Lämnat bud på utgångspriset i bostadsannonsen - men inget händer. Är fortfarande den enda intresserade köparen en vecka efter visning.

Mäklaren och säljaren verkar vänta på fler köpare för budgivning. Känns som de tar för givet att jag är intresserad hur länge som helst.
Det är en mindre ort så ingen storstadsmarknad.

Några tips på vad som är brukligt och hur länge som är rimligt att vänta?
 
Karlia
Vad säger mäklaren när du frågar hen?
 
Karlia Karlia skrev:
Vad säger mäklaren när du frågar hen?
Att de ska vänta lite mer och se vad som händer (= om det kommer fler budgivare).
Oklart hur länge dock…
 
Karlia
Då kan du välja att sätta ett ultimatum - sälj till mig innan det datumet annars är budet inte giltigt längre. Men då riskerar du också att de inte är intresserade. Det beror ju helt på om de tror att de kan få ett bättre bud eller på hur desperata de är efter en snabb affär..
 
  • Gilla
Ekrot och 1 till
  • Laddar…
MrJay
Låter som försöker med lockpris för att få igång budgivning och därmed få det priset de egentligen vill ha.. det verkar dock inte funka till deras fördel. Fråga mäklaren vilket belopp köparen säljer för.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Beroende på hur intresserad du är så finns det ju ett par varianter...

Tidsbegränsa, "budet gäller till imorrn klockan två!"
Fråga vad dom säljer för?
Dra tillbaks budet, "inte intresserad längre". Det kan komma ett motbud...?
Sänk budet!
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Tack, vill ju gärna köpa huset. Samtidigt som det känns lite märkligt att vänta på fler köpare.

Vet inte om det här är ett fenomen på landet men var enda budgivaren på ett annat hus förra året. Lade även där bud på begärt pris - och säljaren höjde plötsligt med 25%. Blev sur och tackade till slut nej. Det tog mäklaren tre månader att hitta en ny köpare (som erbjöd samma pris).

Nån som vet mer om vad som är brukligt på landet och hur man bäst hanterar situationen?
 
Karlia
Du kan inte göra mer än vad som föreslagits tyvärr. Säljaren vill ha så mycket pengar som möjligt, köparen vill ge så lite som möjligt. Säljaren är inte skyldig att sälja till utgångspris även om man önskar att hen vore det - lite märkligt är det ju att lägga ut ett hus för ett pris och inte vara beredd att sälja för det.

Du kan välja att sockra priset eller ställa ett ultimatum vilket du tror skulle lyckas bäst. Det ändrar inte faktum att säljaren kan låta bli att sälja till dig.
 
  • Gilla
Ekrot
  • Laddar…
C
E Ekrot skrev:
Nån som vet mer om vad som är brukligt på landet och hur man bäst hanterar situationen?
Ser man analytiskt på situationen kan du ju konstatera att;
1) Säljaren inte har bråttom
2) Säljaren hoppas på ett bättre bud än ditt

Sen får man lägga upp sin taktik utifrån det. Det är bra tips du fått. Underskatta inte vad en bra dialog med mäklaren kan leda till. Skäms inte för att ställa frågor. Mäklaren har ju också ett intresse av att försäljningen inte drar ut på tiden. Är det ett fritidsboende? Annars kanske de väntar in höstsäsongen för att göra ett nytt försök?
 
  • Gilla
Morgonskiftet och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Om säljaren inte har bråttom kan man inte veta säkert. Säljaren kan ha orealistiska förväntningar och tro att det kommer att dyka upp nya köpare inom nån vecka.

Om du verkligen vill ha huset så skulle jag vänta en vecka eller två och se hur det utvecklar sig. Efter det skulle jag dra tillbaka budet. Om säljaren inte får sålt snart kommer mäklaren ändå att ringa dig.
 
  • Gilla
Ekrot
  • Laddar…
C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om säljaren inte har bråttom kan man inte veta säkert.
100% säker kan man så klart aldrig vara, men man får ju utgå från vad som är sannolikt utifrån omständigheterna. Jag tror det sämsta man kan göra är att bara passivt avvakta. Då lever ju säljaren vidare i tron att spekulantens bud ligger kvar tills vidare.

Ju längre tid som går, desto större sannolikhet att det dyker upp ytterligare spekulanter = nästan garanterat ett högre försäljningspris. Om man är ensam spekulant ligger det i ens intresse att försöka få till en snar affär. Om man då har insikten att säljaren har bråttom kan man utnyttja det, annars får man spela på scenariot att säljaren står helt utan spekulanter.
 
Hemmakatten
Jag menar att ju längre huset ligger ute till försäljning, desto mindre intresse finns det.

Priset kommer inte att bli högre. Köpare är känsliga för "lång-liggande " hus på Hemnet. Snarare så kommer alla att undra vad det är för fel på huset, priset och fastigheten.
 
  • Gilla
yalazy
  • Laddar…
C
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Jag menar att ju längre huset ligger ute till försäljning, desto mindre intresse finns det.
Kan till viss del hålla med om att marknadens intresse svalnar med tiden, men nu hade det ju gått en vecka sedan visning så det är ju inte så att det legat ute jättelänge. Det räcker med ytterligare en budgivare för att priset skall dra iväg en bit.

Var själv ensam budgivare på ett hus där säljaren valde att köra ytterligare en (öppen) visning och först två månader efter att jag lagt mitt bud kom ytterligare en budgivare in som budade upp det en bra bit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ekrot
  • Laddar…
Tänker att det är precis vad som kommer hända. Att mitt bud ligger tills mäklaren hittat någon som kan bjuda över.

Funderar på att meddela mäklaren att jag kommer att ta tillbaka budet om inget händer snart (med hänvisning till att jag tittar på fler hus). Givetvis kan mäklaren återkomma om säljaren vill gå vidare, bestämmer ett pris, eller något händer.

Kan det vara en bra strategi eller överväger riskerna?
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Pratat med mäklaren nu som verkar ganska trött på säljaren som bor i Norge och bara kommunicerar via mail…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.