Jag behöver köpa en kapsåg. Det blir ett stort (120 kvm) verandabygge nu i vår/sommar, det är väl det primära den ska användas till. Om något år ska jag bygga ett garage, men vet inte än om det blir en byggsats, monteringselement eller lösvirke.

Hursomhelst, en kapsåg som går att vinkla som geringssåg behövs, förstår jag. Men sedan då? Ska man kunna vinkla den i alla led? Behövs uppsamlingspåse? Hur stark måste den vara? Osv...

Många som skriver här dömer ju kategoriskt ut allt som är billigare än DeWalt, och gärna också med en liten dom mot människor som köper billigt på Jula/Bauhaus/Clas Ohlson/Whatever...
Jag vet att man får vad man betalar för, så låt inte tråden handla om det, men möjligtvis tala om för mig varför jag INTE klarar mig med en billig kapsåg. I mitt fall, med veranda i åtanke, är det ju inga finsnickerier vi talar om...eller tänker jag fel?


Måste man köpa de speciella bord som finns för kapsågar, och dessutom extra ställningar för det långa virket (med rullhjul längst upp), eller klarar sig folk utan?
Jag har bara hjälpt min far att bygga verandor tidigare, och då var det sticksåg och manuell fogsvans som gällde, så alla svar beaktas! :)
 
Man klarar sig med en enklare kapsåg. Jag har byggt mycket, däribland ett helt hus, med en budgetsåg av märket Serva. Nu har den dock gjort sitt och nästa såg kommer att dock att bli av proffs-typ.
Sågen var på 1800W med 254 mm klinga. Det kändes lagom. Mycket mindre hade inte funkat. Geringsbar och vinklingsbar är bra.
Något stabilt att ha sågen måste du ha. Man måste inte köpa ett speciellt sågbord, utan det går att använda t.ex. ett förstärkt köksbord. Något stabilt sidostöd att lägga virket på behövs också, men det går att använda en sågbock.
Så om du inte ser ett egenvärde i att ha extremt högkvalitativa verktyg, tycker jag att du kan börja med lite enklare saker.
 
håller med tidigare skribent. Har själv en "powr super duper" såg som jag haft i några år som ständigt åker fram när det är altanbygge eller dylikt på gång, den vägrar dö... Har tänkt köpa mig en bättre såg snart men väntar liksom på att den gamla ska packa in först. Den har dock för dålig precision på listverk/finsnickerier så det får nog bli min anledning till nyköp...

Kort sagt, ska du ha sågen till altan eller dylikt, köp en billigare såg, ska du ha den till listning m.m. så köp en dyrare på en gång... eller varför inte en av varje... :)

Ang. bordet. Jag köpte inget bord från början och ångrar det idag (när jag köpt ett). Det blev ett billigt från Kellen (coop forum) och det fungerar ypperligt bra faktiskt...

//Martin
 
R
Kör själv med en DeWalt DW707:a hemma och är relativt nöjd .. kanske skulle haft en liten större med en gång men den funkar alldeles utmärkt.

Det jag undrar är mer varför folk som kör med billigare (Power Super/Serva) rekommenderar maskinen i sen i samma mening säger att så fort den gått sönder skall dom köpa en ny dyrare.

Själv säger jag.. ska den användas så är det lika bra att slå till på en bra med en gång. Även om du lyckas köra med den billiga i ett år så får du göra avkall på bättre kapning under det året samtidigt som du egentligen hade kunnat köra med en bra såg som kanske håller 5-10-15år vad vet jag.

Slå till på en bra direkt och var nöjd från början :)
 
Finns ju fabrikat mellan "super" och "suger"...
Kolla på tex. Proofy LDS250 från Luna.

http://www.luna.se
 
jag är nöjd med min billiga, för pengen den har kostat mig har den varit sverän... har haft den i två år nu, byggt ett antal altaner/plan satt panel och byggt tre bastustugor med den, så visst har den varit bra... suget efter en ny är snarare att den här inte har den precision jag egentligen vill ha, men till det jag köpte den har den varit suverän... nackdelar har den i och för sig, den låter som f-n bl.a. Mitt syfte med inlägget ovan var enkom attpåvisa att man ska tänka på vad man ska ha sågen till innan man köper den (och hur mycket man ska använda den).

Ska man bara bygga en altan så är ju en såg en relativt stor kostnad som man kanske inte vill ta...

//Martin
 
Reppo skrev:
Det jag undrar är mer varför folk som kör med billigare (Power Super/Serva) rekommenderar maskinen i sen i samma mening säger att så fort den gått sönder skall dom köpa en ny dyrare.

Själv säger jag.. ska den användas så är det lika bra att slå till på en bra med en gång. Även om du lyckas köra med den billiga i ett år så får du göra avkall på bättre kapning under det året samtidigt som du egentligen hade kunnat köra med en bra såg som kanske håller 5-10-15år vad vet jag.

Slå till på en bra direkt och var nöjd från början :)
Jag kan bara tala för mig själv och vad jag är för någon. Jag är amatör, men kan ändå med stolthet se tillbaka på fem byggen, i storlek från 10 till 150 m². Jag skulle tro att jag sågat mer än 95% av Sveriges befolkning, undantaget yrkesverksamma snickare. I kraft av min erfarenhet kan jag ha bestämda åsikter om verktyg och maskiner.
Reppos resonemang har sina poänger, men är ytterligt förenklat. Han bortser från en rad viktiga faktorer:

1 Det är få verktygsköpare som har obegränsat med pengar. Alla köp måste vägas in i den totala budgeten. Och om man nu har obegränsat med pengar står man väl knappast och kapar reglar. Då har man folk som gör det åt sig.

2 Inför ett bygge köper man inte bara ETT verktyg. Det finns hur mycket som helst man "behöver". Kap/gersåg, cirkelsåg, kapsåg, sticksåg, handöverfräs, bordfräs, planhyvel, spikpistol, kompressor, tigersåg, motorsåg etc etc etc. Ska man köpa allt och ha det yppersta av allting handlar det om 100-tusentals kronor. Man måste alltid göra en avvägning av VAD man ska satsa på och balansera kvantitet mot kvalitet.

3 Praktiskt taget ingen kan se in i framtiden. OK, om man vet säkert att "denna såg ska jag såga med tre timmar om dagen under mitt återstående yrkesliv" så ska man naturligtvis ha utrustning anpassad till det. Men när man som förväntansfull nybörjare tänker "undrar om man inte skulle försöka sig på att snickra ihop en lekstuga till ungarna" så bör man välja utrustning efter den ambitionsnivån.

4 Och om man hårdrar Reppos resonemang så skulle det bara finnas en modell av allting. Ska du köpa en stereo så blir det Bang&Olufsen, bilen är alltid en Rolls Royce etc.
 
  • Gilla
Joellernej
  • Laddar…
Mikael_L
andersmc skrev:
<klipp>
4 Och om man hårdrar Reppos resonemang så skulle det bara finnas en modell av allting. Ska du köpa en stereo så blir det Bang&Olufsen, bilen är alltid en Rolls Royce etc.
Och nu valde du verkligen två märken som inte imponerar på mig iaf. :D


Men om vi vänder på resonemanget igen en gång...

Du som nu har 5 byggen bakom dig, kan inte du tycka att då du ändå ska köpa en bättre såg nu, att det hade varit bättre att köpt den bättre sågen från första början? Då hade du kunnat sågat med den något högre kvaliteten och den antagligen lite bättre ergonomin under dessa år och fortfarande haft en såg som varit rätt bra, bara man byter klinga (igen).

Men visst, jag köper dina resonemang i princip och det här avhandlar du väl egentligen under "kristallkulan".
 
R
andersmc skrev:
Jag kan bara tala för mig själv och vad jag är för någon. Jag är amatör, men kan ändå med stolthet se tillbaka på fem byggen, i storlek från 10 till 150 m². Jag skulle tro att jag sågat mer än 95% av Sveriges befolkning, undantaget yrkesverksamma snickare. I kraft av min erfarenhet kan jag ha bestämda åsikter om verktyg och maskiner.
Reppos resonemang har sina poänger, men är ytterligt förenklat. Han bortser från en rad viktiga faktorer:

1 Det är få verktygsköpare som har obegränsat med pengar. Alla köp måste vägas in i den totala budgeten. Och om man nu har obegränsat med pengar står man väl knappast och kapar reglar. Då har man folk som gör det åt sig.

2 Inför ett bygge köper man inte bara ETT verktyg. Det finns hur mycket som helst man "behöver". Kap/gersåg, cirkelsåg, kapsåg, sticksåg, handöverfräs, bordfräs, planhyvel, spikpistol, kompressor, tigersåg, motorsåg etc etc etc. Ska man köpa allt och ha det yppersta av allting handlar det om 100-tusentals kronor. Man måste alltid göra en avvägning av VAD man ska satsa på och balansera kvantitet mot kvalitet.

3 Praktiskt taget ingen kan se in i framtiden. OK, om man vet säkert att "denna såg ska jag såga med tre timmar om dagen under mitt återstående yrkesliv" så ska man naturligtvis ha utrustning anpassad till det. Men när man som förväntansfull nybörjare tänker "undrar om man inte skulle försöka sig på att snickra ihop en lekstuga till ungarna" så bör man välja utrustning efter den ambitionsnivån.

4 Och om man hårdrar Reppos resonemang så skulle det bara finnas en modell av allting. Ska du köpa en stereo så blir det Bang&Olufsen, bilen är alltid en Rolls Royce etc.
Mja, visst är mitt resonemang ganska förenklat men ändock sanningen.

Kapsåg är en sådan sak som man oftast inte använder en gång när man väl har den. Jag köper kvalitetsgrejjer för det mesta när det väl ska köpas något. Har läst här på forumet ett bra tag och är det nånting de flesta är överrens om så är det att speciellt billiga kapsågar inte stämmer när du behöver ha gradtal som skall stämma.

Om man tar min dewalt såg som jag nu haft i snart 5 år så har ju den tjänat sitt syfte gott och väl och ärligt talat så tror jag inte någon billig såg hade gjort det jag gjort utan att ett par svordomar hade flugit ur mig.

Tycker ju självklart att man ska välja utrustning efter hur ofta man ska använda prylarna och hur mycket precisionen man kräver är. Nu var det ju snack om 120kvm altan och garagebygge... för egen del tror jag inte jula/classe/biltema håller måttet för det.

Bara mina åsikter dock... andra får gärna ha sina egna.

När jag köper verktyg köper jag inte bara för det bygget jag gör utan även för att kunna använda det till framtida.. i slutändan har jag nog tjänat på att ha maskiner som funkar till 100% när dom behövs.
 
Mikael_L
Det går att resonera så här; jag försöker iaf.

Först av allt, när jag gör något som jag egentligen inte vill så hemskt mycket (ej hobby alltså) utan gör det bara för att spara pengar, som att byta en reservdel på bilen som exempel. Då brukar jag värdera min egen tid till runt 100-150:-/tim. Om en bilverkstad tar 500:- att fixa det och för mig går det 4 timmar, då går det på ett ut, jag kan lika gärna vara på mitt eget jobb och tjäna ihop till detta och slippa skita ner mig.

Detta resonemang försöker jag som sagt tillämpa så ofta jag kan, men ibland kan ren tidsbrist eller pengabrist kullkasta den rena fina kalkylen. :)

Ska jag köpa ett verktyg så kan jag använda mig av samma resonemang.
Kostar verktyget 1200:- och jag kommer att spara 12 timmar tid, då är det ju bara att köpa.

Att annars handla en såg t.ex. för 7000:- och sen använda den, säg 10 timmar (utan någon direkt tidsvinst då) känns vansinnigt, 700 timmar verkar mer vettigt då det blir 10:-/tim, en någorlunda matchning mot "mitt timpris". Men 700 timmar..., det är verkligen mycket...

Den dyra proffsmaskinen kan ha kvar ca halva nyvärdet som begagnad efter att du byggt ditt hus eller garage, den billiga powersuper... köper nog ingen, skillnaden blir mindre (men vem klarar av att sälja en sådan gammal kär kompanjon :rolleyes: )

Slutsats:
Jag tror på att köpa riktigt skitbilliga verktyg om man vet att dom inte kommer användas många timmar.
Att köpa ett riktigt bra verktyg om man vet att det kommer användas många timmar, alt kommer bevisligen spara så mycket tid att det blir värt det.
 
Mikael_L
sennen skrev:
Jag behöver köpa en kapsåg. Det blir ett stort (120 kvm) verandabygge nu i vår/sommar, det är väl det primära den ska användas till. Om något år ska jag bygga ett garage, men vet inte än om det blir en byggsats, monteringselement eller lösvirke.
Du kanske får blodad tand, efter altanen och väljer lösvirke. :D

Hursomhelst, en kapsåg som går att vinkla som geringssåg behövs, förstår jag. Men sedan då? Ska man kunna vinkla den i alla led? Behövs uppsamlingspåse? Hur stark måste den vara? Osv...
Minst 45° grader ger åt båda hållen och 45° vinkel åt ett håll, är minimumkrav, vinkla åt bägge hållen är inte väldans viktigt, du får vända på listen/brädan istället, vilket antagligen inte tar så mycket längre tid än att vinkla om maskinen. En del gerar 60° åt ena hållet, det måste dock vara ovanligt att behöva det.
Dammpåse funkar rätt dåligt iaf, bättre att ansluta dammsugare. Men för garage och altan så kanske det inte spelar någon roll om du skickar spånet ut över tomten, om trädgården inte är klar än, alltså.
Effekten bör vara avpassad efter klingan av konstruktörerna, gäller åtminstånde proffsmaskinerna. Varvtalet kan dock påverka resultatet, högre varvtal ska väl teoretiskt ge finare och/eller snabbare snitt. Men klingan har nog ännu större betydelse dock.

Många som skriver här dömer ju kategoriskt ut allt som är billigare än DeWalt, och gärna också med en liten dom mot människor som köper billigt på Jula/Bauhaus/Clas Ohlson/Whatever...
Jag vet att man får vad man betalar för, så låt inte tråden handla om det, men möjligtvis tala om för mig varför jag INTE klarar mig med en billig kapsåg. I mitt fall, med veranda i åtanke, är det ju inga finsnickerier vi talar om...eller tänker jag fel?
Tyvärr blev tråden nästan det du inte ville...:surprised:
Jag kan absolut inte säga att du inte klarar dig med en billig såg, tvärtom har nog många byggt rätt stora saker med en sådan.
Men om du till sist har byggt både veranda och garage och kanske något annan liten sak kommer dock en proffssåg inte belasta totalekonomin så värst mycket, men blir det endast en veranda så kanske det inköpet känns onödigt efteråt.
Måste man köpa de speciella bord som finns för kapsågar, och dessutom extra ställningar för det långa virket (med rullhjul längst upp), eller klarar sig folk utan?
Jag har bara hjälpt min far att bygga verandor tidigare, och då var det sticksåg och manuell fogsvans som gällde, så alla svar beaktas! :)
Dels kan du köpa något av de lite billigare stativen som finns, kolla stativtråden där finns det några intressanta alternativ.
Om sågen ska stå ganska stationärt så kan du nog lika gärna snickra ihop något, kanske börja med nåt gammalt bord där du fäster sågen, och sen snickrar du ihop några reglar till någon form av "rullbana", fast kanske utan rullar.
 
andersmc skrev:
Man klarar sig med en enklare kapsåg. Jag har byggt mycket, däribland ett helt hus, med en budgetsåg av märket Serva. Nu har den dock gjort sitt och nästa såg kommer att dock att bli av proffs-typ.
Sågen var på 1800W med 254 mm klinga. Det kändes lagom. Mycket mindre hade inte funkat. Geringsbar och vinklingsbar är bra.
Något stabilt att ha sågen måste du ha. Man måste inte köpa ett speciellt sågbord, utan det går att använda t.ex. ett förstärkt köksbord. Något stabilt sidostöd att lägga virket på behövs också, men det går att använda en sågbock.
Så om du inte ser ett egenvärde i att ha extremt högkvalitativa verktyg, tycker jag att du kan börja med lite enklare saker.
Det första svaret på frågan var väl helt uttömmande och slutgiltigt, tycker jag.
Faktum är ju också att man mycket väl kan bygga en veranda med bara en vanlig fogsvans som enda såg. Man får lite mer motion och får njuta av projektet något längre bara men det har ju inga negativa effekter på byggets kvalitet. ;)
/Ronnie
 
Nu kanske någon skrattar och säger att följande maskin inte funkar alls men jag byggde en vedbod modell stor i helgen och orkade inte springa fram o tillbaka för tillkapning av panelen på kap/gersågen så jag plockade fram min Scorpion-såg från Black o Decker. Har aldrig använt den utan den har legat i lådan och väntat i nå´t år. Förvånansvärt vilket bra jobb den gjorde. Till en altan med bara avkapning av brädor duger den ypperligt.

Scorpionen är för den som inte vet en elektrisk fogsvans. Kostar under tusenlappen.
 
Mikael_L skrev:
Först av allt, när jag gör något som jag egentligen inte vill så hemskt mycket (ej hobby alltså) utan gör det bara för att spara pengar, som att byta en reservdel på bilen som exempel. Då brukar jag värdera min egen tid till runt 100-150:-/tim.
Skönt med ett sunt resonemang i en tråd där "verktygsfetischisterna" härjar runt. :) Man gör inte ett många gånger bättre jobb med de dyraste Bosch, Hilti eller DeWalt jämfört med verktyg i en lägre prisklass. Den individuella skickligheten spelar istället in, och kan aldrig kompenseras med ens den dyraste av alla verktygslådor.

Håller man sig borta från det allra billigaste "skräpet" som snarast hör hemma i en leksaksbutik så brukar man få en rätt OK funktion för hobbyhantverkaren. Jag har ingen stor erfarenhet av verktyg, men efter att ha besökt ett antal bekantas garage och frågat dem vad de egentligen rekommenderar så blev jag lite förvånad över att de flesta hade en hel del favoriter i verktyg som kostat under tusenlappen. Vanligen därför att de inte används oftare än någon eller några gånger om året.

Jag skall inte förneka att man på de dyraste proffsverktygen ofta får en bättre balans i verktyget, en mer genomtänkt ergonomi, mer kraft i batteri och motor samt normalt en längre livslängd. Men, när en enkel grunduppsättning av dessa verktyg kostar 25-30.000kr så blir byggandet av en lekstuga, en altan, en friggebod eller en carport svårt att räkna hem. Bygger man alla fyra är det nog inga problem att investera, men för en av dem?
 
Mikael_L
Nu drar jag iväg lite åt OT-hållet, men för att förebygga en hel OT-debatt, så...

Jag ska tillägga att det absolut inte är några pekpinnar jag delar ut, utan jag beskrev endast ett sätt man kan resonera på.
En annan person kanske helt enkelt hatar skräp, hatar när det racklar och vill ta så liten risk för det som möjligt och betalar hellre mer, nästan som en sorts försäkring typ :) .

Sen har man kanske verktyg som en sorts hobby, jag vet dom som har en musikanläggning för över 30 tusen, hur ska man "räkna hem" den ?

Och hur många behöver en nästan ny 150+ hk bil, när en gammal VW passat från 1987 gör samma jobb...

Så jag har alltså full förståelse för allas mening. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.