Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Men här är det tvärtom, procenttalet är givet, tex 61% som tagit bara en spruta. Om vi räknar på alla åldrar alltså ca 10 000 000 blir det ca 6 100 000. Räknar vi på de över 18 år så har vi kanske 8 000 000 individer så då blir det 4 800 000. Alltså färre.

Hur räknar du själv?
6 589 191 / 8 236 488 = ca 80%


6 589 191 / 10 230 000 = ca 64%
 
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
6 589 191 / 8 236 488 = ca 80%


6 589 191 / 10 230 000 = ca 64%
Stämmer, men var det inte ett procenttal vi utgick från? Det var det du fick i svaret från pmd.
 
harry73
P Pin skrev:
Som kollektiv ska vi hjälpa de svagare.
Varför ger vi då inte bort våra doser till länder med färre resurser, fler smittade och fler dödsfall? Det skulle vara att hjälpa de svagare på riktigt.
Varför lägger vi inte mer krut på omställning av vår energianvändning, så att tätbefolkade regioner i områden nära havsnivån har en chans att klara sig kommande sekeln?
Varför finns det fortfarande folk som jobbar och lever under slavliknande förhållande?

Du skriver bara att vi ska hjälpa de svagare för att det passar din agenda/övertygelse
 
P Pin skrev:
Stämmer, men var det inte ett procenttal vi utgick från? Det var det du fick i svaret från pmd.
Jo antal procent som har vaccinerat sig.
 
harry73 harry73 skrev:
Varför ger vi då inte bort våra doser till länder med färre resurser, fler smittade och fler dödsfall? Det skulle vara att hjälpa de svagare på riktigt.
Varför lägger vi inte mer krut på omställning av vår energianvändning, så att tätbefolkade regioner i områden nära havsnivån har en chans att klara sig kommande sekeln?
Varför finns det fortfarande folk som jobbar och lever under slavliknande förhållande?

Du skriver bara att vi ska hjälpa de svagare för att det passar din agenda/övertygelse
Nej det är inte min övertygelse. Det var ett exempel på hur man kan resonera. Hur stort kollektivet är kan alltid diskuteras, familj, nation, EU, globalt…

Poängen som var lite dold är att det är vi som vaccinerat oss som vill lägga resurser på den som inte vaccinerat sig.

Det andra du skriver har inte med vaccin att göra, men visst kan allt omprioriteras. Att vaccinera oss kanske gör att vi kan släppa detta och fokusera på andra viktiga frågor.
 
A
P Pin skrev:
Menar med vad? Orättvisa verkar vi ha många definitioner på. Det kan upplevas som orättvist att vi inte sätter in alla till buds stående medel för att rädda liv. Preventivt med vaccin, istället för att vänta på att några avlider eller blir svårt sjuka. Som kollektiv ska vi hjälpa de svagare. Eller så kan man tycka att vi inte ska kasta pärlor efter svin.
Vilka andra sjukdomar ställer vi in alla till buds stående medel för att rädda alla liv som går i alla lägen?
 
tusenett skrev:
Vilka andra sjukdomar ställer vi in alla till buds stående medel för att rädda alla liv som går i alla lägen?
Inga. Beror lite på vad vi menar med alla till buds stående medel.

Jag spelar djävulens advokat i min argumentation. Det paradoxala är att de som är för vaccin vill ösa pengar på antivaxarna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Vi behöver kanske en ny poll?

Har du vaccinerat dig och blev du magnetisk?
Alternativ 1: Jag har vaccinerat mig och blev magnetisk
Alternativ 2: Jag har vaccinerat mig, men blev inte magnetisk
Alternativ 3: Jag är övertygad om att allt är en stor konspiration

Jag gissar att det kommer finnas många som svarar 2, några som svarar 3 och ingen som svarar 1 om de inte gör det för att skoja.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Scout och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vi behöver kanske en ny poll?

Har du vaccinerat dig och blev du magnetisk?
Alternativ 1: Jag har vaccinerat mig och blev magnetisk
Alternativ 2: Jag har vaccinerat mig, men blev inte magnetisk
Alternativ 3: Jag är övertygad om att allt är en stor konspiration

Jag gissar att det kommer finnas många som svarar 2, några som svarar 3 och ingen som svarar 1 om de inte gör det för att skoja.
Ta en spruta och bli en tjejmagnet. :p:oops::crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
P Pin skrev:
Ta en spruta och bli en tjejmagnet. :p:oops::crysmile:
Jag behöver nog 20-30 sprutor för att det ska fungera... :cry:
 
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag behöver nog 20-30 sprutor för att det ska fungera... :cry:
En för varje tjej?
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
MaxHugo
Fairlane Fairlane skrev:
Vi behöver kanske en ny poll?

Har du vaccinerat dig och blev du magnetisk?
Alternativ 1: Jag har vaccinerat mig och blev magnetisk
Alternativ 2: Jag har vaccinerat mig, men blev inte magnetisk
Alternativ 3: Jag är övertygad om att allt är en stor konspiration

Jag gissar att det kommer finnas många som svarar 2, några som svarar 3 och ingen som svarar 1 om de inte gör det för att skoja.
Alt nr 4 Jag har vaccinerat mig och förlorade min magnetism...
 
harry73
alt nr 5 Jag har inte vaccinerat mig?
 
Nissens
RoTe RoTe skrev:
Snälla visa mig vilka dödstal per capita vi haft i Sverige som påvisar en pandemi.
Överdödligheten har varit lägre i Sverige 2020 än de flesta 20 föregående åren. Så det finns inga siffror i Sverige där man kan se någon pandemi. Det är väl din poäng antar jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.