Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu ser jag att ni inte ens har ströläkten på takstolen så där rök nog mest troligt den teorin men vad sitter den med?? Ser inga spikar.

Du får helt enkelt göra jobbet och lyfta pannor och söka efter läckaget, går det att se innifrån kan det vara en bra hjälp.
Jo det får väl bli till att plocka ner pannor igen. Inifrån är det tyvärr inte möjligt att se något.

Det är ett gammalt hus, takstolarna har skiftande cc mellan 1200mm upp till ca 1800mm. Ströläkten sitter på cc600mm. Så en del av ströläkten ligger på takstolar och en del inte.
Givetvis är ströläkten spikad. Men då vi valt att ha en öppen takfot så är nedersta delen, ca 40cm, inte spikad med genomgående spik.
 
  • Gilla
lat822
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Jag har själv "modern takduk" från Mataki och det ser likadant ut hos mig, vid hällregn och när det är.packad snö på taket som smälter så kommer det regn in under pannorna och tar sig igenom den värdelösa duken.
Råspont och takstolar blir blöta.

Med gamla taket och gammal hederlig tjock tjärpapp var det aldrig några problem.


Jag kommer att riva upp alla pannor och lägga kallasfalt under ströläkten.
Vattnet kommer in vid spikar trots att jobbet är gjort enligt anvisningar.
Har du också spiktejp under ströläkten?
Hur kan det finnas fler med detta problem och ändå finns det ingenstans att läsa? Jag undersökte noga innan jag valde vilket sätt vi skulle bygga vårt tak och har inte hittat något om att själva duken släpper genom vatten.
 
  • Gilla
Mikkiss
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Har du också spiktejp under ströläkten?
Hur kan det finnas fler med detta problem och ändå finns det ingenstans att läsa? Jag undersökte noga innan jag valde vilket sätt vi skulle bygga vårt tak och har inte hittat något om att själva duken släpper genom vatten.
Jag tror inte boven i dramat är ströläkten. Du har ju inte ens en ströläkt över takstolen som är blöt.
Skorstenen? Någon annan genomföring? Felaktig montage? Hål i duken?

Lyft på lite pannor så klarnar det nog. Jag förutsätter att det inte ser likadant ut vid varje takstol?
 
  • Gilla
mxjolle och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
J Joakim88 skrev:
Har du också spiktejp under ströläkten?
Hur kan det finnas fler med detta problem och ändå finns det ingenstans att läsa? Jag undersökte noga innan jag valde vilket sätt vi skulle bygga vårt tak och har inte hittat något om att själva duken släpper genom vatten.

Ni har helt olika dukar då din är gjord av PP (plast) på kanske max 200g/m2 medans hans är minst 600g/m2 och av bitumen (asfalt).

Problemet är inte helt nytt och det går att läsa lite här på forumet om det men det är ju helt uppenbart att han har problem med yttertaket som borde lösas. Tunna dukarna är inte lika "självtätande" runt spikar som traditionell papp och plast är inte alls självtätande.
 
Hur är underlagsduken tätad mot skorsten, avluftningar, mm
 
Bilder på taket under bytet....
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror inte boven i dramat är ströläkten. Du har ju inte ens en ströläkt över takstolen som är blöt.
Skorstenen? Någon annan genomföring? Felaktig montage? Hål i duken?

Lyft på lite pannor så klarnar det nog. Jag förutsätter att det inte ser likadant ut vid varje takstol?
Nä precis det är detta facket som det handlar om. Monteringen är gjord enligt anvisningar och visst kan där kanske ha blivit ett hål. Men jag tycker att jag var extremt noggrann att kolla över duken när jag ändå gick över hela taket och la pannorna.
Måste ju vara ett rejält hål om det ska komma in så mycket vatten att det tom tar sig genom råsponten känns det som.

Skorstenen är i facket bredvid. Där ligger duken på råspont upp mot skorstenen sen har takpapp fästs med asfaltsklister och papspik mot skorstenen och vikts ut + limmats mot takduken. Finns inga andra genomföringar i närheten.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur är underlagsduken tätad mot skorsten, avluftningar, mm
Jag svarade precis Krille-72 ang detta.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Düsseldorff
Det måste ju läcka som ett såll för att se ut på det där viset!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det måste ju läcka som ett såll för att se ut på det där viset!
Det jag tänker också. Och hur f*n kan så mycket vatten ta sig genom råsponten? Oavsett om det är hål i duken eller inte.
 
Düsseldorff
J Joakim88 skrev:
Det jag tänker också. Och hur f*n kan så mycket vatten ta sig genom råsponten? Oavsett om det är hål i duken eller inte.
Jobbigt. Jag antar att du är uppe och gräver på taket i denna stund. Vad har du hittat so far?
 
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jobbigt. Jag antar att du är uppe och gräver på taket i denna stund. Vad har du hittat so far?
Tyvärr är jag inte det. Det är det enda jag vill få gjort idag men man har ju ett vanligt jobb att sköta också. Får bli hela kvällen på taket istället.
 
  • Ledsen
Düsseldorff
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Jo det får väl bli till att plocka ner pannor igen. Inifrån är det tyvärr inte möjligt att se något.

Det är ett gammalt hus, takstolarna har skiftande cc mellan 1200mm upp till ca 1800mm. Ströläkten sitter på cc600mm. Så en del av ströläkten ligger på takstolar och en del inte.
Givetvis är ströläkten spikad. Men då vi valt att ha en öppen takfot så är nedersta delen, ca 40cm, inte spikad med genomgående spik.
Kolla skorstensanslutningen först, gissar på att det kommer den vägen och följer bjälke ner.

Det ska till stora fel i duk och takpannor för att bli sådär
 
  • Gilla
kwegren och 2 till
  • Laddar…
J Joakim88 skrev:
Nä precis det är detta facket som det handlar om. Monteringen är gjord enligt anvisningar och visst kan där kanske ha blivit ett hål. Men jag tycker att jag var extremt noggrann att kolla över duken när jag ändå gick över hela taket och la pannorna.
Måste ju vara ett rejält hål om det ska komma in så mycket vatten att det tom tar sig genom råsponten känns det som.

Skorstenen är i facket bredvid. Där ligger duken på råspont upp mot skorstenen sen har takpapp fästs med asfaltsklister och papspik mot skorstenen och vikts ut + limmats mot takduken. Finns inga andra genomföringar i närheten.
Det är garanterat inte ett spikhål iaf. Om du inte har någon genomföring i detta fack och skorstenen ligger i facket bredvid så gissar jag ändå på skorstenen. På något sätt tar sig vattnet in under duken. Sen följer vattnet enklaste vägen ner. På något sätt blir enklaste vägen facket bredvid.

Det jag inte riktigt får ihop är hur vattnet hamnar under duken om det nu är vid skorstenen. Precis runt skorstenen så brukar det vara en glipa mellan råspont och stock. Om regnet slår mot stocken och hamnar bakom pappen så borde det rinna ner längst med murstocken.

Du får rapportera med en bild efter att du hittat orsaken.

Tråkigt minst sagt!
 
Du kan ju ha haft otur och träffat en knast när du sköt dit ströläktet (utgår ifrån att du inte spikat för hand för då hade man upptäkt det), som nu inte klämmer fast läktet mot duken och det är ett hål igenom.
Men som andra säger så är det ganska mycket vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.