Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns ett stycke i länken hur scb räknar på överdödligheten. För min del så känner jag mig trygg i vad en normal nivå betyder. Men i denna tråden verkar det vara svårare med ordförståelsen.
Ja, jag har nog lite svårt med ordförståelsen. Eller så är jag bara lite anal som anser att begrepp som ”normal nivå” när det kommer från en myndighet bör vara väl definerat och att de som sen hänvisar till denna myndighets ”normala nivå” också kan berätta vad den är.

Det blir lite svårt att föra en vettig diskussion om de begrepp som används ska tolkas lite olika från person till person. Din uppfattning av ”normal nivå” behöver inte nödvändigt vara samma som t.ex. Nissens uppfattning.
 
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Varför ska man gå en stilla/plågsam död till mötes med ett sk vaccin som man blir sjukare av än covid?
Hur många fler är inlagda på sjukhus eller IVA för vaccinbiverkningar än covid-infektioner eller dör man hemma i stillhet?
Vad gäller den skotska statistiken kanske det är någon som läst eller översatt fel? Tar man ett andetag eller en tankepaus så kan betydelsen lätt ändras.
Screenshot av statistisk rapport med texten "Confirmed COVID-19 deaths by vaccination status" med ett rött kryss över ordet "status".

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
sista veckan i juli ja
[bild]
Om man tänker till lite så är nog dina siffror närmast förväntade och rimliga. :oops: Det gäller bara att först vad de betyder. :rolleyes:
Om man har bra vaccinationsgrad av tex 80+ så är det inte många ovaccinerade kvar som kan dö, och de ovaccinerade som finns kvar kanske lever försiktigare än vaccinerade (även andra ovaccinerade oavsett åldersgrupp, utom ungdomar då).

Det kan också ha gått lång tid så de äldre och sköra vaccinerade inte har så bra immunitet längre. Det är också förväntat.

Finns det inga ovaccinerade 80 åring som kan dö blir ju den siffran 0.

Att vaccinet inte biter på alla och inte ger alla 100% immunitet är också känt.

Är 37 döda vaccinerade rimligt?
Totalen är i alla fall rimlig om man jämför med veckorapporten från skotska ”SCB”. Fördelningen för olika veckor kan säkert variera.
Stapeldiagram som visar veckovis COVID-19-relaterade dödsfall i Skottland från vecka 12 2020 till vecka 28 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nrscotland.gov.uk/files//statistics/covid19/covid-deaths-21-report-week-28.pdf

:oops::rolleyes:

Edit: Om man jämför ökningen av antal döda per vecka med 2:a och 3:e vågen, så borde det dött ca 200 den aktuella vecka och kanske toppat på 400-600 några veckor senare om alla varit ovaccinerade.
 
Redigerat:
tusenett skrev:
Ja, jag har nog lite svårt med ordförståelsen. Eller så är jag bara lite anal som anser att begrepp som ”normal nivå” när det kommer från en myndighet bör vara väl definerat och att de som sen hänvisar till denna myndighets ”normala nivå” också kan berätta vad den är.

Det blir lite svårt att föra en vettig diskussion om de begrepp som används ska tolkas lite olika från person till person. Din uppfattning av ”normal nivå” behöver inte nödvändigt vara samma som t.ex. Nissens uppfattning.
Det blir ju svårt att föra en diskussion om den ena parten måste berätta allt för den andra. Informationen finns ju i länken jag skickade. Men det ör ju en tacksam härskarteknik att vända och vrida och ifrågasätta varje ord så mindre fokus blir på sakfrågan och så att motparten tröttnar.

Jag har inte tid med denna typen av diskussion. Lycka till !
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det blir ju svårt att föra en diskussion om den ena parten måste berätta allt för den andra. Informationen finns ju i länken jag skickade. Men det ör ju en tacksam härskarteknik att vända och vrida och ifrågasätta varje ord så mindre fokus blir på sakfrågan och så att motparten tröttnar.

Jag har inte tid med denna typen av diskussion. Lycka till !
Man behöver inte berätta allt, men grundläggande definitioner är väl bra att vara överens om tycker jag, det har väl inte med härskarbeteende att göra.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Men du har likväl fel. Förskola och skola ska se till att det ges. Det som innefattar egenvård.
Diabetes som är mer avancerat än vår säger skolverket såhär. Och det kan bli vilken pedagog som helst som är lämplig. Vår förskola är enl rektor och skolchef skyldiga att ge den medicin vår har. Sen kan du säga precis vad du vill för du har fel.

Förskolechefen har skyldighet att tillse att barnets behov av hjälp med egenvården erbjuds. Diabetesteamet utbildar den personal som ska stödja barnet i genomförandet av egenvården
Fördel om du läser saker innan du svarar.
Min fru jobbar med detta och jag vet exakt vad som ingår och inte ingår i pedagogers arbete i skola, så nej jag tror mer på jurister och facket inom kommunal och lärarförbundet än dig.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då kanske din immunitet sjunker med tiden precis som efter vaccinerna så det kan ju vara bra att tänka på vaccinering som en påfyllnad precis som en del länder börjar vaccinera med en tredje dos för att förbättra skyddet (krävs särskilt för att skydda bra mot delta).
Fast den håller 60-70 år..vaccinet ska fyllas på varke år
 
BirgitS
I Inspireija skrev:
Fast den håller 60-70 år..vaccinet ska fyllas på varke år
Varför tror du att immuniteten efter genomgången covidsjukdom håller 60-70 år?
Det har man ju ingen aning om förrän om 60-70 år. Dessutom kommer det ju nya varianter av covidviruset hela tiden precis som med influensa- och förkylningsvirus så även om man skulle vara immun mot en variant hjälper det ju dåligt när nästa variant kommer. För du vet väl om att man kan få influensa och förkylning många gånger under livet?

Om man behöver covidvaccin varje år så beror det nog på att det kommer nya varianter som inte stoppas av antikropparna som har skapats av tidigare vaccin. Det är ju det man ser nu att antikroppar bildade för de varianter som gick runt förra året skyddar dåligt mot deltavarianten.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Varför tror du att immuniteten efter genomgången covidsjukdom håller 60-70 år?
Åtminstone denna artikel i Nature påstår att skyddet från naturlig infektion kan vara livslångt.

”Overall, our results indicate that mild infection with SARS-CoV-2 induces robust antigen-specific, long-lived humoral immune memory in humans.”

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03647-4
 
Redigerat:
  • Gilla
Inspireija och 3 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju det man ser nu att antikroppar bildade för de varianter som gick runt förra året skyddar dåligt mot deltavarianten.
Hade du någon bra referens till detta påstående? Det vore intressant att läsa detaljerna kring detta.
 
BirgitS
tusenett skrev:
Åtminstone denna artikel i Nature påstår att skyddet från naturlig infektion kan vara livslångt.

”Overall, our results indicate that mild infection with SARS-CoV-2 induces robust antigen-specific, long-lived humoral immune memory in humans.”

[länk]
Bra, men man vet inte och när det kommer nya varianter så blir ju inte skyddet så bra i alla fall.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Bra, men man vet inte och när det kommer nya varianter så blir ju inte skyddet så bra i alla fall.
Ja, med nya varianter får väl alla, inklusive de som vaccinerats och/eller haft sjukdomen med tidigare varianten vaccinera sig med det nya vaccinet. Men det betyder inte att de som har antikroppar från tidigare infektion måste vaccineras mot den varianter de redan har skydd emot.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Hade du någon bra referens till detta påstående? Det vore intressant att läsa detaljerna kring detta.
Svårt att hitta igen artiklar man har läst för någon eller ett par månader sen. Här är i alla fall en sammanfattning från början av juli: https://www.healthline.com/health-news/can-you-get-delta-variant-if-you-already-had-covid-19
Natural immunity does, in many cases, protect people from reinfection. And when they do occur, they tend to be mild.
Vilket ju är hur man brukar uttrycka det när det gäller vaccinering och deltavarianten också.
But immunity varies significantly from person to person, so while many people mount a strong, durable immune response that protects them against delta after a previous infection, some may generate a weak immune response and remain at risk.
A study from the Cleveland Clinic that tracked cases in healthcare workers who were either vaccinated or previously had COVID-19 found that the rate of reinfection is essentially the same as if they had been vaccinated.
Dock gäller den studien inte deltavarianten.

Sen har vi ju studien på personalen vid Danderyds sjukhus där de som insjuknade till 90 % hade antikroppar efter 4 och efter 8-9 månader men efter 12 månader var det andelen nere på 80 %.

En indisk studie:
“Delta variant has the maximum transmissibility yet seen, and reduces neutralisation protection from previous infections and vaccines,” said Dr Anurag Agarwal, one of the authors of the study and the director of the Institute of Genomics and Integrative Biology.
En kommentar från Cambridge, UK:
“We find that Delta is both more transmissible and better able to evade prior immunity elicited by previous infection compared to previously circulating lineages. While there is substantial uncertainty in our estimates, we find that in Mumbai, the Delta variant was 10% to 40% more transmissible than previously circulating lineages, and able to evade 20 to 55% of the immune protection provided by prior infection with non-Delta virus,” said a tweet from the collaborating Gupta Lab from Cambridge University.
https://www.healthshots.com/health-...-of-covid-19-is-trigerring-repeat-infections/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Svårt att hitta igen artiklar man har läst för någon eller ett par månader sen. Här är i alla fall en sammanfattning från början av juli: [länk]
Vilket ju är hur man brukar uttrycka det när det gäller vaccinering och deltavarianten också.

Dock gäller den studien inte deltavarianten.

Sen har vi ju studien på personalen vid Danderyds sjukhus där de som insjuknade till 90 % hade antikroppar efter 4 och efter 8-9 månader men efter 12 månader var det andelen nere på 80 %.

En indisk studie:
En kommentar från Cambridge, UK:
[länk]
Tack, det ser ut som att dessa studier mest handlar om hur antikroppsnivåerna förändras och inte så mycket om hur effektiva antikroppar från infektion är jämfört med vaccinen.

Det vore t.ex. intressant att vet hur stor andel av de ovaccinerade som hamnar på IVA som har antikroppar. Det skulle då kunna jämföras med andel vaccinerade (som inte haft Covid) som hamnar på IVA.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Ja, med nya varianter får väl alla, inklusive de som vaccinerats och/eller haft sjukdomen med tidigare varianten vaccinera sig med det nya vaccinet. Men det betyder inte att de som har antikroppar från tidigare infektion måste vaccineras mot den varianter de redan har skydd emot.
Återinfektioner har ju skett många gånger, t.ex. för ungefär ett år sen skrevs det om en dansk sköterska som blev lika sjuk i april som i juli. Hon var rätt dålig båda gångerna.

Man kan ju tänka på att regeln för tillfrisknandebeviset är att sjukdomstillfället ska ha varit för mindre än 6 månader sen. https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/covidbevis/bevis-pa-tillfrisknande-for-att-resa/

Samt då Danderydsstudien som jag nämnde i förra inlägget.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Återinfektioner har ju skett många gånger, t.ex. för ungefär ett år sen skrevs det om en dansk sköterska som blev lika sjuk i april som i juli. Hon var rätt dålig båda gångerna.

Man kan ju tänka på att regeln för tillfrisknandebeviset är att sjukdomstillfället ska ha varit för mindre än 6 månader sen. [länk]

Samt då Danderydsstudien som jag nämnde i förra inlägget.
Ja, jag har sett dessa.

Det intressanta är nog dock hur stor andel det är som blir sjuka igen i Covid trots antikroppar från naturlig infektion och jämföra det med hur andelen vaccinerade som får Covid och hur allvarligt sjuka dessa blir. Då får man kanske en indikation på hur effektivt antikroppar från naturlig infektion är jämfört med vaccin.

Några anekdotiska fall av återinfektion här och där säger inte så mycket om det generella skyddet och heller inte så mycket om jämförelsen med vaccin.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.