Magnus Filip skrev:
När skall de uppfinna att man kan tanka spolarvätska utan att öppna huven?
Ja, det här är ju nästan stötande att inte fler löst smidigare. Påfyllning via en lucka på framskärmen tack!
 
P
Möjligen är det så att vi i Sverige använder mer spolarvätska än vad man gör i de flesta andra länder. Under vinterhalvåret är det slaskigt till största delen (vägsalt) och stänkskydd är inte längre obligatoriskt.
 
Jag kollade inte detta när jag köpte och det gäller kanske fler bilar, men min Subaru har ingen som helst spolning eller torkare på framlysena, trodde att alla bilar hade det men tji fick man.
 
Det kravet har försvunnit tidigare var det krav i sverige.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Jag kollade inte detta när jag köpte och det gäller kanske fler bilar, men min Subaru har ingen som helst spolning eller torkare på framlysena, trodde att alla bilar hade det men tji fick man.
Skoda har spolning, men den gör inte ordentligt rent.
 
Njöt an mina överdesignade Citroener från tidigt 90 tal där spolarna åkte ut och spolade lyktorna, sen var det belysnng under huven som tändes när man öppnade. Förmodligen kanske inte ett säljargument eftersom man hade anledning att vara där rätt ofta, men Citroen XM V6 24 -91 är nog världens bästa bil, den går sönder hela tiden men köregenskaperna och komforten gör att man inte bryr sig om dess sämre sidor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
F fribygg skrev:
Skoda har spolning, men den gör inte ordentligt rent.
Billtillverkarna sparar där de kan och struntar i säkerheten såvida det inte är någon lag de behöver följa.
Massor av nya bilar saknar spolning på lyktorna. Inga el-bilar har spolare vad jag vet, kanske för de inte är tänkta att köras på vintern? ;)
 
Kan det vara för att skiten inte bränner fast på samma sätt med LED-belysning?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det vara för att skiten inte bränner fast på samma sätt med LED-belysning?
Kanske men å andra sidan blir de inte varma så snö och is smälter av spillvärmen som på halogenlampor.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om bilen har xenonbelysning så måste den ha strålkastarspolning. Men antar att den funktionen försvinner med ledstrålkastarna.
 
N Niq skrev:
Om bilen har xenonbelysning så måste den ha strålkastarspolning. Men antar att den funktionen försvinner med ledstrålkastarna.
Jag vet inte vad som gäller men varför skulle det inte behövas på LED?
 
N Niq skrev:
Om bilen har xenonbelysning så måste den ha strålkastarspolning. Men antar att den funktionen försvinner med ledstrålkastarna.
Nix, beror tillverkare. Har LED och "popup" spolning. Har det på vår bil.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Jag vet inte vad som gäller men varför skulle det inte behövas på LED?
Min åsikt är att det behövs men det är inte ett lagkrav
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nix, beror tillverkare. Har LED och "popup" spolning. Har det på vår bil.
Visst finns det säkert tillverkare som fortsätter med det eller har det som tillval. Men iom att det inte är ett lagkrav så kommer säkert fler o fler bilar att bli utan varefter dom övergår till LED-belysning.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.