Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 2 till
  • Laddar…
Det blir dålig miljö i källaren helt enkelt.
Sen vet jag att min far bor i ett gammalt 40-tals hus med källare.
Det är matkällare pannrum och ett förråd typ.
Det är inte dränerat på över 30år och det man kan ana att nere i nått hörn av matkällare kan det se lite fuktigt ut.
Så det beror nog på flera faktorer som uppvärmning osv också.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
G
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
Man får se till att inte ställa något mot väggarna, helst inga kartonger, trä osv på golven, ventilera, så går det ofta bra om det inte "rinner" utmed väggarna. Många tror lite för mycket på källar dränering/isolering av gamla källare, det suger gärna kappilärt underifrån i alla fall.
 
  • Gilla
Sigfrid och 5 till
  • Laddar…
Det är väl just begreppet "dålig miljö" som är svårt att definiera och som säkert varierar beroende på vilka krav man har på sin källare som gör att det uppstår frågetecken.

Om man bara vill tvätta kläder och förvara sina syltburkar i källaren känns det som mycket pengar att lägga bara "för att".:p
 
Düsseldorff
Det beror också på vad för sorts källare man har. Jag har en 115 år gammal källaren byggd helt i granit med grusbädd för inrinnande vatten. Den är inte konstruerad för att vara vattentät och klarar inträngande vatten galant.

Har man däremot en källare som är byggd med avsikten att vara tät eller som är byggd med material som inte tål vatten över tid så kan man få alla möjliga problem.
 
  • Gilla
Erik Muraren Andersson och 6 till
  • Laddar…
@OMathson precis så har jag tänkt. Hade en entreprenör här som (förstås) tyckte att det skulle dräneras. Men eftersom vårt enda problem är lite putssläpp i ett hörn i en i övrigt fräsch källare från 30-talet så började jag fundera på vilka risker som egentligen finns om man inte har organiskt material eller boytor i källare? :thinking:

Om huset måste ha det snustorrt undertill, borde inte alla hus med torpargrund ruttna bort i snabb takt??
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det beror också på vad för sorts källare man har. Jag har en 115 år gammal källaren byggd helt i granit med grusbädd för inrinnande vatten. Den är inte konstruerad för att vara vattentät och klarar inträngande vatten galant.

Har man däremot en källare som är byggd med avsikten att vara tät eller som är byggd med material som inte tål vatten över tid så kan man få alla möjliga problem.
Vilken bra källare du verkar ha! :) Hur vet man vilket material man har tro? Mitt hus är byggt på 30-talet och tillbyggt på 50-talet. Så betong? Cement? Klarar det att vara blött? (Vore det inte dumt att bygga under mark med material som inte klarar väta?)
 
  • Gilla
Beida
  • Laddar…
Det råder dräneringshysteri. Några grannar i kvarteret grävde upp hela tomten och lade 150 000 kr på dränering utan att ha några bekymmer överhuvudtaget. De tyckte bara att det ”kändes bra” att ha det gjort
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
gaia och 19 till
  • Laddar…
S Skandiamannen skrev:
Det råder dräneringshysteri. Några grannar i kvarteret grävde upp hela tomten och lade 150 000 kr på dränering utan att ha några bekymmer överhuvudtaget. De tyckte bara att det ”kändes bra” att ha det gjort
Det är precis min känsla. Det verkar smitta rätt bra också. Först en granne, sedan nästa "bara för att ha det gjort". Jag blir ju lite nervös då när jag känner att jag faktiskt inte kan bedöma vad som räknas som problem.

Jag tyckte nämligen att min källare var ovanligt fräsch fram tills dess att hysterin svepte över kvarteret :crysmile:
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
Om man får fukt i betongen så börjar armeringen att rosta. Detta gör att betongen kan spjälka sig (det som fällde höghuset i Miami häromsistens) och då tappar betongen hållfasthet och det leder till att det kan rasa.

Men allt beror på hur källaren är byggd (materialval främst).
 
  • Gilla
Micke7700 och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vilken bra källare du verkar ha! :) Hur vet man vilket material man har tro? Mitt hus är byggt på 30-talet och tillbyggt på 50-talet. Så betong? Cement? Klarar det att vara blött? (Vore det inte dumt att bygga under mark med material som inte klarar väta?)
Ja för mig är den bra. Den är ju dock mer som en grotta än en modern källare och den är ju såklart otänkbar att inreda. Däremot funkar den för förvaring av trädgårdsredskap, ved, byggmaterial etc. Allt på upphöjt glest golv såklart (tänk lastpallar typ).
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Z
Hus från 70 talet med originaldränering. Vi använder källaren som boyta. Skall dränera med 10cm isodrän för att isolera upp lite också. Hus som kostar 4 miljoner och sen vill man inte lägga 150.000 på en dränering, bara dumt tycker jag. Better safe than sorry.
 
  • Gilla
Anna Fredriksen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Om man får fukt i betongen så börjar armeringen att rosta. Detta gör att betongen kan spjälka sig (det som fällde höghuset i Miami häromsistens) och då tappar betongen hållfasthet och det leder till att det kan rasa.

Men allt beror på hur källaren är byggd (materialval främst).
Det verkar onekligen Dåligt om man riskerar att huset rasar. Bra synpunkt!

Samtidigt är det ju inte särskilt vanligt att man hör om villor i Sverige som kollapsar pga att grunden viker sig. Tror du det är ett underskatta problem med bristande hållfasthet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Hus från 70 talet med originaldränering. Vi använder källaren som boyta. Skall dränera med 10cm isodrän för att isolera upp lite också. Hus som kostar 4 miljoner och sen vill man inte lägga 150.000 på en dränering, bara dumt tycker jag. Better safe than sorry.
Har du den som boyta så är det väl en no brainer, det håller jag med om!
 
Mitt hus är från 45 och aldrig dränerat. Färgen på golvet och väggar har släppt, stora delar av putts har släppt. Golvet har sprickor och har rest sig på sina ställen. Nu är väl inte plattorna från 45 i bästa kvalitén men icke armerade betongplattor finns det ju ett par av i vårt land.

Summa summarum så ser hela källaren ganska så trist ut. Och även om man bara har "tvättstuga, badrum, garage" etc. så är en hög fuktighet inte så härligt. Efter det det har regnat så har jag mätt ca 70% luftfuktighet i källane. Så nu står det en avfuktare där som håller mellan 50-60%. Vi kommer dränera i vår.
 
  • Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.