Z znitz skrev:
Vet inte om detta klassas som kass lastsurrning, eller bara dåligt omdöme...
[bild]
Det sticker ju helt klart ut mer än 2 dm åt sidorna...
 
Z znitz skrev:
Vet inte om detta klassas som kass lastsurrning, eller bara dåligt omdöme...
[bild]
Framgår ju inte hur surrningen ser ut. Däremot behövs det nog tillstånd samt följebil för att få framföra ekipaget på allmän väg.
Sedan kan man ju också undra om fordonet får dra lasten. Kan vara för tungt???
 
Det var inte läge att stanna och fråga om dom hade tillstånd..
 
H
Husvagn? Skulle säkert på semester
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 3 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en så kallad villavagn, kan vara 4 meter bred, den klassas som efterfordon, har en/två hjulaxlar fast på underredet (som en husvagn).
 
Även om den får vara 4 meter så får man inte köra runt med 4 meter bred last hur som helst.
 
Det stämmer att man inte får köra runt på ett 4 meter brett efterfordon hur som helt utan måste ha lite tillstånd mm.

Jag har gjort lite underhåll i några villavagnar när jag jobbade som vaktmästare på två campingar.

En villavagn som ett efterfordon behöver inte lastsäkras på något annat sätt än tex en släpvagn.
 
Aha, där ser. Man lär sig nya saker varje dag
Efterfordon var nytt, tack (y)
 
G
R Rkarlsson skrev:
Har alltid på taket. Blev så förbannad på cykelstället till dragkroken att jag köpte thule cykelhållare till takräcke. Då en laglig cykelhållare är så fruktansvärt dyr om man vill ha kvalitet.
(alla cykelhållare utan ljus och regskylt är olagliga då de skymmer ljus och regplåtar)
Finns nog inga lagliga cykelhållare då man egentligen inte får flytta nummerplåten (den ska sitta på det ställe på bilen som den är godkänd för att vara) eller använda en nummerplåt på cykelhållaren och ha en på bilen bak.
Skulle tro att detsamma gäller belysningen.
 
Patrik440
R Rkarlsson skrev:
Alla bilar har inte rails
Nä men det är jättebra om man har det, bara å slänga upp det på taket å spänna fast.
Långa träbjälkar spända över taket på en rödsvart bil vid en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Snailman och 10 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nä men det är jättebra om man har det, bara å slänga upp det på taket å spänna fast.
[bild]
Har man inte rails så går det lika bra att veva ner bakre sido fönsterna och lägga virket där
Man kan alltid använda säkerhetsbältet som lastsäkring :cool:
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
G GammelMan99 skrev:
Finns nog inga lagliga cykelhållare då man egentligen inte får flytta nummerplåten (den ska sitta på det ställe på bilen som den är godkänd för att vara) eller använda en nummerplåt på cykelhållaren och ha en på bilen bak.
Skulle tro att detsamma gäller belysningen.
Finns faktiskt en sådan på gotlandsfärjan jag sitter på nu men det är ju såpass ovanligt att jag reagerade med ett ”åfan, det var en duktig en”. Dyr såg den ut att vara också.
 
G GammelMan99 skrev:
Finns nog inga lagliga cykelhållare då man egentligen inte får flytta nummerplåten (den ska sitta på det ställe på bilen som den är godkänd för att vara) eller använda en nummerplåt på cykelhållaren och ha en på bilen bak.
Skulle tro att detsamma gäller belysningen.
Helt rätt. Men du åker bara på skylten 500kr?. Belysningen kan de inte påpeka om du har en med ljusramp.
Det är en sak som de verkligen inte tänkt genom alls. Men tror inte att en någorlunda vettig polisman bötfäller dig för att du beställt en extra skylt och satt på din cykelhållare.
 
T Trunk skrev:
Finns faktiskt en sådan på gotlandsfärjan jag sitter på nu men det är ju såpass ovanligt att jag reagerade med ett ”åfan, det var en duktig en”. Dyr såg den ut att vara också.
Du såg en liknande denna? Groteskt pris kontra takhållare.

thule-cykelhallare-easyfold-xt-2-cyklar.jpeg
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Nä men det är jättebra om man har det, bara å slänga upp det på taket å spänna fast.
[bild]
Jag hade inte heller varit så rädd om en saab ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.