Njaa. OVK brukar nog se till att få komma in i alla lägenheter. Brukar bli en extraräkning ifall de måste komma tillbaka senare.
 
  • Gilla
TTperra och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaa. OVK brukar nog se till att få komma in i alla lägenheter. Brukar bli en extraräkning ifall de måste komma tillbaka senare.
Stämmer med hur det var i vår förening. Vi informerar i god tid, men de kom inte in i en lägenhet. Då kom de tillbaka för detta, och det blev en extra faktura. Ett seriöst bolag bör nog inte skriva ett besiktningsprotokoll om man inte kollat överallt
 
  • Gilla
TTperra
  • Laddar…
OM det inte går att göra köksflytten p.g.a. tekniskt strul eller alltför hög kostnad – är det då möjligt att sätta upp en vägg, från badrumsväggen till mellan fönstren i det nuvarande stora rummet? Eller blir det för trångt för att få in en säng på vettigt sätt då? (Alternativt om det går att flytta spis + fläkt inom köket, så att du kan dela av för att få en "matlagningskorridor" där, men placera matbord + garderober i stora rummet? Och ett mindre sovrum där du har ritat in sängen på bild två.)
 
M Modig skrev:
OM det inte går att göra köksflytten p.g.a. tekniskt strul eller alltför hög kostnad – är det då möjligt att sätta upp en vägg, från badrumsväggen till mellan fönstren i det nuvarande stora rummet? Eller blir det för trångt för att få in en säng på vettigt sätt då? (Alternativt om det går att flytta spis + fläkt inom köket, så att du kan dela av för att få en "matlagningskorridor" där, men placera matbord + garderober i stora rummet? Och ett mindre sovrum där du har ritat in sängen på bild två.)
Hej, det var en bra idé det tror jag man kan få till... ska leka lite mer med den tanken och se. Men nu har jag bokat ventilationsfirma samma som ska göra OVK. Har också tack vara alla tips här tagit fram ritningar på ventilation, vatten, våningen och bifogat det samt informerat hur jag tänkt med rören för att inte verka allt för bakom flötet... hoppas dem godkänner kommer vara helt förkrossad då (och inte kunna återhämta mig)
 
  • Gilla
Jocke Best och 4 till
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej,

Jag hade tänkt flytta mitt kök till vardagsrummet och göra om planlösning från 1:a till 2:a. I det nya köket installerar jag kolfilterfläkt. Jag trodde det var ett vanligt ingrepp som många gör i Stockholm när man bor litet, men nu försöker min styrelse sätta stopp för mina planer och jag förstår inte varför.

Man har bett mig anlita en ventilationsexpert som ska ge skriftigt intyg att min ändring är ok, ytterst underligt tycker jag för när fastigheten byggdes 2002 så fick man av Skanska välja om man ska ha köket i vardagsrummet.

Nu har jag ring till en ventilationsexpert och får som information jag måste ha luft utsug i det nya köket. Vad är det, jag har inget luftutsug i befintliga köket, eller jag har ett som jag måste slå på? Kan någon snäll själ hjälpa mig navigera rätt här. Samt vad kostar ett sådant intyg?

[bild]
[bild]
Har du koll på Brf:s stadgar och gränsdragning
Ventilation och byggnadsstomme är föreningens
Du "äger" bara ytskikten
 
Till att börja med. Jag gillar den föreslagna planlösningen!

Posta ritningarna så kan vi se om det går att dra på ett enkelt sätt...

Sedan, om du måste dra avlopp och vatten i garderob... kan bli svårt att undvika inbyggda kopplingar. Tror att du får problem med Säker Vatten. Men det borde går att ersätta de fem garderoberna med en "öppen garderob" med skjutdörrar så att du kan komma åt och inspektera. Sedan har du även rensluckan till imkanalen som verkar sitta i "garderobsväggen". Allt blir enklare med en "öppen garderob" med skjutdörrar om du inte har något specifikt emot den lösningen.

Om jag satt i styrelsen skulle jag kräva att du upprättade nya vent-ritningar och bekostade OVK för din lägenhet när det är klart. Men det är ju inte några jättekostnader. Då blir det svårt för styrelsen att säga nej. Dessutom verkar du vara på väg åt det hållet i vilket fall.

Angående bygganmälan så är det styrelsen som beslutar i den frågan. Om de inte kräver det finns det ingen anledning att skicka in bygganmälan.
 
G GrenBo skrev:
Till att börja med. Jag gillar den föreslagna planlösningen!

Posta ritningarna så kan vi se om det går att dra på ett enkelt sätt...

Sedan, om du måste dra avlopp och vatten i garderob... kan bli svårt att undvika inbyggda kopplingar. Tror att du får problem med Säker Vatten. Men det borde går att ersätta de fem garderoberna med en "öppen garderob" med skjutdörrar så att du kan komma åt och inspektera. Sedan har du även rensluckan till imkanalen som verkar sitta i "garderobsväggen". Allt blir enklare med en "öppen garderob" med skjutdörrar om du inte har något specifikt emot den lösningen.

Om jag satt i styrelsen skulle jag kräva att du upprättade nya vent-ritningar och bekostade OVK för din lägenhet när det är klart. Men det är ju inte några jättekostnader. Då blir det svårt för styrelsen att säga nej. Dessutom verkar du vara på väg åt det hållet i vilket fall.

Angående bygganmälan så är det styrelsen som beslutar i den frågan. Om de inte kräver det finns det ingen anledning att skicka in bygganmälan.
Styrelsen äger frågan till 100%
Som ägare av Brf-lägenhet bör man veta vad som är föreningens och lägenhetsinnehavarens
 
L lenaa skrev:
Har du koll på Brf:s stadgar och gränsdragning
Ventilation och byggnadsstomme är föreningens
Du "äger" bara ytskikten
Är inte det standard för alla brf:er, det är väl så oavsett om det står med i stadgarna eller ej?
 
Claes Sörmland
A Andy78 skrev:
Är inte det standard för alla brf:er, det är väl så oavsett om det står med i stadgarna eller ej?
Det står som grundlösning i bostadsrättslagen men föreningen kan via sina stadgar mjuka upp detta och lägga över mer befogenhet på bostadsrättsinnehavaren. Se min markering i lagtexten:

Utdrag ur bostadsrättslagen med markering kring styrelsens tillstånd för ändringar i lägenheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
G GrenBo skrev:
Till att börja med. Jag gillar den föreslagna planlösningen!

Posta ritningarna så kan vi se om det går att dra på ett enkelt sätt...

Sedan, om du måste dra avlopp och vatten i garderob... kan bli svårt att undvika inbyggda kopplingar. Tror att du får problem med Säker Vatten. Men det borde går att ersätta de fem garderoberna med en "öppen garderob" med skjutdörrar så att du kan komma åt och inspektera. Sedan har du även rensluckan till imkanalen som verkar sitta i "garderobsväggen". Allt blir enklare med en "öppen garderob" med skjutdörrar om du inte har något specifikt emot den lösningen.

Om jag satt i styrelsen skulle jag kräva att du upprättade nya vent-ritningar och bekostade OVK för din lägenhet när det är klart. Men det är ju inte några jättekostnader. Då blir det svårt för styrelsen att säga nej. Dessutom verkar du vara på väg åt det hållet i vilket fall.

Angående bygganmälan så är det styrelsen som beslutar i den frågan. Om de inte kräver det finns det ingen anledning att skicka in bygganmälan.
Tack Grenbo! Visst, ventilationsritning:
Högupplöst: https://ibb.co/MNT8945
Arkitektonisk ritning med markeringar för ventilation i en bostad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten- och avloppsritning:
Högupplöst: https://ibb.co/gVCYvpX
Arkitektonisk planritning av en byggnad med markerade VVS-områden i gult.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Roligare planritning, den förra var en quick and dirty.
Detaljerad planritning av en lägenhet med dimensioner, möbler och hushållsapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Hej,

Jag hade tänkt flytta mitt kök till vardagsrummet och göra om planlösning från 1:a till 2:a. I det nya köket installerar jag kolfilterfläkt. Jag trodde det var ett vanligt ingrepp som många gör i Stockholm när man bor litet, men nu försöker min styrelse sätta stopp för mina planer och jag förstår inte varför.

Man har bett mig anlita en ventilationsexpert som ska ge skriftigt intyg att min ändring är ok, ytterst underligt tycker jag för när fastigheten byggdes 2002 så fick man av Skanska välja om man ska ha köket i vardagsrummet.

Nu har jag ring till en ventilationsexpert och får som information jag måste ha luft utsug i det nya köket. Vad är det, jag har inget luftutsug i befintliga köket, eller jag har ett som jag måste slå på? Kan någon snäll själ hjälpa mig navigera rätt här. Samt vad kostar ett sådant intyg?

[bild]
[bild]
Här måste man skilja på lite saker tycker jag.
1. Att ha möjligheten att välja var köket ska placeras vid nybyggnation är en sak, då anpassas alla rum enligt dom förutsättningarna (ventilation vvs mm) så det blir rätt från början. Det betyder inte att det låter sig göras i efterhand!!!

2. Antingen är styrelsen snäll eller okunnig.
Jag hade nekat en flytt av köket.

Har läst delar av tråden och kan ha missat liknande kommentarer.
 
M Miro63 skrev:
Här måste man skilja på lite saker tycker jag.
1. Att ha möjligheten att välja var köket ska placeras vid nybyggnation är en sak, då anpassas alla rum enligt dom förutsättningarna (ventilation vvs mm) så det blir rätt från början. Det betyder inte att det låter sig göras i efterhand!!!

2. Antingen är styrelsen snäll eller okunnig.
Jag hade nekat en flytt av köket.

Har läst delar av tråden och kan ha missat liknande kommentarer.
Jag sitter i ett antal styrelser i Brf och kan säga att ingen hade tillåtit denna ombyggnad
Vi hade gett rådet att köpa en Brf som funkar för dem
 
  • Gilla
Miro63 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lenaa skrev:
Jag sitter i ett antal styrelser i Brf och kan säga att ingen hade tillåtit denna ombyggnad
Vi hade gett rådet att köpa en Brf som funkar för dem
Låter som styrelser som går över sina lagliga befogenheter. Styrelsen får inte neka att medge tillstånd för en sån ågärd eftersom den inte är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Särskilt som det är en av de två varianter av lägenhetens planlösning som erbjöds vid byggnationen av huset.

Frågan är om man kan ge en sån styrelse som inte följer bostadsrättslagen ansvarsfrihet överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 6 till
  • Laddar…
M Miro63 skrev:
Här måste man skilja på lite saker tycker jag.
1. Att ha möjligheten att välja var köket ska placeras vid nybyggnation är en sak, då anpassas alla rum enligt dom förutsättningarna (ventilation vvs mm) så det blir rätt från början. Det betyder inte att det låter sig göras i efterhand!!!

2. Antingen är styrelsen snäll eller okunnig.
Jag hade nekat en flytt av köket.

Har läst delar av tråden och kan ha missat liknande kommentarer.
Konstig inställning att utgå från att det blir fel.
Självklart kan man anpassa ventilation.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
L lenaa skrev:
Jag sitter i ett antal styrelser i Brf och kan säga att ingen hade tillåtit denna ombyggnad
Vi hade gett rådet att köpa en Brf som funkar för dem
Varför sitter du med i styrelsen i ett antal brf?
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.