X xLnT skrev:
Du kan ju ha haft otur och träffat en knast när du sköt dit ströläktet (utgår ifrån att du inte spikat för hand för då hade man upptäkt det), som nu inte klämmer fast läktet mot duken och det är ett hål igenom.
Men som andra säger så är det ganska mycket vatten.
Jodå. Allt är faktiskt spikat för hand. Råspont, läkt och takfotsplåt. :p
 
  • Älska
Rickard.
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Jodå. Allt är faktiskt spikat för hand. Råspont, läkt och takfotsplåt. :p
Och du är säker på att du inte tryckt ut en knast med något spik?
 
Nissens
Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.
 
  • Gilla
CarVal och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.
Jag hade valt bort luftspalt om jag byggde nytt hus idag, istället hade jag kört styrd ventilation när RF utomhus var inom rätt intervall.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.
Jadu, det är ju upp till var och en. Men det är ju ganska beprövat nuförtiden och bygger man diffusionsöppen rakt igenom med isolering som släpper ifrån sig fukt så ska det inte bli några problem. Men det får ju framtiden visa.
Det är inte plats på insidan att dra ner taket ytterligare och det hade sett rejält knasigt ut att bygga på utåt. Så detta var alternativet vi valde.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nissens
X xLnT skrev:
Jag hade valt bort luftspalt om jag byggde nytt hus idag, istället hade jag kört styrd ventilation när RF utomhus var inom rätt intervall.
Jag vet inte var du bor, men på västkusten är luftfuktigheten nästan alltid hög.
Styrd ventilation har väl inget med luftspalt att göra. Att bygga utan luftspalt ökar riskerna, det är aldrig någon nackdel med luftspalt. Lite mer insats när man bygger, men är problemfritt livet ut.

Kan du förklara hur styrd ventilation kom in i detta? TS säger ju att han skall isolera direkt mot råsponten… så det handlar ju inte om något kallt utrymme. Men du har kanske inte ens läst vad tråden handlar om??
 
  • Gilla
brozinic
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte var du bor, men på västkusten är luftfuktigheten nästan alltid hög.
Styrd ventilation har väl inget med luftspalt att göra. Att bygga utan luftspalt ökar riskerna, det är aldrig någon nackdel med luftspalt. Lite mer insats när man bygger, men är problemfritt livet ut.
Med styrd ventilation menade jag ventilationen av kallvinden (vilket TS iofs inte har).
 
Nissens
X xLnT skrev:
Med styrd ventilation menade jag ventilationen av kallvinden (vilket TS iofs inte har).
Precis, detta har INGENTING med kallvind att göra, hur märkligt som helst att börja yra om styrd ventilation då eller??
 
Nissens Nissens skrev:
Precis, detta har INGENTING med kallvind att göra, hur märkligt som helst att börja yra om styrd ventilation då eller??
Hoppla, värst vad du tar i, två frågetecken och versaler, du måste vara riktigt upprörd.
 
Nissens
X xLnT skrev:
Hoppla, värst vad du tar i, två frågetecken och versaler, du måste vara riktigt upprörd.
Nej egentligen inte, försöker bara förstå hur vissa tänker, men det var tydligen inget tänk alls bakom din kommentar…
 
Nissens Nissens skrev:
Nej egentligen inte, försöker bara förstå hur vissa tänker, men det var tydligen inget tänk alls bakom din kommentar…
fruktansvärt tråkig ton just nu
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
J Joakim88 skrev:
Jadu, det är ju upp till var och en. Men det är ju ganska beprövat nuförtiden och bygger man diffusionsöppen rakt igenom med isolering som släpper ifrån sig fukt så ska det inte bli några problem. Men det får ju framtiden visa.
Det är inte plats på insidan att dra ner taket ytterligare och det hade sett rejält knasigt ut att bygga på utåt. Så detta var alternativet vi valde.
Aha, knivigt. Är inte säker på att det är så beprövat utan luftspalt, mer än att det riskerar att bli problem med fukt…

Är tanken att fukten från daggpunkten skall fälla ut i rummet? Hur skall isoleringen torka ut?
 
Nissens Nissens skrev:
Aha, knivigt. Är inte säker på att det är så beprövat utan luftspalt, mer än att det riskerar att bli problem med fukt…

Är tanken att fukten från daggpunkten skall fälla ut i rummet? Hur skall isoleringen torka ut?
Det blir ju diff.öppet genom hela konstruktionen så fukten vandrar ut dit det är torrast luft. Vill du veta mer exakt hur det fungerar så får du nog söka efter informationen då jag inte är rätt person att beskriva det ordentligt.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
A
I såna här fall skulle jag vilja ha luftspalt iallafall så det lättare torkat .
rivit en del tak när jag var i Norge som var byggda utan luftspalt som inte var vackra både med cellulosa och vanlig ull men också sett såna som sett ok ut är lite skeptisk själv till att isolera mot sponten
 
J Joakim88 skrev:
Det har regnat REJÄLT idag, hela dagen. Precis när jag skulle lägga mig såg jag det som syns på bilderna från fönstret i hallen (ligger i en utbyggnad i vinkel). Visst ser det ut som att det runnit vatten mellan råspont och takstol?

Vi har nyss bytt råspont, lagt diff.öppen underlagsduk och sedan läkt och pannor på det. Alla skarvar i duken är tejpade och det är spiktejp mellan ströläkt och duk. Råsponten är vänd på "rätt" håll. Dubbla övervik av duken över nock. Snart helt klara med taket har vi tänkt, bara vindskivor och hängrännor kvar...

Jag förstår inte hur det kan ha blivit såhär.
Kanske finns svaret i artikel enligt bifogad bild?
 
  • Skärmdump av en debattartikel med titeln "Tak: Varning för universallösningar" om underlagstak och risker med felaktig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.