makhno_ makhno_ skrev:
Det visade sig att utsättaren på ett bygge jag hade hand om använt proffs GPS för utsättningen. Han fick sparken. Inte av mig alltså men av sin arbetsgivare.
Berätta gärna mer om detta. Enda anledningen jag kan tänka mig är att det var millimeterkrav och totalstation skulle använts.
 
B nord123 skrev:
KLm lever sitt eget liv utan att LMV utövar tillsyn
KLM, har kompetensbrister
I de kommuner som har kommunalt lantmäteri (KLM) så är statliga lantmäteriet (SLM) tillsynsmyndighet.
 
S
N Nilsson i Boda skrev:
Ja jag har koordinaterna. Jag har avstånden. Men det märkliga att de inte fanns på mitt avstyckningsdokument (från Lantmäteriet) utan på grannens. Så kontentan är att om man ska få all information så ska man ha sitt eget och alla andra grannars dokumentation.

Är ju inte så konstigt. Om ni har en gammal tomt som tex avstyckades på 30-talet och sedan så avstyckas granntomten i modern tid så möts naturligtvis de gemensamma gränsmarkeringarna in och får moderna koordinater ‍♀️
 

Bästa svaret

harry73
N Nilsson i Boda skrev:
Vi (grannen och jag) kommer kanske fram till att endera av oss har vunnit eller förlorat några kvadratmetrar. Ok det är bra att veta. Men "Vad jag sedan ska göra vet jag inte.". Hyr man ut de felande kvm? Säljer? Servitut? Eller bara struntar att göra något, utan nöjer man sig att veta vad gränsen går.
När du och grannen kommit fram till att delar av grannens gräsmatta ligger på din fastighet, skulle jag säga att det inte är bråttom att återställa än, men att han gärna får märka ut gränspunkterna, så att de är lätt att hitta igen, och att han får flytta staketet när ni väl kommer till skott med byggnationen om några (tiotals?) år, eller när du eller han väljer att sälja sin fastighet.
Och så får han såklart inte bygga friggebod, pool, altan, e.d. på den delen som tillhör din fastighet.

Fördelen är att grannen inte behöver ändra något i nuläget och har tid på sig att vänja sig vid tanken att det är din mark.

Att ge bort mark, hyra ut, skapa servitut eller ens sälja den biten skulle jag inte göra, men jag skulle inte heller kräva pengar för den markanvändning fram tills nu och tills han återställer fastighetsgränsen.
 
  • Gilla
Stefan HWH och 5 till
  • Laddar…
S Stefan HWH skrev:
Nej, jag är rätt säker på att den som vill ha sin ritning med uppgifter betalar för sig!
Så var det inte när vi kollade vår tomt vid vårt torp. Men det kan ju ha ändrats på 20 år.:)
 
U Utasja skrev:
Så var det inte när vi kollade vår tomt vid vårt torp. Men det kan ju ha ändrats på 20 år.:)
Hej!
Väldigt underligt om jag vill ha reda på minsting och grannen får vara med och betala för din fråga.
Isf. om det är en tomtpinne som båda behöver. H den är borta så har ju båda glädje av den, så där har duken riktig uppfattning. Men om en saknas så bör man nog ta med grabben innan i frågan och få dem med på tåget. tack för bra tanke!
:rofl::cool:(y)
 
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Du får inte själv mäta ut punkterna och sätta ut rör. Det är enbart Lantmäteriet som får göra det. Man får inte heller ta bort rör. Det är straffbart med dryga böter. Det enda du kan göra är att anlita Lantmäteriet, be dem komma ut och sätta ut de två saknade rören till det facila priset av några tusen i timmen. Därefter får du bestämma dig för om du antingen vill återta din ”förlorade” mark från grannen genom att be dem flytta sitt staket eller begära en fastighetsreglering om du vill sälja den till grannen (om grannen vill köpa). En fastighetsreglering kostar 50-60 tusen:
Böter, ja vid ringa förseelse men det finns betydligt tyngre straff i straffskalan:

Brottsbalken 14 Kap om förfalskningsbrott: 9 §: Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700

Tyvärr är det nog sällan någon ens döms till böter till följd av orimliga beviskrav och därav följande nonchalans från åklagare och polis. Fyra år är väl bara aktuellt om någon försökt tillskansa sig stora egendomar eller möjligen om ett felaktigt vatten märke får en supertanker att gå på grund och orsakar en miljökatastrof.
 
C claesborjesson skrev:
En totalstation gäller inte om man har en äldre (före 1980 tror jag), en GPS+RTG bygger på koordinater som är moderna.
Problemet med de gamla koordinaterna är att de är lokala, de bygger på fixpunkter som är lokala för ett visst område och kan skilja sig med ett antal meter. Dessa har reviderats i modern tid men kan fortfarande ha lokala fel på x antal meter.

Det är förättningskartan som utfördes när fastigheten bildades gäller, på denna är alltid gränsmarkeringarna angivna och avståndet mellan varje markering. Det är alltid den fysiska markeringen som gäller, felet i förättningskartan (som du hittar på Lantmäteriet och "min fastighet") och gränsmarkeringarna brukar gälla på några centimeter när.


1) Börja med att själv att med måttband mäta hur många meter det är mellan en befintligt "rör i mark" och grannens staket.

2) Verkar det diffa på flera meter, kontakta kommunens lantmäteri (alltså INTE statliga Lantmäteriet). Att anlita kommunens (eller privata) lantmätare kostar 3-6000 kronor och betalas av dig. De kan hjälpa dig att hitta djupt liggande gränsrör, själv hade jag 1 rör inuti en björk en annan 1/2 meter under marken.

3) Om ni inte hittar något så kan det vara dags för Lantmäteriet. Detta kostar 30-40 000 kronor och skall betalas av dig OCH grannen (eller grannarna). Även om grannen motsätter sig så kommer han att få vara med och betala en del. Detta kallas för "särskild gränsutmärkning", Tyvärr brukar det vara lång kötid, 1-1 1/2 år. Men detta är den enda som är lagligt bindande.

Se följande länk: [länk]
Klicka på länken "särskild gränsutmärkning" så ser du några exempel.
Såvitt jag vet är en totalstation en teodolit med inbyggd optisk precisionsmätare för avstånd. Den kan användas för lokala koordinatsystem men man kan också ansluta till kända punkter och då få en absolutbestämning med en kvalite liknande de kända punkterna. Det finns ingen anledning att tro att den skulle sluta fungera efter ett visst datum.

Med GPS är det i princip samma sak, man behöver referensmätningar från kända punkter, om inte annat pga kontinentaldriften som ger mätbara fel efter något år eller rentav några månader och på ett par decennier ger alldeles för stora fel. Här är det säkert olika på olika GPS-utrustningar vilken programvara de har, vissa vanliga enkla GPSer hade ju inte ens kalender som sträckte sig särskilt långt fram i tiden. 1980 fanns det väl knappt några civila GPSer om nu inte avancerade precisionsGPSer kom väsentligt före de enkla handhållna. Möjligen hade tidiga kvalificerade GPSer inte tillräcklig precision men mest är det nog en fråga om mjukvara som i o f s borde kunna kompletteras med extern mjukvara.
 
  • Gilla
Utsättaren
  • Laddar…
F Ferryman skrev:
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
Det är väl grannen som genom sin ockupation förstör grannsämjan. Sådana där tilltag är det viktigt att sätta ned foten för. Risken är uppenbar att sådana grannar snart tar hela handen om de får ett finger. Själv tänker jag sätt ned foten rörande ett område som är c:a 32 m2 och helst skulle jag se att hela kostnaden belastar grannen eftersom det är han som gjort fel.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fel, Lantmäteriet är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
Kommunen kan mäta bäst de vill, men för att det ska ha någon juridisk inverkan var gränsen är måste Lantmäteriet (det statliga) vara involverat.
Vissa, främst större kommuner har eget lantmäteri och i dessa kommuner jobbar inte det statliga lantmäteriet annat än möjligen med tex specialuppdrag. Se information på det statliga lantmäteriets websidor:

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/
 
Jag tänker att alla som jagar upp sig över den här "ockupationen" av tomt kan tagga ner då det inte på något vis är bekräftat. Av någon anledning går alla på TS linje och det bottnar alltså i att han har gått ut med sin telefon-GPS och dragit slutsatsen att gränsen inte stämmer.
 
V Ville_Vessla skrev:
Av bara ren nyfikenhet kollade jag upp mina papper igen på avstyckningen från 1912, där är det minst sagt luddiga uppgifter typ norr om landsvägen, rågångsstenar och liknande. Dessutom kallades den obebyggda marken för lägenhet rakt igenom. Har även dokument från 1952 där ny ägare begärde utsättning där då pinnarna slogs ner och är väl det som gäller idag, där blandas det hejvilt med benämningen lägenhet och fastighet.
Lägenhet är en äldre beteckning på en liten fastighet som inte var mantalssatt. Mantalet var en form av taxeringsvärde, en gård med mantal 1 skulle kunna försörja ett lanthushåll. Till följd av hemmansklyvning vid arv fick en del fattigt folk försörja sig på fastigheter med betydligt mindre än ett mantal, eller rentav lägenheter, möjligen bidrog produktivitetsökning till att det var möjligt.
 
  • Gilla
Ville_Vessla och 1 till
  • Laddar…
harry73
M Manfreds skrev:
Jag tänker att alla som jagar upp sig över den här "ockupationen" av tomt kan tagga ner då det inte på något vis är bekräftat. Av någon anledning går alla på TS linje och det bottnar alltså i att han har gått ut med sin telefon-GPS och dragit slutsatsen att gränsen inte stämmer.
Nu får du tagga ner. TS fick mycket bra råd hur han kan undersöka gränserna på ett pålitligt sätt. Men nu verkar det ju vara TS fråga vad han skulle göra efter han tillsammans med grannen har fastställd att grannens trädgård delvis ligger på TS fastighet. TS fråga handlade alltså om steg 2.
Även där fick han flera svar på.
Som vanligt finns det också okynnessvar som inte är till så mycket hjälp (och där räknar jag också ditt svar till) men ställer man en fråga på ett konsumentforum, får man förvänta sig det och lära sig att filtrera bort de sämre svar.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu får du tagga ner. TS fick mycket bra råd hur han kan undersöka gränserna på ett pålitligt sätt. Men nu verkar det ju vara TS fråga vad han skulle göra efter han tillsammans med grannen har fastställd att grannens trädgård delvis ligger på TS fastighet. TS fråga handlade alltså om steg 2.
Även där fick han flera svar på.
Som vanligt finns det också okynnessvar som inte är till så mycket hjälp (och där räknar jag också ditt svar till) men ställer man en fråga på ett konsumentforum, får man förvänta sig det och lära sig att filtrera bort de sämre svar.
Men ord har betydelse. Frågan är ju vad han ska göra OM och inte NÄR de har fastställt. Utgå ifrån de korrekta förutsättningarna. Frågan hur man tar reda på gränsen och hur man ev. går vidare om den är "fel" är befogad. Men att kalla det ockupation i det läget är direkt felaktigt. Nu lider grannen ingen skada i och med att hen är anonym, så det är väl EGENTLIGEN ingen stor grej, men jag stör mig ändå på att folk kör vidare i det helt obekräftade spåret angående ockupation. Men vi jagar ju alla upp oss över olika småsaker här i livet :)
 
harry73
M Manfreds skrev:
Men ord har betydelse. Frågan är ju vad han ska göra OM och inte NÄR de har fastställt. Utgå ifrån de korrekta förutsättningarna. Frågan hur man tar reda på gränsen och hur man ev. går vidare om den är "fel" är befogad. Men att kalla det ockupation i det läget är direkt felaktigt.
Nu har TS redan sagt att ockupation var en clickbait och det verkar ju fungera för honom. Han har också sagt att han tror att grannen inte är medveten om felet. Men att anta att trädgården ligger på TS fastighet är inte ett orimligt antagande. Jag hade lantmäteriets karta öppet i ett annat fönster och zoomade in på närmsta plats jag såg och zoomade vidare in på ett slumpmässigt bostadsområde, så jag behövde inte söka, men hittade ändå tydliga exempel av trädgårdar som breder ut sig över fastighetsgränsen.
Det är alltså inget ovanligt
Satellitbild över ett bostadsområde som visar fastigheter och trädgårdar med tydliga fastighetsgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.