Viktor.J Viktor.J skrev:
Mitt hus är från 45 och aldrig dränerat. Färgen på golvet och väggar har släppt, stora delar av putts har släppt. Golvet har sprickor och har rest sig på sina ställen. Nu är väl inte plattorna från 45 i bästa kvalitén men icke armerade betongplattor finns det ju ett par av i vårt land.

Summa summarum så ser hela källaren ganska så trist ut. Och även om man bara har "tvättstuga, badrum, garage" etc. så är en hög fuktighet inte så härligt. Efter det det har regnat så har jag mätt ca 70% luftfuktighet i källane. Så nu står det en avfuktare där som håller mellan 50-60%. Vi kommer dränera i vår.
Så olika det kan vara! Vår källare från 30-/50-tal håller sig mellan 50-60% förutom när tvätten torkar och har bara problem med lite putssläpp/missfärgning i ett hörn. Vet du hur snabbt problemen har uppstått i ditt hus?
 
Z Zharz skrev:
Hus från 70 talet med originaldränering. Vi använder källaren som boyta. Skall dränera med 10cm isodrän för att isolera upp lite också. Hus som kostar 4 miljoner och sen vill man inte lägga 150.000 på en dränering, bara dumt tycker jag. Better safe than sorry.
Nu handlar det ju inte bara om pengar utan om en ganska omfattande påverkan på trädgård, ev rivning av uteplatser mm
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det verkar onekligen Dåligt om man riskerar att huset rasar. Bra synpunkt!

Samtidigt är det ju inte särskilt vanligt att man hör om villor i Sverige som kollapsar pga att grunden viker sig. Tror du det är ett underskatta problem med bristande hållfasthet?
Jag tror definitivt att problem med hållfasthet i källare kommer att bli ett allt större problem med åren. Det kommer nog inte bli så många ras dock, men det kan bli dyrt att fixa skadorna. Det är lite skillnad när det vilar ett helt höghus i betong på bottenplattan och när det är ett hus i trä.

Notera också att höghuset i Miami troligen rasade för att pooldäcket (där armeringen spjälkat betongen) slet av tre bärande pelare, efter detta så blev det en kedjereaktion. Men bara för att förutsättningarna inte är likvärdiga så kan det fortfarande bli väldigt dyrt om man inte håller borta fukten från betongen.

Dränering är i första hand till för att skydda huset, inte för att skydda boendemiljön.
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson och 2 till
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Så olika det kan vara! Vår källare från 30-/50-tal håller sig mellan 50-60% förutom när tvätten torkar och har bara problem med lite putssläpp/missfärgning i ett hörn. Vet du hur snabbt problemen har uppstått i ditt hus?
Ingen aning, vi köpte det nu i vintras. Men det beror ju också på om det har dränerats innan men kanske framförallt hur marken ser ut runt huset. Har kompisar i Jönköping vars hus ligger på en jävla sandbank och hela marken är ju typ självdränerande så de verkar inte ha så stort behov. vårt hus ligger i sutteräng mot berg, så det kan nog bli lite vattentryck ibland.
 
Düsseldorff
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror definitivt att problem med hållfasthet i källare kommer att bli ett allt större problem med åren. Det kommer nog inte bli så många ras dock, men det kan bli dyrt att fixa skadorna. Det är lite skillnad när det vilar ett helt höghus i betong på bottenplattan och när det är ett hus i trä.

Notera också att höghuset i Miami troligen rasade för att pooldäcket (där armeringen spjälkat betongen) slet av tre bärande pelare, efter detta så blev det en kedjereaktion. Men bara för att förutsättningarna inte är likvärdiga så kan det fortfarande bli väldigt dyrt om man inte håller borta fukten från betongen.

Dränering är i första hand till för att skydda huset, inte för att skydda boendemiljön.
Jag håller helt med dig. Men för att kunna göra ett ordentligt jobb måste man först ta reda på förutsättningarna så att det bli riktigt gjort. Inga idiotjobb.

Exempel: När jag köpte detta hus så beklagade mäklaren att grunden inte är dränerad. Jag frågade lite försiktigt om jag tagit fel på material eftersom jag tyckte mig känna igen granit när jag ser det. Mäklaren såg ut som en fågelholk.
 
  • Haha
  • Gilla
Lintto1 och 9 till
  • Laddar…
Låt källaren vara, ingenting kommer att hända.
Har man dock en äldre och fuktig källare som periodvis fryser på vintern kan man få problem med frostsprängningar.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Nu handlar det ju inte bara om pengar utan om en ganska omfattande påverkan på trädgård, ev rivning av uteplatser mm
Det är därför man dränerar innan man bygger altan :) Jag tror många som dränerar nu kanske "i onödan" gör det för att kunna fokusera på trädgården i lugn och ro de närmsta 40-50 åren :)
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 4 till
  • Laddar…
Z
S Skandiamannen skrev:
Nu handlar det ju inte bara om pengar utan om en ganska omfattande påverkan på trädgård, ev rivning av uteplatser mm
Japp. Vi har valt att inte göra iordning uteplatserna innan dräneringen är färdig.

Använder man inte källaren som boyta finns det ju ingen anledning att dränera om man inte har problem. Sen kanske man skall dränera ändå om man vet med sig att man skall göra iordning tomten så man slipper göra om allt om 10år när man vill nyttja källaren på annat sätt.
 
  • Gilla
Orvar777 och 2 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Japp. Vi har valt att inte göra iordning uteplatserna innan dräneringen är färdig.

Använder man inte källaren som boyta finns det ju ingen anledning att dränera om man inte har problem. Sen kanske man skall dränera ändå om man vet med sig att man skall göra iordning tomten så man slipper göra om allt om 10år när man vill nyttja källaren på annat sätt.
Det är just det där med definitionen av problem som jag behöver hjälp med känner jag :thinking::rofl:. Nu verkar det ligga någonstans mellan flagande färg och rasande hus....
 
  • Haha
TickyNucker
  • Laddar…
Visst kan man gräva ner 150.000kr i backen bara för att. Och gå till jobbet med paraply och gummistövlar hela sommarn utifall att...

Jag byggde nytt med källare 2006 och lade inte ner dränering trotts att det redan var uppgrävt.

Dränerar gör man i mark som kräver dränering. Så det måste vara steg ett att ta reda på behovet och förutsättningarna.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Jag har hus med källare och orginaldränering från 1967.
Aldrig upplevt några problem med fukt men funderat på om man ändå ska göra något förebyggande innan man ger sig på stora altaner mm.
Huset ligger i Gävle och vi fick som bekant rekordmängder av nederbörd i början av denna vecka. Fortfarande torrt i källaren så jag chansar nog på att behålla den dränering jag har :p
Lägger inte några pengar på att fixa något som uppenbarligen funkar utmärkt.
 
  • Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
S Stuff skrev:
Jag har hus med källare och orginaldränering från 1967.
Aldrig upplevt några problem med fukt men funderat på om man ändå ska göra något förebyggande innan man ger sig på stora altaner mm.
Huset ligger i Gävle och vi fick som bekant rekordmängder av nederbörd i början av denna vecka. Fortfarande torrt i källaren så jag chansar nog på att behålla den dränering jag har :p
Lägger inte några pengar på att fixa något som uppenbarligen funkar utmärkt.
Om du ligger utsatt i Gävle denna vecka och ligger torr måste du fan ha Guds jävla kuk som dränering! Man får gratulera!

Edit: Tankevurpa, isolering -> dränering
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Erik Muraren Andersson och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du ligger utsatt i Gävle denna vecka och ligger torr måste du fan ha Guds jävla kuk som isolering! Man får gratulera!
Nejdå. Utsatt skulle jag inte påstå utan det är en kombo av bra dränering och skapligt läge. Finns dom på samma gata som ligger 2-3m lägre och de hade fint fotbad i källaren
 
  • Gilla
Charlieflower och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Visst kan man gräva ner 150.000kr i backen bara för att. Och gå till jobbet med paraply och gummistövlar hela sommarn utifall att...

Jag byggde nytt med källare 2006 och lade inte ner dränering trotts att det redan var uppgrävt.

Dränerar gör man i mark som kräver dränering. Så det måste vara steg ett att ta reda på behovet och förutsättningarna.
Har du något bra tips på vem man kan prata med för att få koll på just förutsättningarna? Gräventrepenörerna är rimligen inte opartiska...
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Låt källaren vara, ingenting kommer att hända.
Har man dock en äldre och fuktig källare som periodvis fryser på vintern kan man få problem med frostsprängningar.
Det alternativet känns väldigt lockande. Lämna frågan vidare till måste ägare om typ 30 år :rofl:
 
  • Gilla
Kvisthberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.