Tänk vad man kan lära sig! Jag har gått igenom ungarnas skriv- och läroböckarna från skoltiden.
I kemiboken fanns en beskrivning av den svenska kemi-industrien genom seklen. Vid Gripsholms slott byggde man den första kemifabriken för 200 år sedan. Man tillverkade bl a ättiksyra genom att ställa fat med (importerat) vin i fria luften. Det tog flera månader.
En utsände till Tyskland lärde sig en snabbare metod som tog bara några dagar och kallades sedan snäll-ättika, efter tyskarnas Schnell som betyder Snabbt. På samma sätt kallades svenska snabbtåg för snälltåg enligt tyskarnas Schnellzug.
Så hänger orden ihop.
 
  • Gilla
Chubba och 2 till
  • Laddar…
Numera kallar väl ingen tågen för snälltåg men jag minns på tidigt 80-tal att jag undrade om detta och ifall det fanns elaka tåg. Mina föräldrar hade ingen aning och internet fanns inte så man fick fundera några år till, tror faktiskt det var en lärare på mellanstadiet som förklarade detta med Schnell. För övrigt åkte vi när barnen var runt 3 och 5är 2 ggr med några gamla tåg med ånglok, kortare turistkörningar. När vi sedan skulle åka tåg på riktigt med SJ3000 blev dom nästan chockade, dom hade ju förväntat sig ånglok så även på 2010-talet kan barnens förväntningar vara lite udda. För övrigt var Glenn Hysen med på den resan och det var barnen som såg honom, "Kolla där är snubben från TV-reklamen". Samma idag med Svedea-reklamen där Foppa är under nån bil, "vem är det där?", en av sveriges bästa hockeyspelare någonsin, "Jaha", OK, han står bakom namnet på Foppatoffeln ,"OOO en kändis"
 
  • Gilla
Phdanielw och 1 till
  • Laddar…
För övrigt passerade vi Ö-vik några gånger i somras och vi har Svedea, jag nämnde att Foppa nog bor här och att vi har Svedea, barnen hoppades att bilen skulle paja då, helt övertygade om att Foppa skulle komma och laga den då.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå telefoner, finns det någon nu levande själ som har en telefonbänk?

Är man under 30 vet man kanske inte vad en telefonbänk är men förr i tiden frågade man aldrig "Var är du?" när man ringde någon, för man visste redan var de var.

Folk man ringde till satt i hallen på en särskild möbel där telefonen stod och där telefonkatalogen låg i en låda.

Telefonkatalogen var för övrigt en massa olika böcker där alla hushåll som hade en telefon var uppskrivna med namn, adress och titel/yrke.
Vi (34 resp 37 år gamla) har faktiskt en telefonbänk som hallmöbel :p
Dock utan telefon på
 
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Vi (34 resp 37 år gamla) har faktiskt en telefonbänk som hallmöbel :p
Dock utan telefon på
Ni är unika :D Besök en loppis och införskaffa en riktig telefon med fingerskiva och ställ på hallmöbeln så har ni ett givet samtalsämne när ni får besök
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Dessutom finkläder på ifall man ska ringa myndigheter, man vet ju inte om dom kan se en. Minns när jag ringde hem för så sent som 10-15år sen och pratade först med farsan och sedan ville prata med modern, "Ingrid det är riks" för att skynda på men det var väl 15år tidigare det begreppet upphörde men det ramlade nog aldrig ner hos farsan att det inte är dyrare numera att ringa långväga samtal.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Dessutom finkläder på ifall man ska ringa myndigheter, man vet ju inte om dom kan se en. Minns när jag ringde hem för så sent som 10-15år sen och pratade först med farsan och sedan ville prata med modern, "Ingrid det är riks" för att skynda på men det var väl 15år tidigare det begreppet upphörde men det ramlade nog aldrig ner hos farsan att det inte är dyrare numera att ringa långväga samtal.
Ja, rikssamtal var dyrt. Morsan skrev hellre brev till mormor i Norrland än ringde då portot var en bråkdel av vad en minut till ett annat riktnummerområde var. Telefoni var allvarliga grejer förr. Undrar förresten om det fortfarande finns någon som svarar med telefonnumret?
 
Vet folk ens vad dom har för nummer numera?, tror faktiskt att vi hade lektion i att svara telefon på hemkunskapen runt -84. Nummer skulle man svara med för att den som ringde visste att denna ringt rätt, sedan komplett namn och helst även med telefonägarens namn vilket då blev typ "Hej du har ringt 111-22222, du pratar med Kalle Anka i Joakim von Ankas telefon, hur kan jag stå till tjänst?"
 
  • Wow
Tule54
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ni är unika :D Besök en loppis och införskaffa en riktig telefon med fingerskiva och ställ på hallmöbeln så har ni ett givet samtalsämne när ni får besök
En cobra
V Ville_Vessla skrev:
Vet folk ens vad dom har för nummer numera?, tror faktiskt att vi hade lektion i att svara telefon på hemkunskapen runt -84. Nummer skulle man svara med för att den som ringde visste att denna ringt rätt, sedan komplett namn och helst även med telefonägarens namn vilket då blev typ "Hej du har ringt 111-22222, du pratar med Kalle Anka i Joakim von Ankas telefon, hur kan jag stå till tjänst?"
Jag tycker dock man ska svara med efternamn eller förnamn nör man svarar. Blir lite lätt galen på de som bara svarar hallå.
 
  • Gilla
Skip6711 och 3 till
  • Laddar…
Håller
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
En cobra


Jag tycker dock man ska svara med efternamn eller förnamn nör man svarar. Blir lite lätt galen på de som bara svarar hallå.
Håller med, mina döttrar har såklart mobiler men dom svarar aldrig på den, vi har faktiskt kvar en fast telefon (via fiber, ingen månadesavgift ) och där brukar dom faktiskt svara med "Hallå". Inte ens jag vet vem det är som svarar för dom låter likadant. Annars så hade dom lås med ansiktigenkänning på sina Samsungtelefoner och kunde låsa upp varandras telefoner, jag tycker inte dom är speciellt lika men tydligen tycker Samsunsg det.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Numera kallar väl ingen tågen för snälltåg men jag minns på tidigt 80-tal att jag undrade om detta och ifall det fanns elaka tåg. Mina föräldrar hade ingen aning och internet fanns inte så man fick fundera några år till, tror faktiskt det var en lärare på mellanstadiet som förklarade detta med Schnell. För övrigt åkte vi när barnen var runt 3 och 5är 2 ggr med några gamla tåg med ånglok, kortare turistkörningar. När vi sedan skulle åka tåg på riktigt med SJ3000 blev dom nästan chockade, dom hade ju förväntat sig ånglok så även på 2010-talet kan barnens förväntningar vara lite udda. För övrigt var Glenn Hysen med på den resan och det var barnen som såg honom, "Kolla där är snubben från TV-reklamen". Samma idag med Svedea-reklamen där Foppa är under nån bil, "vem är det där?", en av sveriges bästa hockeyspelare någonsin, "Jaha", OK, han står bakom namnet på Foppatoffeln ,"OOO en kändis"
https://www.snalltaget.se/

Hmm :thinking:;)
 
V Ville_Vessla skrev:
Håller

Håller med, mina döttrar har såklart mobiler men dom svarar aldrig på den, vi har faktiskt kvar en fast telefon (via fiber, ingen månadesavgift ) och där brukar dom faktiskt svara med "Hallå". Inte ens jag vet vem det är som svarar för dom låter likadant. Annars så hade dom lås med ansiktigenkänning på sina Samsungtelefoner och kunde låsa upp varandras telefoner, jag tycker inte dom är speciellt lika men tydligen tycker Samsunsg det.
Tänker vänta så länge det går med telefon. De har plattor hemma. Men ingen mobil de kan ta med till skolan. 6 och 8 år gamla.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Gemensam telefon i studentkorridor (bara inkommande samtal).
Att svara i en sådan å direkt kunna säga var den eftersökta personen är (i duschen) kan bli väldigt fel, främst om det är en svartsjuk person som rinner å söker sin kille å det är en tjej/kvinna som svarar.

Den eftersökte killen var tvungen att förklara sig i över en timme.
 
Maria T
Jag kom att tänka på när det var viktigt att presentera sig korrekt när en ringde till en myndighet; många ggr jag gjort detta och sen efter att jag även dragit mitt ärende fått höra "vänta ett ögonblick så ska jag koppla till dig Nisse på XX-avdelningen" för att då behöva dra hela storyn igen. Numer är jag så krass/tidseffektiv att jag säger "Hej, jag heter Maria, undrar om jag kan ställa frågor till dig om sophantering eller ska jag tala med nån annan"?
Kommunen jag bor i har nämligen sen några år tillbaka avskaffat växeln så det går aldrig veta vem som råkar svara, verkar slumpartat.

Dessutom en liten gullig berättelse om en väns son, som när han var 12 år fick veta att om han var stor nog att gå till frisören själv (gångavstånd till förortscentrum) även var stor nog att ringa och beställa tid för klippning själv.
"Hej, jag heter Matti X, min pappa heter Lasse X, vi bor på Skogsstigen XX och jag skulle vilja se ut som YY (känd fotbollsspelare) så jag undrar om du kan fixa det"?
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tycker dock man ska svara med efternamn eller förnamn nör man svarar. Blir lite lätt galen på de som bara svarar hallå.
Om du har ett lätt telefonnummer och är nedlusad av felringningar och även säljare så ger du upp. Då har man mer kraft kvar till att vara tålmodig och pedagogisk med felringarna och kort och effektiv med säljarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.