Appendix Appendix skrev:
Tittade på ett av de första inläggen med bilden på ursprungsbyggnaden....

[länk]


Det har hänt lite. Bra jobbat!
Tack!
 
Regnväder idag. Inte bra när det ska målas utomhus.
Börjar istället detaljplanera kakelsättningen ovanför diskbänken.
Det blir 4 och en halv rad med plattor 1x2dm med fasad kant.
Bänklängden är nästan precis lika med 17 plattor inkl 3mm fogar. Men eftersom start o slutrader inte ska få varannan rad med och varannan utan fasad kant så kapar jag den första plattan till 5cm.
Bilden visar hur det ska bli i ena kanten. Den andra blir nästan likadan men spegelvänd, men jag väntar med att kapa plattorna där till de ska sättas, inte förrän då vet jag precis hur långa de ska vara....
Saknar fogsnöre till första radens underkant. Tänker använda en 3mm tvättlina istället....
Önska mig lycka till med detta pecisionsjobb!
Kakelplattor i vitt med fasade kanter upplagda i delvis mönstrad formation mot en träskiva, utan fog, redo för detaljplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
När jag kompletterade kaklingen i bostadshusets kök2005 så fick jag tag i gamla likadana kakelplattor. De är tjockare och jag hittade även halvplattor med fasad kant runtom. Finns inte att få tag i längre såvitt jag vet...Då blev ändarna på kaklet lite snyggare, nu döljer jag de kapade kanterna med i trälist.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Regnväder idag. Inte bra när det ska målas utomhus.
Börjar istället detaljplanera kakelsättningen ovanför diskbänken.
Det blir 4 och en halv rad med plattor 1x2dm med fasad kant.
Bänklängden är nästan precis lika med 17 plattor inkl 3mm fogar. Men eftersom start o slutrader inte ska få varannan rad med och varannan utan fasad kant så kapar jag den första plattan till 5cm.
Bilden visar hur det ska bli i ena kanten. Den andra blir nästan likadan men spegelvänd, men jag väntar med att kapa plattorna där till de ska sättas, inte förrän då vet jag precis hur långa de ska vara....
Saknar fogsnöre till första radens underkant. Tänker använda en 3mm tvättlina istället....
Önska mig lycka till med detta pecisionsjobb!
[bild]
Bilden i förra inlägget är vänd upponer för att visa hur det skulle bli på väggen, plattorna ligger på en bänk...nu är plattsättningen klar:
Kök med väggbeklädnad av nylagda vita kakelplattor med fasade kanter, redo för fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med nylagda vita kakelplattor och kakelkryss, väntar på fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Använde kakelkryssen istf fogsnöre under nedersta raden .
Imorgon dags för fogning. Att foga med gummiraka diagonalt över fogarna är lätt i vanliga fall, men nu är kanterna fasade, hur gör man då för att få in fogmassa i fogarna som ju ligger djupare under plattornas yta?
 
  • Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
Fick sällskap av elektrikern som kom idag och kopplade in el till VVBn och frosskyddskabeln i den nedgrävda vattenslangen från bostadshuset.

Jo det funkade ju även att fylla fogarna till kaklet med gummirakan trots avfasade kanter på plattorna men inte diagonalt, fick bli tvärs fogarna först horisontellt sedan vertikalt...imorgon silikonfogning och inkoppling av diskbänksblandaren. Sedan är bad/toa/köksbänk fullt fungerande!

Utomhusmålning också klar sånär som på gamla fönsterbågar och renovering av den fådda altandörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Att pussla ihop en köksbänk så den stämmer med skåpbredder är inte så lätt. När jag renoverade köket i bostadshuset med IKEA skåp så blev det en 10cm glugg bredvid spisen, det fick bli ett brickställ. Precis likadant denna gång i gårdshuset. Inte IKEAS fel denna gång, jag återanvänder diverse skåp från generösa sommarhusägare från ett "fjärran" land.
Bild på 10 cm brickskåp eller kanske flaskhyllor? Vit köksbänksinredning under konstruktion, anpassad till 10cm utrymme, med klämmor fastsatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sista utomhusjobbet, målning av beg. fönsterbågar. Renoverade fönsterbågar i en ljus verkstadslokal med utsikt över en lantlig trädgård och en traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverade fönsterbågar i en vitmålad vägg på ett gårdshus, med ställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Passar på att använda gårdshuset som målarverkstad,
Renovering av 83år gamla fönsterbågar till bostadshuset Prima virke!! Målningsarbete av gamla träfönsterbågar i en verkstad med kök i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av gamla fönsterbågar med maskeringstejp i ett rum med träväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Testarn och 3 till
  • Laddar…
Är ju en av de bra saker med flera byggnader på tomten. Man har förvaring för alla projekt

Det är även an av nackdelarna. Då man lätt sprider ut sig. :D
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Är ju en av de bra saker med flera byggnader på tomten. Man har förvaring för alla projekt

Det är även an av nackdelarna. Då man lätt sprider ut sig. :D
Sant så! jag har fyra: bostadshus, friggebod, carport och gårdshus. Och ett 6m långt tak över trädgårdsverktygen. Gissa om jag lägger tid på att leta efter grejer! :giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag återkommer till de nu kupiga golvbrädorna. 28x120mm spåntade granbrädor. Se inlägg #513.
När jag lade in dem när de var plana och jag skruvade fast dem i notsidan mot golvreglarmna (cc600mm) med specialskruvar (bild) med c.a 45° vinkel. (Så som spikar sattes förr)
Förpackning av PTX panel- och golvvskruv 4,2x62 mm, självborrande, blankförzinkade med TX15-bits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brädorna har krympt c:a 2mm på bredden och kupat sig 1-2mm, alltså rest sig i skarvarna.

Bild på restbitar av brädornas ändar, de har fått samma kupning som de lagda fastskruvade brädorna: Märkligt nog så kupar alla brädorna sig åt samma håll, trots att de hyvlats på olika sätt relativt kärnsidan...
Kupade golvbrädor av gran staplade på varandra visar böjning och träets årsringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag göra något åt det lagda golvet?
Jag tror att skruvskallens inliggningsyta är alldeles för klen, så liten att den kryper ner det mjuka granträet när det kupar sig.

Jag funderar på om hederlig spik hade varit mycket bättre? Eller skruv med vanlig skalle?
-Kan det t.ex funka att skruva loss brädorna och spika/skruva ner brädornas kupning med större skalle på skruv/spik?
-Eller planhyvla om dem...knepigt att få spont o not att passa exakt då?
 
Redigerat:
Du får nog leva med det till den dagen det är motiverat att slipa av golvet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får nog leva med det till den dagen det är motiverat att slipa av golvet.
Jo du skrev ju så sist oxå...
 
Jag har försökt tvinga kupade panelbrädor till underkastelse. Det gick inte så bra... Om kupningen är för kraftig så spricker brädorna om man tvingar dem raka. Med lite mindre kupning kan det gå vägen. Dina golvbrädor på bild ser inte så farligt kupade ut, men de är lite grövre än panel. Hur det fungerar i längden vågar jag inte svara på.

Du kan ju alltid prova på de överblivna stumparna och se hur det går.
Annars är det som useless skriver, bara att vänta till allt satt sig och sedan slipa.
Ett alternativ skulle kanske kunna vara att sickla kanterna?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Jag har fått följande förslag för att få golvbrädorna plana igen:

"Skura golvet med vatten, rikligt Gärna flera gånger. Sista gången med såpa i vattnet. Låt torka, olja sedan in golvet med linolja med terpent i. "
Förklaring:Vattnet på ovansidan ska göra att brädorna sväller på ovansidan och blir plana igen. De har kupat sig pga att luften på ovansidan varit torrare än isoleringen i blindbotten.
Linoljan ska bevara fukten..och därmed hålla brädorna plana.


Kommer det att fungera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.