C
Hej!

Vi bor i ett ca 250+50kvm stort hus från 1968 där det mesta är original. Köket har renoverats 2016 så där finns jordade uttag. I övrigt är de flesta uttag ojordade och det finns ingen jordfelsbrytare. Ett badrum har ett 110V uttag, de andra har inga uttag alls. Uttagen i övrigt är charmiga och petskyddade, men gamla. En del uttag är utanpåliggande som har lagts till senare. Vi har också en del enheter utomhus såsom lampor och infravärme. Elcentralen kan ni se på bilden.

Vi vill att elen ska vara säker för småbarn och hålla i minst 20 år till. Vi bör även ta hänsyn till eventuell framtida elbil och solceller. Vad tycker ni att vi ska inkludera i en offert? Till exempel:

  • Jorda uttag (och därmed även dra om alla ledningar, antar jag)
  • Jordfelsbrytare
  • Byta alla uttag
  • Byta alla brytare
  • Byta alla takuttag
  • Lägga till fler uttag (finns det något smidigt sätt utan att bryta upp hela väggen, eller är det utanpåliggande som gäller?)
  • Byta elcentralen
  • Dra om utanpåliggande el utomhus
  • ...Något annat?

Vi vill inte göra något i onödan, så det är bra att ha lite koll så att elektrikerna inte lurar på oss något. All input är välkommen :)

Tack på förhand!
 
  • Äldre elcentral med flera rader av säkringsdosor och noterade schemaetiketter på väggen i en bostad från 1968.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterat, ojordat dubbeluttag i äldre stil på en tapetserad vägg över en träsockel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt ojordat eluttag med charmig leende karaktär ritad på petskyddet mot trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jordfelsbrytare är prio ett. Ingen annan åtgärd ger samma säkerhetsmässiga förbättring som det.
Som nästa åtgärd kan man byta ut de gamla uttagen med grunda uttagsbrunnar och se till att alla är petskyddade.
Att byta central är onödigt och kablar från 60-talet är vanligtvis PVC-isolerade och håller flera decennier till om dom har suttit skyddade.
 
  • Gilla
shtob och 19 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Jordfelsbrytare är prio ett. Ingen annan åtgärd ger samma säkerhetsmässiga förbättring som det.
Som nästa åtgärd kan man byta ut de gamla uttagen med grunda uttagsbrunnar och se till att alla är petskyddade.
Att byta central är onödigt och kablar från 60-talet är vanligtvis PVC-isolerade och håller flera decennier till om dom har suttit skyddade.
Tack för ditt svar. Vad menas med grunda uttagsbrunnar? Är de inte kompatibla med moderna uttag så det innebär extraarbete?

Sen är jag nyfiken hur du tänker om att jorda – det verkar som elektriker tycker att man bör göra det, men borde jag säga emot?
 
Viktigt
* jordfelsbrytare
* nya eluttag som har djupare "brunnar" (förhindrar åtkomst till stickkontaktens stift)

Elcentralen kan hålla 50 år till.
Takuttaget ser OK ut.
Jordning av uttag i torr inomhusmiljö kan idag ses som "onödigt" ger ringa eller inget extra skydd mot elchock.
Jordade uttag ska finnas i kök, utomhus, vid klinker/stengolv och i badrum.
Brytare kan bytas om de verkar slitna eller om ni vill ha modernare typer.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
C capybara skrev:
Vad menas med grunda uttagsbrunnar? Är de inte kompatibla med moderna uttag så det innebär extraarbete?
Jo, gamla uttag med grunda brunnar funkar, men det finns en potentiell risk att man kommer åt strömförande stift i stickproppen om den dras ut halvvägs.

Jordning är ett krav vid en större ombyggnad som kan likställas med nybygge, men att jorda bara för sakens skull är onödigt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Man kan börja med en fråga var elmätaren är placerad?
Om man tänker på elbilsladdare samt anslutning av solpaneler. Blanda inte in detta i befintlig elcentral.
Utan man drar en ny kabel 5x6mm2 från en kopplingsbox vid elmätaren till där man sätter solpanelen elektronik och laddaren till bilen, troligen i garaget, i ovan nämnda box ansluter man den gamla kabeln till befintlig elcentral, den är troligen bara 4 ledare och därför TN-C. ( TerraNeutralCommon) = PEN

Som tidigare sagt montera en JFB! I samband med installation upptäcks ofta felaktig koppling av nolla och skyddsgjord, som måste hittas och åtgärda.
Er elcentral är gammal men funkar i 50 år till utan kostnader.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, sätt in jordfelsbrytare. Det är (oftast) inget problem med en central från 60 talet. Man sätter en liten kapsling bredvid med jordfelsbrytare, och ev. några säkringar ytterligare för nya saker.

En liten nackdel med att inte byta central, är att det blir svårt (men inte omöjligt) att sektionera på flera jordfelsbrytare. Man kan överväga att flytta de grupper (=säkringar) som matar utomhusuttag till den nya kapslingen och använda personskyddsautomater (kombinerad säkring och jordfelsbrytare). Så slipper man släcka hela huset när det snöar på julgransbelysningen.
Det är inte viktigt att sektionera med fler jordfelsbrytare, men lite bekvämare om en av dem löser ut, typ. var 10e år.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Att fixa jordfelsbrytare etc. låter du en elfirma göra. Jag skulle inte begära fastprisoffert. Det kan gå på en timme om allt fungerar perfekt. Men det kan också strula ett par dagar. Fastprisofferten tar höjd för Max strul. Så du får betala för strul även om det går bra.
Välj elfirma med äkta goda referenser (=inte via någon förmedlingstjänst).
Uttagen får du byta själv, det är lätt.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
För att fälla in fler uttag kan det gå att spåra med fräs/sänksåg om ni ska gipsa utanpå. Så gjorde vi när vi drog ny el i hela huset - dammade nåt djävligt men lätt att få uttag precis där vi önskade.
 
  • Gilla
capybara
  • Laddar…
Prio 1, före JFB och allt annat, är att besiktiga anläggningen för att ta reda på vad som måste göras. Kritiskt underhåll kommer alltid först. Därefter kan man blanda in vad man vill göra.

Rum med ojordade uttag måste vara helt isolerade från jord. Ingenting ledande i rummet får ha kontakt med skyddsjord eller moder jord. Alla uttag ska vara petskyddade och i bra skick. Ledningar ska vara friska, vilket de troligen är från 1968. Får man någorlunda kostsamma brister här så lägger man pengarna bäst på byte till skyddsjordade uttag.

Fler uttag får man montera utan att skyddsjorda allting. I ett gammalt hus får man nog räkna med utanpåliggande men i vissa fall kan det går att fiska fram en kabel dolt. I Sverige har vi dock ingen sådan tradition.

Då huset är stort kan det vara lämpligt med 2-3 st JFBer. Det kräver att elcentralen går att såga isär så att den går att dela upp på flera JFBer. Den ser ju ut att vara i bra skick på utsidan så det finns inget annat skäl till att byta den.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
C
Tack för alla kloka svar! Hittills har jag tagit hem en elektriker för att se hur de resonerar. Han påstod (föga förvånande) att vi bör jorda alla uttag, inkl taklampor. Dessutom sa han att det inte är mycket extra jobb att byta ut elcentralen om man ändå ska in och sätta jfb. Lite materialkostnad såklart, men om vi ändå ska bo här länge så kan det vara värt det. Jag har läst artikeln på Byggahus om vad det kostar att göra ett liknande jobb i ett hälften så stort hus, så jag blev ändå positivt överraskad av den offert jag fick:

Maxkostnad 47000kr (56h+material) efter ROT för att dra om alla trådar (utom de som redan har jord), jorda alla uttag, installera ett par utanpåliggande, byta elcentral och sätta in jfb.

Kan det vara värt att göra hela jobbet? Jag tänker att även om det ger en marginellt ökad säkerhet, så kan det även öka husvärdet vid framtida försäljning, ge oss en känsla av trygghet och vem vet hur reglerna ser ut om 20 år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Du avgör själv vad du vill investera i.
Det ligger nog i sakens natur att elektrikern vill maximera sin egen arbetsinsats och föreslår då jordning och byte av central.

Regelverken omkring elinstallationer är inte retroaktiva, så nya regler kan ej kräva ombyggnad av befintliga och vid tiden för installation, godkända anläggningar. Det är enbart vid större förändringar som nya regler kan komma i frågan.

Som tidigare nämnt, bef. eluttag och brytare får man som lekman själv byta. Det är en enkel operation.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
C
E etompau skrev:
Du avgör själv vad du vill investera i.
Det ligger nog i sakens natur att elektrikern vill maximera sin egen arbetsinsats och föreslår då jordning och byte av central.

Regelverken omkring elinstallationer är inte retroaktiva, så nya regler kan ej kräva ombyggnad av befintliga och vid tiden för installation, godkända anläggningar. Det är enbart vid större förändringar som nya regler kan komma i frågan.

Som tidigare nämnt, bef. eluttag och brytare får man som lekman själv byta. Det är en enkel operation.
Jag kan byta uttag och brytare själv, men om de ändå öppnar för att dra in jord så tänkte jag att de lika gärna kan byta uttagen då.

Finns det något värde i att byta ledningarna? Enligt elektrikern så är de fel färg på, och jag tror även han nämnde nåt om brandrisk men det kan ha varit i ett annat sammanhang.
 
C capybara skrev:
Jag kan byta uttag och brytare själv, men om de ändå öppnar för att dra in jord så tänkte jag att de lika gärna kan byta uttagen då.

Finns det något värde i att byta ledningarna? Enligt elektrikern så är de fel färg på, och jag tror även han nämnde nåt om brandrisk men det kan ha varit i ett annat sammanhang.
Sannolikt är det PVC-isolering och ingen vet väl hur länge de håller, kanske 100 år eller längre.
Öppna ett uttag/brytare och inspektera status.

Fel färg på ledare utgör ingen risk i en fungerande anläggning.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det låter som sagt som ett föga förvånande svar. Jag hittar inga konkreta skäl i din text. Hur pass noggrant kontrollerade han allting? Lyfte han på locket till elcentralen och ett antal uttag? Granskade han skicket på ledningarna? Gjordes någon bedömning/mätning att det krävs skyddsjordade uttag, både utifrån hur rummet ser ut och utifrån vad ni önskar använda för slags apparater? Fel färg på ledarna är inget skäl. Finns det andra värden med att modernisera? Hade personen egen behörighet?

Du kanske skulle ta hem en second opinion, och försöka se till att du får hem en behörig elinstallatör och inte bara vem som helst från en elfirma.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
C capybara skrev:
Jag kan byta uttag och brytare själv, men om de ändå öppnar för att dra in jord så tänkte jag att de lika gärna kan byta uttagen då.

Finns det något värde i att byta ledningarna? Enligt elektrikern så är de fel färg på, och jag tror även han nämnde nåt om brandrisk men det kan ha varit i ett annat sammanhang.
Ska man dra in jord så blir det billigare att byta alla trådar, för då kan man använda dom g:a ledningarna som dragtrådar och slipper momentet med att stoppa i dragfjädern och dom stopp som det brukar medföra.
Dvs det går så pass mycket fortare att det blir lönsamt. Att bara dra in jord i ett befintligt rör med g:a trådar är nått som jag direkt avråder från OM det inte är en kort bit. Ofta blir ledningarna korsade och börjar att gå lite tyngre som brukar resultera i att plasten smälter på ledningar eller rör, när man sedan tar "omtag" hinner plasten stelna och sitter fast med ett sopp som följd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.