Det här med pellets, hur fungerar det egentligen?
Idag har jag ju en CTC 265 kombipanna, där oljebrännaren är använd extremt lite, alltså är den eldstaden i gott skick. Med tanke på att jag gärna behåller murstocken varm, men ändå inte hinner arbeta med ved, är då pellets ett vettigt alternativ?

Blir det samma värme i murstocken? Eller håller pelletsförbränning en lägre temperatur?

Ungefär hur mycket pellets kan tänkas gå åt? Om man jämför med 4,5 kbm olja?

Idag finns en oljetank på ca 3 kbm, är det ett bra alternativ att sanera denna och använda som bulkförvaring?

Mycke funderingar är det...
 
Jag har en Gammal CTC 265B som är konvererad till pellets.. det funkar kanon i den pannan. Jag är inte helt säker på hur mycket olja det skulle gått åt.. men jag skulle nog hamna ganske när dig.. Nu går det åt ca 8-9 ton pellets.. det blir ungefär halva kostnaden mot olja.

Men det är lite mer pill.. Under högsäsong får du stänga ned anläggningen 1 ggn / vecka för att sota och sotsuga pannan.. det tar en dryg halvtimma..

Sedan tillkommer väl nån sotning mer / År. av skorsten.

Det där med Tanken till bulkförråd vet jag inte riktigt.. tror det är för mycket jobb till vinsten.. lättare att bygga en av virke.. sedan tror jag 3 kbm blir lite litet bulk förråd.. Då e det lättare att köra säck..

Rodgeman
 
Om jag kör vidare på min CTC265, vilken brännare rekommenderas? Jag har tittat en del på Roslagsbrännaren, känns prisvärd.

Hur fungerar det om man vill elda med ved under en tid, är det mycket bök att "koppla över"?

Hur stort bulkförråd rekommenderas om man jämför med en årsförbrukning av olja på 4,5-5 kbm? Man vill ju inte fylla på för sällan, helst max 2-3 ggr per år.
 
Nu vet jag inte riktigt vad som skiljer 265 och 265B men jag kan säga att dett i min B så går det att elda med ved.. men ska man få ut nåt av det utan att behöva sitta eldvakt dygnet runt.. så ska man elda den mot Ack. Och min B där Sitter Pelletsbrännaren brevid eldstaden där Oljebrännaren satt tidigare.
 
Jag har också en 265B och B:et står för batteri. Det har med VVB:en att göra, har du batteri så har du en slinga i pannan för varmvattnet. Utan B så har du en tank i pannan för varmvattnet. Så har jag fattat det iaf.

/Funkis
 
Hej, jag hade visst en 265B.. det är en värmeberedare på 245 liter i den, enligt plåtskylten på ovansidan.

Jag kommer börja med ett enklare startförråd, typ silo. Frågan är:

Vilken brännare är bäst / mest prisvärd för 265B?

Givetvis vill jag aska så sällan som möjligt, ha en brännare som är effektiv och driftsäker. Jag är nog för dåligt påläst med framåtbrinnande/undermatning/frammatning osv.

Vad fungerar bäst i denna panna?

Det jag snappat upp hittills är att roslagsbrännaren verkar vara jämförelsevis billig, medan Janfire NH är en mer avancerad modell. Dock skiljer de sig i brinnmetod? Man ser ju många på forumet som använder sig av olika märken, men det borde väl finnas 1-2 modeller som verkligen är att rekommendera?

Tacksam för svar, nära till beslut..
 
Råkade snubbla in på denna tråd och kanske jag kan komma med lite egna erfarenheter från vårt förra hus.

Det var ett sutteränghus byggt 1990 på 200kvm (2*100) med vattenburen golvvärme och lite ogenomtänkt var det redan från början.

En kombipanna (de förra ägarna, tillika de som byggde det) hade de valt den mindre modellen för att spara några kronor, värst var nog att de hade dessutom plockat bort acc-tanken som fanns ritad på byggritningen, orsak okänd men misstänker ju att det skulle sparas ytterligare där.

Enl. uppgift värmde de oftast med olja trots att de hade egen skog och ena parten dessutom var hemma hela dagarna, och anledningen till detta är nog bara för att det krävdes att kasta in ved var och varannan timme för att hålla värmen i huset.

40m2 ved räckte knappt första året och jobbigast var nog att den inbyggda tanken i pannan (100L) räckte inte långt, ändå hade de valt ett stort bubbelkar, ca: 15cm i botten på det sedan var varmvattnet slut och det tog bort nöjet med att bada rätt snabbt.

Vi funderade länge på vad bästa lösningen skulle vara för oss, att elda på sommaren för att enbart kunna få lite varmvatten i kran var ju som att elda för kråkorna, vi valde då att kosta på en 250L varmvattenberedare som gick via pannan (beredaren gick på sommaren och spetsade på vintern från ca: 35-40 och vidare upp), vilket fungerade bra.

Men att fortsätta att elda var ju fortfarande problem, enda plats i pannrummet som fanns för en acc-tank behövdes för veden, så vi bestämde oss slutligen för att installera en L/V värmepump, 64kkr installerat och klart.

Och det kan jag säga, ångrade vi inte en sekund, visst var vi skeptiska till den glädjekalkyl som visades för oss, det lät för bra för att vara sant, men sanningen var att det blev mycket bättre ändå.

Beräknad kwh för enbart värmen låg på omkring 29.000 per år och kalkylen vi fick var att vi skulle kunna sänka förbrukningen med ca: 11.000kwh per år, d.v.s. vi skulle minska från 29 till 18, men resultatet vi fick blev strax under 13.000kwh, d.v.s. payoff på 4 år, vilket måste anses som bra.

Den största anledningen till att det blev bättre än de hade sagt var ju dels att deras kalkyl var beräknad på 50 gradigt vatten ut från pumpen, men då vi hade golvvärme så räckte det ju med 35 grader.

Och med lite beräkningar fram och tillbaka så var det lätt värt den extra utgiften för såpass snabb pay-off och framför allt slippa vedhanteringen, den krävde mycket jobb och främst då att alltid någon var hemma om man inte skulle bli ruinerad för att elpatronen gick igång, den tiden det tog att hantera vedeldning kontra de få extrapengar som det fanns att tjäna på att elda med ved då vi hade värmepumpen var inte värt det.

Skönast var nog att det skötte sig själv, inte ens sotarkostnaderna åkte man på, även om inte det är någon större kostnad i sammanhanget, men den jämna värme man fick i huset, hade man aldrig med vedeldningen.

Lite info. från mig var det.

Mvh ! / J
 
En tanke bara ang. Brännare.. Jag har till min 265B en Thermia Bequem 15. den har fungerat kanun nu i 3 år inte ett problem. den fungerar bra i ett självdragssystem.
Men jag ska nu nyta panna mm.. och tänkte från början att jag skulla behålla min brännare till en ny panna för att använa ibland.

Men har inte hittat en enda bra vedpanna som klarar en brännare som är uppåtbrinnande i kopp..

Tänk på detta om du har tankar på att byta panna om ett tag. Att du väljer en brnnare du kan flytta med.

Mvh Rodge
 
I
I det hus vi hyr står ägaren i begrepp att skifta till bergvärme. Det innebär att el.servisen måste säkras upp från nuvarande 16A till minst 20A, att skorstensstocken kommer att dra in kyla i huset eftersom den är sammanbyggd med en öppen spis med braskasett som vi redan nu får hetselda på vintern för att det inte ska bli ett kylskåp i vardagsrummet, att skorstenstoppen måste täckas över för att hindra regnvatten att ta sig ner i rökkanalerna med fuktskador som följd när 'varmkudden' i pipan försvinner, att min verkstad i källaren (som ligger i direktanslutning till pannrummet) kommer att behöva en elaerotemper för att kunna brukas vintertid, att vi får köra värmepumpen sommartid för att få enbart varmvatten (mot att vi idag kär en elpatron i pannans VVB).

Det som ser ut som en vinst blir alltså en förlust. Ökad elkostnad, minskad spillvärme (som används i verkstaden), risk för skador på huset och sämre klimat för skorsten och vardagsrum och i slutändan hela huset inkl. kryprumsgrunden och vinden (som båda också värms upp av skorstensstocken).

Är huset byggt med panna för fossila bränslen och skorstensstocken ligger mitt i kåken är det idel nackdelar att gå ifrån det uppvärmningsslaget till alla andra utom pellets. Det gäller att se till helheten, inte bara vilken energifaktor och återbetalningstid som andra uppvärmningsslag/-system har.

I ett av mina egna hus (byggt 1974) tog jag hänsyn till detta redan vid projekteringen och satta in elradiator i badrummet (för att kunna värma enkelt utan att behöva köra värmen i alla utrymmen kulna dagar), installerade oljepanna med vedeldning och el.patroner med ett ARNI rökgasspjäll. Körde ved fredagkväll till söndagkväll. Körde el nattetid automatiskt då strömmen var billigare och olja dagtid. Ekvivalent oljemängd/m2 var 8,7 l/år. Huset var 480 m2 i flera plan.

Räkna därför efter hur mycket energi det går åt idag och se vad den mängden ekvivalent kommer att kosta i installation och drift med tänkt system och gör en helhetsbedömning innan du bestämmer dig slutligt. Så slipper du ångra dig efteråt när glädjekalkylen har spruckit och nackdelarna kommit i dagen.
 
Vet inte om ni läste mitt förra inlägg tillräckligt noga, men jag är numera ganska övertygad om att pellets är min melodi. En av de leverantörer på bygden jag talade med hävdar bestämt att huset inte tar skada vid byte till värmepump, men det tror jag det gör. Så därför blir det pellets.

Jag vill givetvis kunna byta panna om 3-10 år utan problem.

Så mitt huvudbry nu är just:
- Vad passar bäst i denna panna? uppåt- eller framåtbrinnande?
- Vilket märke rekommenderas? Ecotec? Roslagsbrännaren? Janfire?
Mest för pengarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.