Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Att dela upp överdödlighet per år är kanske inte det mest åskådliggörande? Euromomo har grafer och kartor som kan visa utvecklingen vecka för vecka.
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E EPG skrev:
Nej men de jag jämför med har funnits ute i decennier och jag har inte hört talas om några negativa långtidseffekter av dessa, i alla fall inte så att det på något sätt sticker ut i antalet drabbade eller i allvarlighetsgrad.
Varför tror du att det ska bli biverkningar av covidvaccinerna efter mycket lång tid när det inte tidigare har skett för något annat vaccin så vitt man vet?

E EPG skrev:
Hur menar du? Att man skulle få någon typ av abstinenssymptom för att de verksamma ämnena lämnar kroppen?
Jag har ingen aning på vilket sätt en biverkan skulle kunna uppstå efter mycket lång tid efter vaccinationen och jag har inte heller sätt att någon forskare etc. inom relevant område har tagit upp något sånt heller. Men du anser ju tydligen att det kan ske så därför undrar jag hur du har tänkt att det ska gå till.

E EPG skrev:
Ingen aning, inte min bransch och som jag har fattat det så har man ju inte ens kommit till fas 3 än, eller ja den pågår väl antar jag.
Fas 3 för de vacciner som används i Sverige pågick för ungefär ett år sen och var avslutad ett tag innan vaccinerna godkändes av EMA, och det var ju först efter det som Sverige började använda dem.

E EPG skrev:
Ingen aning om antalet men jag kan garantera att det har gjorts betydligt fler långtidsstudier på vaccinet för TBE, eller rättare sagt så har det avslutats betydligt fler för TBE än för covid.
Tidigare har man inte alls haft den mycket noggranna uppföljningen av vacciner som nu sker av covidvaccinerna. När ett vaccin väl hade godkänts skedde just ingen uppföljning av de vaccinerade. Det var ju därför som det tog lång tid att upptäcka att narkolepsi var en möjlig biverkan av ett visst svininfluensavaccin, det krävdes att enskilda läkare började reagera på att ovanligt många fick narkolepsi och sen tog det typ ett år innan Läkemedelsverket hade fastställt sambandet.

Men blodkoagulationsrubbningen efter AZ-vaccinet upptäcktes efter ett fåtal fall i några länder och sen tog det bara 1-2 (?) månader innan det var klarlagt att det fanns ett samband.

Så några studier för att se om vaccin ger biverkningar efter lång tid har knappast skett. Antagligen för att man inte vet hur det skulle kunna ske i kroppen och inte heller hur man skulle kunna koppla något som inträffar efter ett år för var miljonte person som vaccinerats till vaccinet.

E EPG skrev:
Ingen går helt säker men man måste ju titta på statistiken och den säger tydligt att riskerna ökar med stigande ålder och för min egen åldersgrupp så ligger risken på 0,05% att dö av det, alltså en på 2000 personer. Kan jag dessutom förbättra mina odds genom att ta kosttillskott i form av C och D-vitaminer så är det ju en relativt billig investering av immunförsvaret.
Du vet väl om att risken för att bli allvarligt sjuk har ökat i och med alfavariantens intåg?
Under tredje vågen var det några procent av alla bekräftade fall som behövde sjukhusvård, fler ju högre upp man gick i ålder. Detta enligt en rapport från Socialstyrelsen. Det är verkligen inte några procent av alla vaccinerade som behöver sjukhusvård pga. vaccinationen. Någon eller några procent av alla som insjuknar verkar få postcovid, alltså symtom i minst 3 månader.

E EPG skrev:
Grejen är ju det att detta så kallade "vaccin" (som egentligen är en typ av genetiska preparat) ger ju i praktiken inte 100% immunitet utan dels kan man fortfarande bli smittad av viruset (fast det sägs att man inte blir lika sjuk av det om man har tagit sprutan), man kan fortfarande smitta andra och dessutom så tyder ju allt på att man kommer att få behöva fylla på sin dos bara inom nåt år eller så.
Här är väl TBE-vaccinet en ganska dålig jämförelse eftersom att det måste man ju också ta flera gånger innan man uppnår full effekt men jämför man med t.ex stelkramp, röda hund, mässlingen osv. så räcker ju dosen i decennier efter att man har tagit den så som ett äkta vaccin fungerar.
Inget vaccin ger 100 % skydd. Tycker du att ingen ska vaccinera sig mot influensa, TBE, mässling osv. bara för att de inte ger 100 % skydd?
Influensavaccinet (som ju är ett mer traditionellt vaccin) skyddar väl bara till 60 % mot sjukdom trots att det är gjort för den influensavariant man insjuknar i. Men det ger ett bättre skydd mot allvarlig sjukdom och död. Precis som covidvaccinerna.

Man kan bli smittad av covid även som fullvaccinerad men risken är betydligt mindre, mindre än häften och ner mot 10 % om man rätt nyligen fick andra dosen. Dessutom blir man lindrigare sjuk och ett viktigt mål med vaccineringen är att förhindra att vården belastas av covidpatienter.

Det är normalt att vaccinera sig mot influensan varje år därför att det kommer nya varianter, precis som sker med covid. Hade det fortfarande varit alfavarianten som gått runt så hade folk varit bättre skyddade mot att smittas och att smitta vidare. Då hade det varit möjligt att uppnå flockimmunitet. Förhoppningsvis kommer ett vaccin som kan hantera deltavarianten bättre inom inte allt för lång tid.

För att vara skydda mot TBE måste man vaccinera sig igen då och då hela livet.
Vaccin mot mässling, påssjuka och röda hund ges två gånger.
Vaccin mot TBC minst två gånger.
Vaccin mot kikhosta tre gånger.
Vaccin mot difteri och stelkramp ges flera gånger under uppväxten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allmänna_vaccinationsprogrammet
Tycker du att det är någon anledning till att inte ta de vaccinerna?

För att det ska fungera med få gånger krävs att viruset är stabilt och inte ändrar sig. Så är det inte med influensavirus och coronavirus utan då krävs nya vacciner för de nya varianter som kommer.

E EPG skrev:
Nej jag har inte sett någon sådan studie men är det inte ganska märkligt att vi såg både i år och förra året att sjukdomsfallen i covid gick ned i samband med sommaren för att åter ta fart igen en bit framåt hösten när folk inte tillbringar lika lång tid i solen längre?
Men i år började ju sjukdomsfallen öka i juli när folk låg på badstränderna och verkligen fick en massa sol.

Annars brukar det ju anses att förkylningar går ner på sommaren därför att folk träffas mer ute än inne, våra slemhinnor fungerar bättre än i vinterns torra inomhusluft och att vi träffar färre när vi har semester, särskilt barn under puberteten som träffar familj, några vänner och en begränsad mängd släkt i stället för en hel skolklass där alla träffar andra också.

E EPG skrev:
Tycker du blandar ihop äpplen och apelsiner här.
Vid hur många internationella enheter (IU) minskar man risken för luftvägsinfektion med 12%. Dubblar man den dagliga dosen, uppnår man 24% då? D-vitamin får man från solen och vi har tydligt sett en minskning av antalet sjukdomsfall både förra sommaren och i år. Vad föredrar du, att vara i solen eller att ta sprutor titt som tätt?
Kroppen kan inte tillgodogöra sig mer D-vitamin än vad den behöver. Stoppar man in mer så kommer D-vitaminerna att lagras (i fettcellerna har jag för mig).

Att vara i solen förhindrar inte att någon kan smittas av vare sig förkylning eller influensa om personen verkligen blir utsatt för en tillräcklig dos av viruset och inte är immun genom att ha varit sjuk med den varianten eller vaccinerad mot den varianten etc..

E EPG skrev:
Skulle jag vara 100% eller till och med ner till 90% säker på att det inte fanns några biverkningar så skulle jag självklart ta dem men åter igen, vi har fortfarande inte facit.
Naturligtvis finns det biverkningar men de kommer inom en dag vanligen och i sällsynta fall märks inte symtomen förrän efter två till tre veckor.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
det är du som får börja läsa på!
Visa en enda vetenskaplig rapport om att de har kunnat isolera viruset! Tack
Du har en vän i OlssonTobias som påstår exakt samma sak. Han påstår dessutom att viruset är patenterar för många år sen. Försök att få ihop de två påståendena om du kan, jag klarar det inte...

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
detta är planerat i flera år för att minska jordens befolkning. De lär går över lik och lagar för att lura på folk injektionerna.
Då har man väl lyckats rätt dåligt? Många har dött i världen, men om det är för att minska befolkningen så skulle jag se det som ett stort misslyckande. Ungefär som att dra upp 3 maskrosor på ett fält för att minska beståndet.
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Tänk vilket ramaskri det blir när folk i allmänhet börjar begripa detta, de med normal iq kvot, att de är lurade. vi ser att covid existerar trots att över 60 procent injekterats och över 80 med en spruta.
De med en normal IQ som kan lite sannolikhetslära förstår att det inte är något konstigt alls att spridning sker även om 60% är vaccinerade. De som kan lite sannolikhetslära förstår också att det troligen är så att vaccinet gör nytta när det i stort endast är ovaccinerade som ligger på IVA. I stort, inte endast, något undantag finns alltid. Bilden du postade tidigare från en australisk nyhets-site att alla utom en var vaccinerade visade på ett fall där tryckfelsnisse varit framme. Texten är korrigerad till att alla utom 1 var ovaccinerade.

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Det kommer bli en hemsk tid vi går till mötes. De enda som klarar dig är de som fått koksalt/placebo.
De som kommer att klara sig är såklart de allra flesta, vare sig man är vaccinerad eller inte. Det är bara mer eller mindre sannolikt att man får problem eller avlider beroende på om man är vaccinerad eller inte.

Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
jag säger som en tysk läkare och vetenskapsman sa; covid är ett intelligenstest
Där är vi eniga. De intelligenta förstår att det är seriöst, de mindre smarta ansluter sig till konspirationsteorierna.
 
  • Gilla
Nissens och 11 till
  • Laddar…
Hus tomte
Fan popcornen e slut :(
Måste köpa mer till kvällens läsning:D
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Att dela upp överdödlighet per år är kanske inte det mest åskådliggörande? Euromomo har grafer och kartor som kan visa utvecklingen vecka för vecka.
[länk]
Ju kortare period man använder ju större inverkan har slump och hur man drar tidsserier, mäter etc. Därför anser många att år, eller längre perioder är bra.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Nissens Nissens skrev:
Jag har lagt upp denna bilden tidigare. Den baseras på siffrorna på SCB:s hemsida som vem som helst kan kolla. Det är ingen dramatisk förändring 2020. 2019 var dessutom dödligheten ovanligt låg. Det handlar om hundradelar av procent de flesta åren.. de senaste 10 åren skiljer det inte mer än 0,05%, förutom 2019 som avviker relativt mycket med väldigt låg dödlighet.

Procentsiffran är alltså andelen döda av befolkningen per kalenderår.
Och du ser inte att det har funnits en avtagande trend under åren t.ex. därför att sjukvården blir bättre på att hålla liv i folk?
Det har medfört att medellivslängden har ökat undan för undan.

Men under 2020 sjönk medellivslängden i stället med ungefär ett halvår (mer för män och mindre för kvinnor).

Innan pandemin började fanns det ingen anledning att tro annat än att antalet avlidna skulle fortsätta att gå ner och medellivslängden gå upp.
 
Nissens Nissens skrev:
Nej, hundradelar av procent är inte mycket. De siffrorna jag visade är inte överdödlighet, de visar hur stor andel av befolkningen som avlidit varje år, och den sticker verkligen inte ut 2020. Däremot sticker 2019 ut lite med ovanligt låg dödlighet.

Även om det inte stämmer med vad du vill tro, så är det så verkligheten ser ut enligt SCB:s officiella statistik.
Jag är inte säker på om du förstår det själv, men du tar SCB´s statistik, visar upp den, drar din slutsats som går emot SCB´s slutsats och slutligen säger att det är det SCB säger för att du visar deras statistik. Bara för att du använder deras statistik blir din felaktiga slutsats inte rätt.

Oavsett om du förstår det eller inte så väljer jag att avsluta diskussionen här. Detta ger mig inget, och uppenbarligen inte dig heller.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
Viktor.J Viktor.J skrev:
Ju kortare period man använder ju större inverkan har slump och hur man drar tidsserier, mäter etc. Därför anser många att år, eller längre perioder är bra.
Det låter rimligt men viruset bryr sig inte om kalenderår.
 
A
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag tycker det är en skillnad. Även SCB som du har som källa till ditt diagram verkar tycka det. Inklippt från länken jag initialt skickade. Jag tror nog att SCB har statistiker som slår både dig och mig på fingrarna.

[bild]
Din andra understrykning pratar om jämförelse med de andra nordiska länderna vilka vi kanske kan låta bli att dra in i diskussionen för en stund.

Återstår den första understrykningen där det påstås att det avvikit kraftigt från det normala. Hur definerar de ”det normala” skulle man vilja veta för att kunna värdera det påståendet.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Från dagens presskonferens där Socialstyrelsen rapporterar:
Av andelen patienter med covid-19 på iva är 90 procent av de som skrivits in inte fullvaccinerade. Ungefär 70 procent är helt ovaccinerade.
- De allra flesta som skrivs in är antingen ovaccinerade eller har bakomliggande skörhet eller sjukdom.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.09

Jag föredrar ju vaccination framför att ligga nedsövd på IVA, lätt val.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är väl en bra idé att isolera viruset så att det inte kan slippa ut och hålla på och infektera folk?
In i isoleringscell med det!
Viruset sitter ii dödscellen redan. Det borde räcka....
Eller hos svärmor... Så det är väl isolerat.
Vem vill frivilligt bo hos svärmor (kronbloms)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Från dagens presskonferens där Socialstyrelsen rapporterar:
[länk] kl. 14.09

Jag föredrar ju vaccination framför att ligga nedsövd på IVA, lätt val.
Fördelen med iva nedsövd är man slipper allt tjat om vaccinationer. ;)

Annars är det inga större fördelar med iva, mest nackdelar.
 
  • Gilla
Hus tomte och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fördelen med iva nedsövd är man slipper allt tjat om vaccinationer. ;)

Annars är det inga större fördelar med iva, mest nackdelar.
Du slipper svärmor också (y):rofl:
 
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
är Iva bara 50 här nere ligger på runt en 100 har jag fått höra
 
70% av de på IVA ovaccvinerade enligt FHM idag 19 augusti, resultatet kräver inga kommentarer.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.