Jag döpte min till ”kärring” :D

Bytte innan nya flickvännen kom hem första gången.:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du behöver inte spara någon karta, den dammsuger golvytan den kommer åt vid start oavsett karta eller inte karta.

Vill du förfina dammsugningen så spara du bara kartan, ser till att rumsindelningen är bra och namnger rummen. Sedan kan du ange "no go-zoner" på kartan.
Jag har en S5:a (ej Max) och den klarar inte av att spara 2 kartor samtidigt utan den behöver bygga upp en ny karta varje gång den kör på en annan våning.
Det funkar givetvis bra att dammsuga ändå och även om den inte manövrerar lika ”smart”.
Dock går det som sagt inte att använda sig av No-go zoner eller rumsindelningen förrän det finns en uppbyggd karta. Dessa zoner/indelningar behöver dessutom göras om varje gång en ny karta byggs upp.

Men eftersom Etompau säger att det funkar på S5 Max så är det säkert en av skillnaderna mellan dessa modeller.

Oavsett så är vi väldigt nöjda med Roborock och vår har tuffat på i ca 3 år nu.
Kommer antagligen att lösa problemet med olika våningsplan genom att köpa en till!
 
M mikaeloden skrev:
Jag har en S5:a (ej Max) och den klarar inte av att spara 2 kartor samtidigt utan den behöver bygga upp en ny karta varje gång den kör på en annan våning.
Det funkar givetvis bra att dammsuga ändå och även om den inte manövrerar lika ”smart”.
Dock går det som sagt inte att använda sig av No-go zoner eller rumsindelningen förrän det finns en uppbyggd karta. Dessa zoner/indelningar behöver dessutom göras om varje gång en ny karta byggs upp.

Men eftersom Etompau säger att det funkar på S5 Max så är det säkert en av skillnaderna mellan dessa modeller.

Oavsett så är vi väldigt nöjda med Roborock och vår har tuffat på i ca 3 år nu.
Kommer antagligen att lösa problemet med olika våningsplan genom att köpa en till!
Vanliga S5 tillhör dom gamla robotarna som använder Xiaomi Home appen.
Dom nya använder den dedikerade Roborock appen som jag förstår har fler finesser + att Robotarna är smartare.
Men Xiaomi Home har också uppdaterats från hur den var från början och roboten har blivigt smartare så bra gjort av Xiaomi att stödja och fortfarande uppdatera äldre robotar.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
S5 max sparar flera våningar.
Skärmdump av en app som visar två våningsplan med kartlagda områden för en robotdammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
Tack alla, vilket engagemang! Jag får uppdatera med mitt betyg sen! ;)
 
  • Gilla
mikaeloden och 1 till
  • Laddar…
Nu är det kanske lite sent att komma med input då du redan beställt en robot. Jag (och framför allt min fru) har varit redo att kasta ut roboten nästan lika många gånger som vi använt den.

Vi har stolsben som inte är av typen med pinnar till ben utan som en liggande metallram vilket den kör upp på och blir hängande så samtliga 8 tunga stolar vid middagsbordet måste hängas uppochner på bordet vid städning.

Vi har ett vardagsrumsbord med lutande ben i krom vilka då blir helt osynliga för roboten då radarn reflekteras, så den kör upp på dessa i full fart och då det är en mjuk matta under glider den inte ner utan blir igen hängande. Har ritat in en no-go zone där men då bordet står på en matta så flyttas den lite fram o tillbaka av barnen så det stämmer sällan som det ska.

Vi har ett klinkergolv med värme lagt i hallen och då detta ligger lite högre än andra golv har det en list i form av en kvartsstav där det börjar, roboten tar sig visserligen efter en del omtag sig över kanten men den ska ju då envisas med att försöka dammsuga längst hela kanten så den ägnar säkert 5-10min under mycket skrammel till att åka upp och ner längs 2 meter list. (Innan en uppdatering i början av året kunde den ofta misslyckas med att komma upp helt)

Vi har en garderob med spegelväggar vilket den inte har något sätt att få kläm på utan den tror istället att rummet/hallen är dubbelt så brett när den skapa kartan. Det i sig är kanske inte så konstigt men det extra ’utrymmet’ den finner täcker då över vårt sovrum som den senare mappar upp och den tycker att den kan åka igenom spegeln för att komma in till rummet på andra sidan. För att inte roboten skulle fastna vid den osynlig väggen som blockerar den ickebefintliga genvägen till sovrummet fick jag lägga en no-go zone längsmed garderoben.

övriga irritationsmoment är att den har inga problem med att bränna in i vissa saker som väggar o bordsben men gardiner verkar den livrädd för så går man inte och håller upp dessa så kör den vackert utanför och lämnar detta område. Finns det någon form av sladd liggande så kör den garanterat fast i denna o trasslar in sig.
 
T TypRätt skrev:
Nu är det kanske lite sent att komma med input då du redan beställt en robot. Jag (och framför allt min fru) har varit redo att kasta ut roboten nästan lika många gånger som vi använt den.

Vi har stolsben som inte är av typen med pinnar till ben utan som en liggande metallram vilket den kör upp på och blir hängande så samtliga 8 tunga stolar vid middagsbordet måste hängas uppochner på bordet vid städning.

Vi har ett vardagsrumsbord med lutande ben i krom vilka då blir helt osynliga för roboten då radarn reflekteras, så den kör upp på dessa i full fart och då det är en mjuk matta under glider den inte ner utan blir igen hängande. Har ritat in en no-go zone där men då bordet står på en matta så flyttas den lite fram o tillbaka av barnen så det stämmer sällan som det ska.

Vi har ett klinkergolv med värme lagt i hallen och då detta ligger lite högre än andra golv har det en list i form av en kvartsstav där det börjar, roboten tar sig visserligen efter en del omtag sig över kanten men den ska ju då envisas med att försöka dammsuga längst hela kanten så den ägnar säkert 5-10min under mycket skrammel till att åka upp och ner längs 2 meter list. (Innan en uppdatering i början av året kunde den ofta misslyckas med att komma upp helt)

Vi har en garderob med spegelväggar vilket den inte har något sätt att få kläm på utan den tror istället att rummet/hallen är dubbelt så brett när den skapa kartan. Det i sig är kanske inte så konstigt men det extra ’utrymmet’ den finner täcker då över vårt sovrum som den senare mappar upp och den tycker att den kan åka igenom spegeln för att komma in till rummet på andra sidan. För att inte roboten skulle fastna vid den osynlig väggen som blockerar den ickebefintliga genvägen till sovrummet fick jag lägga en no-go zone längsmed garderoben.

övriga irritationsmoment är att den har inga problem med att bränna in i vissa saker som väggar o bordsben men gardiner verkar den livrädd för så går man inte och håller upp dessa så kör den vackert utanför och lämnar detta område. Finns det någon form av sladd liggande så kör den garanterat fast i denna o trasslar in sig.
Haha, låter som ett heltidsjobb för er att dammsuga. ;) Här kör vi med klassiska (läs billiga) trämöbler med 4 ben, och inte många spegelväggar, så jag hoppas att roboten ska få det något enklare hos mig. Tänker att det kan vara en bra liten morot (piska?) för barnen att plocka upp sina saker så de inte försvinner in i roboten. :crysmile:
 
Ibland vill den få lite frisk luft. :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Phynna och 5 till
  • Laddar…
R
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Haha, låter som ett heltidsjobb för er att dammsuga. ;) Här kör vi med klassiska (läs billiga) trämöbler med 4 ben, och inte många spegelväggar, så jag hoppas att roboten ska få det något enklare hos mig. Tänker att det kan vara en bra liten morot (piska?) för barnen att plocka upp sina saker så de inte försvinner in i roboten. :crysmile:
Det med barnen funkar perfekt, iallafall till 3-åringen.
Han vet att sprider han ut saker på gräsmattan eller inomhus så måste han plocka upp det när han lekt klart, annars ”äter” robotarna upp det:crysmile::cool:
Tonåringarna är inte lika bra på att plocka upp i sina rum men gör det motvilligt för annars får de dammsuga manuellt istället:cool:

Roborock S5 Max här med, innan det hade vi en jula robot som funkade kanon i 3 år.
Men den lät som fan + ingen våtmoppning så den fick pensioneras i januari för s5 Max:en.

Robotdammsugare och robotgräsklippare är det bästa som hänt mänskligheten sedan skivat bröd.
Det är en sådan sak som jag skulle åka och köpa ny samma dag om de skulle gå sönder.

Så skönt när det är städat/klippt när man kommer hem.
Sen måste man ju naturligtvis städa ”ordentligt” ibland (dammsugning och moppning) men för vardagsstädning är den kanon.
 
  • Gilla
mikaeloden
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nu är det kanske lite sent att komma med input då du redan beställt en robot. Jag (och framför allt min fru) har varit redo att kasta ut roboten nästan lika många gånger som vi använt den.

Vi har stolsben som inte är av typen med pinnar till ben utan som en liggande metallram vilket den kör upp på och blir hängande så samtliga 8 tunga stolar vid middagsbordet måste hängas uppochner på bordet vid städning.

Vi har ett vardagsrumsbord med lutande ben i krom vilka då blir helt osynliga för roboten då radarn reflekteras, så den kör upp på dessa i full fart och då det är en mjuk matta under glider den inte ner utan blir igen hängande. Har ritat in en no-go zone där men då bordet står på en matta så flyttas den lite fram o tillbaka av barnen så det stämmer sällan som det ska.

Vi har ett klinkergolv med värme lagt i hallen och då detta ligger lite högre än andra golv har det en list i form av en kvartsstav där det börjar, roboten tar sig visserligen efter en del omtag sig över kanten men den ska ju då envisas med att försöka dammsuga längst hela kanten så den ägnar säkert 5-10min under mycket skrammel till att åka upp och ner längs 2 meter list. (Innan en uppdatering i början av året kunde den ofta misslyckas med att komma upp helt)

Vi har en garderob med spegelväggar vilket den inte har något sätt att få kläm på utan den tror istället att rummet/hallen är dubbelt så brett när den skapa kartan. Det i sig är kanske inte så konstigt men det extra ’utrymmet’ den finner täcker då över vårt sovrum som den senare mappar upp och den tycker att den kan åka igenom spegeln för att komma in till rummet på andra sidan. För att inte roboten skulle fastna vid den osynlig väggen som blockerar den ickebefintliga genvägen till sovrummet fick jag lägga en no-go zone längsmed garderoben.

övriga irritationsmoment är att den har inga problem med att bränna in i vissa saker som väggar o bordsben men gardiner verkar den livrädd för så går man inte och håller upp dessa så kör den vackert utanför och lämnar detta område. Finns det någon form av sladd liggande så kör den garanterat fast i denna o trasslar in sig.
Hade tur att inte ha dåliga förutsättningar för roboten när vi skaffade den.
Men framtida möbelinköp är helt klart ett krav att roboten ska kunna städa under och inte fastna.
Som sagt hellre anpassade möbler och inredning och robotdammsugare än inredning som kräver manuell dammsugning.

Roborock s5 är ett av våra bästa köp här hemma för ca 3år sen. När gräsklipparen går sönder blir det robot på gräsmattan också
 
Uppdatering! Fick hem dammsugaren igår och hon har ännu inte hunnit köra ett fullt varv i huset men jag älskar henne redan! Trösklarna tar hon som ingenting och även vissa halvlånghåriga mattor som jag inte trodde hon skulle ta. Det enda hon hittills tyckt varit jobbigt var en liten sladdrig matta vi hade i hallen, så den har jag fått plocka bort. Just nu går jag mest efter henne och lär känna henne och vad hon kan och inte kan. Har laddat ner appen och försöker lära mig den också.

Himla roligt! :love:
 
  • Gilla
  • Älska
Annette Karlegärd och 3 till
  • Laddar…
Karlia
Det är lätt att bli förälskad. Hur mycket man än säger sig att lycka inte finns i prylar :D
 
Karlia Karlia skrev:
Det är lätt att bli förälskad. Hur mycket man än säger sig att lycka inte finns i prylar :D
Om man ska vara ärlig så är det ju inte dammsugaren i sig utan det faktum att JAG inte behöver städa lika ofta som är lyckan här. :rofl:
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Att behöva dammsuga väldigt sällan är lycka, det har du rätt i!
 
Vi köpte våran s5 max för när vi flyttade in i nya huset för ett drygt år sedan. Någon månad senare gav jag bort vanliga damsugaren och köpte en batteridriven handdamsugare i stället. Den går Någon minut i taget, lite nu och då.

Att damsuga hela golven manuellt tillhör det förflutna. Dessutom har vi aldrig haft så rent. Dock hade vi roboten i åtanke, både när vi byggde och inledde huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.