhörande barn bara några meter bort.
Valt att distrahera bort delar av ljudet med musik antingen i lurar eller bara på hög volym. Enklast så. Barnen får leka som de ska och jag slipper huvudvärk
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Får ni bygglov för ett tillräckligt högt plank då?
 

Bästa svaret

Moteld med tillräckligt hög frekvens?

Någonstans runt 18 kHz kommer ungarna att känna hur tänderna skakar, men föräldrarna inte höra ett smack.

Nä, det var inte helt seriöst ;)
 
Medveten om att detta ämne varit inaktivt i 2 år.

Men det ger ändå kontexten till min fråga utan att jag ska behöva upprepa problemet.

Jag är ute efter ett effektivt sätt att skydda oss mot gallskrikande grannungar och deras kompisar, nu snart i en nedgrävd pool vid tomtgränsen. Tidigare har det varit hoppmatta och billiga ovanmarkspooler vilket gör att vi vet mycket väl vad som väntar nästa utesäsong.

Finns det några kunniga här på forumet som kan ge en fingervisning till information som kan vara till nytta för att skapa effektiva bullerbariärer? Försökt googla på detta men hamnar mest på sidor om hur man skärmar av mot trafikbuller, inte så relevant här. Frekvenserna ligger i barnskriksspektrumet.

Förslag om att vi ska flytta undanbedes, detta är givetvis ett alternativ som sista utväg och vi vet detta. Likaså undanbedes förslag om att prata med grannarna om att få styr på gallskrikandet, detta har provats förut utan någon som helst framgång. Snarare är den ett totalt oförstående, ”barn måste få leka” och den valsen.

Funderar på om en gabionmur kan funka. Frågan är hur hög och bred den behöver vara, avstånd från tänkt mur till bullerkälla är 3-10 meter (pool vid tomtgräns), avstånd till där vi vill ha någorlunda lugn och ro dvs vår altan, grillplats osv är ca 30 meter från bullerkälla.

Ni som verkligen kan något om detta, dela er kunskap och erfarenhet!
 
Generellt sett borde barnskrik vara ganska "snällt" att ta hand om. Ljud med höga frekvenser går mestadels rakt fram, så om ni kan få upp något som bryter siktlinjen borde det dämpa bort det mesta.

Är grannen förstående nog för att tillåta er att sätta upp ett plank nära tomtgränsen?
 
De sätter ju upp såna högtalare utanför butiker som skickar ut störande högfrekventa ljud som bara barn hör. Kanske något att googla.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja plank ska inte vara några problem för grannen att gå med på. Gick med på ett 2-meters halvgenomsiktligt typ skärmvägg, detta dämpar dock inget ljud utan skyddar bara mot insyn. Smällde upp detta på några timmar förra året.

Krävs troligen bygglov för en gabionmur eller annan typ av solid mur, vet inte hur kommunen ställer sig till detta men det skulle bli en ca 6 m bred mur för att skärma av mot poolområdet. Hur hög den behöver vara vet jag inte.

Så det finns förutsättningar för lösningar som jag ser det, bara osäker på dimensionering så det blir effektivt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.