N
I ByggareSam skrev:
Vi köpte ett uppblåsbart spabad som funkade fint, men som i princip höll en säsong, 5000sek tillbaka på kontot och nu kollar jag på att ställa ett större spabad där det gamla stod, jag har byggt in det med väggar och tak så kikar på en billigare modell!
Hej
Vilket bra val med ett uppblåsbart en säsong och sedan pengarna tillbaka, och nu när du funderar på att ställa dit ett större spabad undrar jag om du vill att jag kollar åt dig på kommunen om det är anmälan på ett sådant, jag menar nu när det blir ett permanent bad.
 
  • Gilla
Magnushka
  • Laddar…
nej. Sätt fyra plintar i hörnen och såga upp. Vatten är tungt och det finns risk för att du deformerar HELA altanen om du gör på det sättet.

Gräv ner en bit i backen, lägg duk, makadam och sen cellplast av hård typ till lämplig höjd. På detta gjuter du 12 cm betong.

Glöm inte armering.

sen kan du ställa vad du vill där, då du har ett sk fundament. Betongen kan behöva vara tjockare. Men där får du kolla med tillverkaren.

#stenligan
 
E Erik Salhammar skrev:
nej. Sätt fyra plintar i hörnen och såga upp. Vatten är tungt och det finns risk för att du deformerar HELA altanen om du gör på det sättet.

Gräv ner en bit i backen, lägg duk, makadam och sen cellplast av hård typ till lämplig höjd. På detta gjuter du 12 cm betong.

Glöm inte armering.

sen kan du ställa vad du vill där, då du har ett sk fundament. Betongen kan behöva vara tjockare. Men där får du kolla med tillverkaren.

#stenligan
Tror att du är lite sen på bollen, och troligen rätt ensam om din åsikt. :)
 
  • Gilla
Semiproffset och 6 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Tror att du är lite sen på bollen, och troligen rätt ensam om din åsikt. :)

Själv läser jag ofta i äldre trådar för att finna råd.
 
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Själv läser jag ofta i äldre trådar för att finna råd.
För att FINNA råd förstår jag värdet av att läsa gamla trådar men för att GE råd... :)
 
  • Gilla
TT4F
  • Laddar…
För att få råd. Så måste någon ge råd. Tiden spelar ingen roll här.
 
  • Haha
  • Gilla
PeterGustavsson3212132 och 1 till
  • Laddar…
Tröttnar ni inte på era badblaskbaljor och gråfula trätrallar?
 
  • Gilla
  • Haha
warthog och 1 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Tröttnar ni inte på era badblaskbaljor och gråfula trätrallar?
Gillar du kalla stenplattor eller vad?
 
I
Nog är det någon som ska lyfta denna gamla tråd minst en gång per år :)

Jag kan meddela att det har gått alldeles utmärkt och altanen / uterummet som står jämte har inte rört sig en mm, trots tung snö.
 
  • Gilla
ante4711 och 4 till
  • Laddar…
Jag hade aldrig ställt ett bad.
 
  • Gilla
Villa Spinell
  • Laddar…
M Mr9 skrev:
Sänk ner alla dagar i veckan, Skillnad på att krypa ner i badet än att kliva upp..
Det beror på utsikten.
 
  • Gilla
Valloxen
  • Laddar…
I IngaGrönaFingrar skrev:
Nog är det någon som ska lyfta denna gamla tråd minst en gång per år :)

Jag kan meddela att det har gått alldeles utmärkt och altanen / uterummet som står jämte har inte rört sig en mm, trots tung snö.
Fast jag tycker att i det fall ni har ett vanligt badkar i kåken kan ni kompensera - alltså ta upp ett hål i bjälklaget och sänk ned karet. Komplettera gärna med en form av vagga så det skvalpar bättre
Sorry, jag kunde inte låta bli...
 
  • Haha
  • Gilla
BerntK och 1 till
  • Laddar…
Mannetheman Mannetheman skrev:
Jag hade aldrig ställt ett bad.
Varför inte? Det beror väl på förutsättningarna. Jag byggde en hög altan och en trappa för att få upp badet ytterligare. Att sänka ner det var aldrig aktuellt.
 
  • Utsikt över en sjö från en hög altan med en badtunna och del av en trappa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.