Är det lika enkelt med tum som mm när man kan / är uppväxt med det?

Vet man direkt att det där är 3/16" tex ?
 
På tal om tumstockar.
Såg denna på CO precis.
Lite kul tyckte jag den var.
Tumstockar med millimeterskala på prislapp i en butik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
-PC- och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det lika enkelt med tum som mm när man kan / är uppväxt med det?

Vet man direkt att det där är 3/16" tex ?
Vet inte alls om att det ens finns 3/16” tex. Men kanske det finns 3/16” kex? Men det är upp till annan att forska i. Det ger jag fullkomligt ”trön” i
 
Rickard.
nino nino skrev:
Är det lika enkelt med tum som mm när man kan / är uppväxt med det?

Vet man direkt att det där är 3/16" tex ?
Nej det är nog inte riktigt lika enkelt men tillräckligt enkelt för att fungera.

Ja det vet nog det flesta, längden på sträcker hjälper en så man slipper räkna vad strecket betyder, Syns bättre när det bara är tum.

Som kuriosa så förenklar jag ofta tumstocken i mitt huvud och tar bort MM helt, 0-1/4-1/2-3/4-1cm är allt jag behöver och det går snabbare så. Jag har hört på Youtube (såklart) att jänkarna också använder den tekniken för att slippa hoppa mellan nämnare.
 
Redigerat:
K knipo skrev:
På tal om tumstockar.
Såg denna på CO precis.
Lite kul tyckte jag den var.
[bild]
Mega-meterskala och två sjömil lång :surprised:
 
  • Gilla
  • Haha
Eld och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Är det lika enkelt med tum som mm när man kan / är uppväxt med det?

Vet man direkt att det där är 3/16" tex ?
Hur svårt kan det vara?

 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
elpaco och 18 till
  • Laddar…
Den första moderna tumstocken kom till 1883 när metersystemet var på väg att bli dominerande men människor fortfarande hade svårt att vänja om sig, därför var den graderad både i tum och centimeter
 
Noramasen Noramasen skrev:
Vet inte alls om att det ens finns 3/16” tex. Men kanske det finns 3/16” kex? Men det är upp till annan att forska i. Det ger jag fullkomligt ”trön” i
Haha jag drog till med nåt bara så jag vet inte heller :)
5/8 finns iaf
 
Kan nån förklara vad den där symbolen med en trekant med en KK i mitten betyder?
Är det något liknande som flamigos i trädgården?

Trämåttstock delvis utvecklad med röd symbol av trekant och 'KK' inuti, samt texten 'HULTAFORS' bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Kan nån förklara vad den där symbolen med en trekant med en KK i mitten betyder?
Är det något liknande som flamigos i trädgården?

[bild]
Närbild på en tumstock med fokus på röd varningstriangel vid 8,5 cm och texten "KHJK".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Av någon anledning är bilden inte klickbar trots att den är större. Man får högerklicka och välja öppna bild i ny flik.
 
  • Gilla
hyggabus och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
mexitegel mexitegel skrev:
Kan nån förklara vad den där symbolen med en trekant med en KK i mitten betyder?
Är det något liknande som flamigos i trädgården?

[bild]
Det är hultafors logga.
 
Det här är humortråden, vi undanber oss fakta och spekulerar istället vilt med ironi och valda missförstånd. På fredagar är det till och med tillåtet med lite anspelningar åt det mindre rumsrena slaget ;).
 
  • Gilla
Fadai och 10 till
  • Laddar…
Utsättaren Utsättaren skrev:
Mega-meterskala och två sjömil lång :surprised:
Sådant här stör mig väldigt. Det är väl något slags ordningssinne som rubbas. Jag lade nyligen märke till att min bil upplyser mig om att hastighetsmätaren anger KM/H, dvs KelvinMega per Henry (Henry, eller H, är SI-enheten för induktans). Arghh!
 
  • Gilla
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
På fredagar är det till och med tillåtet med lite anspelningar åt det mindre rumsrena slaget ;).
Ja och när det gäller mindre rumsrena saker vet väl alla vad ”KK” är en förkortning för?
 
  • Gilla
  • Haha
nino och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Sådant här stör mig väldigt. Det är väl något slags ordningssinne som rubbas. Jag lade nyligen märke till att min bil upplyser mig om att hastighetsmätaren anger KM/H, dvs KelvinMega per Henry (Henry, eller H, är SI-enheten för induktans). Arghh!
Men då kanske du har en godtagbar ursäkt när du blivit haffad för fortkörning. Förklara bara lite pedagogisk för konstapeln så visar hen säkert överseende med överträdelsen…eller mera troligt att de kallar på personal som har en passande skjorta åt dig;)
 
  • Haha
Eld och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.