Hej på er

Jag hoppas på lite hjälp. Jag håller på med en stödmur runt en parkering i bakkant och fram till hushörnet blir det ca 1,6m högt för att sedan slutta ner mot gatan där det blir ca. 0,5m högt muren blir 15cm tjock.



Det jag undrar mest över är vilken dimension armeringen ska vara har letat här och på övriga internet men hittar nästan bara tipps om att gjuta platta på mark inget om armering i stödmur. Jag funderar på om 6mm kan räcka eller om det är alldeles för klent.

Hoppas på lite experthjälp för snart är det dags för armering :)

Hälsningar Magnus
 
  • Pågående uppbyggnad av en stödmur med träformar, armeringsnät och byggmaterial under ett vitt tält vid en parkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z Zingo62a skrev:
Hej på er

Jag hoppas på lite hjälp. Jag håller på med en stödmur runt en parkering i bakkant och fram till hushörnet blir det ca 1,6m högt för att sedan slutta ner mot gatan där det blir ca. 0,5m högt muren blir 15cm tjock.

[bild]

Det jag undrar mest över är vilken dimension armeringen ska vara har letat här och på övriga internet men hittar nästan bara tipps om att gjuta platta på mark inget om armering i stödmur. Jag funderar på om 6mm kan räcka eller om det är alldeles för klent.

Hoppas på lite experthjälp för snart är det dags för armering :)

Hälsningar Magnus
6 mm låter klent tycker jag, jag gjöt nyligen en stödmur som också var 1,6 m, dock inte alls lika lång som din.
Men min är dubbelarmerad med 12or och 10or, tog lite vad jag hade över från när jag gjöt plattan. Långt ifrån den snyggaste armeringen, men jag tillät mig ha lite olika C/C-mått tack vare att jag körde så grova järn. Var också noggrann med att få ordentligt täckskikt på armeringen.
O glöm inte trekantslisten:)
Armeringsjärn av olika storlekar bundna till en stödmur under konstruktion, med plywoodformar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn för stödmur med dubbelarmering av olika tjocklekar binderade samman intill formar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringsjärn och träform för stödmur under konstruktion vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träformar för en stödmur med dubbelarmering synlig i en byggmiljö med pågående arbete och EPS-isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd dubbelarmerad stödmur intill en husgrund, med synliga armeringsjärn som sticker upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på toppen av en nygjuten stödmur med synlig trekantslist och suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd stödmur med synliga armeringsjärn och elektriska kabelgenomföringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Precis som @hoffret så hade jag haft minst 10 järn som armering, det kan vara kostsamt i efterhand att vara dumsnål!
 
Tack för riktigt snabba svar.
Att jag funderade på 6mm var mest för att det fanns på brädgården i närheten men som ni skrev lite klent är det nog.
Det blir till att fundera några varv till :cool:
 
Klent? Allt är relativt, vid klen ameringsdimension så minskar man helt enkelt s-avståndet. Det första som behöver göra är att räkna ut armeringsbehovet i antal cm2/m mur. Efter det så kan man fundera på vilken dimension man behöver på järnet och anpassa s-avståndet. Ju tätar armering desto mindre tork- och krympsprickor. Dock finns det minimiavstånd också som beror på t.ex stenstorleken i vald betong samt att vibrostaven skall få plats mm mm. Glesare än 300 mm mellan järnen skall man heller inte ha för då kommer krympsprickorna att bli färre men större och mer synliga. Vid stora armeringsavstånd får man få men stora sprickor (synliga) och vid tät armering många men små (osynliga).
 
Hade det inte varit enklare att köpa L stöd eller vad det heter och lyft dit?
 
Jordtrycker spelar också roll, har du blöt lera som fryser behövs mera armering, fyller du med dränerande material behövs mindre
 
Hur är sulan utformad förresten?
 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Hur är sulan utformad förresten?
Ja, den frågan missade jag i mitt förra inlägg. Tittar igen på TS bilder och ser ingen bottenplatta under det som skall blir form till en stödmur. Den borde redan ha varit på plats och ha ingjutna järn för själva stödmursväggen. En hög stödmur får sin bärighet av att materialet som stödmuren skall stötta även agerar motvikt på stödmurens bottenplatta för att hindra den från att välta. I TS fall ser jag ingen sådan platta....

Se bild nedan på ett L-stöd, en stabil stödmur bör utföras på ett liknade sätt. Dvs med en bottenplatta som går in bakom stödet med ett mått motsvarande ca 2/3 delar av murens höjd. Exakt storlek får beräknas och är bl.a beroende på material bakom muren och om man skall kunna belasta marken precis bakom muren eller inte.

Prefabrikerat L-format betongstöd för stödmur, lagrat i en industrihall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Kul med många synpunkter.
L-stöd gick bort pga. för mycket berg att spränga bort och det svåraste var att det inte gick att gräva ut närmare huset så L-stöden skulle få plats.
Någon sula/fot på muren blev svår bakåt av samma anledning plus att jag inte ville gräva för mycket på grannens tomt muren kommer stå precis vid gränsen och jag är redan inne på grannen.
Jag tänker borra ner dubb i berget som finns under muren på en del ställen och där emellan har jag grävt plinthål djupa sådana som ska gjutas ihop med muren och hoppas att det håller allt på plats.
men kanske blir det mer vridkrafter i muren på det viset och därför behöva det kraftigare armering men som sagt tipps mottages tacksamt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Att fästa murväggen i berg är lika bra om inte bättre än att ha en bottenplatta. Men där du inte har berg att fästa i så måste du ha någon typ av bottenplatta/stag/kontrefort som stöttar upp murväggen. Annars kommer den relativt snabbt att deformeras och börja luta in mot den fria ytan och kanske t.o.m välta. Kan du fästa muren i huset så skulle det kunna hjälpa, även murhörnet är stabiliserande. Men med den murlängd och höjd så bör du göra en beräkning för stabilitet och hållfasthet. Att bara bygga är inget alternativ...
 
Hur långt är det mellan bergklackarna , går bra att dubba med 16 - järn och upp till halva höjden ( gärna högre om du vill ), sen ett par 16-järn på tvären ca 15 cm frånberget och i överkant över den del utan berg. sen vanliga 10 eller 12-järn horrisentalt , Lucka 15- 20 cm fyrkant så står det kvar. Övrig armering går bra med 10 eller 12mm
 
Nu börjar jag bli lite orolig
Hörnet i bakkant närmast huset sticker berget upp 1 dryg meter åt båda hållen (inte uppåt utan åt sidorna) och i det andra bakhörnet så är det en liten klack precis i hörnet.
Vet inte om det syns på bilderna men muren kommer att få 3 st hörn den kommer även att följa huset runt hörnet man kan se formplyfan där.
Jag tänker att så många vinklar så blir muren ganska stadigt

I slutet på högra sidans mur ut mot vägen så ligger det en gjuten betongbalk längs med asfaltskanten där det tidigare har stått en murad mur skulle det vara till hjälp för min nya mur om jag låter den ligga kvar och förankrar nya änden i den.
Hade annars tänkt bila bort den för den ar vädigt ful ojämn och ligger i fel nivå med gatan.
 
Redigerat:
Inget att vara orolig för, varva ner. Där det finns möjlighet att dubba i berg gör du det, finns inget starkare. att det blir 3 hörn stärker upp bra. Högra sidan som syns blir inte hög, sluttar ner, det kommer inte att bli något stort tryck där. Du säger att en balk finns i ytterkant, där det varit en mur tidigare som stod på den, då borrar du igenom den ( finns det berg under eller bara fyllning, ) och slår ner järn 16 mm ca 0,5 meter ner om det går, dom ska gå upp till ca 2/3 delar av murens höjd, det med att slå ner är då tas sidokraften upp och håller igen .av de stående järnen.. Antal stående avgör du själv , men 16 -järn knäcker du inte över knät. Vad blir i slutet bakom muren , bara en slänt eller stensättning, ser ut att bli lite brant med en ev slänt.
 
Tack Jonaserik lite lugn är bra ( man sover bättre då ) :D

Balken efter vägen ligger så långt jag kan se på grusbädd men tyvärr så saknas det lite på slutet för att enkelt kunna binda ihop muren med den men med lite fix kan jag gjuta till en bit på slutet så dem möts i hörnet.
Men jag hade hoppats på att ta bort den balken för den är verkligen ful ojämn och sticker upp över asfalten i en änden och under i den andra
Bakom muren till höger och längst bak blir det gräsmatta som följer marken och muren
mellan huset och muren lägger jag plattor så man kan gå runt hörnet.
Och till vänster i bild blir det en brant grässlänt ner mot parkeringen men med en trapp närmast muren.
skickar med en bild där det bara är grävt så syns det lite mer
 
  • Uppgrävd jord på tomt intill en väg och röd tegelvilla, med planer på gräsmatta och gångväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd mark vid hus med synlig grund och balk längs asfalterad väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.