Önskar hjälp att förstå vad som är vad i värmesystemet i vår villa (nyinflyttade). Det finns ett relativt nyinstallerat bergvärmesystem.

Jag lyckas ej få golvvärmen i källaren varm. Möjligtvis har jag råkat ändra någon inställning då jag fipplade efter att sladden till mottagarenheten i LK-termostatsystemet och cirkulationspumpen varit urdragen.

Vad är vad på bilderna och var kan felet sitta?

Själva bergvärmeenheten (pump)? Vattenberedare inkluderad?

Bergvärmepump från Thermia med digital display i en källare, omgiven av rör och ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är detta röda kärl?
Värmesystem med bergvärmepump, expansionskärl och rörinstallationer i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sköter denna lilla cirkulationspump hela huset eller enbart golvvärmen i källaren (den låter ingenting och verkar inaktiv)?
Grundfos cirkulationspump och kopparledningar i bergvärmesystem, med tryckmätare och elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till vänster sitter snett ovan cirkulationspumpen sitter LK mottagarenheten för golvvärmen i källaren (som jag fipplat med) - men vad styr den egentligen? Cirkulationspumpen?
Komplex värmesysteminstallation med termostater, rör, elektrisk panel och cirkulationspump i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som har en idé om hur jag får igång golvvärmen?

Är det den svarta Grungfos-dosan som är säjlva cirkulationspumpen för golvvärmen och hur skall den i så fall vara inställt i förhållande till LK-termostat-systemet?
Jag antar att termostaten skall styra cirkulationspumpen.

:)
 

Bästa svaret

Mottagarenheten styr hur mycket ventilerna till varje slinga (grå hattarna nedanför) ska vara öppna. Du kan också se på de röda flottörerna (på raden ovanför) hur mycket flödet är i varje slinga.

Cirkulationspumpen (svarta grundfos-grejen - ja, den är bara för golvvärmen) ska snurra hela tiden om systemet är igång. Om den ens får ett vattenflöde tror jag styrs med det svarta vredet intill. Pumpen behöver förstås också elförsörjning, och möjligen har du en modell där du kan stega upp hur snabbt pumpen ska rotera.

Om inte pumpen ens låter (eller vibrerar om du känner på den) så börja felsöka där. Får den el? (Det ser ut som om den lyser iaf) Går det att stega upp hastigheten? (Kanske med grå pilen på pumpen). Eller är pumpen trasig?
Det kan också vara luft i systemet så att pumpen inte har något att jobba med. Då får man avlufta med de vita ventilerna precis till höger om de blå.

Funkar pumpen kan man sen titta på flödet; går det vatten genom pumpen och till slingorna, eller är någon ventil stängd?
 
Redigerat:
  • Gilla
Bert Roos och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Mottagarenheten styr hur mycket ventilerna till varje slinga (grå hattarna nedanför) ska vara öppna. Du kan också se på de röda flottörerna (på raden ovanför) hur mycket flödet är i varje slinga.

Cirkulationspumpen (svarta grundfos-grejen - ja, den är bara för golvvärmen) ska snurra hela tiden om systemet är igång. Om den ens får ett vattenflöde tror jag styrs med det svarta vredet intill. Pumpen behöver förstås också elförsörjning, och möjligen har du en modell där du kan stega upp hur snabbt pumpen ska rotera.

Om inte pumpen ens låter (eller vibrerar om du känner på den) så börja felsöka där. Får den el? (Det ser ut som om den lyser iaf) Går det att stega upp hastigheten? (Kanske med grå pilen på pumpen). Eller är pumpen trasig?
Det kan också vara luft i systemet så att pumpen inte har något att jobba med. Då får man avlufta.

Funkar pumpen kan man sen titta på flödet; går det vatten genom pumpen och till slingorna, eller är någon ventil stängd?
Tusen tack för svaret!
Jag skall undersöka noggrannare utifrån ditt inlägg.

Problemet är nog helt och hållet en inställningsfråga då inget skall vara defekt.

Cirkulationspumpen har varit helt tyst men börjar låta direkt när jag trycker på knappen och växlar mellan inställningslägena - jag är dock osäker på vilken inställning som lämpar sig.
 
Vilken inställning pumpen ska jobba på beror på hur många och långa slingor du har. Du verkar bara ha två, så jag tror inte du behöver köra pumpen på maxhastighet.

känn med handen på alla delar och rör för att se hur långt det kommer varmt vatten - om nu din bergvärme ens producerar så mycket varmvatten till uppvärmning så här års…
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Du verkar ha dåligt tryck i systemet. Jag ser det på mätaren ovanför det röda kärlet. Fyll på systemet upp till den röda visaren.
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Du verkar ha dåligt tryck i systemet. Jag ser det på mätaren ovanför det röda kärlet. Fyll på systemet upp till den röda visaren.
Okej! Är du säker?
Var fyller jag på?
Vanligt kranvatten?
 
Jag är säker!
Kolla om du kan hitta någon stängd ventil/kran på samma ledning som går till det röda kärlet.
Vanligt kranvatten duger gott.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Skall börja med att säga att jag inte alls är kunnig - men har bergvärme själv, och liknande utmaning som du (tror jag).

Vi har bergvärme, ca 2-3 år gammal. Golvslingorna (vattenburen golvvärme) är dock från när huset byggdes i 1999 - då hade man elpanna, luft/luft återvinning.

Mätaren vid röda kärlet anger tryck, jag har fått besked om att det bör ligga på ca 1 eller lite över. Sällan det sjunker under - men gör det det, fyller jag på systemet med svarta vredet. (Blir det väldigt lågt, och sjunker det snabbt igen när du fyller på, är något fel - t ex kan det vara att du har en läcka i garaget där vattnet hamnar, som jag hade en gång…;-)).

Du skriver att du inte lyckas få golvvärmen I KÄLLAREN varm, betyder det att du får värme i annan/andra våningar?

Vi får inte tillräckligt varmt i huset (öppen planlösning till stor del). Några rum får mycket värme, några mindre, och ett golv blir knappt varmt alls. Förra vintern blev det inte tillräckligt varmt om vi inte antingen äldade i öppna spisen, eller körde med ett el-element i tillägg. Vilket vi gjorde, och då gick ju inte elräkningen ner så mycket som vi hade hoppats på, när vi bytte till bergvärme…

Har fått tips om att själv försöka justera på ”hattarna” som styr flödet, och försökte på det under vårvintern, men fick ingen effekt. I veckan hade vi service på bergvärmepumpen (standard efter 3 år), och då frågade jag han som var här om råd. Han sa att allt i pumpen är optimalt inställt, men att själva golvvärmesystemet (som det företaget inte har installerat) är ju gammalt, och troligen fungerar inte alla ”hattarna” som de skall, så att flödena inte går att styra. Dessa kan isf bytas. Det kan dessutom vara igensatta/fastrostade ventiler etc. Han föreslog att vi bokar in honom/företaget för att se över detta - men först till senhösten, när det är kallare och värmen är i gång på riktigt (Stockholm).

Så nu hoppas jag på en varm vinter, med betydligt lägre elförbrukning!

Kan det vara att ditt problem beror på samma sak?
 
  • Rött expansionskärl för bergvärmeanläggning med tryckmätare och vattenledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmerör med mätare och svart vred, etikett på pump, indikerar del av bergvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Att det blir ojämn värme i rummen kan bero på fler saker och du har varit inne på några:
- pump vid fördelare går på fel hastighet
- ventiler i fördelare har fastnat, kan fungera att motionera dom
- rumsgivare trasig vilket gör att ställdon på ventil inte öppnar
- trasiga ställdon på ventil i fördelare
- någon som pillat på injusterings ventiler kan göra att det blir obalans i rummen
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
En värmepump jobbar oftast med flytande kondensering dvs den gör värme efter en inställd kurva, ju kallare ute ju varmare ut på värmesystemet. Kan tänka mig att det är för varmt ute så värmepumpen gör ingen värme öht å då är blir inte golvärmen varm än hur mycket man vrider spakar å vred...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
V Vector skrev:
En värmepump jobbar oftast med flytande kondensering dvs den gör värme efter en inställd kurva, ju kallare ute ju varmare ut på värmesystemet. Kan tänka mig att det är för varmt ute så värmepumpen gör ingen värme öht å då är blir inte golvärmen varm än hur mycket man vrider spakar å vred...
Tack för detta och alla andra svar i tråden!

Efter lite fipplande får jag nu lite värme i golvet (satt på och ställt in temostat, mottagare och grundfos-cikrulationspumpen).

Men eftersom min golvvärme värms av bergvärmen och i princip inte ger någon värme sommar eller varm vår/höst - hur går det ihop med råden om att aldrig stänga av källar-golvvärme på våren (för att undvika omvänd fuktvandring)? Den stänger ju av sig själv när vädret blir varmt så att säga.

Det är något oklart om det är isolerat under golvvärmen eller ej. Enligt säljare och mäklare utfördes det "fackmannamässigt" för några år sedan....Men ingen mer info än så.
 
Hej,

Många som renoverar badrum och har vattenburet system kompletterar även med el golvvärme för att behålla komforten i rummet och på golvet.

om det kan skada grunden får någon annan kunnig svara på.
 
Immobil Immobil skrev:
Jag är säker!
Kolla om du kan hitta någon stängd ventil/kran på samma ledning som går till det röda kärlet.
Vanligt kranvatten duger gott.
Hm, svårt att förstå vilken det kan vara. Ska jag hälla i med en vattenkanna liksom eller koppla på någon slang?

Jag prövade att vrida på den röda hatten precis ovanför det röda expansionskärlet men det pyste och rann vatten ned i ett spillrör mot golvbrunnen.....

Värmesystem med röda expansionskärl, kopparledningar och panna intill betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag gissar att det är den inringade ventilen som fyller på vatten i värmesystemet

Ventil inringad i rött ovanför värmepanna i ett värmesystem med kopparledningar och expansionskärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.