Hej alla experter och hemmafixare.
Vårt hem börjar bli allt för litet när barnen växer och vi skulle behöva mer plats.

Vi har ett litet stenhus hus från 1800talet. Det är ett parhus och sammanbyggt med fastigheten till öst.
Mellan boendehuset och gästhuset är en port, som är ända ingången till trädgården på södra sidan.

Nu har jag inte förklarat planlösningen men min stora fundering är HUR skulle man bygga ut huset och fortfarande komma in på tomten i söder utan att gå igenom boendedelen?

Har du någon idé jag kan spinna vidare på?
(Man får inte bygga mot Norr)
 
  • Flygbild av ett stenhus markerat med rött, med synlig tomt och intilliggande byggnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av en fastighetsplanlösning med parhus, gästhus och entré markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Niklasloow
  • Laddar…
Gammelnörden
Nu vet jag inte om huset är 1,5 plan eller kanske till och med 2 våningar men jag slänger fram ett förslag på att bygga ut åt väster med förråd, garage eller rum i bottenplan samt en passage till trädgården och övervåning som nås från husets övervåning.
Handritad skiss över en hustillbyggnad med förråd, garage och passage till trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mathildatiger
  • Laddar…
Går det att bygga en våning uppåt?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu vet jag inte om huset är 1,5 plan eller kanske till och med 2 våningar men jag slänger fram ett förslag på att bygga ut åt väster med förråd, garage eller rum i bottenplan samt en passage till trädgården och övervåning som nås från husets övervåning.
[bild]



Hej. Å tack för ditt svar.
Det är 1,5plans med kök,vardagsrum och badrum nere. Där uppe är ett mindre badrum i V och två sovrum, ett mot S och ett mot N.

Min tanke var också att bygga västerut. Menar du att man då skulle lämna en gång mellan gästhus och tillbyggnaden, eller är det bara tillgång till tillbyggnaden via ovanvåning?
 
T TypRätt skrev:
Går det att bygga en våning uppåt?

Hej.
Lite bristfällig information i inlägget kanske. Men nuvarande hus är 1,5plans. Så tyvärr går det inte att bygga ytterligare våning.
 
Bilder från söder
 
  • Solnedgång bakom ett vitt och svart hus med trädgård i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välskött trädgård med gräsmatta framför ett vit och svart hus med kring vegetation i solsken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Från Norr
 
  • Vitputsat hus med svart tak och skorsten, omgivet av gröna buskar och en grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
B Blackebygg skrev:
Min tanke var också att bygga västerut. Menar du att man då skulle lämna en gång mellan gästhus och tillbyggnaden, eller är det bara tillgång till tillbyggnaden via ovanvåning?
Jag tänker mig en passage från framsidan/stora vägen genom hela tillbyggnaden till trädgården. Lite grovt illustrerat;
Skiss av hus med punktlinje som visar tänkt passage från entré till trädgård genom tillbyggnaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

edit: På första bilden krockade passagen med entrén. Takvinklarna stämmer nog tyvärr inte dock...
 
Redigerat:
Gammelnörden
B Blackebygg skrev:
Från Norr
Har två "takkupor" en åt norr och en åt söder, tillsynes ändrat riktningen på taknocken? På den här bilden ser det ut som två våningar och det kanske man skulle kunna utnyttja i tillbyggnaden? Är övervåningens toalett precis ovanför entrén?
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Har två "takkupor" en åt norr och en åt söder, tillsynes ändrat riktningen på taknocken? På den här bilden ser det ut som två våningar och det kanske man skulle kunna utnyttja i tillbyggnaden? Är övervåningens toalett precis ovanför entrén?


Svårt att veta hur huset byggdes från början och vad som är omgjort på 150år. Norra och södra sidan av ovanvåningen är ok takhöjd iom kupan i söder ja.
Båda badrummen ligger till väster. Ett där nere, och ett där uppe med snedtak.
Entrén är en lägre enplansdel för sig.
 
Gammelnörden
Det är ett väldigt charmigt hus med mkt synlig historia.:love:
Med tanke på att det har byggts om så pass mkt under åren kanske det vore bra att få hjälp av en arkitekt med byggnadsvårdsexpertis. Dom brukar vara bra på huskonstruktions-arkeologi så att man inte oavsiktligt stör en äldre konstruktion/abrovinkel som kan få jobbiga konsekvenser...
 
  • Gilla
Blåsalvia19 och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det är ett väldigt charmigt hus med mkt synlig historia.:love:
Med tanke på att det har byggts om så pass mkt under åren kanske det vore bra att få hjälp av en arkitekt med byggnadsvårdsexpertis. Dom brukar vara bra på huskonstruktions-arkeologi så att man inte oavsiktligt stör en äldre konstruktion/abrovinkel som kan få jobbiga konsekvenser...
Tack.
Ja såklart krävs det massor av planering av ett bygge som detta. Men kul att läsa och höra hur andra hade tänkt. Man blir lätt hemmablind och svårt att se lösningarna.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Grannens hus ser väl närmast ut att ha en brandgavel åt ert håll söderut. Kan man inte bara bygga dikt an mot den? Att det blir en fråga hur man hanterar taken förstår jag, men det borde väl inte vara olösligt.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Nu vet jag inte om huset är 1,5 plan eller kanske till och med 2 våningar men jag slänger fram ett förslag på att bygga ut åt väster med förråd, garage eller rum i bottenplan samt en passage till trädgården och övervåning som nås från husets övervåning.
[bild]
Måste du ha en passage "utvändigt" genom byggnaden?
Kan du inte ha en hall med två dörrar en mot framsidan och en motbaksidan, då kan man ju ha ett rum på bottenvåningen med som man kan nå utan att behöva gå ut.
 
engs
Är det ett krav att ha kvar gästhuset som gästhus? Tänkte om det går bygga ihop hus och gästhus till en enhet.

Har i Dalarna sett att man byggt ihop flera små äldre hus så. Kanske ett mindre hus med ett härbre eller mindre lada som gjorts om till boyta för att ha en mer modern standard på antalet m2 men kunna behålla de äldre charmiga byggnaderna.
Med en korridor (som lämpligen också blir hall/entré) och (dubbel)dörrar på båda sidor ut så man kan passera rakt genom också. Men det är väl mer vanligt med sådana där, dvs att man bygger ihop flera hus så de bildar en innergård, fått hjärnsläpp och kommer inte på vad det kallas.

Ibland har korridoren varit i äldre stil för att smälta in och andra gånger i glas eller annat så det tydligt syns att det är en tillbyggnad, smaksak.

Kanske en rejäl matta eller så som man kan lägga ut temporärt om man ska flytta maskiner, jord eller så till baksidan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.