Eftersom en lägenhet med flera rum kan ha ett större värde kan föreningen i värsta fall få betala ett skadestånd till bostadsrättshavaren som gör ombyggnaden (eftersom den beviljat ändringen och därmed övertagit ansvaret för de komponenter som ligger få bostadsrättsföreningen).
 
S Stenkant skrev:
Eftersom en lägenhet med flera rum kan ha ett större värde kan föreningen i värsta fall få betala ett skadestånd till bostadsrättshavaren som gör ombyggnaden (eftersom den beviljat ändringen och därmed övertagit ansvaret för de komponenter som ligger få bostadsrättsföreningen).
Och värdet är inget denne får när den säljer?
Förstår inte riktigt, andelstalen och kvm är ju samma.
 
S Stenkant skrev:
Detta är ett sorgligt ämne. Det är närmast kostym att oansvariga mäklare ritar fyra streck på en planritning och vips har vi skapat en möjlig ny planlösning. Naturligtvis avskriver sig dessa allt ansvar varför boende styrelsemedlemmar hamnar i positionen som fiender till grannarna = bostadsrättshavarna.

Som styrelse har man ansvaret för hela bostadsrättsföreningen, om en okunnig och oansvarig styrelse beviljar sådana ombyggnader sviker man sitt uppdrag.

I slutändan innebär ett sådant godkännande(att styrelsen beviljar ombyggnaden) att föreningen ansvarar för att lösningen fungerar annars är föreningen ansvarig för att problemet löses. I värsta fall blir föreningen ansvarig för att åtgärda problemet. Detta kan innebära att föreningen tvingas betala för att återställa lägenheten till ursprunglig planlösnijng och betala skadestånd till bostadsrättshavaren(en tvåa kan vara mindre värd än en trea). Kostnaden kan mycket väl sätta föreningen i konkurs med katastrofala ekonomiska följder för övriga bostadsrättshavare. Antag att hälften av medlemmarna ändrat sin bostad på nämnt sätt, kostnaden blir enorm. Så lycka till alla berörda!:worried:
Det enda sorgliga är att du låter så säker trots att du har fel i nästan allt du skriver. Det är nästan lite kostym på det också. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
Har nu fått bekräftat att detta ska vara fullt möjligt, anlitat samma ventilationsfirma som utfört OVK och jobb åt föreningen, för att underlätta för styrelsen och mig (trots trippelt så dyrt än andra offerter jag fick).

Jag fick samma känsla som övriga sakkunniga inom ämnet här har svarat, att det ska gå fixa men krävs en del jobb och papper... så det är bara att göra, så det blir rätt.

Sen vill jag tillägga att jag har ingen kunskap om hur det är i andra städer, men i Stockholm är detta ingrepp väldigt vanligt och skulle säga att just flytta kök är "enklare" få igenom jämfört med låt säga flytta badrum. Men det är bara min erfarenhet, jag förstår inte varför vissa överreagerar eller är negativt inställd.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har nu fått bekräftat att detta ska vara fullt möjligt, anlitat samma ventilationsfirma som utfört OVK och jobb åt föreningen, för att underlätta för styrelsen och mig (trots trippelt så dyrt än andra offerter jag fick).

Jag fick samma känsla som övriga sakkunniga inom ämnet här har svarat, att det ska gå fixa men krävs en del jobb och papper... så det är bara att göra, så det blir rätt.

Sen vill jag tillägga att jag har ingen kunskap om hur det är i andra städer, men i Stockholm är detta ingrepp väldigt vanligt och skulle säga att just flytta kök är "enklare" få igenom jämfört med låt säga flytta badrum. Men det är bara min erfarenhet, jag förstår inte varför vissa överreagerar eller är negativt inställd.
Ofta rädsla och ovija att någon annan ska förändra något.
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har nu fått bekräftat att detta ska vara fullt möjligt, anlitat samma ventilationsfirma som utfört OVK och jobb åt föreningen, för att underlätta för styrelsen och mig (trots trippelt så dyrt än andra offerter jag fick).

Jag fick samma känsla som övriga sakkunniga inom ämnet här har svarat, att det ska gå fixa men krävs en del jobb och papper... så det är bara att göra, så det blir rätt.

Sen vill jag tillägga att jag har ingen kunskap om hur det är i andra städer, men i Stockholm är detta ingrepp väldigt vanligt och skulle säga att just flytta kök är "enklare" få igenom jämfört med låt säga flytta badrum. Men det är bara min erfarenhet, jag förstår inte varför vissa överreagerar eller är negativt inställd.
Grattis!

Det var ofta mer restriktivt när man bodde i bostadsrätt förr men har liberaliserats av våra politiker i omgångar. Det passar inte alla, särskilt inte vissa äldre som är vana vid mössan-i-hand-samhället där någon småpåve skulle styra över detaljer i ens boende. Det finns inte mycket kvar av detta tänk i den grupp som du tillhör, bostadsrättsmedelklassen i Stockholm.
 
  • Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Har nu fått bekräftat att detta ska vara fullt möjligt, anlitat samma ventilationsfirma som utfört OVK och jobb åt föreningen, för att underlätta för styrelsen och mig (trots trippelt så dyrt än andra offerter jag fick).

Jag fick samma känsla som övriga sakkunniga inom ämnet här har svarat, att det ska gå fixa men krävs en del jobb och papper... så det är bara att göra, så det blir rätt.

Sen vill jag tillägga att jag har ingen kunskap om hur det är i andra städer, men i Stockholm är detta ingrepp väldigt vanligt och skulle säga att just flytta kök är "enklare" få igenom jämfört med låt säga flytta badrum. Men det är bara min erfarenhet, jag förstår inte varför vissa överreagerar eller är negativt inställd.
Du kommer lära dig som alla andra. Allt har sin tid sa en vis man.
Det är inte vara ventilation som måste lira. Kör du inte torrdass är det en del grova avloppsrör som måste flyttas ifall man vill flytta badrummet.

Men grattis till dig att du verkar lyckas med din plan. Det gäller att aldrig ge upp genom att se massa hinder på vägen. Många stannat vid hinder. Du har precis bevisat att hinder är till för att klättra över.
 
  • Älska
SnällKyckling
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grattis!

Det var ofta mer restriktivt när man bodde i bostadsrätt förr men har liberaliserats av våra politiker i omgångar. Det passar inte alla, särskilt inte vissa äldre som är vana vid mössan-i-hand-samhället där någon småpåve skulle styra över detaljer i ens boende. Det finns inte mycket kvar av detta tänk i den grupp som du tillhör, bostadsrättsmedelklassen i Stockholm.
Tack Claes :) och bra summerat där...

Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kommer lära dig som alla andra. Allt har sin tid sa en vis man.
Det är inte vara ventilation som måste lira. Kör du inte torrdass är det en del grova avloppsrör som måste flyttas ifall man vill flytta badrummet.

Men grattis till dig att du verkar lyckas med din plan. Det gäller att aldrig ge upp genom att se massa hinder på vägen. Många stannat vid hinder. Du har precis bevisat att hinder är till för att klättra över.
Tack Krille, och behövde dessa peppord!

A Andy78 skrev:
Ofta rädsla och ovija att någon annan ska förändra något.
Tragiskt...
 
Vi gjorde just det här i en lägenhet i Stockholm för ett par år sen! Flyttade kök och gjorde en 3a till en 4a med nytt sovrum där gamla köket var och nya köket i vardagsrummet. Tog som du dit vent. firma som kollade dåvarande systemet och gav rekomendation på ändring. Visade sig att ventilation inte va ok så som det såg ut innan vår renovering så i slutändan va styrelsen glada att godkänna då vi faktiskt förbättrade och gjorde systemet ok. I efterhand var många grannar in och tittade med funderingar på att göra likadant. Om de gjorde det vet jag inte då vi flyttat sedan dess. En glad bonus med jobbet visade sig nämligen vara en ekonomisk vinst tack vare värdeökning som tillät oss köpa vårt drömhus (som vi inte hade råd med innan).

Lycka till med ändringarna!
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MSA92 skrev:
Vi gjorde just det här i en lägenhet i Stockholm för ett par år sen! Flyttade kök och gjorde en 3a till en 4a med nytt sovrum där gamla köket var och nya köket i vardagsrummet. Tog som du dit vent. firma som kollade dåvarande systemet och gav rekomendation på ändring. Visade sig att ventilation inte va ok så som det såg ut innan vår renovering så i slutändan va styrelsen glada att godkänna då vi faktiskt förbättrade och gjorde systemet ok. I efterhand var många grannar in och tittade med funderingar på att göra likadant. Om de gjorde det vet jag inte då vi flyttat sedan dess. En glad bonus med jobbet visade sig nämligen vara en ekonomisk vinst tack vare värdeökning som tillät oss köpa vårt drömhus (som vi inte hade råd med innan).

Lycka till med ändringarna!
Grattis till att ha skapat värde för samhället och er själva!

Dylika ombyggnader är ju väldigt vanliga och kommer att fortsätta. Husbeståndet är åldrat och dess gamla prioriteringar för planlösning blir utdaterade och behöver uppdateras. Ansvaret för planlösningen ligger enligt bostadsrättslagen främst på bostadsrättsinnehavaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.