Hej!
Det finns inget skarpt krav på U-värden för varje specifik byggnadsdel. Det är viktigt att påpeka.
Det som finns i form av skarpa krav på U-värde är genomsnittligt U-värde för hela byggnaden.
Det U-värdet är enligt senaste BBR 0,30 W/m2,K.

Läs här (sid 138):
BFS 2011:6 med ändringar till och med BFS 2020:4
https://www.boverket.se/contentassets/a9a584aa0e564c8998d079d752f6b76d/konsoliderad_bbr_2011-6.pdf

Sen ska du uppfylla kravet på primärenergianvändning (det har ändrats på senare år där man nu frångått termen "köpt energi" för att istället räkna "primärenergi").


Om ditt hus efter tillbyggnad inte uppfyller kraven på energianvändning, så ska du eftersträva nedanstående U-värden:

Tabell med eftersträvade U-värden för olika byggnadsdelar enligt BFS 2017:5.

Jag har svårt att se att bygglovshandläggaren inte skulle "släppa igenom" din vägg om du kan visa att du har lägre U-värde än det som eftersträvas på andra delar.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
T
Andreas123456789 Andreas123456789 skrev:
En fråga till er som byggt i Ytong.

Min tanke var att göra en tillbyggnad i Ytong och då använda vad jag tror är deras vanligaste block, Ytong lågenergi med bredd 365mm.
Det finns flertalet byggen med detta på forumet.
Men detta blocket har ett u-värde på 0,20 och kravet är tydligen 0,18 för färdig yttervägg.

Så hur har alla ni som har byggt lyckats??
Fick du godkänt din Ytong-vägg hos bygglovshandläggaren? Funderar på samma vägg och får U=0,19 W/m2,K vilket inte uppfyller det eftersträvande U-värdet på 0,18 W/m2,K i BBR.
Skulle man även sätta en fasadskiva, ex. Isover Fasadskvia 30, utanpå lättbetongblocken förbättrar man U-värdet väsentligt till U=0,145 W/m2,K vilket är en bra vägg. Sen blir det en ganska tjock vägg, ca. 580 mm med luftspalt och 120 mm fasadtegel.
 
Ett lite för högt U-värde på en byggnadsdel brukar kunna kompenseras på någon annan byggnadsdel. Hur välisolerat är taket t ex?
 
T
useless useless skrev:
Ett lite för högt U-värde på en byggnadsdel brukar kunna kompenseras på någon annan byggnadsdel. Hur välisolerat är taket t ex?
Jo så är det väl, kravet är ju ställt som "eftersträvas" i BBR så går säkert att komma runt. Vindsbjälklaget blir väl en 300 mm lösull eller cellulosa.
Någon synpunkt om väggen annars med fasadskiva utanpå lättbetongblocken? :)
 
Min KA sa att om tillbyggnaden är mindre än hälften av befintligt är det inte samma krav som gäller.
Detta sa hon till mig efter jag fått handläggaren att godkänna det genom att tjocka på isolering på andra ställen, bla genom att ha 100mm extra cellplast under plattan.
 
  • Gilla
Tubie
  • Laddar…
Bättre att köra Ytong Energy+ block istället.
40cm = u0,15
50cm = u0,11
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bättre att köra Ytong Energy+ block istället.
40cm = u0,15
50cm = u0,11
Brorsan som jobbar på byggfirma hade dålig erfarenhet av det Ytongs block med isolerkärna, den invändiga putsen släppte. Men kan ha varit tillfälligheter. Har ni byggt med det?
 
Nej har inte byggt med dom men sett några hus med det.

Menar du att blocken separerar eller bara att putsningen från insidan ramlade ner? Det är ju vanlig lättbetong på in och utsidan så det kan ju vara ett fallav dåligt utförd putsning.
Isoleca funkar ju annars om man vill ha extra bra fäste för puts
 
T
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej har inte byggt med dom men sett några hus med det.

Menar du att blocken separerar eller bara att putsningen från insidan ramlade ner? Det är ju vanlig lättbetong på in och utsidan så det kan ju vara ett fallav dåligt utförd putsning.
Isoleca funkar ju annars om man vill ha extra bra fäste för puts
Putsningen inomhus sprack men vet inte vad det berodde på, kan varit dålig putsning men de var putsat ganska många hus förvisso.
Det är väl deras ”Multipor” som är isolerkärnan i mitten på Emergy+ (som också är lättbetong ja). Isoleca helt och hållet istället för Ytong?
 
Undrar hur vi kunde få igenom block med 0,27 u-värde.
Det var aldrig någon diskussion om det.
 
T
X xLnT skrev:
Undrar hur vi kunde få igenom block med 0,27 u-värde.
Det var aldrig någon diskussion om det.
Om tillbyggnaden är av mindre omfattning enl. BBR bryr de sig nog inte. Sedan kikar olika handläggare på olika saker. :)
 
T Tobbe_G skrev:
Om tillbyggnaden är av mindre omfattning enl. BBR bryr de sig nog inte. Sedan kikar olika handläggare på olika saker. :)
Vi bygger nytt 1-plan på 230kvm.
 
T
X xLnT skrev:
Vi bygger nytt 1-plan på 230kvm.
Då är det nybyggnadsregler som gäller. Denna tråd avser tillbyggnad som hanteras i 9:9 i BBR.
 
T Tobbe_G skrev:
Fick du godkänt din Ytong-vägg hos bygglovshandläggaren? Funderar på samma vägg och får U=0,19 W/m2,K vilket inte uppfyller det eftersträvande U-värdet på 0,18 W/m2,K i BBR.
Skulle man även sätta en fasadskiva, ex. Isover Fasadskvia 30, utanpå lättbetongblocken förbättrar man U-värdet väsentligt till U=0,145 W/m2,K vilket är en bra vägg. Sen blir det en ganska tjock vägg, ca. 580 mm med luftspalt och 120 mm fasadtegel.

Mitt projekt har stannat av lite, vi tappade lusten lite efter att vi hade pratat med den lokala arkitekten/konstruktören som inte var så pigg på att göra konstruktionsritningar till ett bygge av ytong.

så vi letar fortfarande efter någon som kan göra k-ritningar med ytong somm byggmaterial.
 
T Tobbe_G skrev:
Då är det nybyggnadsregler som gäller. Denna tråd avser tillbyggnad som hanteras i 9:9 i BBR.
Jaha, det hade jag ingen aning om.
Vari ligger logiken i att det krävs hårdare krav för utbyggnad än nybyggnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.